Tank spoelen / reinigen .... mijn oud verhaaltje over "snelbrommers" Zündapp enzo ... zal bij veel echte motors ook wel lukken:
werk het liefst met zijn tweeën
- 2 schone, benzine-bestendige emmers/bakken die qua hoogte onder de benzinekraan passen en groot genoeg zijn om op te vangen wat er zich nog in de tank bevindt
- flinke trechter die in tankopening past; panty of nylonkous erbij; kraan-pakkinkjes bij de hand (meestal bruikbaar: waterleiding-fiberringen, goedkope set veel maten in de doe-markt); benzinekraan DICHT en slang(en) er af; tankdop er af
- voertuig iets schuin houden, kraan iets laag, boven eerste opvangbak
- kraan los-sleutelen (pas op: er bestaan er met 2 schroefdraden tegen elkaar in) en samen met de restbenzine in de bak laten donderen; tijdens uitstromen de fiets een beetje bewegen/schudden
- volle bak opzij, kraan eruit om goed schoon te plukken/blazen (fietspompje doet wonderen), de andere, lege bak onder kraangat
- nylonkous "doorhangend" over de trechter aanbrengen, trechter in tank steken; volle bak rustig uitgieten door de nylonkous als filter; terwijl de fiets weer wat bewegen, tank wordt extra gespoeld.
- de nu volle bak wisselen met de lege en filteren/spoelen herhalen
Na enige herhalingen, gereinigde kraan terugmonteren, indien fiber-pakkinkjes: stevig maar niet al te gek vast want fiber mag/moet iets vocht opnemen. De herhaald gefilterde benzine voor de laatste keer door het nylon via de trechter terug in de tank.
Na enige minuten rust, de kraan iets steviger aandraaien en na 1 rit voorzichtig nogmaals, zonder de pakkinkjes te mollen.