vraag over mijn ketting

peter139

MF'er
8 aug 2011
106
0
Nederland
Hey,

Ik heb een vraag waar ik zelf niet uit kom.

Ik heb een kawasaki zx7r uit 1997 en mijn probleem is dat de motor bij elke snelheid een heel klein beetje ''bokt''

Ik heb de search functie gebruikt maar er is geen topic waar ik verder mee kom.

Ik ben zelf al wezen zoeken waar het nu ik kan zitten.

Vorig jaar heb ik de ketting en tandwielen vervangen, deze is nu ca 1800km oud.
Ik heb mijn lagers gecontroleerd van mijn achterwiel en kan geen speling vinden.
Ik heb ze op 2 bokjes gezet om te kijken of ze ook lawaai maken maar helemaal niks

plaatje
2qajslx.jpg


Verder heb ik diverse standen van de ketting geprobeerd, van iets losser tot iets strakker maar het probleem blijft. De ketting heb ik schakel voor schakel gecontroleerd maar niks te vinden. De ketting is erg stug en moeilijk te verdraaien op de schakels.

Een kleine video van het probleem:
View My Video

Kan het met het soort kettingvet te maken hebben? Ik gebruik nu xeramic kettingspray, het is erg dik en kleverig.

Zou iemand weten waar ik het moet zoeken?
 
Heb je een originele demper of niet? Als je geen originele demper erop hebt zitten, is het best mogelijk dat je 'mapping' enigszins aangepast moet worden omdat de afvoer van de verbrandingsgassen niet meer volgens de fabrieksinstelling gaat (=sneller).
Dat het 'bokken' door de ketting komt, met maar 1.800 km, lijkt me onwaarschijnlijk of je moet het presteren om in 5K je ketting aan gort te rijden.
 
Ja ik heb een originele demper alleen met 10cm ingekort.
Ik rijd wel met k&n filter, maar het motortje loopt naar mijn idee wel gewoon goed.

naar mijn idee komt het toch uit de buurt van de aandrijflijn, of misschien dat er in het blok een lager ruim is.
 
Peter ik denk ook net als Jan dat je eens je dempingrubbers in je achterwiel moet gaan controleren, ik heb het zelfde gehad met mijn Honda, deze rubbers waren idd wat (ingedeukt) versleten, nieuwe erin en de speling was weg. check die maar eens. :]
 
Laatst bewerkt:
Die 4 rubberen steunen bedoel je? Ze zien er goed uit maar wanneer is zoiets versleten? Klein beetje verdraaien wil idd wel, maar ik heb niet echt het idee dat daar het probleem weg komt.

Als je de video bekijkt zie je de ketting ook erg onrustig heen en weer klapperen. De ketting is dan wel onbelast, maar dat zou toch veel geleidelijker moeten gaan? met de achterrem een beetje ingedrukt blijft het onrustig.

De ketting is erg stug, ik zit er zelf aan te denken om de ketting te ontvetten en dan eens een ander smeermiddeltje te gebruiken die veel dunner is.

wat denken jullie
 
Zit er geen onrondheid in je achtertandwiel? Oftewel is de kettingspanning bij alle standen van het achterwiel gelijk?
Ander vet op je ketting heeft geen zin, dit vet smeert nl niet de ketting intern, maar enkel het contact tussen ketting en tandwielen (kettingwielen voor de mierenneukers). Het vet dat de schakels zelf smeert zit opgesloten tussen de o-ringen (en moet daar ok blijven ;) )
Versleten transmissiedempers is te voelen door je kettingwiel proberen te verdraaien tegenover je achterwiel. Dit moet vrijwel niet mogelijk zijn.
 
Slechte synchronisatie kan zeker invloed hebben op mooi rondlopen van de motor, vooral bij lagere toerentallen geeft dit soms een effect van op en neer gaande vermogensafgife
 
Dank je voor de reacties

Dit is een goed punt, ik zal dit vanvond eens controleren.
het is nl wel zo dat de ketting niet altijd even strak staat, ofwel als je het wiel iets draait, wil de spanning op sommige punten wel wisselen.

In mijn achtertandwiel zit ook een lager, deze zal deze vanavond ook eens checken.

Ik heb trouwens een regina chain + tandwielen die ca 1800km oud zijn, kan me haast niet voorstellen dat hier een probleem in zit.
 
wellicht heb je met monteren de link te vast gedraaid waardoor je een strakke plek in je ketting krijgt, of ketting heeft te strak gestaan. Even controleren of het allemaal soepel is is snel gebeurd. Uiteraard is 1800km niet veel.

Transmissiedempers zijn zoals gezegd een goed idee om even te controleren, deze mogen geen speling hebben. (wel meeveren uiteraard)

mijn 7 miste bij aankoop een tandje op het voorste tandwiel, dit gaf ook een pulsend gevoel. Misschien even tansjes tellen...
 
Als jou ketting "stug" is en moeilijk draait op de schakels dan heb je zelf het antwoord al gegeven. Helaas wordt het wederom een nieuwe ketting of iemand moet nog een idee hebben hoe je de schakels weer soepel draaiend kunt krijgen.
 
Als je het hebt over het inkorten van je demper en over het geplaatste K&N filter kan dat (zeker in combinatie) al best om een andere afstelling van het mengsel vragen. Dit zou ik als ik jou was niet uitsluiten. Een Dynojet run leert je meer en kost niet veel geld.
 
ik zal vanavond even een aantal dingen proberen:
-Ketting kompleet ontvetten en dan inspuiten met een andere kettingvet
-afstelling van mijn motortje even goed controleren (synchroniseren)
-lager achtertandwiel controleren op speling
-rubbers in achterwiel bekijken.

Vorig jaar had ik negens last van, nu dit jaar is het probleem er opeens.
 
ik zal vanavond even een aantal dingen proberen:
-Ketting kompleet ontvetten en dan inspuiten met een andere kettingvet
-afstelling van mijn motortje even goed controleren (synchroniseren)
-lager achtertandwiel controleren op speling
-rubbers in achterwiel bekijken.

Vorig jaar had ik negens last van, nu dit jaar is het probleem er opeens.


Is het gekomen na het plaatsen van de nieuwe ketting?

Is het gekomen na de winterstop? (wellicht toch een schakel vast gaan zitten door t lange stilstaan?)
 
Hey, vanavond heb ik weer ff tijd gemaakt om wat dingen te inspecteren.

De ketting is nu schoon en de schakels zijn nu een stuk soepeler :)
Bij de motorzaak even een ander spuitbusje gehaald voor de keting die meer op olie basis is.

Het lager van mijn achtertandwiel is niet goed meer ben ik nu achter. Ik heb het tandwiel en lager in de ontvetbak schoon gemaakt, en er zitten zware punten in het lager. Hopelijk is dit het probleem :)
154ybye.jpg


Ik zal morgen dit lager + achterwiellagers bestellen (ben nu toch bezig), nou hopen dat dit de oorzaak was.
 
we zijn een week verder en het probleem is ondertussen opgelost.

Dit lager heb ik vervangen (skf 6006 2rs) en was 18 euro kwijt. Ik heb een lager genomen met 2 rubberen afdichtingen aan bijde zijden zodat er minder snel vuil in kan komen.

Verder heb ik een ander kettingspray gekocht die meer op oliebasis is, voordeel dat het lang niet zo veel afgeeft, en dat de ketting soepeler is geworden.

mvg peter
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan