Zelf vervangen cilinderkoppakking ?

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
13.134
4.570
Dag techneuten ik zit met een dilemma?

Mijn Aprilia Tuono Factory uit 2008 heeft hoogstwaarschijnlijk een lekke onderste cilinderkoppakking. Dus niet de pakking tussen de cilinderkop en het kleppendeksel, nee die niet, het is degene tussen de cilinderkop en het blok daaronder. :(
Zie foto.

Foto is van internet geplukt, mijn blok zit nog tussen het frame :)

Veel meer dan olie verversen, luchtfiltertje, remblokken, compleet uitlaatsysteem vervangen etc.. heb ik nooit gedaan.
Hoe moet ik een dergelijke klus inschatten. Ik heb diverse exploded views gezien van het kleppendeksel, nokkenas etc.. en dan zie ik god weet hoeveel schroefjes, veren, etc..

Is dit iets wat zelf te doen is of is dat een te groot risico?

Ik zie uit naar jullie meningen?

full
 
ben je er wel zeker van dat de koppakking lekt?
voordat je de boel lostrekt.

Niet 100% natuurlijk omdat het blok nog ingebouwd zit en het allemaal lastig te zien is.

Maar de hoogste plek waar ik koelvloeistofdruppels zie zitten en naar beneden lopen is bij de pakking zoals op de foto. Daarboven tref ik geen druppels of vloeistofstroom meer aan.
De pakking van het kleppendeksel is droog.

Eerst dacht ik dat ik een lek had bij een klemaansluiting bij het zwarte collectorpotje (ook op foto te zien). Maar die zit lager dan die koppakking en voor zover ik weet stroomt vloeistof nog steeds niet naar boven }).
 
Laatst bewerkt:
Maak het schoon, laat de motor draaien en kijk waar het vandaan komt. Je zal niet de eerste zijn die iets vervangt omdat de koelvloeistof onder druk ergens anders tegenaan gespoten is.
 
Niet 100% natuurlijk omdat het blok nog ingebouwd zit en het allemaal lastig te zien is.

Maar de hoogste plek waar ik koelvloeistofdruppels zie zitten en naar beneden lopen is bij de pakking zoals op de foto. Daarboven tref ik geen druppels of vloeistofstroom meer aan.
De pakking van het kleppendeksel is droog.

Eerst dacht ik dat ik een lek had bij een klemaansluiting bij het zwarte collectorpotje (ook op foto te zien). Maar die zit lager dan die koppakking en voor zover ik weet stroomt vloeistof nog steeds niet naar boven }).

misschien is het met een [make up] spiegeltje wel te zien, soms is het zicht belemmerd als je er recht voor zit door een framebuis, kabelboom ofzo en dan kan je vaak met een spiegeltje "vanaf de andere kant" de boel wel bekijken.
 
Maak het schoon, laat de motor draaien en kijk waar het vandaan komt. Je zal niet de eerste zijn die iets vervangt omdat de koelvloeistof onder druk ergens anders tegenaan gespoten is.

Ja dat heb ik me gerealiseerd en ik denk dat ik dat redelijk goed heb meegenomen in mijn analyse/zoektocht.
Maar als het blok niet draait hangen er nog steeds druppels aan die pakking. Ca. 1 klein theelepeltje / 1 plekje ter grootte van 1 cent munt per dag.
 
ben je er wel zeker van dat de koppakking lekt?
voordat je de boel lostrekt.

En inderdaad je hebt gelijk het was toch een slangenklem. Ik ben ca. 3 weken bezig geweest om de daadwerkelijke plek van de lekkage te vinden en vandaag was het zo ver.

Ik heb 3 potentiele plekken "geïsoleerd" door er doek omheen te draaien / tussen te frotten.
Daarna rijden, doeken weg en controleren. En.......... geen enkele koelvloeistof meer te zien. Er drupte niks . lekte niks.
Dus het wat toch die slangenklem van de rechterslangaansluiting op dat zwarte verdeelpotje.
De reden dat er na het vervangen van de klem nog wat koelvloeistof lekte kwam hoogstwaarschijnlijk doordat er nog wat vloeistof op/rond de cilinder en slang zat van voor het vervangen van die slangenklem. Dat heeft een tijdje nodig gehad om weg te stromen........

Me happy.

Maar er hangt wel een druppeltje olie aan de onderkant van de rechterbout aan de achterkant van de voetpakking van de achterste cilinder.
Ik ga er maar vanuit dat het een beetje zweten is............

Dus vooralsnog geen grote ingreep noodzakelijk })

Meteen maar gevierd en een Garmin Zumo 350ML gekocht.
 
En inderdaad je hebt gelijk het was toch een slangenklem. Ik ben ca. 3 weken bezig geweest om de daadwerkelijke plek van de lekkage te vinden en vandaag was het zo ver.

Ik heb 3 potentiele plekken "geïsoleerd" door er doek omheen te draaien / tussen te frotten.
Daarna rijden, doeken weg en controleren. En.......... geen enkele koelvloeistof meer te zien. Er drupte niks . lekte niks.
Dus het wat toch die slangenklem van de rechterslangaansluiting op dat zwarte verdeelpotje.
De reden dat er na het vervangen van de klem nog wat koelvloeistof lekte kwam hoogstwaarschijnlijk doordat er nog wat vloeistof op/rond de cilinder en slang zat van voor het vervangen van die slangenklem. Dat heeft een tijdje nodig gehad om weg te stromen........
Me happy.
Maar er hangt wel een druppeltje olie aan de onderkant van de rechterbout aan de achterkant van de voetpakking van de achterste cilinder.
Ik ga er maar vanuit dat het een beetje zweten is............
Dus vooralsnog geen grote ingreep noodzakelijk })
Meteen maar gevierd en een Garmin Zumo 350ML gekocht.

Kijk, dat is nou netjes, dat je hier de uitslag neerzet. Nu heeft iedereen er wat aan. :}
 
ik heb hier niet alles gelezen maar volgens mij zei je dat het om de pakking gaat die tussen de cilinders en het blok zit. Voetpakking dus.
Alles demonteren, netjes wegleggen en rustig eventueel met wph ernaast weer opbouwen. En natuurlijk alles schoonmaken. Wrijf alles bij montage even licht in met een lekker olietje.
Als je trouwens toch bezig bent, vervang dan meteen de zuigerveren en check je klepspeling ff.
Maar als je het al warm krijgt bij het idee dat je de tank er af moet halen kun je je motor beter wegbrengen en het laten doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan