bougiedoppen en kabels zelf vervangen

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Mijn 750 srad uit 97 loopt af en toe op 3 cilinders. Hij heeft na een tijd stil staan onderhoud gehad, en reed eerst prima. Zit nieuwe benzine in, verder de vloeistoffen vernieuwd, nieuwe accu, carburateurs ultrasoon gereinigd. Ik zou echter niet weten wanneer de bougies voor het laatst zijn vervangen. Problemen kunnen natuurlijk ook in de doppen of kabels zitten.

Nu zit ik er aan de denken bougies, doppen en kabels te vervangen. Ik snap dat dit onderdelen vervangen is zonder onderzoek naar de oorzaak van de problemen te doen. Maar ik denk dat bij een motor met ervaring dit gewoon als onderhoud gezien kan worden, ook al blijkt het daarna bij wijze van spreke de bobine te zijn.

Ik heb al gezien welke bougies als het goed is in mijn motor kunnen. NGK CR9EI-X iridium bougies. Bougiekabel is universeel. Maar dan blijven er 2 vragen over:

1. Hoe weet ik welke bougiedoppen op mijn motor kunnen?
2. Hoe goed is dit zelf te doen? Bougies weet ik wel, dat is makkelijk. Ik doel meer op de doppen en kabels. Is hier speciaal gereedschap voor nodig?

Alvast bedankt.
 
Bougiekabel universeel ja? Daar zit verschil in qua "ohmage"

En als je al ontstoorde ( de r in de typeaanduiding van de bougies ) neemt. Zou ik geen ontstoorde doppen erop zetten.

Om de kabel te plaatsen aan de Bougiedopkant, draai je de dop linksom van de kabel af.
Aan de bobinekant eerst dat moertje lossen ( raak het rubber niet kwijt ) en dan moet de kabel er zo uit kunnen
 
Dit ff lezen, en dan bepalen of je dit zelf wilt doen. Anders zit er weinig anders op dan de bobines te vervangen (met kabels etc)

Bougie Kabels

Bougiedoppen vervangen kan iedereen, die draai je er zo vanaf (en weer op)

Welke je moet hebben weet ik ook niet, maar dat kun je wel vinden bij je suzuki-dealer of op het internet bij een onderdelen handel.

Succes!
 
Bedankt voor de tips, en voor het linkje. Ik denk dat ik maar eens begin met de bougiedoppen en bougies. Als het probleem dan over is laat ik de bobines met kabels lekker zitten. Als het probleem er dan nog steeds is koop ik wel een 2de hands setje bobines met kabels. Nu nog uitvogelen welke doppen ik moet hebben.

gr. Thijs

edit: site van motor Venray zegt NGK bougiedop XD05F
 
Laatst bewerkt:
Thx Bolski, effekes wachten tot het salaris er weer is, en dan bestel ik bij je.

Ruudje01, het zal ongetwijfeld met de beste intenties zijn van je, maar ik begreep wat daan bedoelde. En volgens mij iedereen die het leest.
 
Dan toch nog eventjes een vraag. bougies en doppen ga ik sowieso vervangen hoor. Maar gaat een defecte bougie/dop altijd gepaard met knallen uit de uitlaat? Dit heb ik namelijk niet meer dan anders. Daarnaast deed net na 10 minuten terugrijden van mijn werk na wat kort stotteren in 1x cilinder 4 weer mee. Kan het dan nog steeds aan de vonk liggen?
 
Bougie/kabel/bougiedop.
Een knal uit de uitlaat is detonatie door het ontsteken van onverbrande gassen buiten de cilinder.
Dat deze weer mee gaat lopen kan komen door opwarming en dus betere vergassing waardoor je minder krachtige vonk nodig hebt.
Je kunt dus ook een defecte bougie hebben die niet aan de neus vonkt maar aan de zijkant dwars door de isolator neus heen. Of een kabel slaat door of de bougiedop.
 
..ik dacht even dat dit een vroeg vrijdag-topic was.. :Y

Anyway, als je 4 bobines hebt, en hij loopt slecht op 1 der pitten, kijk dan eens even of de verbinding van de draadjes waar 'stroom' doorheen loopt en de stekkerverbindingen misschien 'vies zijn van de bobine in questie..

Heeft je motor ook 4 carburateurs?( die dingens waar je gaskabel heengaat, gaskabel zit aan je rechterhandvat vast..)
 
..ik dacht even dat dit een vroeg vrijdag-topic was.. :Y

Anyway, als je 4 bobines hebt, en hij loopt slecht op 1 der pitten, kijk dan eens even of de verbinding van de draadjes waar 'stroom' doorheen loopt en de stekkerverbindingen misschien 'vies zijn van de bobine in questie..

Heeft je motor ook 4 carburateurs?( die dingens waar je gaskabel heengaat, gaskabel zit aan je rechterhandvat vast..)

Sammie, misschien dat je mijn kennisniveau een beetje verkeerd inschat. Ik zeg absoluut niet dat ik een technisch genie ben, maar jip en Janneke-taal is niet nodig.

Daarnaast heeft een srad 2 bobines, en inderdaad 4 carburateurs. Omdat hij 1 bobine per 2 cilinders heeft, verdenk ik niet per direct een bobine, omdat ik dan zou verwachten dat 2 cilinders niet mee zouden doen, en niet maar 1.
 
Laatst bewerkt:
Bougie/kabel/bougiedop.
Een knal uit de uitlaat is detonatie door het ontsteken van onverbrande gassen buiten de cilinder.Dat deze weer mee gaat lopen kan komen door opwarming en dus betere vergassing waardoor je minder krachtige vonk nodig hebt.
Je kunt dus ook een defecte bougie hebben die niet aan de neus vonkt maar aan de zijkant dwars door de isolator neus heen. Of een kabel slaat door of de bougiedop.

Ruud, ik weet dat knallen in de uitlaat daardoor veroorzaakt worden. Daarom ook mijn vraag. Ik zou denken dat als 1 pit niet meedoet er toch continu onverbrande gassen in de uitlaat komen die ontbranden. Daarom zou ik verwachten dat als het aan de ontsteking ligt, er per definitie knallen in de uitlaat moeten zijn. Dit was bij mij niet het geval. Daarom vroeg ik me dus af of het nog steeds aan de ontsteking kan liggen.
Kan me voorstellen dat dan toch meer de benzinetoevoer de verdachte zou zijn, dan zou er namelijk geen onverbrand mengsel in de uitlaat komen, en dit zou verklaren waarom er bij mij geen knallen zijn. Het is natuurlijk zo dat ondanks recent ultrasoon reinigen va de carbs, er nog steeds een sproeier verstopt kan zijn geraakt.

Puur theoretische vragen dit natuurlijk, want er is maar 1 manier om erachter te komen, en dat is sleutelen. Dingen gaan uitsluiten en testen.

En laatste deel van je verhaal is helder! :)
 
Laatst bewerkt:
Ik gaf ook een puur theoretisch antwoord kerel.
Ik kon ook niet weten hoe vaak het detoneren voorkwam en wanneer.
Ja het kan nog steeds aan de ontsteking liggen.
Maar ik sluit ook niet uit dat het aan de carb kan liggen van de bewuste cilinder, dat bv de vlotternaald blijft kleven.
En ook Sammie kan gelijk hebben over de stekkerverbinding van de bobine.
Maar zolang jij geen nieuwe bougie's steekt en wat dingen naloopt blijft het giswerk..
Ikzelf zou zo niet blijven rijden je sloopt meer dan je goed doet.
Ik heb gelezen dat je ze toch gaat vervangen, dus even afwachten wat het oplevert.
Feit is dat je die delen kunt uitsluiten van storing of overslag..
 
Ik gaf ook een puur theoretisch antwoord kerel.
Ik kon ook niet weten hoe vaak het detoneren voorkwam en wanneer.
Ja het kan nog steeds aan de ontsteking liggen.
Maar ik sluit ook niet uit dat het aan de carb kan liggen van de bewuste cilinder, dat bv de vlotternaald blijft kleven.
En ook Sammie kan gelijk hebben over de stekkerverbinding van de bobine.
Maar zolang jij geen nieuwe bougie's steekt en wat dingen naloopt blijft het giswerk..
Ikzelf zou zo niet blijven rijden je sloopt meer dan je goed doet.
Ik heb gelezen dat je ze toch gaat vervangen, dus even afwachten wat het oplevert.
Feit is dat je die delen kunt uitsluiten van storing of overslag..

Denk dat mijn reply verkeerd over is gekomen. :) Ik lichtte mijn eerdere bericht alleen verder toe, waarom ik begon te twijfelen of het wel een ontstekingprobleem kon zijn. Ik moet inderdaad dingen gaan nalopen, daar doelde ik met het laatste deel van mijn bericht ook op, dat het puur even theoretische vragen zijn uit nieuwsgierigheid. En ik ga inderdaad sowieso de bougies en doppen vervangen.
Ik rij er overigens ook niet mee in de tussentijd hoor. Het is 1x 5 minuten voorgekomen. Toen laatst toen ik dit topic heb gemaakt onderweg naar mijn werk gebeurde het weer, daarna ben ik alleen naar huis gereden, en toen deed hij het weer even goed. Maar sindsdien staat hij in de garage en daar blijft hij tot het opgelost is. Nogmaals, mijn bericht naar jou was niet vervelend bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
Waarom kom je het hier vragen als je het allemaal al weet?

Ik weet het lang niet allemaal, daar ben ik heel eerlijk in. En misschien heb ik de post van Sammie verkeerd ingeschat, maar als er bij een vraag over bougiedoppen en kabels gedaan wordt alsof ik niet eens weet dat mijn gaskabel aan mijn gashendel vastzit, krijg ik het idee dat ik als een imbeciel behandeld word.
Mijn vraag bleek daarnaast volkomen terecht, want de bougiekabels vervangen is dus inderdaad niet zo plug-and-play als ik vooraf zou verwachten. :)

Mvg Thijs
 
Hoi Thijs,

Ik snap wat je bedoeld ik denk dat het komt omdat hier vaak mensen komen die vrij technisch gaan praten en bij een technisch antwoord dan geen idee hebben waar het over gaat, vandaar dat sommige gelijk op Jip en Janneke niveau beginnen ( aan de andere kant is het voor de minder technische personen die dit later lezen ook nog te volgen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan