ketting tikt/ratelt tijdens lopen

Randy87

Rookie
24 mrt 2015
7
0
Amstenrade
hallo allemaal,

als ik met mijn motor loop hoor je de ketting ratelen/tikken.
het geluid is een beetje lastig te omschrijven.

Sinds een paar maanden zit er een nieuwe kettingset op met de bijpassende ketting en tandwielen.

voor de ketting wissel hoorde ik dit geluid ook wel eens maar toen dacht ik dat dit kwam door de ouderdom van de oude ketting.

achterwiel is gericht met lasertje.

wie weet wat het kan zijn?
 
hallo allemaal,

als ik met mijn motor loop hoor je de ketting ratelen/tikken.
het geluid is een beetje lastig te omschrijven.

Sinds een paar maanden zit er een nieuwe kettingset op met de bijpassende ketting en tandwielen.

voor de ketting wissel hoorde ik dit geluid ook wel eens maar toen dacht ik dat dit kwam door de ouderdom van de oude ketting.

achterwiel is gericht met lasertje.

wie weet wat het kan zijn?
Loopt de ketting, bij lopen aan de hand en dus onbelast, niet over een geleideblokje op de brug oid?
 
@Gunterrex: de kettingspanning zou goed moeten zijn en het gedeelte waar de ketting geklonken is zit geen stijve schakel.

@ Martell, er zit inderdaad een kunststof plaatje waar de ketting over heen loopt.
 
Bij mijn motor hoor ik de ketting ook ratelen tijdens het rijden.
Is toch wel een soort van ketting fenomeen.
Mijn vorige motor had het nog erger. ( ik kon me er wel eens aan storen )
Des te droger de ketting des te meer de ratel te horen was.
Mijn kettingsets waren overigens vrij nieuw en ook op de juiste spanning.
Mijn volgende motor gaat weer een Cardan fiets worden, want ben toch niet echt een kettingman merk ik.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
@ Dylan,

ketting heb ik eergisteren gesmeerd, leek eventjes weg te zijn maar vanochtend hoorde ik het weer.

Onder het rijden hoor ik het niet.
het is puur en alleen als ik met de motor "aan de hand" loop.
 
@ Dylan,

ketting heb ik eergisteren gesmeerd, leek eventjes weg te zijn maar vanochtend hoorde ik het weer.

Onder het rijden hoor ik het niet.
het is puur en alleen als ik met de motor "aan de hand" loop.
Dan loopt je ketting over je brug omdat je motor niet inzakt omdat jij je gewicht er niet op hebt. Als je er op zit en stept, dan hoor je het niet toch?
 
Je ketting wordt, tijdens het lopen, aangedreven door het achtertandwiel. Dan hangt de ketting boven slapper en onder wat strakker. Het is tijdens het rijden net andersom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan