waterpomp vervangen, en nu?

vdwaldennis

MF'er
23 apr 2009
163
0
Deventer
Ik rijd een honda cbr600 f2 uit 91.
De waterpomp moest vervangen worden en dat heeft mijn broer voor mij gedaan.
Morgen wil ik de motor weer lopende krijgen. Wat moet ik doen?
Olie en koelvloeistof bijvullen. ..nog meer?
Welke olie heb ik nodig en hoeveel ongeveer?

Misschien kan ik het ergens in de onderhoudsboekjes vinden, maar als iemand het gelijk weet: graag.

Thx
 
Olie:

Zit er nog olie in het blok? Effe bij de BP pomp langs en een flesje Castrol Power RS 4T 10w40 kopen. Bijvullen tot het oliepijl. Volgens mij is dat een glaasje in één van de zijkappen van het blok. Er zit een min en een max. Motor op een horizontale plek neerzetten en rechtop houden.

Koelvloeistof kun je ook bij de BP halen. Let op dat je koelvloeistof neemt die geschikt is voor aluminium koelsystemen. Als alle slangen erop zitten, dan vloeistof bijvullen in de radiator. Vullen tot de vloeistof tot het aangegeven streepje komt. Dan in alle dikke vloeistofbuizen van het blok knijpen om zo veel mogelijk lucht uit het systeem te drukken. Als het goed is zie je bellen in de radiator omhoog komen. Radiator weer bijvullen tot het streepje en herhalen, totdat er geen luchtbellen meer vrijkomen.

Zat er geen olie meer in het blok, koop dan gelijk 5 flessen. Vul het blok tot de olie bij het kijkglaasje op max staat.

In het geval er geen olie meer in het blok zat, de volgende procedure aanhouden: Haal de bougiedoppen los en laat de motor even kort op de startmotor draaien (de motor draait alleen op de startmotor en zal niet starten). Als het goed is zakt de olie in het glaasje. Laat de motor nog een paar keer even kort op de startmotor draaien tot je de olie niet meer ziet zakken. Dan weer afvullen tot vlak onder de max in het glaasje.

Nu kunnen de bougiedoppen er weer op en kun je de motor starten. Laat de radiatordop nog even van de radiator. Start de motor en let op de koelvloeistof in de radiator. Die zal gaan zakken. Vul hem telkens wat bij als dat nodig is. Na een tijdje zal de vloeistof niet meer zakken. Dan de radiator vullen tot het aangegeven streepje en de dop erop.

Klaar. :)

Let op dat je het blok alleen laat draaien (zonder of met bougiekabels) als beide de olie en de koelvloeistof erin zitten. Dus niet eerst het één en dan pas het ander gaan doen. ;)
 
Laatst bewerkt:
als je pech hebt dan draait er niks rond, tenminste bij ktm met knop op off

Dat is bij elke motor weer anders. Als ik mijn BMW de dodemansknop op off zet doet'ie inderdaad helemaal niks, net als bij je KTM. Als ik het bij mijn honda's doe dan wordt alleen de CDI-unit uitgeschakeld en kun je de de motor op de startmotor rondgooien.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou terug gaan naar m'n broer en zeggen dat het super lief van 'em is dat'ie de pomp heeft vervangen, maar dat 'ie toch ook wel snapt dat het niet werkt om jou de motor zonder vloeistoffen terug te geven. Hij kent je toch, en weet toch dat je te onhandig / te onervaren bent om dat zelf te doen?

Op z'n minst kan 'ie het even voordoen.
 
Koelvloeistof hebben ze bij de Action voor iets van 2 euro per liter G12+
Waarom is de pomp vervangen?
Als dat was omdat hij lekte zou ik eens kijken of er geen koelvloeistof bij de olie is gekomen.
 
Ik zou terug gaan naar m'n broer en zeggen dat het super lief van 'em is dat'ie de pomp heeft vervangen, maar dat 'ie toch ook wel snapt dat het niet werkt om jou de motor zonder vloeistoffen terug te geven. Hij kent je toch, en weet toch dat je te onhandig / te onervaren bent om dat zelf te doen?

Op z'n minst kan 'ie het even voordoen.

Ik weet niet waarom je dit suggereert, maar hij staat nog bij mijn broer thuis.
En hij is er niet aan toe gekomen om de vloeistoffen bij te vullen en te kopen voor mij.
Als ik tijd had kon ik dat zelf doen, anders doet hij dat nog voor mij.
 
Ik zou terug gaan naar m'n broer en zeggen dat het super lief van 'em is dat'ie de pomp heeft vervangen, maar dat 'ie toch ook wel snapt dat het niet werkt om jou de motor zonder vloeistoffen terug te geven. Hij kent je toch, en weet toch dat je te onhandig / te onervaren bent om dat zelf te doen?

Op z'n minst kan 'ie het even voordoen.


Ik weet niet waarom je dit suggereert, maar hij staat nog bij mijn broer thuis.
En hij is er niet aan toe gekomen om de vloeistoffen bij te vullen en te kopen voor mij.
Als ik tijd had kon ik dat zelf doen, anders doet hij dat nog voor mij.
 
Koelvloeistof hebben ze bij de Action voor iets van 2 euro per liter G12+
Waarom is de pomp vervangen?
Als dat was omdat hij lekte zou ik eens kijken of er geen koelvloeistof bij de olie is gekomen.

Nee de diagnose is gesteld bij de dealer.
Alleen laat ik hem daar niet maken.
Is die koelvloeistof ook goed?
Ik haal altijd bij de pomp veel duurdere
 
Ik weet niet waarom je dit suggereert, maar hij staat nog bij mijn broer thuis.
En hij is er niet aan toe gekomen om de vloeistoffen bij te vullen en te kopen voor mij.
Als ik tijd had kon ik dat zelf doen, anders doet hij dat nog voor mij.

Ik bedoel het helemaal niet lullig (ik weet niet waarom je dat suggereert ;) ), maar je vraag getuigt niet van veel knutselkennis, dus waarom de techneut niet opnieuw inschakelen?
Je krijgt hier hele epistels met tips die op jouw motor niet van toepassing zijn, en wordt naar de BP gestuurd voor olie en koelwater (duurste optie?)...

De beste tip is om je broer te vragen. Hij heeft immers de pomp vervangen.

Minder goede tips, maar misschien heb je er toch iets aan:

- Koelwater koop je goed en goedkoop bij de automaterialenzaak (Brezan o.i.d). Zorg dat je de goede hebt voor jouw koelsysteem. Een vat van 4 Liter komt altijd wel van pas.
- De hoeveelheid bepaal je door te kijken hoeveel eruit is gelopen bij de pompwissel, of op te zoeken hoe groot het koelsysteem van jouw motor is (mijn Aprilia schijnt ca. 3 liter totaal te hebben b.v.).
- Olie is helemaal niet (meestal niet iig?) van toepassing als je alleen de pomp hebt vervangen.

Verder moet je waarschijnlijk je koelsysteem ontluchten na het vullen.
Hoe dit moet vind je in je handboek of wellicht vertellen de Honda CBR experts hier het je.

Succes! :W
 
Nee de diagnose is gesteld bij de dealer.
Alleen laat ik hem daar niet maken.
Is die koelvloeistof ook goed?
Ik haal altijd bij de pomp veel duurdere
Ik ga altijd kijken waar de calve pindakaas het duurst is en daar ga ik die dan halen.
Die is veel lekkerder dan die waar hij in de aanbieding is.
 
De waterpomp is vervangen met succes dankzij de reacties hier.
Naderhand hebben we de motor gestart en deed ie het ff.
Echter na twee seconden sloeg die weer af.
Al een paar keer opgeladen met een druppellader, maar zonder succes.
Wat kan er nog aan de hand zijn wat we over het hoofd zien?
Want hij deed het dus wel nadat de waterpomp vervangen is.
Alleen blijft hij niet draaien....
 
Terug
Bovenaan Onderaan