gesloten ketting openen om te monteren

proxx

Rookie
15 sep 2012
18
0
zoals je uit de titel kan afleiden is mijn vraag of het gezond is om een gesloten ketting te openen, om zo te monteren.

ik dacht dat dit niet echt goed was.

weten jullie of dit kwaad kan of niet?

bedankt!
 
ik niet,

wel de.persoon die de set gaat monteren, hij wil de ketting gewoon terug klinken met dezelfde schakels.



dat gaat hem niet worden, [als je erg gehecht bent aan je ledematen doe je dit niet... :N :N ]
daar heb je een vervangingsschakel voor opnieuw klinken voor nodig. :X :Y


of wat onderbuurman zegt. :Y :Y
 
Laatst bewerkt:
levensgevaarlijk als ik dat die kan lossen tijdens het rijden?
of wat bedoel je?

een ketting van een motor is 1 van de gevaarlijkste bewegende delen als deze niet deugdelijk geklonken is,

ooit een filmpje gezien van iemand waarbij compleet been afgerukt was. :') -O- -O-




beter gewoon een correcte klinkschakel bestellen voor jouw type ketting,
of de ketting in 1 stuk laten en doen wat Tinus voorstelt.




maar je gaat niet een gebruikte/misvormde schakel opnieuw gebruiken in je ketting! |( |(

ik zou nog maar eens ff nagaan of deze persoon eigenlijk wel weet wat ie doet/waar ie mee bezig denkt te zijn. _O- O-) :X





korter antwoord, nee. ;)
 
Laatst bewerkt:
ik niet,
wel de.persoon die de set gaat monteren, hij wil de ketting gewoon terug klinken met dezelfde schakels.

Oei, ik was al bang voor zo'n soort antwoord.
Hij wil dus eerst die schakel er afhalen (wat niet gaat zonder grof geweld en beschadiging van de schakel) en hem er dan op een of andere manier weer opviolen? Als je zoiets doet is de kans vrij groot dat die ketting onderweg breekt en in je kuit eindigt....
Laat die vent vér van je motor blijven, dat is een absolute prutser.

Haal een GOED passende sluitschakel en slijp een schakel van je ketting door, ruil hem voor een nieuwe ketting met losse sluitschakel of haal de achterbrug er af en monteer de ketting als geheel. Kun je het zelf niet, laat het dan door een vakman doen, zoveel moet je gezondheid je wel waard zijn.
 
Oei, ik was al bang voor zo'n soort antwoord.
Hij wil dus eerst die schakel er afhalen (wat niet gaat zonder grof geweld en beschadiging van de schakel) en hem er dan op een of andere manier weer opviolen? Als je zoiets doet is de kans vrij groot dat die ketting onderweg breekt en in je kuit eindigt....
Laat die vent vér van je motor blijven, dat is een absolute prutser.

Haal een GOED passende sluitschakel en slijp een schakel van je ketting door, ruil hem voor een nieuwe ketting met losse sluitschakel of haal de achterbrug er af en monteer de ketting als geheel. Kun je het zelf niet, laat het dan door een vakman doen, zoveel moet je gezondheid je wel waard zijn.

Je hebt gelijk.

Ik heb me al een sluitschakel besteld :)
 
:? Waarom zou je nieuwe kettingwielen aanschaffen en de oude ketting hergebruiken?

Of begrijp ik het nu verkeerd? Waarom moet de ketting los dan?

Meestal als de kettingwielen versleten zijn is de ketting zelf ook niet geheel fris meer.

Oh wacht, ti's een nieuwe ketting die gesloten is, begrijp m al :z

Dan zou ik ook gaan voor de achterbrug demontage...
 
Laatst bewerkt:
Zit er een verschil tussen een open ketting met sluitschakel, en een dichte ketting die je openmaakt en een passende sluitschakel bij koopt dan?

Ja, de schakels rekken op met de kilometers die je er mee rijdt.

Als je dus bij een ketting met sluitschakel de schakel er af haalt en weer terug doet, heb je een schakel die even lang is gerekt als de andere schakels.

Als je een geklonken ketting hebt en daar een nieuwe schakel op zet, dan is die korter dan de andere schakels. Dat is niet zo goed voor je tandwielen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan