Ketting spannen of meteen vervangen

Fazer020

MF'er
4 sep 2013
44
3
Hello!

Bij de laatste kleine beurt van mijn Fazer uit 2001 kreeg ik de mededeling dat mijn ketting en tandwielen vervangen moeten worden. Ik ken de geschiedenis van deze motor niet, heb deze nu een ruim jaar in bezit, maar er zaten geen onderhoudspapieren bij. Op de teller staat 33k, dus zou best kunnen dat het inderdaad tijd is. Heb er 6k mee gereden sinds de laatste beurt.

Ik heb de speling opgemeten, die is vier centimeter. In de handleiding staat dat het maximum 4,5 centimeter is. De achteras staat ongeveer in het midden van de merktekens gesteld. Ik heb wel eens gelezen dat het spannen van de ketting maar een zeer beperkt aantal kilometers werkt en dat daar dan ook weer snel speling in komt. Toch snap ik niet helemaal dat de monteur niet even de ketting een stuk gespannen heeft, zodat ik er in ieder geval nog een tijdje op kan rijden.

Ook valt me op dat de as niet precies gelijk op de merktekens gericht is. De motor trekt niet een bepaalde kant op. Ik heb zelf geen momentsleutel, dus durf ook niet zo goed de boel wat strakker te trekken.

Wat is jullie ervaring? Meteen vervangen, of kan je nog wel een paar duizend km's doorrijden na opspannen? Hoe precies moet de as gelijk staan op de merktekens? Moeten bij een ketting met o-ringen ook de tandwielen vervangen worden?

Veel vragen voor een eerste post. Ben benieuwd naar de antwoorden!

 
Laatst bewerkt:
gewoon ff mee rijden na het spannen

als die snel (binnen 1000 km) weer gespannen moet worden is het tijd voor een nieuwe set

ketting en tandwielen altijd samen ja.

en de as moet idd links en rechts op dezelfde tekens staan om scheef rijden en overbodige slijtage te beperken.

en een momentsleutel... tja, het is idd beter om hem op moment aan te trekken maar iemand met gevoel voor techniek kan hem ook wel met de hand aandraaien hoor

draai hem zelf altijd gewoon met een halfduims-ratel vast en vast is vast

beter iets te vast dan te los want dan draaien je lagers op de verkeerde plek in je achterwiel :9
 
Altijd het best ketting en tandraden vervangen, omdat deze op elkaar in slijten.

Het kan zijn dat degene die hem het laatst gespannen heeft (6k geleden ???) hem echt heeft uitgelijnd met een laser of speciale tool.
De merktekentjes willen wel eens niet helemaal exact zijn. Ik heb altijd zelf ketting gespannen en altijd die merktekentjes aangehouden, nooit ergens last van gehad (diverse motoren)

Wat is het fotootje, helemaal onderin jou post??? Oh, ik zie wat het zijn, echter te klein....



De moer op de achteras van een Fazer moet trouwens op een flink fors moment worden aangedraait. Ik zal eens moeten kijken of ik het wph nog ergens heb (heb een Fazer 600 '01 met zijspan gehad)
 
Laatst bewerkt:
Altijd het best ketting en tandraden vervangen, omdat deze op elkaar in slijten.

Het kan zijn dat degene die hem het laatst gespannen heeft (6k geleden ???) hem echt heeft uitgelijnd met een laser of speciale tool.
De merktekentjes willen wel eens niet helemaal exact zijn. Ik heb altijd zelf ketting gespannen en altijd die merktekentjes aangehouden, nooit ergens last van gehad (diverse motoren)

Wat is het fotootje, helemaal onderin jou post??? Oh, ik zie wat het zijn, echter te klein....



De moer op de achteras van een Fazer moet trouwens op een flink fors moment worden aangedraait. Ik zal eens moeten kijken of ik het wph nog ergens heb (heb een Fazer 600 '01 met zijspan gehad)

Volgens mij moet je op het fototje kunnen klikken voor een vergroting.

In de handleiding staat een koppel van 117 Nm, geen idee hoe "vast" dat is :)
 
Kan ik dat meten zelf doen, of heb ik dan een laserinstallatie oid nodig?

Kan je gewoon zelf meten hoor :)

Tja.. Als je de tekens op de brug niet vertrouwd heeft meten aan het frame ook geen zin

Waarom niet? Dat is de enige manier om zeker te weten dat de afstand van de achteras tot aan het draaipunt van de achterbrug aan beide zijden gelijk is.
 
merktekens is een goed begin

laser en dergelijke is de fijnafstelling

heb zelf een laserwaterpas a 3 euro van de action gebruikt

werkt goed

zet 'm tegen achterkettingwiel onderzijde net boven ketting

schijn naar voren

met schuifmaat tegen ketting schakels , niet duwen, zo dicht mogelijk bij motorblok, laser licht valt erop en de afstand tot ketting meten

maar er zijn ook andere slimme methodes

bij mij (suz gsxr 1100, 91) kloppen de merktekens best nauwkeurig overigens

er is ook een topic over het zelf maken van een kettingsmeersyteem, best leuk als je van mac gyveren houdt
 
Laatst bewerkt:
Als je handen van het stuur afhaalt en je blijft kaarsrecht rijden, weet je zeker dat het wiel in één lijn met je voorwiel staat...
Als je ook maar heel iets verschil hebt merk je het gelijk...

Dat hoeft niet direct met het stellen van je achterwiel te maken hebben. Dat kan meerdere factoren hebben.

Als ik de ketting span let ik op de nokjes bij mijn Cat en daarna kijk ik over de ketting of deze recht loopt en niet in een bochtje. dan weet je zeker dat het achter recht staat.



Volgens mij moet je op het fototje kunnen klikken voor een vergroting.

In de handleiding staat een koppel van 117 Nm, geen idee hoe "vast" dat is :)

117nm is Heul vast ik heb een momentsleutel op de zaak liggen, (autobedrijf :9 )
en daar al vaak mee vast gezet. Als je hem dan los trekt moet je aaaaardig kracht zetten voor die los springt. Sindsdien draai ik hem zonder moment vast. als je beetje kracht heb ga je wel over de 117nm maar 120nm is ook geen probleem :+
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

Meerdere posters hebben gezegd zelf de ketting te spannen. Doen jullie dat dan ook tussentijds? Of eenmalig bij het vervangen van de ketting/tandwielen? Ik ben wel benieuwd hoeveel jullie nog rijden nadat je voor het eerst moet bij-spannen.

Vanochtend nog even met 120 geprobeerd, de motor gaat kaarsrecht als ik het stuur loslaat. Maar dat maakt wel dat ik de merktekens niet helemaal vertrouw, omdat die niet gelijk staan (zie foto).
 
Laatst bewerkt:
Meerdere posters hebben gezegd zelf de ketting te spannen. Doen jullie dat dan ook tussentijds? Of eenmalig bij het vervangen van de ketting/tandwielen? Ik ben wel benieuwd hoeveel jullie nog rijden nadat je voor het eerst moet bij-spannen.

Nou ja, het is ook weer geen 'rocket-science' ofzo.

Asmoer lossen en de spanners aandraaien, tot je een goede spanning hebt.
Asmoer weer vast .....
Je weet schijnbaar al hoe je de speling moet meten.

Als je zeker denkt te weten dat je achterwiel nu recht staat, zou je ook gewoon kunnen zorgen dat je de spanners links en rechts evenveel slagjes aandraait. Dan blijft je wiel in principe gewoon recht staan.


Het moment om te spannen, is wanneer de ketting te slap staat. Is niet echt een regel van om de hoeveel kilometer je moet spannen.

Eigenlijk had je aan de monteur moeten vragen waarom hij vind dat jij je ketting/tandwielen moet vervangen. Dan had hij waarschijnlijk de ketting vast gepakt en deze proberen van het achtertandwiel te trekken. Als daar te veel ruimte op zit, is de boel versleten. Wat ik bedoel te zeggen; je kan je ketting ook niet eindeloos opspannen, het houd een keer op natuurlijk



[me="Dropje73"]die blij is nu lekker een cardan te hebben ;)[/me]
 
Laatst bewerkt:
Meerdere posters hebben gezegd zelf de ketting te spannen. Doen jullie dat dan ook tussentijds? Of eenmalig bij het vervangen van de ketting/tandwielen? Ik ben wel benieuwd hoeveel jullie nog rijden nadat je voor het eerst moet bij-spannen.

Ik vervang mijn banden vaker dan ketting en tand wielen dus ik span de ketting regelmatig bij. Hiervoor gebruik ik de streepjes op de achterbrug.

Ik weet dat het weer tijd is om de ketting en tandwielen te vervangen wanneer ik de achterklep van de aanhanger niet meer dicht krijg. _O-
 
Als je handen van het stuur afhaalt en je blijft kaarsrecht rijden, weet je zeker dat het wiel in één lijn met je voorwiel staat...
Als je ook maar heel iets verschil hebt merk je het gelijk...
Wat een onzin. Ik rij supermoto, en omdat de band zó precies tussen mn brug past zet ik als ik een brede band heb mn wiel er iets scheef in om zo de benodigde speling tussen band en abrug te krijgen. Maar mn motor blijft kaarsrecht vooruit gaan als ik mn handen van het stuur haal hoor.
 
merktekens zijn meestal onnauwkeurig :9

de manier waarop je de staat van de ketting checked: trek aan de achterzijde van het achterkettingwiel aan de ketting.
kan je de ketting van het kettingwiel optillen, is ie op.
blijft ie er strak omheen zitten, is ie nog goed.

chain-wear-test.jpg


versleten:
chain4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Meerdere posters hebben gezegd zelf de ketting te spannen. Doen jullie dat dan ook tussentijds? Of eenmalig bij het vervangen van de ketting/tandwielen? Ik ben wel benieuwd hoeveel jullie nog rijden nadat je voor het eerst moet bij-spannen.

Elke 500km als ik mijn ketting smeer controleer ik de spanning.
Heb vorige week mijn achterbrug en as vervangen en toen ook gelijk alles
gesmeerd. Nu weer 200km gereden.
Tussendoor voel ik de speling op de ketting nog wel eens na.
 
Die kan nog wel een beetje mee hoor :Y
Mij hebben ze geleerd, van zodra je twee tanden kan "vrij" trekken, helemaal zien dus, dat ze dan versleten is. Oké, deze is natuurlijk ook niet nieuw meer, maar de tanden zien er nog best redelijk uit.

En nu effe series. @Fazer020, gezien de km-stand, 33.000km, en geen flauw idee wat het onderhoud betreft, is het misschien idd wel aan te raden ketting en tandwielen te vervangen.

Wat die merkstreepjes betreft. Hoor het wel eens regelmatig zeggen, "ik zit halfweg mijn streepjes, dus de ketting is half versleten", maar daar dienen die streepjes niet voor. Die zijn erin geslagen als hulp om er op toe te zien dat je je wiel "recht" zet. De fabrikant houdt namelijk zelf een marge vast in de veronderstelling dat een kettinglengte al wat kan verschillen door montage van andere vertandingen enzovoort ...

Bijvoorbeeld, ik heb mijn ketting volledig opgereden, en zat op 3/4 van de streepjes, en toen zagen mijn tandwielen er zo uit (en om op voorgaande terug te komen, ik kon daarbij wel 3 tanden "vrij" trekken) :')
full

GEEN voorbeeld aan nemen :$
 
Bedankt voor de reacties weer!

Is het dan ook zo dat hoever je de ketting van het tandwiel af kan trekken niet afhankelijk is van hoever je de ketting opspant (als je hem niet te strak zet)? Dat maakt het wel een betrouwbare test.

Hehe, gelukkig zien mijn tanden er nog niet uit als die van DKP ;)

De dealer noemde iets van €250,- voor ketting, tandwielen en montage. Is dat een beetje redelijk?
 
Bedankt voor de reacties weer!

Is het dan ook zo dat hoever je de ketting van het tandwiel af kan trekken niet afhankelijk is van hoever je de ketting opspant (als je hem niet te strak zet)? Dat maakt het wel een betrouwbare test.

Hehe, gelukkig zien mijn tanden er nog niet uit als die van DKP ;)

De dealer noemde iets van €250,- voor ketting, tandwielen en montage. Is dat een beetje redelijk?
Daarom ook dat ik zei er GEEN voorbeeld aan te nemen ;)

Nee, de spanning van de ketting bepaald niet hoever je die "los" van je tandwiel kan trekken. Maar als je hem effectief twee tanden kan "vrij" trekken, VERVANGEN!
Te strak zetten is wel erg schadelijk. Ketting en tandwielen slijten als sneeuw voor de zon, maar erger nog is het voor de lagers die erdoor overbelast worden.
Meestal wordt een speling van +/-3cm opgegeven (bij het inveren verkleint dat namelijk, omdat de afstand tussen achteras en voortandwiel dan iets vergroot ... bij verreweg de meeste motoren), dus als je een speling van minder dan 2cm zou hanteren bijvoorbeeld, en je rijdt een drempel over, ... ;)

250€ lijkt mij redelijk.
Ik heb mijn setjes telkens rond de 170€ betaald (gesloten type), en dat was met zelf-montage, dus denk wel dat die prijs goed zit.
 
Hoe schadelijk is teveel speling eigenlijk? (bijv 5 of 6 cm ipv 4). Het ongespannen deel van de ketting kan wat meer springen, maar dat doet ie toch wel? Het moet natuurlijk niet zo gek worden dat je een eind speling voelt met gas los/gas geven.

Sowieso vind ik spannen een rare term, dat doe je met een snaar van een piano. Beter zou stellen zijn, net als je kleppen.
 
Hoe schadelijk is teveel speling eigenlijk? (bijv 5 of 6 cm ipv 4). Het ongespannen deel van de ketting kan wat meer springen, maar dat doet ie toch wel? Het moet natuurlijk niet zo gek worden dat je een eind speling voelt met gas los/gas geven.

.

Bij mij is de ketting er wel eens af gelopen, toen hij de slap stond.
Ik reed gelukkig niet hard op dat moment :X
 
Daarom ook dat ik zei er GEEN voorbeeld aan te nemen ;)

Nee, de spanning van de ketting bepaald niet hoever je die "los" van je tandwiel kan trekken. Maar als je hem effectief twee tanden kan "vrij" trekken, VERVANGEN!
Te strak zetten is wel erg schadelijk. Ketting en tandwielen slijten als sneeuw voor de zon, maar erger nog is het voor de lagers die erdoor overbelast worden.
Meestal wordt een speling van +/-3cm opgegeven (bij het inveren verkleint dat namelijk, omdat de afstand tussen achteras en voortandwiel dan iets vergroot ... bij verreweg de meeste motoren), dus als je een speling van minder dan 2cm zou hanteren bijvoorbeeld, en je rijdt een drempel over, ... ;)

250€ lijkt mij redelijk.
Ik heb mijn setjes telkens rond de 170€ betaald (gesloten type), en dat was met zelf-montage, dus denk wel dat die prijs goed zit.

€250 is zeker redelijk bij een dealer je krijgt dan zelfs geen zwarte handen. :+
Moet natuurlijk wel de kettingset van goede kwaliteit zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan