NAKS tikje verder zetten, hoever tegen klok in draaien?

kevinp

MF'er
5 apr 2012
30
0
Hallo allemaal,

Voor 99% zeker is de NAKS van mijn gsxr (1999 - injectie srad model) versleten.
Om dit te testen kun je de naks vervangen of deze (tijdelijk) aandraaien / tandje verderzetten door deze regen de klok in aan te draaien.
Nu is mijn vraag, hoever kan je dit doen? 1 volledige slag? of kan dit oneindig en als het resultaat op niets uit loopt is het niet de NAKS?

kortom: kan ik onbeperkt tegen de klok in draaien aan de NAKS, of kan dit op iets ernstigs uitlopen?

Ik kan het niet vinden in de service manual (12-15)...

Ik weet niet of ik een andere naks heb, maar in de manual zou je de naks aan kunnen draaien met schroevendraaier, de mijne met dopsleutel 10"
 
dat dopje tien is de afdichting, als je die er af haalt en je kijkt met een lampje naar binnen zie je een platkopsleuf in de spanner zitten.

Als je het timingdekseltje (rechts op de motor, naast je koppelingsdeksel) loshaalt en daar weer de bout uit je krukas draait en dat tandwiel achtige ding af haalt kan je je nokkenasketting zien zitten. Als deze dan al los zit is het tijd voor een nieuwe ketting :+

Staat ook allemaal uitgelegd in t hoofdstuk over t vervangen van de nokkenasketting. Lees dat eens een paar keer door :)
 
OEM versie:

suzuki-gsx-r600-1997-v-cam-chain_bigsue0106fig10_d222.gif
 
Hallo allemaal,

Voor 99% zeker is de NAKS van mijn gsxr (1999 - injectie srad model) versleten.
Om dit te testen kun je de naks vervangen of deze (tijdelijk) aandraaien / tandje verderzetten door deze regen de klok in aan te draaien.
Nu is mijn vraag, hoever kan je dit doen? 1 volledige slag? of kan dit oneindig en als het resultaat op niets uit loopt is het niet de NAKS?

kortom: kan ik onbeperkt tegen de klok in draaien aan de NAKS, of kan dit op iets ernstigs uitlopen?

Ik kan het niet vinden in de service manual (12-15)...

Ik weet niet of ik een andere naks heb, maar in de manual zou je de naks aan kunnen draaien met schroevendraaier, de mijne met dopsleutel 10"


zo, dat is een flinke dop die je daar hebt :)

maar kan het niet zijn dat jou naks al eens vervangen is door een handmatige?
dan zou ik er erg voorzichtig mee zijn om er mee te klooien zonder dat je weet wat je doet.
 
Help hem dan i.p.v. naar een garage te sturen. Ben jij met alle kennis geboren?
Risico te groot, wat moet je zeggen?

Automatische naks -> Dop eraf en beetje uitraaien, dop terug erop bij opdraaitype, beetje aanduwen bij het klikjes-type (hoe noem je die?)
Handmatige naks -> Ketting beetje strakker door spanner het blok in te draaien

Maar, als ie dit goed fout doet is zn blok stuk, en ben ik niet verantwoordelijk. Vind dit niet verstandig zelf te doen als je niet weet waar je aan draait, vandaar dat ik niet adviseer wat te doen.
 
Laatst bewerkt:
Heren allememaal bedankt.

In de tekening staan inderdaad 2 NAKS zie ik...
ik heb het onderste type... Ik heb geen kapje op de NAKS zitten.
En ik heb er maar 1 in mijn blok zitten (of er is er een verstopt :P)

Ik neem dan aan dat ik die bout er dan eers tgeheel uit moet halen, vervolgens met schroevendraaier aandraaien (die bout zit er alleen ter beveiliging?)
wQO2JX8.png
 
Ehm ja, 12 en 13 eraf, schroevendraaier erin en de NAKS iets uitdraaien. Mag ik vragen waarom je het niet even bij de motorzaak op de stoep wil doen? Zodat hij mee kan luisteren of mee kan kijken.

Fout doen en daarbij ketting niet op spanning houden kan einde blok zijn in een doemscenario.
 
Laatst bewerkt:
Dat zeg ik toch chef, dat is 12, ringetje is 13.

12 en 13 eraf, schroevendraaier erin

Blijf erbij als je dit niet kan volgen, en niet weet hoe een NAKS werkt, je niet weet waar je aan zit. Als je de werking van een kop / kleppen / NAK / NAKS niet kent moet je er imo gewoon afblijven en mee kijken met iemand die wat uitleg kan geven. Iig meer / beter vooronderzoek doen dan dit.
 
@DualDevil,

Jes ik begrijp het...
Daarvoor heb ik die vraag gesteld.
Heel langzaam tegen klok in draaien, kijken of geluid langzaam wegvaagt.
De vraag is dus tot hoever zou ik kunnen draaien? bij draaien van een kwart (90 graden) moet het geluid al minder worden (heeft het direct effect)? zo nee, dan kan ik beter stoppen met aandraaien van de naks.


Ik neem aan dat monteur dit ook zou moeten proberen en ook niet gelijk een nieuwe naks installeert?

als het geluid daadwerkelijk minder wordt is het dan neem ik aan te raden om gewoon nieuwe naks aan te schaffen...
 
Laatst bewerkt:
Je moet het aanvoelen maar zo zal het ongeveer gaan ja, en als je de NAK spant heeft dat (natuurlijk) gelijk effect. Je spant immers een ketting die los zit, aan. Die stopt met ratelen vanaf het moment dat de speling eruit is.

Als ie netjes stil wordt zou ik verder gewoon gaan rijden en kijken of hij later wel goed gaat spannen, of ie weer begint te ratelen. Als je m als ie stil wordt gaat vervangen, vervang je hem dus per definitie. (Immers niet stil -> vervangen en stil -> vervangen) dan heeft aandraaien dus niet zo veel nut.
 
Laatst bewerkt:
Oké, dat is inderdaad begrijpelijk MAAR wat als het de spanner niet is (99% zeker de spanner maar 1% kan het iets anders zijn, ketting zelf, lager oid)

dan draai je aan, je hoort/voelt geen verschil, dan exact weer spoedig terug draaien naar oorspronkelijke stand neem ik aan...
(wordt afgeraden dit bij draaiende motor te doen, maar zo hoor/voel je wel direct of het iets uitmaakt..)
 
Volgens mij kan je die spanner helemaal niet afstellen.
Er zit een veer in die de kettingspanning bepaald en er zitten 2 palletjes in die er voor zorgen dat de stift er wel uit kan meer niet terug de spanner in.
Wat je kan doen is de spanner een klein beetje los schroeven van het cilinderblok.
Je hoort dan een klikje dat de stift een standje verder naar buiten gaat.
Als dan de spanner weer vast zet zal de ketting strakker komen staan.
Ik zou hier wel erg voorzichtig mee zijn.
Een ketting die versleten is kan je het best vervangen.
 
@VDV dit is dan een ander verhaal inderdaad... En dit zou ik dan weer niet zelf proberen...
Ik probeer eerst te kijken als ik de bout eruit haal of daar een stel schroef in zit, zonee dan denk ik toch maar een NAKS en pakking aanschaffen...

Weet iemand dit trouwens zeker?

Ketting is denk ik niet versleten, nog geen 40.000 mee gereden, waarvan ik zelf bijna 10.000 en dan redelijk rustig...
 
Terug
Bovenaan Onderaan