Spanningsregelaar of toch iets anders???

treb67

MF'er
12 jan 2009
55
0
delden
Ik heb een CBR 600F'00 met een laad probleem. Met de lampen uit meet ik keurig 13V stationair, en 14,5V bij 3000rpm :) (loopt niet op)
Schakel ik de verlichting aan, meet ik nog maar 12,2V???????mijn eerste gedachte was: CBR 600 F laadprobleem? = spanningsregelaar kapot!.....maar kan het ook sluiting in de bedrading zijn??
 
kan een rotte stekker invloed hebben op het bijladen met,of zonder licht aan?


een rotte verbinding kan [volgens mij] de regelaar op den duur wel om zeep helpen.

en het is een kleine moeite om te kijken hoe de verbindingen er aan toe zijn.
bij loszittende schuivers in de stekkers krijg je een te grote overgangsweerstand waardoor de boel verbrand.
dit kan dan weer van invloed zijn op de laadspanning die je meet.
 
Ik heb helaas precies hetzelfde probleem (cbr400rr uit 88)
Met licht aan stopt die ermee na ca 25 km mee (bij stationair). Lichten uit en ik kan zonder problemen rijden.

Het rare is ik heb dit al eerder gehad. Boel doorgemeten, spanningsregelaar vervangen (loste niks op).
Toen heb ik de dynamo eruit gehaald (ook al waren de waarden goed). En dezelfde oude dynamo maar weer teruggeplaatst en toen was het probleem opgelost. (gare stekker tussen dynamo en spanningsregelaar??)

Nu ca 10.000 km verder weer hetzelfde dynamo lijkt goed (40-50 volt) bij 4000-5000 rpm.

Wat mij wel opviel was dat 1 achterlicht het niet deed en na een tikje ertegenaan deed die het weer.
Toch sluiting in de verlichtingsbedrading zoals al treb67 zegt.

gr
 
Uhm zal een slechte aarde nu opeens in mijn geval het probleem zijn? Terwijl eerder na het uitbouwen en weer inbouwen van de dynamo het probleem opeens weg was.

Ik zal de multimeter dit weekend maar weer eens ter hand nemen. :P
 
dynamo gemeten en die is goed ( 30V op alle 3) Geen lek spanning gemeten( tussen -pool en -accu),
accu klemmen blank geschuurd, maar nog steeds 14,5V bij 3000 tpm met de lampen uit, en niet bij laden met lampen aan????( schiet mij maar lek)
 
Helaas ik ben ook nog niet erg veel verder.
Uitgevoerd zoals het WPHB voorschrijft heb ik geen sluiting.

Zonder verlichting is de laadspanning bij 3000 rpm 14V zoals volgens WPHB.
Met verlichting zakt het laden tot net over de 13V bij 3000 rpm.

Het rare is alleen dat bij meer toeren mijn laadspanning verder zakt, die blijft dus geen 14V zonder verlichting :S En met verlichting zakt de laadspanning zover in dat mijn accu leeggetrokken wordt.

Mijn dynamo maakt geen sluiting met het frame (gemeten).
Ook heb ik de stroom gemeten (de regulated current output) zoals het WPHB het noemt. Dit moet via de starter relay, de zekering moet eruit en dan waar normaal de twee pootjes van de zekering ingepropt zitten moet de meter op aangesloten worden. Volgens het WPHB moet dit dan: 0.5A @ 3000 rpm zijn. Ik kreeg tussen de 5-6A bij 3000 rpm???? Typfout in het boek???

Ook de aarde heb ik bekeken zit bij de startmotor (niet los gehad) maar dat zag er op het oog prima uit.

Accu zit nu aan de optimate en morgen weer verder en eens de topkuip eraf en bij mijn voorlichten kijken. Bij de achterlichten kon ik geen bloot liggen de kabels ed. ontdekken.
 
Heugelijk nieuws.

Ik zal maar eens bij het begin beginnen. Alles is op de accu gemeten.
-Accu van de optimate, accu geeft dan 12,8V.
-Na installatie in de fiets contact op uit 12,6 V.

-Op contact geen lichten 12,6V
-Op contact met lichten 12V
-Starten zonder licht 11V

-Stationair zonder licht 14V.... lijkt goed.
-3000 rpm zonder licht 13,5V-13,7V... lijkt goed.

-Stationair met licht 12,6V-13V. Op verschillende momenten gemeten. Daarom redelijk groot verschil.
-3000 rpm met licht 12,9V..... niet echt goed.

-Achterlicht stekker los geen noemenswaardig verschil (contact met lichten aan motor draait niet).
-1 voorlicht los op contact motor draait niet 12,1V.
-2 voorlichten los op contact motor draait niet 12,4V.

Toen maar weer eens opnieuw alles meten.
-Contact uit 12,7V
-3000 rpm lichten aan, allebei de voorlichten afgesloten 13,9V.
-3000 rpm lichten aan met 1 voorlicht 13,6V.

Toen maar eens de contacten van de voorlichten schoonmaken (lampen waren eruit). Gedaan met remreiniger en toen compressor erop om de boel goed droog te blazen.

-Contact uit 12,9V.
-Contact aan en lichten aan met beide voorlichten 12,1V.
-Starten met beide voorlichten 10,5V.
-Stationair met lichten en beide voorlichten 12,4V.
-3000 rpm met lichten en beide voorlichten 13,8V..... lijkt goed. :D


Oplossing was dus het schoonmaken van beide contacten op de voorlichten. Pffff maar goed de boel kan weer in elkaar. (heel verhaal zo).
 
12,4 stationair is te laag en 13,8 bij 3000 toeren is ook maar net voldoende.
Het kan ook niks met je aansluitingen van je licht te maken hebben of er moet sluiting in hebben gezeten.
 
Ja ik weet dat het net voldoende is, WPHB geeft ook aan dat er minimaal 14V bij 3000 rpm moet zijn. Dus 13,8V is behoorlijk mager. Ik heb helaas alles wel doorgemeten wat het probleem kan zijn. Het is al een oud beestje en de bedrading is natuurlijk al net zo oud. Ik ga nu ook een voltmeter in de cockpit installeren zodat ik de laadspanning in de gaten kan houden. En hopelijk gaat het dan goed.

Nadat ik eerder de dynamo had geherinstalleerd was de laadspanning nog zelfs lager als nu (ergens rond de 13,2V volgens mij) alleen blijkbaar voldoende om 10.000 km te rijden. Dus ik neem de gok :P
 
Hondahielke bedoelt dat remmenreiniger nou niet echt een reinigende werking heeft op elektrische contacten.
Het enige wat het doet is ontvetten.

Ik lees trouwens nog nergens of je de stekkers waar ik het over had al gecontroleerd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan