Garmin Zumo deel 7

Garmin express verwijdert en opnieuw geïnstalleerd.
Echter blijft erbij dat laatste software is geïnstalleerd.
Hoe nu verder?
nu via mapinstall gaat ie de kaarten installeren??
dan maar zo toch?
 
als je een nieuwe 395 of 595 hebt dan heb je de travel-edition. Met kaartlicentie voor de hele wereld. En daarmee heeft Garmin al enige tijd problemen met het beschikbaar stellen van de update. Mee eens: knap knullig.

Laatste wat ik gehoord heb is dat eea eind van deze maand opgelost zou moeten zijn. Als het goed is kun je dan dus updaten en bovendien meteen de update op je computer installeren.

Eindelijk, drie maanden na aankoop is mijn 395 te updaten. Maar.... niet naar de computer, de hele optie is verdwenen van Garmin Express.
Met het apparaat gekoppeld in Basecamp werken is een ramp: lopen door dikke stront en het wordt na de eerste keer niet sneller. Is er een mogelijkheid om de kaart vanaf mij 395 naar de harde schijf te kopieren?

Grtz Ed
 
Eindelijk, drie maanden na aankoop is mijn 395 te updaten. Maar.... niet naar de computer, de hele optie is verdwenen van Garmin Express.
Met het apparaat gekoppeld in Basecamp werken is een ramp: lopen door dikke stront en het wordt na de eerste keer niet sneller. Is er een mogelijkheid om de kaart vanaf mij 395 naar de harde schijf te kopieren?

Grtz Ed

Ik denk dat het minder te maken heeft met Garmin Express dan de combinatie met het toestel. Ik kan hier met dezelfde Garmin Express (laatste versie 5.4.0.0 wel bij mijn Zumo 550 de kaarten naar de pc downloaden, maar die optie heb ik niet bij de Edge 1000. Blijft vreemd dat je die ook niet bij de Zumo 395 hebt?


full
 
Mijn ervaring met Garmin Express. Voor mijn hobby's staat op mijn normale laptop nog steeds XP. Ik weet het. Alleen Express wil hier niet meer mee samenwerken.

Daarom is de routine als volgt, op een laptop waar Windows 7 op staat wordt express gestart en gaat het laden beginnen, maar alleen naar het toestel, een andere optie is niet zichtbaar. De optimistische mededeling was laadtijd 1 uur en 7 minuut maar dat werd toch wel een kleine 2 en een half uur. Je komt dan terug in het opstartscherm van Express waar nu wel de optie te zien is van laden op de computer, Dat duurde iets meer dan een uur.

Dus in de Zumo 220 en op de computer CN Europe 2017.20 *O*

De volgende stap is dus de kaart van Windows 7 via de backup functie van JaVaGMTK op een externe drive gezet en via restore op de XP-laptop gezet. En alles werkt weer naar behoren :}
 
Hetgeen ik nu ga vragen zou ik binnenkort uiteraard ook uit kunnen testen, maar ik ben nieuwsgierig en wil het graag eerder weten. :p kan je de gewone kaart en de onroute kaart gelijkertijd aan hebben staan? En zo ja, is er dan iets anders dan wanneer je alleen de onroute kaart aan hebt staan?
 
Nee, geen overlappende kaarten (zoals Onroute en CN kaarten) tegelijkertijd geselecteerd hebben staan. Dit zal vaak best goed gaan maar de keren dat het niet goed gaat, zal het rare en onverklaarbare effecten gaan geven. Dat wordt dan onderweg zoeken en schelden op dat apparaat. En wellicht is het onderweg niet eens op te lossen.
 
Nee, geen overlappende kaarten (zoals Onroute en CN kaarten) tegelijkertijd geselecteerd hebben staan. Dit zal vaak best goed gaan maar de keren dat het niet goed gaat, zal het rare en onverklaarbare effecten gaan geven. Dat wordt dan onderweg zoeken en schelden op dat apparaat. En wellicht is het onderweg niet eens op te lossen.

Duidelijk! En ik heb wel eens gehoord (gerucht?) dat instellingen als 'snelwegen vermijden' en dat soort dingen van invloed zijn op de onroute kaart, op hoe klein de weggetjes zijn die hij pakt, klopt dat?
 
Natuurlijk kun je beide kaarten tegelijk aanzetten...... maar dan werkt het niet al te prettig zullen we maar zeggen.

Verder kun je dit vinden
https://www.onroute.nl/index.php/support/40-faq-onroute-motorkaart-2015-2016-s
Zoals de naam van de kaart aangeeft is de kaart ontworpen voor gebruik tijdens motorrijden. Dit betekend dat deze kaart bij voorkeur mooie wegen zal gebruiken.
Om het beste resultaat te bereiken, kies voor de navigatie-instelling "snellere tijd". Zet bij de te vermijden opties de "snelwegen vermijden" niet aan, en "tolwegen vermijden" wel. Ook is het raadzaam "U-bochten vermijden" aan te vinken.
Van de overige opties bij de te vermijden opties is het verstandig zo min mogelijk aan te vinken. Bij twijfel een optie dus niet aanvinken.
Ondersteunt je toestellen ook profielen kies dan altijd voor het "motorprofiel"
Als er meerdere kaarten op het toestel geïnstalleerd zijn, schakel dan alleen de gewenste kaart in. De overige kaarten schakel je uit.
 
Laatst bewerkt:
Ga U-bochten vermijden niet dwarsliggen bij haarspeldbochten?

Nope. Een U-bocht is keren op dezelfde weg. Bij een haarspeld volg je gewoon de weg. 'Vermijd U-bochten' zal dat niet tegenhouden. Ik weet: het wordt wel gezegd maar het is een broodje aap.

De oorsprong daarvan is vermoedelijk dat het inderdaad verstandig kan zijn in de bergen 'vermijd u-bochten' uit te schakelen. Als je in de bergen verkeerd rijdt waardoor het toestel gaat herberekenen levert dat, vanwege passen, al snel een erg grote omweg op. Dan heb je meestal liever dat het toestel je even laat keren op de weg. Om dat 'toe te staan' moet je dan vermijd u-bochten uitschakelen (standaard staat het aan).
 
Ik heb wel voorbeelden gezien waar je vreemde effecten kunt krijgen. Een schuine kruising, onder een behoorlijke hoek, waar de Zumo niet naar links wil, maar naar echts om 10 meter later op de rotonde te keren ;)

Dit was op te lossen door een routepunt op de kruising te leggen.
 
Wellicht past die niet in dit topic, dus op voorhand mijn excuses.

Wanneer je vanuit een track een route genereert, dan krijgt de route een startpunt en een eindpunt. Maar is het ook mogelijk om dan meerdere punten te maken/krijgen in die route zonder ze handmatig te plaatsen? Dus dat je eigenlijk om de zoveel km een soft of hard via punt krijgt? Want de berekende route is in mijn geval precies zoals de track, dus eigenlijk wel zoals ik m hebben wil.
 
Wanneer je vanuit een track een route genereert, dan krijgt de route een startpunt en een eindpunt. Maar is het ook mogelijk om dan meerdere punten te maken/krijgen in die route zonder ze handmatig te plaatsen?

Je vraagt betreft Basecamp. Om daarin een track in een bewerkbare route te converteren moet je even een paar dingen doen:
a. stel routeringsprofiel in op 'directe route'
b. kies 'maak route'
c. geef aan hoeveel via's je wilt gebruiken (vuistregel: één punt per 2 a 3km)
d. vervolgens dubbelklikken op de routenaam en het profiel weer op 'rijden' zetten.

Afhankelijk van wat de 'bron' van de track was kan het wel belangrijk zijn de positie van de viapunten even goed te controleren; dat is zeker het geval als het een 'recorded track' is.
 
Je vraagt betreft Basecamp. Om daarin een track in een bewerkbare route te converteren moet je even een paar dingen doen:
a. stel routeringsprofiel in op 'directe route'
b. kies 'maak route'
c. geef aan hoeveel via's je wilt gebruiken (vuistregel: één punt per 2 a 3km)
d. vervolgens dubbelklikken op de routenaam en het profiel weer op 'rijden' zetten.

Afhankelijk van wat de 'bron' van de track was kan het wel belangrijk zijn de positie van de viapunten even goed te controleren; dat is zeker het geval als het een 'recorded track' is.
Super, hartelijk dank Hans!! Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Deze route kwam van Routeyou, waar ik vaker had gekeken. Ik was er echter nooit zo'n fan van, omdat ik dit niet wist.

Bedoelt Sppak niet dat je van een track een route maakt in het toestel?
Je bedoeld dat trucje dat Hans in een van de video's laat zien waar je dan het herberekenen moet uitzetten? Of kun je bovenstaand trucje van Hans ook op de Zumo laten doen?
 
Voor de helderheid:

Bovenstaande is ALLEEN relevant als je een bestaande track wilt aanpassen.

Wil je de track gewoon 1op1 rijden dan is het veel beter en makkelijker om gewoon die track in het toestel te zetten. Ik vind dat persoonlijk meer dan een 'trucje' maar eerder 'de nieuwe standaard'.

Echter: daarbij is het NIET mogelijk de route in het toestel aan te passen (route in het toestel aanpassen is sowieso een riskante operatie).
 
Voor de helderheid:

Bovenstaande is ALLEEN relevant als je een bestaande track wilt aanpassen.

Wil je de track gewoon 1op1 rijden dan is het veel beter en makkelijker om gewoon die track in het toestel te zetten. Ik vind dat persoonlijk meer dan een 'trucje' maar eerder 'de nieuwe standaard'.

Echter: daarbij is het NIET mogelijk de route in het toestel aan te passen (route in het toestel aanpassen is sowieso een riskante operatie).
Precies, zo had ik m ook opgevat. Maar dat Basecamp stukje was ik naar op zoek, dus dat is hiermee prima opgelost, waarvoor nogmaals dank Hans.
 
Nope. Een U-bocht is keren op dezelfde weg. Bij een haarspeld volg je gewoon de weg. 'Vermijd U-bochten' zal dat niet tegenhouden. Ik weet: het wordt wel gezegd maar het is een broodje aap.
. . .

Hans,
Nu moet ik je een keer (een beetje0 tegenspreken. We zijn allebeide jongste niet meer en als ik zeg Streetpilot 3 dan weet je wat ik bedoel. Ik had ooit één van de eerste zo'n Streetpilot. Op vakantie in de Dolomieten wilde ik terug naar het hotel. Volgens de Streetpilot was dan een paar honderd kilometer. Na enig zoekwerk bleek dat bij DAT toestel de haarspeldbochten wel degelijk als U-bochten werden gezien.

Ja, het is lang geleden en tegenwoordig zijn alle GPS data veel nauwkeuriger, maar sinds die tijd sta ik U-bochten in het toestel toe.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan