Garmin Zumo deel 7

Hans,
Nu moet ik je een keer (een beetje0 tegenspreken. We zijn allebeide jongste niet meer en als ik zeg Streetpilot 3 dan weet je wat ik bedoel. Ik had ooit één van de eerste zo'n Streetpilot. Op vakantie in de Dolomieten wilde ik terug naar het hotel. Volgens de Streetpilot was dan een paar honderd kilometer. Na enig zoekwerk bleek dat bij DAT toestel de haarspeldbochten wel degelijk als U-bochten werden gezien.

Ja, het is lang geleden en tegenwoordig zijn alle GPS data veel nauwkeuriger, maar sinds die tijd sta ik U-bochten in het toestel toe.

Maar ja, die GPS-en zijn steeds slimmer geworden, met het verstrijken van de jaren zeg maar ;)
 
Hans,
Nu moet ik je een keer (een beetje0 tegenspreken. We zijn allebeide jongste niet meer en als ik zeg Streetpilot 3 dan weet je wat ik bedoel. Ik had ooit één van de eerste zo'n Streetpilot. Op vakantie in de Dolomieten wilde ik terug naar het hotel. Volgens de Streetpilot was dan een paar honderd kilometer. Na enig zoekwerk bleek dat bij DAT toestel de haarspeldbochten wel degelijk als U-bochten werden gezien.

Ja, het is lang geleden en tegenwoordig zijn alle GPS data veel nauwkeuriger, maar sinds die tijd sta ik U-bochten in het toestel toe.

:^

Toen ik net mijn 550 had en voor het eerst met Mapsource werkte lukte het mij in Mapsource niet een route over een col met haarspelden te krijgen tot dat ik haarspelden vermijden uit gevinkt had. Het staat me zo helder voor de geest omdat ik toen echt een eureka momentje had toen het wel lukte. Dit was dus bij het maken van een route. Sindsdien sta ik U-bochten ook toe, maar ook nooit meer gekeken of het nog wel nodig was ook al omdat het voor mij sowieso ook geen nadelen leek te geven.

Maar kan ook zijn dat ik al wat last krijg van Alzheimer light, ik heb er tenslotte de leeftijd voor. ;)
 
Het zal ongetwijfeld ergens in dit topic staan, maar weet iemand hoe ik alle locaties van bmw motorfietsdealers ( of waar ze onderhoud aan BMW motorfietsen kunnen plegen ) in europa in mijn Zumo 395 kan zetten?
 
Mijn 590 mag ik terugsturen naar Garmin.

Hoe is de kwaliteit van het vervangende product ? Een NOH, Newly OverHauled systeem ?
Iemand ervaring mee ?
Krijg wel weer half jaar garantie op dat apparaat.
 
NOH toestellen van Garmin zijn inderdaad niet te onderscheiden van een nieuw toestel.
Het zijn toestellen die ooit als defect bij Garmin binnen zijn gekomen. Het binnenwerk wordt er uitgehaald, gecontroleerd en er wordt weer "schone" software opgeladen. Daarna gaat het toestel weer op de lopende band en komt er een nieuw "jasje" omheen.
 
Wellicht een vraag die al meerdere malen voorbij is gekomen maar ik kan het niet vinden:

Als ik op mijn zumo 550 routes zet via basecamp gaat er iets niet helemaal goed.
Heb een route van 280km lang, deze verzend ik, dat werkt prima.
De zumo herkent de route ook bij aanzetten en vraagt of ik wil importeren. Ook dit gaat goed.

Maar als ik dan vervolgens die route bekijk geeft hij aan dat de route 660km lang is? Met een reistijd van bijna 7 uur!

Dit heb ik ook regelmatig aan de hand als ik bij motorclubs een route wil gaan rijden. Het overzetten duurt de ene keer heel erg lang, de andere keer is het seconden werk, maar 9 van de 10 keer is de route een 3 tot 5 maal langer dan het origineel.
Ook het importeren gaat de ene keer tergend langzaam, de andere keer is het seconden werk.

Nu is dat niet het grootste probleem, wel dat de routes gewoon niet kloppen qua lengte.
Heb ook al eens gehad dat de helft van een route gewoon klopt, en halfweg staat er een lange lijn hemelsbreed terug naar het startpunt.
Verder ook al meegemaakt dat de route lijkt te kloppen, dan ga ik rijden en krijg ik geen routebeschrijving met straatnamen maar een punt naar punt route wat dus bijna niet te volgen is.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Heb lifetime update, de kaarten 2017.20 staan er momenteel op.
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik ook regelmatig aan de hand als ik bij motorclubs een route wil gaan rijden.

Dat het toestel er soms langer over doet een route te importeren is vrij normaal. Kan liggen aan andere versie kaartmateriaal maar ook aan viapunten net naast de weg. De route zal daar echter niet substantieel door veranderen. Dat kan echter wél gebeuren door diverse andere oorzaken (en dan zit je met de Z550 nog relatief gunstig qua mogelijke problemen).

Da's een beetje het euvel van Garmin: als je precies weet wat je doet zal de route perfect zijn; er hoeft maar één ding verkeerd te gaan en het gaat mis. Juist daarom het advies: gebruik de 'MrGPS methode' - ergo: de route als basis:

De MrGPS-methode - voor routeuitwisseling — MrGPS
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Hans,

Zojuist eens die video's bekeken. Het is zo simpel eigenlijk. Gpx bestand in de map gpx gooien.
Zumo loskoppelen en importeren.

Nu is de route 286 km lang en ziet er zover ik kan zien prima uit.

Morgenavond naar Duitsland, zaterdag de route eens testen, rondje Luxemburg, Duitse Eifel.
 
Laatst bewerkt:
full

Ik heb de volgende uitdaging. Ik gebruik de opvolgende Zumo's al jaren, nu dus in de vorm van een Nav VI van BMW.
Ik gebruik Basecamp en heb de hele route uitgezet naar Italië/Corsica.
Het kaartmateriaal is 2018.1 zowel op in Basecamp als in de Nav. Het vinkje staat uit bij aanpassen aan materiaal in apparaat. Toch gebeurt er iets bizars met de route, zie plaatje.
Het gebeurt bij alle routes, niet alleen deze. De routes zijn al eens door andere gereden en deden het toen goed.
Waar gaat het mis? Graag jullie hulp.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]
De routes zijn al eens door andere gereden en deden het toen goed.
Waar gaat het mis? Graag jullie hulp.

Als dat betekent dat de routes oorspronkelijk in een andere kaartversie zijn gemaakt, dan zie je in de Zumo m.i. toch het effect van herberekenen. In het Garmin gpx bestand staat nl. de originele kaartversie vermeld en deze wordt niet aangepast, tenzij je als tussenstap het routeprofiel even op "Direct" zet. Daarmee wordt die info gewist en komt de juiste kaartversie in het bestand zodra je weer teruggaat naar het in die route gebruikte profiel.

Probeer maar eens.
 
Heren bedankt,
De oplossing van Hr TenCats doet het goed. Toch mooi weer wat geleerd nadat ik toch al 10 jaar met die Garmins aan de slag ben. Deze kende ik niet!
Mijn dank is verpletterend *O* :+
 
@Hans: voor zover ik het zie is de route goed gekopieerd en ziet er hetzelfde uit. Grotendeels in Italië, niet veel wegen om uit te kiezen....

Maar ik heb sowieso de tracks ook er op gezet.
 
Laatst bewerkt:
Dat zal bovengenoemde rechte lijnen vermoedelijk inderdaad wel oplossen, maar levert nog steeds risico op (minder ernstige) afwijkingen in de route.

Sorry, maar dat ben ik niet met je eens. Een route, gemaakt in BC met hetzelfde kaartmateriaal als in je Zumo, gaat 1 op 1 over, zonder gevaar op afwijkingen. Ook als je gebruik maakt van deze kortstondige omzetting naar "Direct". Ik heb daar flink wat ervaring mee omdat mijn wederhelft nog lang met NT kaarten heeft gereden en ikzelf "over" was naar NTU door de aanschaf van de eerste Zumo van de nieuwe generatie, de Zumo 350.

Maar dan moet het reeds vermelde vinkje bij toesteloverdacht natuurlijk wel goed staan.

Uiteraard zijn tracks een goede oplossing, maar dan met name voor de verspreiding van routes door clubs. Maar onderweg heb je met een (eigen) route net wat meer mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
garmin basecamp :r wat een non-intuïtief programma is dat toch ieder keer weer.

gewoon even een spoor naar route over zetten, volgens de help via; bestand , nieuw, direkte route obv geselecteerd spoor. Niet dus. |( gelijk van begin naar naast gelegen finish. |( |( |(


gelukkig heb je dan MrGPS nog op het Internet : https://www.youtube.com/watch?v=AtS3UV5moCg Routes in de Garmin Zumo importeren op basis van de track :t


Hans bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar geluidsdempende oordopjes met bluetooth zodat ze te gebruiken zijn icm de Garmin Zumo 340. Heeft iemand hier ervaring mee? Tips zijn van harte welkom!
 
Hallo!

Is er iemand die mij kan vertellen waarom ik de routes van kurviger wel in bascamp krijg, dan naar de zumo 220 laad (met succes) maar dan bij mijn gegevens niet de optie importeer route uit bestand zie staan?

Heb t ook met masturberen geprobeerd maar daar precies t zelfde terwijl t wel gewoon. Gpx bestand in..
 
Terug
Bovenaan Onderaan