Garmin Zumo deel 7

Is wel heel kort door de bocht.
Dat minitieus uitpluizen gaat met een TomTom ook heel goed hoor (tracksupport en meer bruikbare punten voor ITN).
Ook een Garmin kan je mee werken zonder cursussen.

Als je leest hoeveel vragen/problemen er hier zijn voor de Rider 400 is daarvoor cursus voor sommigen ook niet onverstandig.

De oorzaak ligt in de tracksupport en de meer voor gebruikers afgesloten apparaten. De vorige Riders hadden dit niet.
Het blijkt gewoon, hoe minder punten in een route, hoe minder er fout kan gaan (afwijkingen door te weinig routepunten zijn niet perse fouten).

Ook heeft TomTom zelf een (nog) niet zo intuïtieve MyDrive op poten gezet.

En als je bij TomTom doelt op de spannende route. Sorry die is verre goed. Zolang TomTom woonkernen primair als spannend vindt, kan je de functie niet serieus nemen. In Nederland kan je nagenoeg altijd met een mooie route om een woonplaats heen komen. Dat wordt in het buitenland lastiger zeker als de hoogte verschillen groter worden.
 
Laatst bewerkt:
Dank allemaal voor de vele nuttige en vooral eerlijke reacties :) :t

Denk zelf dat als je veel alleen rijd of dat het niet zo belangrijk is dat alle routes precies hetzelfde zijn, dat de TomTom de betere keus is.........muv offroad ms, want daar is de Zumo weer beter in.

Moeten de routes exact hetzelfde zijn als bij de andere navigatie-rijders, dan zou ik de Zumo kiezen.

Ik heb zelf een Zumo 590, maar het geheel (Zumo en BC) frustreert me af en toe best wel.
Met name omdat hij niet doet, wat ik wil.......dat zal idd voor een groot deel aan mij liggen. :+

De oplossing om een track te gebruiken ipv een route, scheelt enorm.........
Maar waarom wordt het allemaal zo moeilijk gemaakt, terwijl het toch simpeler zou moeten kunnen.

Off-road wil ik niet gaan rijden met mijn S1000RR :+ dus daar hoef ik dan de Zumo niet voor te kiezen. Maar ik rij wel vaker met anderen en die rijden met een Zumo. Maar om nou een Zumo te kopen omdat anderen deze hebben vind ik nou ook niet een heel sterk argument. Maar ik begrijp wel dat het praktisch is dat je dan allemaal dezelfde route ziet. Echter lijkt het mij dan ook een optie om gewoon de route te volgen van de voorrijder en alleen de 'kaart functie te gebruiken.
Over het gebruiken van een track i.p.v. een route is mij niet helemaal duidelijk maar dat zal ik nog eens uitzoeken :)
Deze reden wordt vaker aangehaald en klopt in principe ook wel. Alleen bij het rijden in een groep (waarbij de reden dus eigenlijk zou gelden), bepaalt de voorrijder in feite de route en de rest volgt gewoon.

Als de routes onderling afwijken komen ze vrijwel altijd later weer netjes bij elkaar. De uitzondering waarbij dat niet gebeurt heeft in feite zijn route niet goed voor elkaar (en dat kan op dat moment dus ook de voorrijder zijn).

Zoals als gemeld in het Rider topic wil de Rider nog wel eens roomser dan de Paus zijn en krijg je dus afwijkingen. Dat stoort mij soms nog wel eens. Het zijn eigenlijk maar kleine afwijkingen op een grote route.

De voorrijder is voor mij ook altijd de gene die de route bepaald, voor de rest mag het alleen indicatief zijn mochten zij ook de route willen gebruiken op zijn/haar navi.

Ik begrijp je punt t.o.v. de Rider denk ik wel, maar dat is iets wat je misschien merkt als je met anderen rijdt die een Zumo hebben en dus wel die straat in kunnen t.o.v. de Rider, als je alleen rijdt zal je dat niet merken omdat je die weg dan toch niet mist (toch?). Of het moet op wegen zijn waar je van weet dat je daar wel in mag omdat je daar bekend bent maar dan neem ik niet aan de je je laat leiden door een navi ;)

Net terug van een weekend met 30+ rijders in de Vogezen...........en ook al zijn er kleinere groepen, het is wel handig dat iedereen dezelfde route heeft.

Jaja, de Waypoints of welke bezoekjes je dan ook in de route hebt staan, kloppen meestal wel.......maar meestal is niet altijd.

Blijf Garmin/Zumo en routes daar mee maken, omslachtig en gebruiksonvriendelijk ...........het is niet voor niets dat er zoveel mensen problemen mee hebben.

Ook hier gaat het punt van hierboven op wat mij betreft, de voorrijder geeft de route aan en voor de rest is het indicatief. Ik zie ook vaak dat er bij mensen die allemaal een Zumo hebben de route er toch nog iets anders uit ziet.

Wat betreft het maken van routes is dat ook wat ik veel hoor, vooral heel erg uitgebreid en omslachtig. Ik vraag mij af of de TomTom daar beter in is, want de functionaliteit van het maken van een eigen route is op zich wel een pluspunt. Tenzij het goed en makkelijk werkt natuurlijk.

Die vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden: Houd je ervan om alles op de computer zelf uit te puzzelen? Houd je ervan om tot in details routes te bekijken, na te lopen en put je er voldoening uit als dat dan gelukt is?

Zo ja: Garmin! Het zijn prachtige systemen, echt waar, maar je moet er mee leren werken.

Zo nee: TomTom! Het werkt gewoon zonder dat je cursussen hoef te volgen.

Het is natuurlijk leuk om af en toe eens een route te maken en die vervolgens te rijden. Maar dat zal ik natuurlijk (net zoals de meeste mensen denk ik) niet het meeste doen. Mijn vader heeft al jaren een Zumo 660 en ik heb een aantal jaren geleden wel eens een route gemaakt voor de 660 maar daar moest je destijds wel de nodige tijd in steken wilde je alles goed hebben qua route en niet tegen rare dingen aanlopen tijdens het rijden.

Duidelijk, maar de TomTom heeft daar toch ook wel de mogelijkheid voor? (mocht je het willen)
 
Ik begrijp je punt t.o.v. de Rider denk ik wel, maar dat is iets wat je misschien merkt als je met anderen rijdt die een Zumo hebben en dus wel die straat in kunnen t.o.v. de Rider, als je alleen rijdt zal je dat niet merken omdat je die weg dan toch niet mist (toch?). Of het moet op wegen zijn waar je van weet dat je daar wel in mag omdat je daar bekend bent maar dan neem ik niet aan de je je laat leiden door een navi ;)

In feite beide. Je komt wegen tegen waar je met de auto niet in mag (en de motor dus wel) en toch wil de Rider er niet over. Als er totaal niet bekend bent, mis je het inderdaad niet. Juist in gebieden waar je wel bekend bent, ga je dit gedrag opmerken. Het is zeker niet constant maar het komt voor.

Wat betreft het maken van routes is dat ook wat ik veel hoor, vooral heel erg uitgebreid en omslachtig. Ik vraag mij af of de TomTom daar beter in is, want de functionaliteit van het maken van een eigen route is op zich wel een pluspunt. Tenzij het goed en makkelijk werkt natuurlijk.Het is natuurlijk leuk om af en toe eens een route te maken en die vervolgens te rijden. Maar dat zal ik natuurlijk (net zoals de meeste mensen denk ik) niet het meeste doen. Mijn vader heeft al jaren een Zumo 660 en ik heb een aantal jaren geleden wel eens een route gemaakt voor de 660 maar daar moest je destijds wel de nodige tijd in steken wilde je alles goed hebben qua route en niet tegen rare dingen aanlopen tijdens het rijden.

Duidelijk, maar de TomTom heeft daar toch ook wel de mogelijkheid voor? (mocht je het willen)
Zoals je zelf al gemerkt hebt is het maken van een goede route best wel tijdrovend. Het is de gebruikte software die vooral bepaald hoe eenvoudig dit gaat en goed de software combineert met je navigatie. Is je route vooraf goed gemaakt, zal je navigatie niet zo gauw gaan piepen.

Basecamp en Zumo is gewoon een geijkte combinatie maar voor een beginner zeker niet de meest eenvoudige.
MRA Gold en Rider400 is eigenlijk een vergelijkbare combinatie en in mijn ogen toch eenvoudiger in gebruik.

P.S.
Ik schrijf iedere keer Rider 400 maar bedoel natuurlijk ook de :
Rider 40
Rider 410
Rider 42
Rider 420
Rider 450
 
Heren bedankt voor de reacties op de vorige pagina..

Nieuwe houder gemonteerd en ja hoor helaaas zumo strak in de houder contacten schoongemaakt en vaseline.

Wederom weer zelfde melding.

Nu zijn de contacten ook niet nieuw meer achterop de 660. Maar toch een tegenvaller.

Garmin maar een mailen, watveen vervangend toestel moet kosten cq reperatie.

Anders maar shoppen voor een 595
 
Ben benieuwd naar de reactie van Garmin... Bij mijn Zumo 340 krijg ik het met vaseline of contactspray ook niet blijvend opgelost, tenzij ik het voor iedere rit doe. Gelukkig is de accu nog wel goed, dus een dag toeren kan nog steeds.
 
Ben benieuwd naar de reactie van Garmin... Bij mijn Zumo 340 krijg ik het met vaseline of contactspray ook niet blijvend opgelost, tenzij ik het voor iedere rit doe. Gelukkig is de accu nog wel goed, dus een dag toeren kan nog steeds.

Beste Hills van Geldorp,
Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Garmin Europe.
De Zumo 660LM kan bij ons ingeboekt worden. Helaas valt dit apparaat buiten garantie en bedraagt de kost van de reparatie 174.00 EUR. Hier ontvangt u dan een Newly Overhauled toestel voor.

De optie om het apparaat om te ruilen tegen bijbetaling, kunnen wij helaas niet aanbieden.
Als er nog iets is waarmee ik u kan helpen, dan ben ik u uiteraard graag weer van dienst.


Ik ga wel voor een nieuwe 595lm voor 575 euro
 
Kijk even wat een 660 op mp doet, met wat geluk kun je de "schade" nog wat beperken door de newly overhauled 660 met je eigen houder enz te verkopen.

Morgen een 595lm halen, de zumo 660 zal ik later het jaar wel eens opsturen naar garmin. Miss laat ik hem wel liggen als reserve toestel.
 
Ik vond afgelopen weekend nog een schroefje om het klepje van een 550 te vergrendelen.
Ik kan er zelf niets meer mee (heb nu een 590), dus wie kan ik daar blij mee maken?
 
Beste Hills van Geldorp,
Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Garmin Europe.
De Zumo 660LM kan bij ons ingeboekt worden. Helaas valt dit apparaat buiten garantie en bedraagt de kost van de reparatie 174.00 EUR. Hier ontvangt u dan een Newly Overhauled toestel voor.

De optie om het apparaat om te ruilen tegen bijbetaling, kunnen wij helaas niet aanbieden.
Als er nog iets is waarmee ik u kan helpen, dan ben ik u uiteraard graag weer van dienst.


Ik ga wel voor een nieuwe 595lm voor 575 euro

Op het BMW GS forum staat een gebruikte en complete 590LM voor 425,-
Scheelt alweer 150,- ;)

Verkocht: Garmin Zumo 590LM met LifeTime Update Service
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben al mijn tracks die ik ooit heb gereden in basecamp aan het hangen maar vraag me serieus af waar die dit nou allemaal bewaart. Ik heb wel zitten rommelen in mijn windows profiel en stuitte op een alldata.gdb (als ik me het nog goed kan herinneren).

Als dat het geval is kan ik dat bestandje dan kopieren en op mijn laptop zetten dat basecamp op mijn latop dat hetzelfde heeft als thuis?

Gr
Sjoerd
 
Zou je kunnen doen, maar eenvoudiger is het om een back up te maken van je bibliotheek (Via menu Bestand) en deze te herstellen, ook via het menu Bestand, op je laptop.
 
Vraagje. Mijn Zumo 660 is defect. Een koperen pinnetje waar je accu contact moet maken is afgebroken. Kan iemand dit repareren of weet je iemand die dit kan? Het probleem is volgens mij dat het onderdeel niet te leveren is. Ik hoop echt dat hij gemaakt kan worden. Ik heb al diverse bedrijven en Garmin Europe aangeschreven. Alvast bedankt!
 
Je bedoelt de accu in het toestel zelf neem ik aan?

Als ik het me goed herinner kun je de Zumo open schroeven. Dan moet je op zich wel een stekkertje of draadje aan de accu kunnen solderen rechtstreeks op het moederbordje van de Zumo.
 
Die 595 heeft iets dat "Smart Notifications" heet zodat je onderweg je WhatsApp kan lezen :o :? :r |( :X B| :N

Daar houd ik dus niet zo van maar ik vraag me wel af of je via dat mechanisme ook waarschuwingen van FlitsMeister op je Zumo kunt krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Die 595 heeft iets dat "Smart Notifications" heet zodat je onderweg je WhatsApp kan lezen :o :? :r |( :X B| :N

Daar houd ik dus niet zo van maar ik vraag me wel af of je via dat mechanisme ook waarschuwingen van FlitsMeister op je Zumo kunt krijgen?
Durf ik geen antwoord op te geven of dat een mogelijkheid is.............maar mocht dat wel zo zijn, kijk met zoiets uit in het buitenland.
Flitsservices/-waarschuwingen zijn daar soms illegaal, zelfs al staan ze standaard aan in je Garmin.
 
Laatst bewerkt:
Collega motorrijders,

Een basecamp versus zumo vraagje.

Ik heb een route gemaakt in basecamp van 65 km. Een zeer duidelijke route. omgezet naar spoor, laten herberekenen op rijden en motorfiets: deze blijft onveranderd. er zitten dus geen omwegen, fouten en zo in denk ik.

Ik kopieer deze naar mijn zumo 340 (via verkenner) importeer en ga. Dan komt het probleem. De garmin zegt dat deze 80 km lang is.

Waar komt deze extra 15 km vandaan. Herberekenen staat uit.

Als ik mijn zumo terug aansluit op basecamp en ik de route opzoek zegt deze 65 km.

Wat gaat er mis?

Alvast dank

Illy
 
@ Boevy,

Dat heb ik gedaan, en de route lijkt dezelfde. Het is moeilijk inzoomen op zo'n 340.
Ik rijd deze route morgen, en kijk wat er mis gaat.

Ik laat de zumo dan ook loggen, zodat ik eventuele afwijkingen kan ontdekken.

Maar volgens mij is het ergens een instelling of zo. Raar.

Grtz

Illy
 
Inzoomen bij een Rider5 gaat ook moeilijk. Ik gebruik dan altijd vergrootglas onder Windows.

Zumo heb ik trouwens weinig ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan