Waarom hebben minder zuigers meer koppel onderin?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Ik lees steeds vaker dat motoren met 1 of 2 zuigers meer koppel onderin hebben dan motoren met 4 zuigers.
Waarom is dat en hoeveel scheelt het?
Bedankt voor het meedenken,
Adriaan.
 
waarom valt het woord zuigersnelheid hier niet?
Omdat een kort antwoord goed genoeg is. /engine design boven het aantal cilinders.
Maar ik overlegde gisteren in de lunchpauze even met 'een ingenieur van een collega' en die had erg weinig te vertellen.
Wel iets over een dikker vliegwiel naarmate er minder cilinders zijn.
En dat je een nokkenas tussen meer en minder cilinders niet kan vergelijken.
Gewoon even een helder beeld zonder alle variabelen (cilindervulling.. geef me er nog meer) kon hij ook niet scheppen. :')
 
Laatst bewerkt:
Mijn post van gisteren ;) :+
overheen gelezen, maar het probleem is eerder de slag lengte. Geen idee wat op dit moment de max. zuigersnelheid is, maar het zat altijd rond de 25 meter per seconde.

Dat betekent dat de slag x toerental een max heeft. Bij meer cilinders bij dezelfde cilinderinhoud wordt de slag korter, waardoor je meer toeren kan draaien en het koppel hoger in het toerental kan plaatsen. Dit hoeft echter niet. Zie auto's etc.

Een 50cc 1 cilinder motortje kon rond 1960 al iets van 20.000 toeren draaien met het max koppel ver boven de 10.000 toeren.

~[edit] zal ff de gegevens opzoeken, want dit is gewoon uit het hoofd
 
Laatst bewerkt:
Motor:

Eén cilinder

Type:

Tweetakt met vlakke zuiger
Cilinderinhoud:

49,9 cc
Boring:

40,0 mm
Slag:

39,7 mm
Compressie:


Max. vermogen:

19 pk
Toerental:

15.400 omw/min
Specifiek vermogen:


384,4 pk
Maximum koppel:

12 Nm bij 15.000 omw/min

Aantal versnellingen:

6 - 1=op rest = neer




bron Kreidlerdatabase
 
Laatst bewerkt:
:Y

Dacht al wel dat je met een kreidler blokje aan zou komen *O* maar konden ze dat ook al met viertakt in de jaren 60?

was stiekum naar de gegevens van jamathi op zoek, maar kon ze niet snel vinden

viertakt kan met kortere slag rijden dan tweetakt. Bij tweetakt moet je in de buurt van een vierkante boring slag verhouding blijven ivm spoeling.
 
Laatst bewerkt:
Op straat? in de kliko? waar vindt je die? :+
Tja, als mensen hun best doen om net die ene exoot te vinden, die ooit is gebruikt, dan is google een makkelijke.

In mijn eerdere post gaf ik al iets aan over limieten en praktisch gebruik. Niet alleen in motorfietsen worden benzinemotoren gebruikt, ook in luchtvaart en op boten. Zelfde principe, hele andere gebruiksvoorwaarden.

Inhoud (cc's) is bijv ook van belang. 10 cc motortje is niet hetzelfde als 1000 cc.

Veel te ruime vraag, die een bewering bevat die ook nog eens niet klopt.
 
Tja, als mensen hun best doen om net die ene exoot te vinden, die ooit is gebruikt, dan is google een makkelijke.

In mijn eerdere post gaf ik al iets aan over limieten en praktisch gebruik. Niet alleen in motorfietsen worden benzinemotoren gebruikt, ook in luchtvaart en op boten. Zelfde principe, hele andere gebruiksvoorwaarden.

Inhoud (cc's) is bijv ook van belang. 10 cc motortje is niet hetzelfde als 1000 cc.

Veel te ruime vraag, die een bewering bevat die ook nog eens niet klopt.

Ben het helemaal met je eens maar ik denk dat er wel enkele uitspraken gedaan zijn die de nieuwsgierigheid van de TS wel kunnen bevredigen.
Hij vraagt ook niet bepaald: hoe design je een motor? :P hij vraagt naar een bewering die je in de "volksmond" vaak hoort langskomen.
Ik denk dat de gedachte dat die bewering niet waar is maar door hoe fabrikanten motorfiets motoren doorgaans ontwerpen wel een vuistregel is al een stuk beter is als "een twee cilinder heeft meer koppel onderin".
Waarvan dat "meer" ook maar relatief is natuurlijk.

Is de TS nog wel aanwezig trouwens? :+
 
Ben het helemaal met je eens maar ik denk dat er wel enkele uitspraken gedaan zijn die de nieuwsgierigheid van de TS wel kunnen bevredigen.
Hij vraagt ook niet bepaald: hoe design je een motor? :P hij vraagt naar een bewering die je in de "volksmond" vaak hoort langskomen.
Ik denk dat de gedachte dat die bewering niet waar is maar door hoe fabrikanten motorfiets motoren doorgaans ontwerpen wel een vuistregel is al een stuk beter is als "een twee cilinder heeft meer koppel onderin".
Waarvan dat "meer" ook maar relatief is natuurlijk.

Is de TS nog wel aanwezig trouwens? :+

Misschien is dat het. Dat kan ts dan even aangeven; waar ie nou precies naar op zoek is.

Het is iig een onderwerp, dat zooo breed is, dat het nauwelijks allesomvattend behandeld kan worden.

Het wordt al een stuk makkelijker, als het gaat om praktische en bruikbare motorfietsen. En dan nog is er zat.
 
Tja, als mensen hun best doen om net die ene exoot te vinden, die ooit is gebruikt, dan is google een makkelijke.
was een duidelijk voorbeeld van "die mensen". Kan veel andere voorbeelden geven, zoals een honda crf450. Echte 1 cilinder.

Honda CRF450X

Enne "die mensen" weten dat ongeveer zonder google, maar hebben google nodig voor de exacte gegevens.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er wel zo mijn idee over.
Voor het gemak maar even een voorbeeld erbij:
2cil 1000cc vs 4cil 1000cc

die 2cil heeft minder wrijvingsverliezen want maar de helft aan kleppen, klepgeleiders, klepveren, nokkenas lagering, drijfstanglagering en zuiger/cilinder oppervlak. Bij gelijk toerental houdt een 2cil daardoor (theoretisch en bij gelijk toerental) meer koppel over voor de aandrijving van de motor. Maar die 2 zuigers zijn groter en zwaarder en de slag zal langer zijn. Dat is ongunstig voor het draaien van hoge toeren.

die 4cil heeft meer kleppen, dus kan bij vooral hoge toeren meer gas wisselen, de zuigers zijn kleiner dus lichter en de slag kleiner dus kan het blok die hoge toeren mechanisch ook makkelijker maken. gevolg: meer piek vermogen dan die 2cil.

een 2cil haalt z'n power uit een hoog koppel bij relatief lage en normale toerentallen
een 4cil haalt z'n power uit een hoog toerental bij een relatief normaal/laag koppel.

zo kijk ik er tegen aan.
 
Laatst bewerkt:
Kronkelen op rare manieren :N
Was bedoeld om aan te geven dat het een voorbeeld van niks is. Voegt niks toe aan iets wat jij meent te weten of meent te moeten verwijten, en ook niet aan de discussie of originele vraag.

Zeg nou gewoon wat je op je hart hebt, ipv dat zure gedoe...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt:
Ik heb er wel zo mijn idee over.
Voor het gemak maar even een voorbeeld erbij:
2cil 1000cc vs 4cil 1000cc

die 2cil heeft minder wrijvingsverliezen want maar de helft aan kleppen, klepgeleiders, klepveren, nokkenas lagering, drijfstanglagering en zuiger/cilinder oppervlak. Bij gelijk toerental houdt een 2cil daardoor (theoretisch en bij gelijk toerental) meer koppel over voor de aandrijving van de motor. Maar die 2 zuigers zijn groter en zwaarder en de slag zal langer zijn. Dat is ongunstig voor het draaien van hoge toeren.

die 4cil heeft meer kleppen, dus kan bij vooral hoge toeren meer gas wisselen, de zuigers zijn kleiner dus lichter en de slag kleiner dus kan het blok die hoge toeren mechanisch ook makkelijker maken. gevolg: meer piek vermogen dan die 2cil.

een 2cil haalt z'n power uit een hoog koppel bij relatief lage en normale toerentallen
een 4cil haalt z'n power uit een hoog toerental bij een relatief normaal/laag koppel.

zo kijk ik er tegen aan.

Ik vind dit wel een mooie verklaring. Dat een motor met veel zuigers meer toeren draaien kan wist ik niet maar begrijp ik nu wel.
Bedankt allemaal voor de uitleg.
Hoi,
Adriaan.
 
Ik vind dit wel een mooie verklaring. Dat een motor met veel zuigers meer toeren draaien kan wist ik niet maar begrijp ik nu wel.
Bedankt allemaal voor de uitleg.
Hoi,
Adriaan.

Heeft te maken met zuigergewicht...
Kleine zuigers hebben minder gewicht

Probeer maar eens een stuk lood van 5kg heel snel op en neer te bewegen.
En probeer het daarna eens met een balpen oid.

Kijk eens wat makkelijker gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit wel een mooie verklaring. Dat een motor met veel zuigers meer toeren draaien kan wist ik niet maar begrijp ik nu wel.
Bedankt allemaal voor de uitleg.
Hoi,
Adriaan.

En toch klopt het niet....
Je kunt bij de 2 cilinder namelijk ook gewoon de diameter vergroten, en dat zou gewicht technisch een veel betere oplossing zijn, gewicht van een zuiger is niet evenredig met zijn diameter, maar nu komen we weer op een eerder gemeld probleem, hoe houd je de trillingen weg, en hoe laat je hem soepel lopen.hoe kleiner de slag, des te groter ( in verhouding) moet je vliegwiel ( of vervanger) worden. een viercilinder krijgt elke slag een arbeidspuls, een 2 cilinder elke 2e slag, en een een cilinder elke 4e slag, dus om die soepel draaiend te houden, moet je in rotatie gebrachte massa groter worden.
En als je de slag en boring goed op elkaar afstemt, kun je dit ook al een stuk verhelpen, maar dan moet de boel dus zwaarder uitgevoerd worden

Ik heb ooit standaard zuigers vervangen voor Aries slipperzuigers, en dat gaf direct 2 voelbare reactie's.
Gasrespons werd veel sneller
stationaire moest ik naar 1500 rpm...

Waarom? totale draaiende massa was sterk afgenomen, dus snellere gasrespons, maar de draaiende massa bij 900 rpm was niet meer voldoende om de motor zonder hakkelen en schokken soepel rond te laten gaan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan