Waarom hebben minder zuigers meer koppel onderin?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Ik lees steeds vaker dat motoren met 1 of 2 zuigers meer koppel onderin hebben dan motoren met 4 zuigers.
Waarom is dat en hoeveel scheelt het?
Bedankt voor het meedenken,
Adriaan.
 
Om even terug te komen op het monteren van lichtere zuigers.
Ik kan me vergissen maar als je dat doet krijg je toch een blok dat zo hard trilt dat je van je fiets af davert? Ik heb altijd geleerd dat de krukas ook het tegengewicht voor de drijfstangen en zuigers was en dat dat allemaal mooi in balans moest zijn. Ga je ineens 30% lichtere zuigers monteren dan lijkt me het resultaat niet aangenaam. Daar gaat een vliegwiel ook niks aan veranderen. Dat moet er, zo heeft men mij toch gezegd, voor zorgen dat de krukas door de compressie gelagen wordt zodanig dat de motor niet uitvalt? Zeker in lagere toeren zal dat nodig en merkbaar zijn.
Ze monteren wel een een lichter vliegwiel voor een snellere gasrespons maar vaak moet daardoor het stationair toerental omhoog anders loopt de motor te onregelmatig of zelfs niet.
Correct me if i'm wrong...
 
Om even terug te komen op het monteren van lichtere zuigers.
Ik kan me vergissen maar als je dat doet krijg je toch een blok dat zo hard trilt dat je van je fiets af davert? Ik heb altijd geleerd dat de krukas ook het tegengewicht voor de drijfstangen en zuigers was en dat dat allemaal mooi in balans moest zijn. Ga je ineens 30% lichtere zuigers monteren dan lijkt me het resultaat niet aangenaam. Daar gaat een vliegwiel ook niks aan veranderen. Dat moet er, zo heeft men mij toch gezegd, voor zorgen dat de krukas door de compressie gelagen wordt zodanig dat de motor niet uitvalt? Zeker in lagere toeren zal dat nodig en merkbaar zijn.
Ze monteren wel een een lichter vliegwiel voor een snellere gasrespons maar vaak moet daardoor het stationair toerental omhoog anders loopt de motor te onregelmatig of zelfs niet.
Correct me if i'm wrong...

Je zit er niet naast maar de oplossing is simpel, krukas laten balanceren ;)
 
Je zit er niet naast maar de oplossing is simpel, krukas laten balanceren ;)

Het zal wel aan mij liggen, maar is een krukas al niet aardig in balans voordat ie gemonteerd wordt?

door een tuner zal een krukas nog wel nauwkeuriger gebalanceerd worden maar die doen dat om echt al het mogelijke uit een blok te halen.
En [misschien] omdat het dan nog net allemaal heel blijft als ie het onderste uit de kan gehaald heeft.
 
Het zal wel aan mij liggen, maar is een krukas al niet aardig in balans voordat ie gemonteerd wordt?

door een tuner zal een krukas nog wel nauwkeuriger gebalanceerd worden maar die doen dat om echt al het mogelijke uit een blok te halen.
En [misschien] omdat het dan nog net allemaal heel blijft als ie het onderste uit de kan gehaald heeft.
Wordt de krukas niet uitgebalanceerd met de zuigers er bij?
Als de zuigers lichter zijn, moet dan het tegengewicht van de krukas niet ook iets lichter worden?
 
Wordt de krukas niet uitgebalanceerd met de zuigers er bij?
Als de zuigers lichter zijn, moet dan het tegengewicht van de krukas niet ook iets lichter worden?

Dat weet ik niet, maar ik denk zomaar dat als de zuigers alle apart, incl. drijfstangen, lagers etc. naar 0 verschil gebalanceerd/gewogen worden dat dat niet meer uitmaakt.
Vraag me ook af of het niet lastig balanceren is met alle drijfstangen/zuigers er aan vast.
De boel moet je dan toch "ondersteunen" denk ik , en dat geeft ook weer "weerstand".
 
Dat weet ik niet, maar ik denk zomaar dat als de zuigers alle apart, incl. drijfstangen, lagers etc. naar 0 verschil gebalanceerd/gewogen worden dat dat niet meer uitmaakt.
Vraag me ook af of het niet lastig balanceren is met alle drijfstangen/zuigers er aan vast.
De boel moet je dan toch "ondersteunen" denk ik , en dat geeft ook weer "weerstand".

Dat heet dynamisch balanceren en gebeurd met alle onderdelen aan de krukas gemonteerd.
Je kan de onderdelen niet apart balanceren dat is onmogelijk, de gehele krukas inclusief zuigers en zuigerstangen worden in een keer dynamisch gebalanceerd, zijn vast wel YT video's van te vinden ;)
 
Dat heet dynamisch balanceren en gebeurd met alle onderdelen aan de krukas gemonteerd.
Je kan de onderdelen niet apart balanceren dat is onmogelijk, de gehele krukas inclusief zuigers en zuigerstangen worden in een keer dynamisch gebalanceerd, zijn vast wel YT video's van te vinden ;)

Balanceren is gewoon hier en daar wat materiaal [gewicht] weghalen, klinkt wel simpel maar is het niet.
dus lijkt mij als je de zuigers en aanverwanten allemaal exact op het zelfde gewicht brengt je hetzelfde bereikt en deze niet mee hoeft te balanceren.
Maar misschien denk ik wel te simpel.

Ik heb ze iig bij discovery of zo wel eens een krukas zien maken/balanceren en dat deden ze toch echt zonder drijfstangen/zuigers.
 
ff voor TS:

Ben van Fazer 1000 4 in lijn 146pk overgestapt naar SV 1000 V-twin 115pk.

De SV heeft inderdaad veel meer power onderin wat ik errug leuk vind! Ik zal niet zo snel meer terug gaan naar een Fazer 1000.
De SV heeft naar mijn gevoel de volle 115pk al vanaf 2000 rpm terwijl dat bij de Fazer pas bij 8000 rpm loskomt.
Het is wel karakter voller, trilt meer, maar daar moet je van houden denk ik.

Waarom dit allemaal zo werkt durf ik niet te zeggen, ik weet wel dat een 2 in lijn al heel anders rijd dan een V-twin
 
toch vreemd, het toerental-koppel liggen bij beide machine's nagenoeg gelijk.
het zal de beleving wel zijn,
ik ben van een fireblade [sc28] naar een SP1 gegaan, blade 124pk, koppel iets van 80nm, SP 136pk, koppel 105nm.
Dat verschil merk je best wel en een hele andere beleving van het motorrijden.
 
Balanceren is gewoon hier en daar wat materiaal [gewicht] weghalen, klinkt wel simpel maar is het niet.
dus lijkt mij als je de zuigers en aanverwanten allemaal exact op het zelfde gewicht brengt je hetzelfde bereikt en deze niet mee hoeft te balanceren.
Maar misschien denk ik wel te simpel.

Ik heb ze iig bij discovery of zo wel eens een krukas zien maken/balanceren en dat deden ze toch echt zonder drijfstangen/zuigers.

Inderdaad, zonder zuigers krijg je de boel niet gebalanceerd, tijdens het opbouwen wil je alle zuigers wel zoveel mogelijk hetzelfde gewicht maken maar daar balanceer je de krukas niet mee, of beter gezegd de gehele roterende massa krijg je daar niet mee gebalanceerd.

kijk maar eens naar deze video en lees de beschrijving ook goed, zie onderstaande quote

Video shows a std Suzuki T20 crankshaft with the reciprocating parts removed weighed and a suitable Bob or counterweight fitted to a specific Balance Factor

De zuigerstangen en zuigers worden gemeten en een gedeelte daarvan word gerekend tot de roterende massa, oftewel daar wordt een balansfactor uit opgemaakt.
Die balansfactor bepaald waar het trillingsvrije gebied komt, onder en boven dat toerental begint de krukas steeds harder te trillen.
Bij een viercilinder werkt dat weer iets anders maar worden de zuigerstangen en zuigers nog steeds gemeten, daarom is het belangrijk dat deze hetzelfde gewicht hebben, anders zou je elke krukwang apart moeten balanceren wat gewoon ondoenlijk is.

Ik ben trouwens totaal geen expert op dit gebied hoor, hier houd mijn kennis over dit onderwerp echt wel op.
 
Om even terug te komen op het monteren van lichtere zuigers.
Ik kan me vergissen maar als je dat doet krijg je toch een blok dat zo hard trilt dat je van je fiets af davert? Ik heb altijd geleerd dat de krukas ook het tegengewicht voor de drijfstangen en zuigers was en dat dat allemaal mooi in balans moest zijn. Ga je ineens 30% lichtere zuigers monteren dan lijkt me het resultaat niet aangenaam. Daar gaat een vliegwiel ook niks aan veranderen. Dat moet er, zo heeft men mij toch gezegd, voor zorgen dat de krukas door de compressie gelagen wordt zodanig dat de motor niet uitvalt? Zeker in lagere toeren zal dat nodig en merkbaar zijn.
Ze monteren wel een een lichter vliegwiel voor een snellere gasrespons maar vaak moet daardoor het stationair toerental omhoog anders loopt de motor te onregelmatig of zelfs niet.
Correct me if i'm wrong...

Ik heb een big bore kit in mn motor zitten, 8mm grotere zuigers, en flink wat zwaarder, ik merk geen verschil, de gasrespons is eerder meer dan minder vergeleken met de originele.
Ik dacht ook dat door de zwaardere zuigers er wel het een en ander zou veranderen..
 
Nee, natuurlijk niet. Want uw slag blijft hetzelfde. Die kan alleen veranderen door een andere krukas in te steken, en dan moeten blok en cilinderkop dat nog aankunnen ook.

Dat is toch duidelijk?

Maar door uw cilinders uit te boren en dikkere zuigers te steken kan dat wel meer koppel en pk geven, maar het is vooral de slag die het koppel bepaald. Hoe groter het hefboomeffect, hoe groter het koppel, en de krukas is nu precies een ding dat volgens het principe van "hefboomkracht" werkt, maar dan in draaiende zin. Hoe groter de "cirkel", hoe groter de "hefboom", en dus ook hoe langer de slag.

Toch niet zo moeilijk te snappen allemaal?

Kijk even naar de smiley ;)
 
Om even terug te komen op het monteren van lichtere zuigers.
Ik kan me vergissen maar als je dat doet krijg je toch een blok dat zo hard trilt dat je van je fiets af davert? Ik heb altijd geleerd dat de krukas ook het tegengewicht voor de drijfstangen en zuigers was en dat dat allemaal mooi in balans moest zijn. Ga je ineens 30% lichtere zuigers monteren dan lijkt me het resultaat niet aangenaam. Daar gaat een vliegwiel ook niks aan veranderen. Dat moet er, zo heeft men mij toch gezegd, voor zorgen dat de krukas door de compressie gelagen wordt zodanig dat de motor niet uitvalt? Zeker in lagere toeren zal dat nodig en merkbaar zijn.
Ze monteren wel een een lichter vliegwiel voor een snellere gasrespons maar vaak moet daardoor het stationair toerental omhoog anders loopt de motor te onregelmatig of zelfs niet.
Correct me if i'm wrong...

Ik weet dat ze in de supermotord nog wel met vliegwielen lopen te kloten, het valt wel mee.
Zef heb ik ook wel eens een flink afgedraait vliegwiel op een auto gezet, was ook nog een 3 cilindertje, veel betere gasrespons, verder geen negatieve dingen gemerkt.
Hier hoor je hoe een 6 cilinder klinkt met een andere nokkenas en een krukas waar 3 kilo is afgedraaid.
Ik heb dit verkocht voordat ik er zelf echt mee gereden heb.
 
Dat weet ik niet, maar ik denk zomaar dat als de zuigers alle apart, incl. drijfstangen, lagers etc. naar 0 verschil gebalanceerd/gewogen worden dat dat niet meer uitmaakt.
Vraag me ook af of het niet lastig balanceren is met alle drijfstangen/zuigers er aan vast.
De boel moet je dan toch "ondersteunen" denk ik , en dat geeft ook weer "weerstand".

als je niets weet van balanceren, hoef je daar ook niets over te komen vertellen ;)
 
Dat heet dynamisch balanceren en gebeurd met alle onderdelen aan de krukas gemonteerd.
Je kan de onderdelen niet apart balanceren dat is onmogelijk, de gehele krukas inclusief zuigers en zuigerstangen worden in een keer dynamisch gebalanceerd, zijn vast wel YT video's van te vinden ;)

:?

link, wil wel eens zo'n video zien waar ze een krukas laten draaien met drijfstangen en zuigers eraan :Y
 
Is er iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag?
Wordt bij het balanceren van een krukas rekening gehouden met het gewicht van de zuigers en drijfstangen?
Wat er gedacht word boeit me niet, ik wil gewoon een antwoord dat klopt.
 
Is er iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag?
Wordt bij het balanceren van een krukas rekening gehouden met het gewicht van de zuigers en drijfstangen?
Wat er gedacht word boeit me niet, ik wil gewoon een antwoord dat klopt.
Misschien een goeie voor Paul Ritzen.
 
ben ook wel benieuwd.
alles filmpjes op joeptoep laten drijfstangen en krukas apart zien.
bij gebrek aan smering misschien ook wel verstandig.
er word vaak wel een klem op gezet met een bekend gewicht.

er is ook een deel maar daar draaide er niks dus dat vond ik niet spannend.

waar is TS eigenlijk ? ...
 
Laatst bewerkt:
:?

link, wil wel eens zo'n video zien waar ze een krukas laten draaien met drijfstangen en zuigers eraan :Y

Een beetje verkeerd uitgelegd, zie mijn post van 29 januari 2016 23:46.
Ik had moeten zeggen dat je de zuigers en zuigerstangen per definitie nodig heb om te balanceren, zoals ik het zij is het net of ze er nog aan hangen tijdens het balanceren maar dat bedoel ik niet ;)
 
Is er iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag?
Wordt bij het balanceren van een krukas rekening gehouden met het gewicht van de zuigers en drijfstangen?
Wat er gedacht word boeit me niet, ik wil gewoon een antwoord dat klopt.


Ja, zie mijn post va 29 januari 2016 23:46
Heb paar dagen geleden nog aan de lijn gehangen met iemand die dat voor zijn werk doet.
 
Dat heet dynamisch balanceren en gebeurd met alle onderdelen aan de krukas gemonteerd.
Je kan de onderdelen niet apart balanceren dat is onmogelijk, de gehele krukas inclusief zuigers en zuigerstangen worden in een keer dynamisch gebalanceerd, zijn vast wel YT video's van te vinden ;)

ik denk dat het eerder deze post zal zijn die men bedoelt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan