Tweetakt andere carb, carb rubber, zelfde spruitstuk

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Hoi Mensen,
Ik ben van plan een andere carb op mijn 1991 jawa 350-twin te proberen.
Hiervoor heb ik een inlaatrubber( ik denk imi-mikuni) die ik op deze carb aan kan sluiten.

Het alu inlaat-spruitstuk heeft een diam. van ca 29mm, waarachter het zich splitst in 2 kanalen(voor ieder cylinder een inlaatkanaal)

Het inlaatrubber heeft een veel grotere binnendiameter( nl. 36mm), waardoor de rand van het alu inlaatspruitstuk oversteekt.(zie foto)
Er is dan ca 11mm.lengte tussen carb(indien gemonteerd in dit rubber) en alu spruitstuk met deze 'overmaat'.
Ik heb al begrepen dat dit geen exacte wetenschap is maar wat kan ik doen;

1- zo laten, meer wervelingen, homogener mengsel, en meer euimte tussen carb en inlaat geeft meer koppel?
2- alu inlaatspruitstuk dremelen zodat deze dezelfde diam. heeft als het inlaatrubber.

3- een rubber ring in het inlaatrubber lijmen, zodat de overgang zo vloeiend moeglijk is(alleen lukt het me nog niet zon'n opvulring te vinden.
 
Laatst bewerkt:
De doorlaat van de carb is 28mm, het uiteinde ook. Dus er is 28mm-dan een 'kamer' van 11mm lengte maal 36mm, en dan ingang spruitstuk van 29mm.

Het gaat om een laaggetunede lange-slag tweetakt..(max 5500rpm)

\Ik probeer 'm dus iets meer spunk te geven met het std recept wat er voor deze dingen is.. 2 bep. schotten uit de dempers halen, extra ademgat in het lufi-huis en.. andere carb die beter afstelbaar is met een lager-weerstand aanzuigtraject.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk..
Hoe zou het nadelig effect van deze situatie zich uiten als ik het zo zou laten?

De aangezogen lucht zal tegen de rand slaan en de luchtstroom verstoren. Hierdoor zal de motor minder presteren dan wanneer je de ruimte opvult. Een goed voorbeeld hiervan is de Puch M50 Racing uit de 70er jaren. Die hadden een hele dikke aanzuigbuis tussen filter en carb. En het carbje had een doorlaat van 12mm. de lucht klapte ahw. tegen de eindplaat en sloeg dan deels terug de buis in Die dingen waren dan ook niet vooruit te branden, of je moest de aanzuigbuis "modificeren".

Puch_m50_2.JPG
 
De aangezogen lucht zal tegen de rand slaan en de luchtstroom verstoren. Hierdoor zal de motor minder presteren dan wanneer je de ruimte opvult. Een goed voorbeeld hiervan is de Puch M50 Racing uit de 70er jaren. Die hadden een hele dikke aanzuigbuis tussen filter en carb. En het carbje had een doorlaat van 12mm. de lucht klapte ahw. tegen de eindplaat en sloeg dan deels terug de buis in Die dingen waren dan ook niet vooruit te branden, of je moest de aanzuigbuis "modificeren".

[afbeelding]

Niet mijn brommer, maar zo een had ik wel als mijn eerste brommer. Machtig geluid, dat wel. Tegenover alle Zündapps en Kreidlers hier in de buurt.
 
De aangezogen lucht zal tegen de rand slaan en de luchtstroom verstoren. Hierdoor zal de motor minder presteren dan wanneer je de ruimte opvult. Een goed voorbeeld hiervan is de Puch M50 Racing uit de 70er jaren. Die hadden een hele dikke aanzuigbuis tussen filter en carb. En het carbje had een doorlaat van 12mm. de lucht klapte ahw. tegen de eindplaat en sloeg dan deels terug de buis in Die dingen waren dan ook niet vooruit te branden, of je moest de aanzuigbuis "modificeren".

[afbeelding]

Heel duidelijk; Dus door de wervelingen krijg je zeg maar weerstand in het aanzuigtraject..
Dank voor de toelichting!( ik wil graag het hoe/waarom leren)
m.b.t dat puch verhaal wel vreem dat deze andere carb. een overdreven grote diameter inlaatkelk heeft.

Ik zal strax naar een brommerboer gaan waar ze veel 'snel spul' hebben, misschien hebben ze een passend rubber ter opvulling.

Zou verlijmen met goede vloeibare pakking (gasket maker) kunnen voorkomen dat het rubber naar binnen wordt gezogen?
..Of.. bij de bouwmarkt eens kijken of er een bus is die ik pas kan maken.. een alu ring ofzo..
 
Laatst bewerkt:
Wel, ik ben bij 2 bouwmarkten geweest, 1 brommerboer, 2 automaterialenzaken en 2 metaalprod. bedrijven..
Alles nix..
zo'n simpel dingetje en het lijkt onmogelijk..
Ik zet maar weer het oude spul er op.. dit gaat ém zo niet worden.. -O-
 
Wel, ik ben bij 2 bouwmarkten geweest, 1 brommerboer, 2 automaterialenzaken en 2 metaalprod. bedrijven..
Alles nix..
zo'n simpel dingetje en het lijkt onmogelijk..
Ik zet maar weer het oude spul er op.. dit gaat ém zo niet worden.. -O-
Stukje slang van 11mm erin met buiten diameter= binnen diameter spruitstuk rubber en binnen diameter = binnen diameter carb.

let op benzine bestendigheid
 
Stukje slang van 11mm erin met buiten diameter= binnen diameter spruitstuk rubber en binnen diameter = binnen diameter carb.

let op benzine bestendigheid

Yup, maar als dat er gewoon niet is?
Anders had ik er wel een stukje van meegenomen..
Maar als iets er niet is/niet verkrijgbaar is, kun je het ook niet krijgen..
 
Yup, maar als dat er gewoon niet is?
Anders had ik er wel een stukje van meegenomen..
Maar als iets er niet is/niet verkrijgbaar is, kun je het ook niet krijgen..

geen idee of radiator slang benzine bestendig is, maar wel te koop. Verder is een draaibank echt een aanrader.
 
misschien een rare oplossing, maar is het niet mogelijk de overgang met een soort van kit vloeiend te laten lopen? of lost alle kit op door de benzine dampen?
Daar dacht ik ook even aan, een stukje buis van 29mm er in stoppen, ingevet en wel en dan opvullen met vloeibare pakking.. maar het lijkt me niet echt stevig/bestendig..
Ik had echt niet gedacht dat het zo moeilijk zou zijn, dacht aan een rubber aanzuigslang van een brommer/motor ofzo..
Motorzaken waar ze nog een bak rubbers e.d hebben liggen zijn er niet meer..

EDIT intussen naar een mechanisatiebedrijf in een plaatsje in de buurt gestuurd waar ze ook veel met crossers zouden bezig zijn..
Ik er heen.. zoeken (1 straat) kan dat hele ding niet vinden..
Ik heb 't wel gehad voor vandaag..

Later eens kijken of er een 'iets' is waar je hobby-metaalbewerkers kan vinden..
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Wanne frikandellen dan bij die bedrijven.
Het is dat wij geen aluminium hebben op het werk anders had ik met plezier een busje voor je gedraaid.

maar wat een leuk experiment zou zijn, is als je het eerst zo probeert, in de tussentijd opzoek gaat naar een busje of net wat dan ook.
Dan dat busje monteert en het dan nog een keer probeert.

Soms zeggen ze, van fouten leer je.
Maar ik zeg wel eens, als je geen fouten maakt leer je niet.

( teflon hebben we trouwens wel genoeg op het werk dus mocht je willen dat ik een busje voor je draai kun je me een pb sturen )

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Wanne frikandellen dan bij die bedrijven.
Het is dat wij geen aluminium hebben op het werk anders had ik met plezier een busje voor je gedraaid.

maar wat een leuk experiment zou zijn, is als je het eerst zo probeert, in de tussentijd opzoek gaat naar een busje of net wat dan ook.
Dan dat busje monteert en het dan nog een keer probeert.

Soms zeggen ze, van fouten leer je.
Maar ik zeg wel eens, als je geen fouten maakt leer je niet.

( teflon hebben we trouwens wel genoeg op het werk dus mocht je willen dat ik een busje voor je draai kun je me een pb sturen )

Groeten.

Oeh! zou teflon benzinebestendig zijn?
 
Uhmmm, vast wel?
Haha, nee zonder ouwehoer, is inderdaad wel een goede vraag.

Mocht er mensen zijn die daar ervaring mee hebben dan horen we dat hier wel en als we er niet uitkomen kan ik wel een stukje aluminium aankomen.

Groeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan