TDM 850 - 3VD - vonkt niet meer!!

14 okt 2016
22
0
Amsterdam
Mijn TDM had ik vorig jaar rijdend weggezet. Toen ik hem dit voorjaar weer wilde starten, gebeurde er niets.
Nieuwe bougietjes, nog steeds niets. Hierna de bedrading doorgemeten en alles leek in orde.
Via Marktplaats een andere bobine besteld en erop gezet......nog steeds niets!!

Als je hem start, geeft hij een klein vonkje en daarna niets meer.
Dus heb ik maar via Marktplaats een nieuwe CDI unit besteld met kabelboom.
Helaas blijft het probleem hetzelfde: hij geeft een vonkje en daarna niets meer.
Op de bobine komt +12Volt op de rode draad en de andere doorgemeten naar de CDI, perfect.

Vervolgens hebben we de veiligheidsschakelaar op de standaard doorgemeten, deze werkt perfect.
Ook buitengesloten, maar mocht ook niet baten.

De Hall sensor geeft spanning (gemeten met de multimeter op wisselstroom-stand), rond de 0.250 Volt.
Helaas hadden we geen frequentiemeter of oscilloscoop om het e.e.a. beter na te kijken.
Alle draden op continuïteit gecontroleerd en alles klopt.

Ook geprobeerd om de bobine rechtstreekse spanning van de accu te geven.
Ook de schakelaar op de standaard hebben we overbrugd, helaas ook zonder resultaat.

De oranje draad naar de bobine is ook niet onderbroken naar de CDI.

Toen zijn we gestopt om er eens even flink over na te denken.......wat kan het zijn??

Dit is de actuele stand van zaken: bobine en CDI vervangen, alle bedrading gecontroleerd.
Onderbrekingsschakelaars uitgesloten en ook rechtstreekse stroom geprobeerd. *O*
 
Geven de bougie geen vonk, of een niet zichtbare vonk? Durf je je vinger in de bougiedop te steken tijdens het starten?

Hij vonkt toch niet zeg je.
 
en dan zie ik de owners manuals? Wat kan ik daar dan mee? Volgens mij heb ik alle belangrijke punten doorgemeten en ik kon helaas niets afwijkends vinden. Nu moet ik volgens mij iemand met een SCOOP vinden die kan controleren wat er echt in- en uit mijn bobine gaat......
 
en dan zie ik de owners manuals? Wat kan ik daar dan mee? Volgens mij heb ik alle belangrijke punten doorgemeten en ik kon helaas niets afwijkends vinden. Nu moet ik volgens mij iemand met een SCOOP vinden die kan controleren wat er echt in- en uit mijn bobine gaat......


Ik zie toch zeker wel verschillende service/werkplaats manuals vermeld staan, tussen de owners manuals :?
Natuurlijk niet in het nederlands maar dat klopt, meestal is het in het engels.
Ik heb me er voor de rest ook niet in verdiept, dat mag je lekker zelf doen. Jij weet tenslotte wat het bouwjaar is van jouw motor.

Ik merk wel dat je nog niet veel kaas gegeten hebt van de combinatie motor, werkplaatshandboek downloaden enz.
Maar dat geeft niet.

Oja TS is trouwens topic starter. Dat ben jij :+
 
Laatst bewerkt:
OK, als ik de startknop indruk zie ik kort een vonkje en daarna niets meer. (bijna) alles vervangen maar nog steeds geen resultaat. Weet echt niet meer wat er noui aan de hand kan zijn, maar alle suggesties zijn meer dan welkom!
Zou zo graag ook dit jaar nog een rondje willen rijden..................
 
En wie is degene op marktpaats waar je de onderdelen gekocht hebt?
Prive of bij een gerenomeerd bedrijf in 2dehands onderdelen.
(Silver deed al de suggestie, wie zegt dat deze ook niet kapoet zijn)


Edit: ik zag trouwens net in de openingspost dat de elektronische ontsteking nieuw is gekocht via marktplaats, niet goed gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is voor BOEVIE,

Tsja.... daar heb je gelijk in!
Dit is de eerste keer dat ik op een forum ben en ik hoopte dat iemand me kon helpen omdat hij misschien meer ervaring als ik zou hebben met deze dingen.
Daarom vind ik het eigenlijk heel erg jammer dat JIJ nou net de enige bent die me geantwoord heeft. Geloof me dat ik echt niet zit te wachten op wijsneuzen die mij op mijn plek willen zetten!!!!
Het enige dat ik wil is dat iemand eens serieus naar mijn vraagstuk kijkt en dan mag diegene vervolgens alles zeggen wat er maar te zeggen valt.

Maar DAT GELD DUS NIET VOOR JOU, BOUVIE !!!!!!!!

Bovendien HOU IK NIET VAN KAAS!!!!

Laat maar wat van je horen, maar dit keer zonder arrogantie (hoop ik dan..0
 
Ik zou er even een nachtje over gaan slapen. Dan kijk je er morgen weer met een frisse blik tegenaan.

Maar er zijn nu al meerdere mensen die zich afvragen of het inderdaad echt maar 1 vonkje is (misschien zie je het niet goed en vonkt het wel. en is het een benzineprobleem. Of je hebt gelijk en er is inderdaad maar 1 vonkje.
Dan blijft de vraag, zijn de bobines en elektronische ontsteking van marktplaats 100% goed?)

En heb je de zekering van de ontsteking al vervangen door een nieuwe?

Vaak denken mensen gelijk te moeilijk.
Niet starten na lange stilstand komt vaak door vocht. Dan kun je het in eerste instantie zoeken in corrosie aan elektronische aansluitingen, stekkerverbindingen.
Of vocht in de benzine.

Dan is het slim dat je de eenvoudige punten systematisch naloopt. Een werkplaatshandboek is dan heel handig.
 
Dit is voor BOEVIE,

Tsja.... daar heb je gelijk in!
Dit is de eerste keer dat ik op een forum ben en ik hoopte dat iemand me kon helpen omdat hij misschien meer ervaring als ik zou hebben met deze dingen.
Daarom vind ik het eigenlijk heel erg jammer dat JIJ nou net de enige bent die me geantwoord heeft. Geloof me dat ik echt niet zit te wachten op wijsneuzen die mij op mijn plek willen zetten!!!!
Het enige dat ik wil is dat iemand eens serieus naar mijn vraagstuk kijkt en dan mag diegene vervolgens alles zeggen wat er maar te zeggen valt.

Maar DAT GELD DUS NIET VOOR JOU, BOUVIE !!!!!!!!

Bovendien HOU IK NIET VAN KAAS!!!!

Laat maar wat van je horen, maar dit keer zonder arrogantie (hoop ik dan..0


Ik denk dat je hier in techniek inderdaad niks meer hoort.
Dat komt denk ik omdat je hier al kwam met een air van, ik heb alles gecontroleerd en geprobeerd dus eigenlijk kan er niets mis wezen.
Raar dat ie het niet doet en eigenlijk wil ik niet om hulp vragen maar het is dat het echt niet anders kan.

In elk geval het valt me wel op dat je je in een aantal dingen wel verdiept hebt, zoals een Hallsensor. (ik heb geen idee waar het precies waar dat ding precies voor dient, dat geef ik toe)
Maar ik sta er echt van te kijken dat je als HTSer van 47 nog niet kunt goochelen naar een werkplaatshandboek voor jouw TDMer.
Ik snap dat het allemaal schijnbaar nieuw is voor jouw dus dat wekt een beetje irritatie op.
Ook de afkortingen WPHB en TS.
Ik vind eigenlijk wel dat je wat in moet binden want er zit hier een zee van kennis hier in het techniektopic.
En nee, niet elke motor is gelijk, onderhuids kunnen er grotere verschillen inzitten dan jij denkt.
In de basis is het grof gezien identiek , benzine/zuurstof, boem. Maar veel kleine verschillen in bouwjaren en modellen en merken maakt dat je zo 1,2,3 niet altijd uit de mouw kunt schudden waar het nu exact aan ligt.
Wat heeft het nu voor zin om maar te roepen, het ligt aan dit en dit onderdeel omdat 9 van de 10 motoren dit onderdeel hebben en dan blijkt het er helemaal niet op te zitten.

Misschien is er bij de bezoekers van techniek toevallig weinig kennis van een TDM. Dat kan gebeuren want dat is wel met meer motoren zo.
Maar meestal word er hier in techniek sneller een technisch probleem opgelost dan in de modelgebonden topics omdat hier veel meer bezoekers zijn en omdat ze gerichtere vragen stellen.
Het zou kunnendat je net even pech hebt, en kun je dit topic beter even door linken naar de afdeling off/allroads TDM.
Maar eerlijk gezegt denk ik dat je het hier gewoon even verknalt hebt omdat je je vanaf het begin geirriteerd opstelt en zucht van dat heb ik al gecontroleerd.

Eigenlijk is het dus arrogant van jouw kant, als je hier vaker komt dan snap je wel wat ik bedoel.
(er zijn je al veel mensen voorgegaan, sommige zie je hier nooit weer maar de meesten komen op hangende pootjes terug)
Er zijn hier niet voor niets zoveel bezoekers vergeleken met ander motorforums.

Ik loop hier al een aantal jaren mee en inderdaad een aantal zijn er arrogant, maar zo zijn ze gemaakt. Maar ze hebben heel veel kennis en het is een godswonder dat ze überhaupt nog reageren.

De helft van de mensen leest de openingspost en de rest niet altijd helemaal goed(waaronder ik zelf) en dan krijg je vaak 2 keer dezelfde vraag. Dan raak je geirriteerd en dat moet je niet doen.
Discussies op papier komen ook vaak anders /verkeerd over terwijl het helemaal niet zo bedoeld is.
Ik raad je aan om even sorry te zeggen voor je laatste post.
Als je hier vaker komt dan zul je zien dat het allemaal best meevalt en dat je meestal heel goed geholpen word.
 
Staat de motor wel in neutraal, en is de neutraalschakelaar wel goed?
Heeft hij een omvalsensor, en of een koppelingsschakelaartje?

Wellicht zoeken in die richting, ook al geef je aan dat je alle onderbrekingscircuits hebt nagekeken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan