TDM 850 - 3VD - vonkt niet meer!!

14 okt 2016
22
0
Amsterdam
Mijn TDM had ik vorig jaar rijdend weggezet. Toen ik hem dit voorjaar weer wilde starten, gebeurde er niets.
Nieuwe bougietjes, nog steeds niets. Hierna de bedrading doorgemeten en alles leek in orde.
Via Marktplaats een andere bobine besteld en erop gezet......nog steeds niets!!

Als je hem start, geeft hij een klein vonkje en daarna niets meer.
Dus heb ik maar via Marktplaats een nieuwe CDI unit besteld met kabelboom.
Helaas blijft het probleem hetzelfde: hij geeft een vonkje en daarna niets meer.
Op de bobine komt +12Volt op de rode draad en de andere doorgemeten naar de CDI, perfect.

Vervolgens hebben we de veiligheidsschakelaar op de standaard doorgemeten, deze werkt perfect.
Ook buitengesloten, maar mocht ook niet baten.

De Hall sensor geeft spanning (gemeten met de multimeter op wisselstroom-stand), rond de 0.250 Volt.
Helaas hadden we geen frequentiemeter of oscilloscoop om het e.e.a. beter na te kijken.
Alle draden op continuïteit gecontroleerd en alles klopt.

Ook geprobeerd om de bobine rechtstreekse spanning van de accu te geven.
Ook de schakelaar op de standaard hebben we overbrugd, helaas ook zonder resultaat.

De oranje draad naar de bobine is ook niet onderbroken naar de CDI.

Toen zijn we gestopt om er eens even flink over na te denken.......wat kan het zijn??

Dit is de actuele stand van zaken: bobine en CDI vervangen, alle bedrading gecontroleerd.
Onderbrekingsschakelaars uitgesloten en ook rechtstreekse stroom geprobeerd. *O*
 
weet niet of het lukt...
full
 
Nee dat ging niet goed, ik help je wel ff :)

OK...

What happend....

Gisteravond dat schuifcontact netjes gemaakt en het hendel iets aangepast.
Alles behoort dan te werken. ( theoretisch)
Sleutel in contact,....pookie tik in de versnelling,....hendel in..... :N nada!
-O-

Ik vanmorgen/vanmiddag allerlei info aan't opzoeken geweest en dus die tekening gevonden. :)
Aan de hand daarvan zag ik meteen wat ik fout deed!

full


De koppelings-schakelaar ( Clutch Switch nr.37)is een doorverbinding van een massakabel die gevoed wordt vanaf de Zijstandaard( Sidestand Switch nr.10).
En pas als die beide schakelingen gesloten zijn, wordt het Startrelais (starting circuit cut-off relay nr.8 ) geactiveerd!

Ik was dus gisteravond m'n zijstandaard glad vergeten! O-)

*O* ...m'n klussie heeft gewerkt.
 
Heb je hem al eens met bruut geweld aangetrokken?

Geen zichtbare vonk heb ik vaker meegemaakt, en toch lopen!

Vandaar ook mijn vraag om je vinger in de bougiedop te steken als test. Omdat je vrij zeker bent dat er niet gevonkt wordt, moet dat toch risicoloos zijn?
 
Oh en nog even inhoudelijk: de bobine heeft 12v voeding die er altijd opstaat. Zoals je aangeeft is die goed. Om de bobine te laten vonken wordt de min pool (die normaal onderbroken is) verbonden. Ben je er zeker van dat dit ook gebeurd?
voorbeeld%20-%20bobine.jpg

Dit is de schakelaar rechts in het diagram.

Deze is in het 'echte' diagram te vinden links in het midden: "Ignition HT coils and sprak plugs"
trx850wd.gif
 
Laatst bewerkt:
Ik weet er niet zo veel van, die modern aangestuurde "onstekingen", maar de ecu krijgt toch een signaaltje van een spoel oid die op je krukas zit? (Pick-up coil?)
Werkt dit naar behoren?
Als die niet doorgeeft wanneer de ecu---->bobine een vonkje moet geven gebeurt er niks, net als vroeger de contactpunten net niet genoeg open gingen.
 
Hoi, op de oranje draad heb ik ook spanning, die inzakt tijdens het starten......
De oranje is een pulsdraad(min) evenals de grijze daar staat geen continu spanning op.
Hang een draadje aan de min zijde van de bobine(s) zet hem op contact en strijk de draadje langs de min, als die dan vonkt dan weet je dat hij geen puls krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan