Vervolg: Waarom blijven mijn bougies stuk gaan?

sschokker

Rookie
24 jun 2008
6
0
Hallo!

In reactie op dit onderwerp;
Waarom gaan bougies stuk, met een slechte batterij

Ik heb een Honda XL125Sc uit 1980 (motor+kabelboom) waar ik een XL125R blok onder heb gezet. })

Hij heeft een tijdje gelopen, maar sinds de eerste rit heb ik het probleem dat;
zodra ik de motor uitzet, de bougies stuk gaan. Ik gebruik de voorgeschreven bougies

Weet iemand;
1. - Hoe kan dit? Waardoor wordt dit veroorzaakt?
2. - Hoe kan ik dit oplossen zonder een accu te gebruiken?
--> ik heb nl. geen accu want dat ding is helemaal gestript

Geen idee of het ermee te maken heeft, maar;
zou het kunnen dat er een ander soort ontsteking op zit? hij heeft zo wel gelopen..
op m'n nokkenas (XL125R) zit een soort rood blokje IPV:
Op die XL125Sc zit op de nokkenas een schijfje dat heel iets kantelt als je meer toeren maakt.. volgens mij zorgt die ervoor dat de vonk iets wordt vervroegd bij hogere toeren.
3. - Wat is het nu nut van dat rode blokje?
4. - Waarop moet ik dat draadje dat eruit komt aansluiten? Op hetzelfde draadje als waar eerst dat kantelende dingetje op zat? (aan de bobine)

5. - Kunnen bougies zo snel stuk gaan van alleen een haperende bobine?
Bobi is een keer stuk geweest en toen heb ik hem provisorisch gemaakt..
Ik heb intussen ook al een andere bobine geprobeerd (weet niet of deze beter is)


Ik ga de eerst volgende keer (pas tussen 10-20 juli)
- meten of mijn bobine het idd nog doet binnen de juiste waarden
- doen wat jullie mij adviseren :9


Help me!! Ik slijt bougies alsof ik op bougie-dieeet ben.. :9~
full
 
Laatst bewerkt:
Ik las wel vaker dit soort verhalen, maar volgens mij heeft de accu in de XL alleen een functie om de lampjes te laten branden.
Ik had een XL 500 en die deed het ook zonder accu.
De ontsteking gaat via een aparte spoel.
Maar wat gaat er stuk aan de bougie? vonkt ie niet en een nieuwe wel? of ligt ie in stukken.

Ik heb nog nooit een defecte bougie gehad, op wel 8 verschillende motoren die ik had.
Ik verving ze alleen omdat het onderhouds boekje wilde, maar als ik het vergat... pas als de punten krom werden.
 
Excuus voor de verwarring. Honda XL is 1 cilinder 4tact.
Volgens mij gebruikt hij alleen olie uit het blok ter smering; olieschaper aan de zuiger.
Voor de nokkenas gebruikt hij de distributieketting om olie uit het blok boven te krijgen.
Maar dat is niet het probleem.

Het belangrijkste probleem is dus dat ik maar 1x kan starten met een (nieuwe) bougie.
Hij loopt dan meteen goed zonder problemen.
Het probleem ontstaat pas als ik de tweede keer wil starten. Bougies zijn gewoon meteen stuk zodra ik hem uitzet.
Ik heb op een ander forum (Waarom gaan bougies stuk, met een slechte batterij) gelezen dat het kan komen door een slechte accu.. Maar ik heb er helemaal geen accu (meer) inzitten.

De meeste bougies doen gewoon helemaal niets meer, maar er is niets aan te zien.
Sommigen geven zo'n zielig vonkje binnen de bougie (van het midden naar de zijkant)

Iemand enig idee hoe dit bougie-probleem veroorzaakt wordt en wat ik eraan kan doen?

Alvast hartelijk bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
Top!

Ik ga nog eens een bobine scoren ergens! En die oude nameten.

Nog een vraag: Werkt meting van de bobine ook als de bougie al stuk is?

Klopt het dat je 2 dingen moet meten aan de bobine?
1. tussen bobine en blok (bougie-kant) en (waarde volgens boekje x Ohm)
2. tussen bobine en blok (spoel-kant)? (waarde volgens boekje x Ohm)

Ook dit wordt deels besproken in volgend forum, maar is mij niet geheel duidelijk.
(Waarom gaan bougies stuk, met een slechte batterij)


Hartelijk bedankt allen! Echt super dat jullie me uit de brand helpen!
 
Beste Sjoerd

Ik vindt je bougie probleem interessant.
Ik heb hier wel vaker van gehoord.
Ik wil me hier graag in verdiepen
maar dan wil ik graag enkele defecte bougies van je hebben.
Zou je die naar me op willen sturen?
Als je me mailt op sjaak55@hotmail.com
zal ik mijn adres terug mailen.

Groeten Sjaak
 
Wat ik zelf gehad heb is dat de bougiekabel stuk is gegaan. Dit is niet te zien of te meten, maar het gevolg is dat de spanning/stroom door de isolatie naar het blok gaat en dan vonkt het niet meer.
Het kan zijn dat met een nieuwe bougie de weerstand door de bougie lager is dan met een gebruikte (lees 2e keer staren). Bij de tweede keer kan er aan aanslag op komen van het gebruik van de 1e keer.
Omdat bij de 1e keer je bougie warm is heb je hier geen last van, waardoor je het pas bij de tweede keer merkt.
Wat ook belangrijk is, is dat vuil (olie resten, modder, stof enz) ook een zekere mate van geleiding hebben. Maak daarom alles rond de bougie en de kabels schoon.
 
Je kan proberen een bobine door te meten met een ohm meter, maar een interne sluiting zie je daarbij vaak over het hoofd.
Is je bougiekap wel voorzien van een weerstand van 5K ohm?
Dit is overigens wel te meten.
Heb je b.v. zo'n ouderwetje brommer dop, daar zit ie niet in.
De stroom zou daardoor wel eens te hoog kunnen worden.
 
Las laast in een WP handboek een soort testprocedure voor een bobine.
Het zag er "Hobby-Bob" achtig uit met een houtenplankje met 2 spijkers met de punten naar elkaar.
Op de ene spijker sluit je de bougiekabel aan, de andere hangt aan de massa van de motor.
Volgens de procedure moet een goede bobine een vonk over een centimeter (10 mm dus) kunnen krijgen.

Ik had het andere forum ook eens doorgelezen, maar ook daar lijkt het kwaad in de bobine te zitten.
Ik zou niet weten wat er defect kan gaan aan een bougie (maar ik ben dan ook blont).
Een bougie is een staaf ijzer door een isoleerder heen met aan het eind een stukkie ijzer.

Werkt het wel als je de afstand van de bougie verkleind van 1 mm naar 0,3 mm of zo iets?
Dat deed ik vroeger wel eens met een brommer als ie slecht startte.
 
Wow! Super die reacties allemaal!
Heb ik een hoop te testen voorlopig!

Probleem voorlopig is dat de motor in Frankrijk staat en ik daar pas 12 juli heen ga.
Dus pas dan kan ik met resultaten komen.

Bougies worden na gebruik wel een beetje vettig/vochtig van de benzine/verbranding, maar naar mijn mening in normale mate.
Na schoonmaken willen ze nog steeds niet. Ze stoppen er gewoon mee ?!
Ik ben (voor zover ik me herinner) niet tevreden met de lengte kleur van de vonk.
Ik denk nu dat ik
- of ergens (niet strukturele) sluiting heb (bougiekabel/bougiedop/in-voor of voorbij bobine)
- of de bobine stuk is.


Ik ga doen:

+ schoonmaken alles rond motorblok en elektra
+ afsluiten van alle stekkers die geen nut meer hebben (verlichting ed. zit er niet meer op)
+ kapotte bougies sparen (ben al een eindje:'()
+ als ie loopt meteen afstellen


Ik ga testen:

- oude bobine + andere bobine (weerstanden volgens WPHB)
- Nieuwe bougie kabel/andere kabels (direct uit blok nieuwe trekken naar bobine, de rest eraf)
- weerstand met en zonder bougiedopje (5kOhm verschil)
- 'kapotte' bougies op een andere motor om te zien of ze werkelijk stuk zijn
- Of de lengte en kleur van de vonk acceptabel zijn, met 2 spijkers op een plankje (denk niet dat ik 10mm maar kom ik snel achter zo)
- nog 1x met een nieuwe bougie nadat ik zeker weet dat het niet aan bovenstaande ligt


Iemand nog aanvullingen op mijn aanpak of heb ik iets van bovenstaande over het hoofd gezien?


Echt super! Als ie het nou niet gaat doen.. :9
Hartelijk bedankt allemaal!
 
oke!
Als dat zo is moet de vonk zelf dus wel goed zijn.
En zou er teveel elektriciteit vrijkomen in de bougie.
Dan begin ik met te meten of de vonk (zonder bougie of bougiedop) goed is.
 
Ik heb een dnepr ( rus met zijspan ) en daar had ik hetzelfde probleem mee , wanneer ik ermee had gereden en er de volgende dag mee weg wou was er een bougie kapot , dus als ik verder weg ging nam ik altijd reserve bougies mee , ik heb toen een bougie genomen met een andere warmtegraad en toen was het probleem eigenlijk opgelost , ik heb nu via e-bay contactloose bougies gekocht waren wel 15 euro per 2 ex porto maar die bevallen heel goed.
 
Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Klinkt een beetje alsof je bougie inwendig sluiting gaat maken.

Net alsof bij het uitzetten een enorme hoeveelheid stroom door de bougie heengaat die hem dan opblaast.

Ik neem aan dat je gewoon een tijd rijden zonder problemen en dan bij het uitzetten het mis gaat.

Bij het uitzetten, sluit je je bobine kort of gaat dat op een andere manier ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan