Advies aub voor een eerste motor woon-werkverkeer (125cc enduro)

Als ik jou was zou ik lekker een goedkope auto kopen en een SM voor erbij. Of een zwaardere toerfiets voor als je per sé het hele jaar door woon-werk wil rijden.
 
Versys 300 lijkt nog een beetje enduro achtig. Al is dat natuurlijk een All-road/Adventure motor.
CB500X vond ik ook niet gek rijden, die is het op off-road kwaliteiten toen niet geworden tov de Versys, maar dat doet er hier minder toe.

Handmoffen wil ik ook nog aanschaffen nu ik woon-werk met de motor doe.
Handvatverwarming en handkappen doen al echt veel. Goed synthetisch pak met paar warme lagen kun je het goed tot rond het vriespunt wel doen.

Edit: Je moet het maar willen en kunnen laden, maar een Zero DS/DSR zit ook redelijk in de enduro richting. Zijn wel wat duurder door de regel, maar je moet de besparing van brandstof, wegenbelasting en onderhoud ook even mee rekenen.
En een 500cc zou natuurlijk snel genoeg moeten zijn voor op de snelweg/inhalen/wind neem ik aan? Liever dan denk ik 8.5k voor een nieuwe 500cc dan 5k neerleggen voor een 600-700cc..
 
Als ik jou was zou ik lekker een goedkope auto kopen en een SM voor erbij. Of een zwaardere toerfiets voor als je per sé het hele jaar door woon-werk wil rijden.
Ik houd totaal niet van goedkoop en tweedehands, hoeft niet de hoofdprijs te zijn maar beetje betalen voor iets moois vind ik niet erg aangezien ik de motor minimaal 5 jaar zal gebruiken..
 
En een 500cc zou natuurlijk snel genoeg moeten zijn voor op de snelweg/inhalen/wind neem ik aan? Liever dan denk ik 8.5k voor een nieuwe 500cc dan 5k neerleggen voor een 600-700cc..
300 cc is al zat. 500cc en daarboven dus ook. Vergeet niet dat we meestal 100 mogen, 130 voor inhaalacties en s'avonds en dan soms met 140/150 inhalen. Zelfs een ''trage'' 300cc trekt tot de 100 km/h de meeste auto's er uit. En ik hoor maar zelden dat men de snelweg niet op gaat omdat hun 1.2 Golf te traag is.
Ik zit vaak genoeg s'avonds op de snelweg en zelfs met de Zero DS die ik heb (oud model die tijdelijk 145/150 kan en dan terug zakt naar 115 om de aandrijflijn te koelen) ga ik nog veel auto's voorbij.

Hieronder geen kritiek, maar hopelijk meer een raad:
Je bent nog zo onervaren voor wat ik hoor dat ik bang ben dat nieuw een beetje zonde is. In de loop van 2 dagen ben je van een 125 4T enduro aan de twijfel gegaan totaan 800cc.
Dat is nu eenmaal een bekend iets bij beginnende motorrijders. Een auto is een auto, met detail verschillen, maar bij motoren is dat verschil veel groter.
Als je nu iets koopt van 2-5 jaar oud heb je nog steeds een hele frisse motor waar je weinig aan hoeft te doen, maar spaart je wel het bedrag uit waarvan je een andere motor kunt kopen als blijkt dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.
Stel je koopt aan de hand van een tip van mij een CB500X. Maar uiteindelijk zit je toch liever meer voorover en wil je meer vermogen heb je naar de verkeerde geluisterd. Heb je dan €8500 uitgegeven voor nieuw dan schrijf je bij verkoop een half jaar later zo €1000-€2000 af afhankelijk van de markt. Koop je een 2-5 jaar oude motor voor zeg €5000 heb je sowieso €3500 over en bij verkoop na een half jaar omdat je de verkeerde keuze hebt gemaakt verlies je maar een paar honderd euro.

Veel mensen zullen je ook oude betrouwbare motoren als een XJ600, BMW uit de oertijd oid aanraden. Jij bent echter net begonnen, niet thuis in de motorwereld en het onderhoud, daarbij ook nog gek op nieuw en je hebt budget. Iets fris kopen is dan natuurlijk heel lekker.
 
300 cc is al zat. 500cc en daarboven dus ook. Vergeet niet dat we meestal 100 mogen, 130 voor inhaalacties en s'avonds en dan soms met 140/150 inhalen. Zelfs een ''trage'' 300cc trekt tot de 100 km/h de meeste auto's er uit. En ik hoor maar zelden dat men de snelweg niet op gaat omdat hun 1.2 Golf te traag is.
Ik zit vaak genoeg s'avonds op de snelweg en zelfs met de Zero DS die ik heb (oud model die tijdelijk 145/150 kan en dan terug zakt naar 115 om de aandrijflijn te koelen) ga ik nog veel auto's voorbij.

Hieronder geen kritiek, maar hopelijk meer een raad:
Je bent nog zo onervaren voor wat ik hoor dat ik bang ben dat nieuw een beetje zonde is. In de loop van 2 dagen ben je van een 125 4T enduro aan de twijfel gegaan totaan 800cc.
Dat is nu eenmaal een bekend iets bij beginnende motorrijders. Een auto is een auto, met detail verschillen, maar bij motoren is dat verschil veel groter.
Als je nu iets koopt van 2-5 jaar oud heb je nog steeds een hele frisse motor waar je weinig aan hoeft te doen, maar spaart je wel het bedrag uit waarvan je een andere motor kunt kopen als blijkt dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.
Stel je koopt aan de hand van een tip van mij een CB500X. Maar uiteindelijk zit je toch liever meer voorover en wil je meer vermogen heb je naar de verkeerde geluisterd. Heb je dan €8500 uitgegeven voor nieuw dan schrijf je bij verkoop een half jaar later zo €1000-€2000 af afhankelijk van de markt. Koop je een 2-5 jaar oude motor voor zeg €5000 heb je sowieso €3500 over en bij verkoop na een half jaar omdat je de verkeerde keuze hebt gemaakt verlies je maar een paar honderd euro.

Veel mensen zullen je ook oude betrouwbare motoren als een XJ600, BMW uit de oertijd oid aanraden. Jij bent echter net begonnen, niet thuis in de motorwereld en het onderhoud, daarbij ook nog gek op nieuw en je hebt budget. Iets fris kopen is dan natuurlijk heel lekker.
Ja goed advies, ik ga er goed over nadenken en goed onderzoek verrichten.
 
Gewoon onthouden: kou en bevriezing meestal geen probleem.

- Kies wegen waar vele auto's rijden, die zijn goed gepekeld.
- Ga niet als eerste, om 03:00 's ochtends de weg op bij -1 celcius. Dat is vragen om problemen. Omdat de wegen continue bereden moeten worden om het zout water te laten stomen, zodat het nauwelijks kans heeft om te bevriezen.
- witte markeren liefs mijden, die kunnen spekglad zijn.

Er zijn velen hier die de winter door blijven rijden. Ik ben er 1 van. Winter rijden geen probleem, als je je voorbereidingen getroffen hebt. Daarnaast vragen voor tips. Zoals je nu al doet. :) Meer vragen altijd goed.
 
Gewoon onthouden: kou en bevriezing meestal geen probleem.

- Kies wegen waar vele auto's rijden, die zijn goed gepekeld.
- Ga niet als eerste, om 03:00 's ochtends de weg op bij -1 celcius. Dat is vragen om problemen. Omdat de wegen continue bereden moeten worden om het zout water te laten stomen, zodat het nauwelijks kans heeft om te bevriezen.
- witte markeren liefs mijden, die kunnen spekglad zijn.

Er zijn velen hier die de winter door blijven rijden. Ik ben er 1 van. Winter rijden geen probleem, als je je voorbereidingen getroffen hebt. Daarnaast vragen voor tips. Zoals je nu al doet. :) Meer vragen altijd goed.
Thanks, waardeer je reactie!
 
Ik zou een Toyota Aygo kopen voor 80 km woonwerk per dag.
Auto zou ik ook wel willen, rij per dag ongeveer 53 miles (85 km). Doe het nu ruim 3.5 jaar..... 3 winters meegemaakt. hmmm. Mijn beste voorbereiding: elektrische bodywarmer en handschoenen. 2de punt: injectie. Geen carb-icing. Very nice!

Tip: liefs geen motor met carburateur. Kan goed gaan, maar carburateur icing, kan op de verkeerde moment beginnen. Dan heb je vermogensverlies, gedeeltelijk of geheel, kan zeer gevaarlijk zijn in bepaalde situaties.

Uitleg wat Carb icing is. Uitleg is voor vliegtuig, maar de principe is exact hetzelfde. Alleen heeft een motor carburateur geen knop om de carb te verwarmen, dat heeft een vliegtuig wel. Altijd goed om wat te leren en te weten wat carb icing is, dan kan je een betere keuze maken.... qua motor.


Edit: hoe carb icing bij mij uitzag:
Je geeft gas bij, maar de motor gaat niet sneller, maar slaat niet af. Dan weet je al dat er bevriezing is. Als je langzamer gaat rijden, blijft de motor wel lopen, maar als je compleet stopt, ging de CB750 compleet de motorverbranding stoppen. Moet dan 2 minuten wachten, want eerder willen starten lukte gewoon niet. De benzine langs de carb zorgt ook voor meer ijs. SChijnbaar was de motor warm genoeg om bij stlstand de carburateurs weer het ijs te laten smelten.... daarna kon ik gewoon weer verder. Het was exacte science. Bij mij gebeurde de carb icing altijd op dezelfde plekken. Best "grappig
 
Laatst bewerkt:
Auto zou ik ook wel willen, rij per dag ongeveer 53 miles (85 km). Doe het nu ruim 3.5 jaar..... 3 winters meegemaakt. hmmm. Mijn beste voorbereiding: elektrische bodywarmer en handschoenen. 2de punt: injectie. Geen carb-icing. Very nice!

Tip: liefs geen motor met carburateur. Kan goed gaan, maar carburateur icing, kan op de verkeerde moment beginnen. Dan heb je vermogensverlies, gedeeltelijk of geheel, kan zeer gevraalijk zijn in bepaalde situaties.

Met carburateur fietsen nooit meegemaakt. Wel andere kwaaltjes. Vooral op lichte 2 takten (brommers). Bevroren gas en koppelingkabel, bougies die door de kou te koud werden enz. Meeste carburateurs zitten redelijk comfortabel in de warmte van de cilinder of hebben mechanische of elektrische carburateur verwarming. De brommers hadden doorgaans de carburateur of spruitstuk verwarmd met koelwater en zoals de XJ6 had elektrische verwarming op de carbs. Zo zullen de meeste motoren die niet dichtbij een hele cilinderkop zitten wel wat hebben.
 
Auto zou ik ook wel willen, rij per dag ongeveer 53 miles (85 km). Doe het nu ruim 3.5 jaar..... 3 winters meegemaakt. hmmm. Mijn beste voorbereiding: elektrische bodywarmer en handschoenen. 2de punt: injectie. Geen carb-icing. Very nice!

Tip: liefs geen motor met carburateur. Kan goed gaan, maar carburateur icing, kan op de verkeerde moment beginnen. Dan heb je vermogensverlies, gedeeltelijk of geheel, kan zeer gevaarlijk zijn in bepaalde situaties.

Uitleg wat Carb icing is. Uitleg is voor vliegtuig, maar de principe is exact hetzelfde. Alleen heeft een motor carburateur geen knop om de carb te verwarmen, dat heeft een vliegtuig wel. Altijd goed om wat te leren en te weten wat carb icing is, dan kan je een betere keuze maken.... qua motor.


Edit: hoe carb icing bij mij uitzag:
Je geeft gas bij, maar de motor gaat niet sneller, maar slaat niet af. Dan weet je al dat er bevriezing is. Als je langzamer gaat rijden, blijft de motor wel lopen, maar als je compleet stopt, ging de CB750 compleet de motorverbranding stoppen. Moet dan 2 minuten wachten, want eerder willen starten lukte gewoon niet. De benzine langs de carb zorgt ook voor meer ijs. SChijnbaar was de motor warm genoeg om bij stlstand de carburateurs weer het ijs te laten smelten.... daarna kon ik gewoon weer verder. Het was exacte science. Bij mij gebeurde de carb icing altijd op dezelfde plekken. Best "grappig
Carbu ducati monsters hebben er ook last van, maar op m'n mono's nooit iets van gemorken.
 
Als het niet voor het rijbewijs niet uit maak, zoek dan een leuke occaison voor rond de €4000,-
Dan heb je nog budget over voor onvoorzie omstandigheden of onderhoud.

125cc is leuk als je niet anders kan of als 2e motor voor in de stad.

Op de snelweg ben je echt beperkt met zon ding. (Buiten de files om)
 
Er komt toch héél wat meer bij kijken mbt woon-werk verkeer met de moto dan enkel het type en minimaal vermogen v.d. moto, bagage accessoires, wat thermisch onderkledij, goretex, verwarmde handschoenen en een waterdicht overpak...al is dit idd het strikte minimum. Ikzelf doe iedere dag 158km ww op en af voornamelijk autostrade, met een ’halve’ naked want ’k zou het niet zien zitten geen kuip te hebben. ’k Zou het ook niet te doen vinden moest ik op m’n werk niet m’n moto in een beveiligde ondergrondse parking kunnen stallen en ik niet een kastje en kapstok had in onze kleedkamer. Alsook thuis staat ze warm, droog en veilig in m’n garage waar ik haar geregeld op de toegevoegde middenbok zet om de ketting aan te spannen en te smeren, banden op druk te zetten, etc.. iets dat je bij vele ww km’s wel geregeld moet kunnen doen.
Voor mij is +5°C de richtlijn qua uiterst minimum maar in praktijk zit ik dan nog vaak ongewild aan 0° en -1°C naar huis te rijden aangezien weerberichten totaal niet te vertrouwen zijn. Ook op de juistheid van regenvoorspellingen moet je niet te veel rekenen, als ik niet totaal zeker ben van droog weer gaat m’n overpak mee want ook met goretex ben je toch doorweekt na +15min autostrade onder een bui of zelfs motregen gedurende meer dan een half uur. Qua gevaar is het probleem niet het herfst winderig- en regenachtig weer of winterse koude en gladheid, daar pas je gewoon je kleding en rijgedrag aan aan.. Het grootste risico zijn de geestelijk afwezige randdebielen op de baan. Daarvoor moet je dus een belachelijke hoeveelheid aan highvis superbright reflecterende overhesje en riempjes aan bij de minste duisternis of mist en continu 360° rondom uitkijken en anticiperen naar wat welke mongool wel zou kunnen uitvreten.
’Winterbanden’ voor de moto bestaan niet; naast de voor autostrade minder geschikte terreinbanden is er enkel de keuze tussen meer of mindere mate sportieve banden met voor ww-gebruik uiteraard de logischerwijs meest geschikte sporttour-band dewelke ook meer geprofileerd is voor regen dan een pure sport of slick race band.
 
Laatst bewerkt:
Voor motor heb je ook zeker winterbanden. Zijn doorgaans iets grover van profiel, maar vooral de compound is wat zachter. Het heeft echter lang niet zoveel invloed als op een auto.
 
Mijn ervaring is dat buiten goede remmen het vermogen van je motor op de snelweg minstens net zo belangrijk is, je wilt in staat zijn om snel uit diverse situaties te komen of ergens nog voor te komen etc.
Ik rij zelf eveneens dagelijks 40+ heen en 40+ terug op de motor, in weer en wind, een comfortabele motor ( lees wat meer bescherming tegen de elementen ) is zeker geen overbodige luxe.

Dus om op je vraag terug te komen, een enduro is niet ideaal en 125cc dagdagelijks op de snelweg kan ik ook niet aanraden.

Spaar even door/zoek even door, het is de moeite waard, ik rij al jaren op motoren van €500 tot 3000,- euro ( ja je moet er soms wat werk en liefde insteken ), het hoeft je echt geen rib uit je lijf te kosten.

Succes 🍀
 
Laatst bewerkt:
Misschien eens kijken naar een Royal Enfield Hunter 350...die oogt wat moderner dan de Meteor.
maysze1cwzc9uy.jpeg

Maar misschien is een KTM Duke 390 ook leuk.
Ik heb een jaar op een Duke 200 gereden en daar werd ik al blij van...de 390 heeft bijna het dubbele aan vermogen en zijn absoluut leuke motoren!
 
Misschien eens kijken naar een Royal Enfield Hunter 350...die oogt wat moderner dan de Meteor.
Bekijk bijlage 1824521
Maar misschien is een KTM Duke 390 ook leuk.
Ik heb een jaar op een Duke 200 gereden en daar werd ik al blij van...de 390 heeft bijna het dubbele aan vermogen en zijn absoluut leuke motoren!

Misschien, omdat je vaak over super moto hebt: Deze KTM Duke 390 rijdt qua gevoel ook zo:
 
Een top koffer is lelijk. Yup.

Bij je maten aan kunnen komen met 4 traytjes  bier fris zonder de rug bont en blauw te hebben heeft ook zijn voordelen. ZEker als het je enige voertuig is.

db
NC700 / NC750
Ideale woon-werk machine, zonder lelijke topkoffer. De bammetjes gaan mooi in de Frunk (opbergvak op de plak van de tank). En nog superzuinig (1:30) en vlot zat.

De meest exciting motor, nee, maar rijd echt prima, vlot zat voor mij en bovenstaande pluspunten maken dan toch het verschil
 
Ja ik ga verwarmende kleding kopen zal vast wel op de markt zijn.
Zoek eens op het merk Keiss,..goede ervaring mee en niet duur.

 
Voor motor heb je ook zeker winterbanden. Zijn doorgaans iets grover van profiel, maar vooral de compound is wat zachter. Het heeft echter lang niet zoveel invloed als op een auto.
De keuze in winterbanden voor motoren is heel erg beperkt hoor. Veel verder als scooters en lichte enduro,s kom je in de praktijk niet.
 
Auto zou ik ook wel willen, rij per dag ongeveer 53 miles (85 km). Doe het nu ruim 3.5 jaar..... 3 winters meegemaakt. hmmm. Mijn beste voorbereiding: elektrische bodywarmer en handschoenen. 2de punt: injectie. Geen carb-icing. Very nice!

Tip: liefs geen motor met carburateur. Kan goed gaan, maar carburateur icing, kan op de verkeerde moment beginnen. Dan heb je vermogensverlies, gedeeltelijk of geheel, kan zeer gevaarlijk zijn in bepaalde situaties.

Uitleg wat Carb icing is. Uitleg is voor vliegtuig, maar de principe is exact hetzelfde. Alleen heeft een motor carburateur geen knop om de carb te verwarmen, dat heeft een vliegtuig wel. Altijd goed om wat te leren en te weten wat carb icing is, dan kan je een betere keuze maken.... qua motor.


Edit: hoe carb icing bij mij uitzag:
Je geeft gas bij, maar de motor gaat niet sneller, maar slaat niet af. Dan weet je al dat er bevriezing is. Als je langzamer gaat rijden, blijft de motor wel lopen, maar als je compleet stopt, ging de CB750 compleet de motorverbranding stoppen. Moet dan 2 minuten wachten, want eerder willen starten lukte gewoon niet. De benzine langs de carb zorgt ook voor meer ijs. SChijnbaar was de motor warm genoeg om bij stlstand de carburateurs weer het ijs te laten smelten.... daarna kon ik gewoon weer verder. Het was exacte science. Bij mij gebeurde de carb icing altijd op dezelfde plekken. Best "grappig

gebeurd dit zo vaak dan? Of bij bepaalde modellen?
Ik heb verschillende carburateur motoren(en auto's) gereden, maar dit heb ik echt nog nooit gehad.
De mijne waren wel allemaal luchtgekoelde motoren, geen idee of dit wat uitmaakt.
 
gebeurd dit zo vaak dan? Of bij bepaalde modellen?
Ik heb verschillende carburateur motoren(en auto's) gereden, maar dit heb ik echt nog nooit gehad.
De mijne waren wel allemaal luchtgekoelde motoren, geen idee of dit wat uitmaakt.
Komt heel af en toe in de racerij met hoogtoerige blokken zonder luchtfilter wel voor. Op straat nagenoeg niet, zeker niet met de carb verwarming.
 
Bij mijn CB750 1991 Nighhawk (RC38) versie helaas wel last gehad van carb-icing. Het kost veel tijd voordat ie echt warm is in het koude weer. Dan trekt ie niet soepel op....
 
Misschien eens kijken naar een Royal Enfield Hunter 350...die oogt wat moderner dan de Meteor.
Bekijk bijlage 1824521
Maar misschien is een KTM Duke 390 ook leuk.
Ik heb een jaar op een Duke 200 gereden en daar werd ik al blij van...de 390 heeft bijna het dubbele aan vermogen en zijn absoluut leuke motoren!

Dan zou ik eerder een 390 Duke pakken. Zo'n Royal Enfield 350 is langzaam. Is niets mis mee, maar je moet het leuk vinden om een beetje rond te pruttelen, want er zit echt geen vermogen in. Je wordt er zen van, terwijl ik met woon-werk toch wel vlotte acties wil kunnen uithalen. Ze lopen wel zuinig, maar het trekt geen straatstenen uit de straat als je het gas vol opendraait. Dit is leuk om op een zonnige zondagmiddag een stukje te gaan toeren en om dan te onthaasten. Zo'n 390 Duke is hele andere koek.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan