Gerard1793
Die hard MF'er
Als ik jou was zou ik lekker een goedkope auto kopen en een SM voor erbij. Of een zwaardere toerfiets voor als je per sé het hele jaar door woon-werk wil rijden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
En een 500cc zou natuurlijk snel genoeg moeten zijn voor op de snelweg/inhalen/wind neem ik aan? Liever dan denk ik 8.5k voor een nieuwe 500cc dan 5k neerleggen voor een 600-700cc..Versys 300 lijkt nog een beetje enduro achtig. Al is dat natuurlijk een All-road/Adventure motor.
CB500X vond ik ook niet gek rijden, die is het op off-road kwaliteiten toen niet geworden tov de Versys, maar dat doet er hier minder toe.
Handmoffen wil ik ook nog aanschaffen nu ik woon-werk met de motor doe.
Handvatverwarming en handkappen doen al echt veel. Goed synthetisch pak met paar warme lagen kun je het goed tot rond het vriespunt wel doen.
Edit: Je moet het maar willen en kunnen laden, maar een Zero DS/DSR zit ook redelijk in de enduro richting. Zijn wel wat duurder door de regel, maar je moet de besparing van brandstof, wegenbelasting en onderhoud ook even mee rekenen.
Ik houd totaal niet van goedkoop en tweedehands, hoeft niet de hoofdprijs te zijn maar beetje betalen voor iets moois vind ik niet erg aangezien ik de motor minimaal 5 jaar zal gebruiken..Als ik jou was zou ik lekker een goedkope auto kopen en een SM voor erbij. Of een zwaardere toerfiets voor als je per sé het hele jaar door woon-werk wil rijden.
300 cc is al zat. 500cc en daarboven dus ook. Vergeet niet dat we meestal 100 mogen, 130 voor inhaalacties en s'avonds en dan soms met 140/150 inhalen. Zelfs een ''trage'' 300cc trekt tot de 100 km/h de meeste auto's er uit. En ik hoor maar zelden dat men de snelweg niet op gaat omdat hun 1.2 Golf te traag is.En een 500cc zou natuurlijk snel genoeg moeten zijn voor op de snelweg/inhalen/wind neem ik aan? Liever dan denk ik 8.5k voor een nieuwe 500cc dan 5k neerleggen voor een 600-700cc..
Ja goed advies, ik ga er goed over nadenken en goed onderzoek verrichten.300 cc is al zat. 500cc en daarboven dus ook. Vergeet niet dat we meestal 100 mogen, 130 voor inhaalacties en s'avonds en dan soms met 140/150 inhalen. Zelfs een ''trage'' 300cc trekt tot de 100 km/h de meeste auto's er uit. En ik hoor maar zelden dat men de snelweg niet op gaat omdat hun 1.2 Golf te traag is.
Ik zit vaak genoeg s'avonds op de snelweg en zelfs met de Zero DS die ik heb (oud model die tijdelijk 145/150 kan en dan terug zakt naar 115 om de aandrijflijn te koelen) ga ik nog veel auto's voorbij.
Hieronder geen kritiek, maar hopelijk meer een raad:
Je bent nog zo onervaren voor wat ik hoor dat ik bang ben dat nieuw een beetje zonde is. In de loop van 2 dagen ben je van een 125 4T enduro aan de twijfel gegaan totaan 800cc.
Dat is nu eenmaal een bekend iets bij beginnende motorrijders. Een auto is een auto, met detail verschillen, maar bij motoren is dat verschil veel groter.
Als je nu iets koopt van 2-5 jaar oud heb je nog steeds een hele frisse motor waar je weinig aan hoeft te doen, maar spaart je wel het bedrag uit waarvan je een andere motor kunt kopen als blijkt dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.
Stel je koopt aan de hand van een tip van mij een CB500X. Maar uiteindelijk zit je toch liever meer voorover en wil je meer vermogen heb je naar de verkeerde geluisterd. Heb je dan €8500 uitgegeven voor nieuw dan schrijf je bij verkoop een half jaar later zo €1000-€2000 af afhankelijk van de markt. Koop je een 2-5 jaar oude motor voor zeg €5000 heb je sowieso €3500 over en bij verkoop na een half jaar omdat je de verkeerde keuze hebt gemaakt verlies je maar een paar honderd euro.
Veel mensen zullen je ook oude betrouwbare motoren als een XJ600, BMW uit de oertijd oid aanraden. Jij bent echter net begonnen, niet thuis in de motorwereld en het onderhoud, daarbij ook nog gek op nieuw en je hebt budget. Iets fris kopen is dan natuurlijk heel lekker.
Thanks, waardeer je reactie!Gewoon onthouden: kou en bevriezing meestal geen probleem.
- Kies wegen waar vele auto's rijden, die zijn goed gepekeld.
- Ga niet als eerste, om 03:00 's ochtends de weg op bij -1 celcius. Dat is vragen om problemen. Omdat de wegen continue bereden moeten worden om het zout water te laten stomen, zodat het nauwelijks kans heeft om te bevriezen.
- witte markeren liefs mijden, die kunnen spekglad zijn.
Er zijn velen hier die de winter door blijven rijden. Ik ben er 1 van. Winter rijden geen probleem, als je je voorbereidingen getroffen hebt. Daarnaast vragen voor tips. Zoals je nu al doet. Meer vragen altijd goed.
Auto zou ik ook wel willen, rij per dag ongeveer 53 miles (85 km). Doe het nu ruim 3.5 jaar..... 3 winters meegemaakt. hmmm. Mijn beste voorbereiding: elektrische bodywarmer en handschoenen. 2de punt: injectie. Geen carb-icing. Very nice!Ik zou een Toyota Aygo kopen voor 80 km woonwerk per dag.
Auto zou ik ook wel willen, rij per dag ongeveer 53 miles (85 km). Doe het nu ruim 3.5 jaar..... 3 winters meegemaakt. hmmm. Mijn beste voorbereiding: elektrische bodywarmer en handschoenen. 2de punt: injectie. Geen carb-icing. Very nice!
Tip: liefs geen motor met carburateur. Kan goed gaan, maar carburateur icing, kan op de verkeerde moment beginnen. Dan heb je vermogensverlies, gedeeltelijk of geheel, kan zeer gevraalijk zijn in bepaalde situaties.
Carbu ducati monsters hebben er ook last van, maar op m'n mono's nooit iets van gemorken.Auto zou ik ook wel willen, rij per dag ongeveer 53 miles (85 km). Doe het nu ruim 3.5 jaar..... 3 winters meegemaakt. hmmm. Mijn beste voorbereiding: elektrische bodywarmer en handschoenen. 2de punt: injectie. Geen carb-icing. Very nice!
Tip: liefs geen motor met carburateur. Kan goed gaan, maar carburateur icing, kan op de verkeerde moment beginnen. Dan heb je vermogensverlies, gedeeltelijk of geheel, kan zeer gevaarlijk zijn in bepaalde situaties.
Uitleg wat Carb icing is. Uitleg is voor vliegtuig, maar de principe is exact hetzelfde. Alleen heeft een motor carburateur geen knop om de carb te verwarmen, dat heeft een vliegtuig wel. Altijd goed om wat te leren en te weten wat carb icing is, dan kan je een betere keuze maken.... qua motor.
Edit: hoe carb icing bij mij uitzag:
Je geeft gas bij, maar de motor gaat niet sneller, maar slaat niet af. Dan weet je al dat er bevriezing is. Als je langzamer gaat rijden, blijft de motor wel lopen, maar als je compleet stopt, ging de CB750 compleet de motorverbranding stoppen. Moet dan 2 minuten wachten, want eerder willen starten lukte gewoon niet. De benzine langs de carb zorgt ook voor meer ijs. SChijnbaar was de motor warm genoeg om bij stlstand de carburateurs weer het ijs te laten smelten.... daarna kon ik gewoon weer verder. Het was exacte science. Bij mij gebeurde de carb icing altijd op dezelfde plekken. Best "grappig
Misschien eens kijken naar een Royal Enfield Hunter 350...die oogt wat moderner dan de Meteor.
Bekijk bijlage 1824521
Maar misschien is een KTM Duke 390 ook leuk.
Ik heb een jaar op een Duke 200 gereden en daar werd ik al blij van...de 390 heeft bijna het dubbele aan vermogen en zijn absoluut leuke motoren!
KTM 390 Duke 2022
ktm.com
NC700 / NC750Een top koffer is lelijk. Yup.
Bij je maten aan kunnen komen met 4 traytjesbierfris zonder de rug bont en blauw te hebben heeft ook zijn voordelen. ZEker als het je enige voertuig is.
db
Zoek eens op het merk Keiss,..goede ervaring mee en niet duur.Ja ik ga verwarmende kleding kopen zal vast wel op de markt zijn.
De keuze in winterbanden voor motoren is heel erg beperkt hoor. Veel verder als scooters en lichte enduro,s kom je in de praktijk niet.Voor motor heb je ook zeker winterbanden. Zijn doorgaans iets grover van profiel, maar vooral de compound is wat zachter. Het heeft echter lang niet zoveel invloed als op een auto.
Als het wegdek onder nul is.Cool! Bij hoeveel graden zou je niet de motor willen pakken om naar werk te gaan?
Auto zou ik ook wel willen, rij per dag ongeveer 53 miles (85 km). Doe het nu ruim 3.5 jaar..... 3 winters meegemaakt. hmmm. Mijn beste voorbereiding: elektrische bodywarmer en handschoenen. 2de punt: injectie. Geen carb-icing. Very nice!
Tip: liefs geen motor met carburateur. Kan goed gaan, maar carburateur icing, kan op de verkeerde moment beginnen. Dan heb je vermogensverlies, gedeeltelijk of geheel, kan zeer gevaarlijk zijn in bepaalde situaties.
Uitleg wat Carb icing is. Uitleg is voor vliegtuig, maar de principe is exact hetzelfde. Alleen heeft een motor carburateur geen knop om de carb te verwarmen, dat heeft een vliegtuig wel. Altijd goed om wat te leren en te weten wat carb icing is, dan kan je een betere keuze maken.... qua motor.
Edit: hoe carb icing bij mij uitzag:
Je geeft gas bij, maar de motor gaat niet sneller, maar slaat niet af. Dan weet je al dat er bevriezing is. Als je langzamer gaat rijden, blijft de motor wel lopen, maar als je compleet stopt, ging de CB750 compleet de motorverbranding stoppen. Moet dan 2 minuten wachten, want eerder willen starten lukte gewoon niet. De benzine langs de carb zorgt ook voor meer ijs. SChijnbaar was de motor warm genoeg om bij stlstand de carburateurs weer het ijs te laten smelten.... daarna kon ik gewoon weer verder. Het was exacte science. Bij mij gebeurde de carb icing altijd op dezelfde plekken. Best "grappig
Komt heel af en toe in de racerij met hoogtoerige blokken zonder luchtfilter wel voor. Op straat nagenoeg niet, zeker niet met de carb verwarming.gebeurd dit zo vaak dan? Of bij bepaalde modellen?
Ik heb verschillende carburateur motoren(en auto's) gereden, maar dit heb ik echt nog nooit gehad.
De mijne waren wel allemaal luchtgekoelde motoren, geen idee of dit wat uitmaakt.
Misschien eens kijken naar een Royal Enfield Hunter 350...die oogt wat moderner dan de Meteor.
Bekijk bijlage 1824521
Maar misschien is een KTM Duke 390 ook leuk.
Ik heb een jaar op een Duke 200 gereden en daar werd ik al blij van...de 390 heeft bijna het dubbele aan vermogen en zijn absoluut leuke motoren!
KTM 390 Duke 2022
ktm.com