Algemene vraag m.b.t. cilinderinhoud

Wiim

MF veteraan
22 mei 2004
1.264
0
Koksijde, België
Hoi

Ben puur uit interesse zoveel mogelijk aan het te weten komen over hoe een motor nou werkt en wat die koppel, nokkenas, PK, 4-takt enz willen zeggen. Heb al heel wat gevonden via Wikipedia en Google maar het volgende snap ik nog niet helemaal:

Voorbeeld: 2 motoren, eentje met een 125cc motor en eentje met een 250cc motor. Beide hebben een maximaal vermogen van 11kw (een 15 pk is dat zeker eh) dit bereiken ze beiden op hetzelfde aantal toeren. Ze hebben ook dezelfde maximale koppel aan hetzelfde aantal toeren. Het zijn beiden 1 cylindermotoren

Wat is dan het motorisch verschil tussen de 2 motoren. M.a.w. als enkel het cc gehalte verschilt, wat maakt dan dat de ene motor sneller (maximale snelheid of optrekken) is dan de andere...

Of kan deze situatie niet? Heeft een 250cc motor altijd een hogere maximale koppel omdat de cilinderinhoud groter is?

Hoop dat 't wat duidelijk geformuleerd is en dat er nu niet teveel mensen zuchten van "heb je dr weer zo eentje"... *O*
 
Laatst bewerkt:
In jouw voorbeeld zullen ze motorisch gezien allebei even snel zijn. In de praktijk heeft een 250cc met hetzelfde piekvermogen als een 125 onderin meer koppel en zal daar dan ook sneller zijn. (lees: een 250 heeft onderin meer vermogen als een 125)

Maar vergeet de begrippen 'maximum koppel' en 'maximum vermogen' maar. Dat zijn maar 2 momentopnamen. Het gaat juist om de hele curve over het hele toerenbereik.
 
FF brainstormen.

mogelijkheid 1:
125cc is 2 takt
250cc is 4 takt

Mogelijkheid 2:
bloken zijn van verschilende voertuigen cq merken.

Mogelijkheid 3:
De ene heeft meer rendement dan de andere.

Mogelijkheid 4:
Anders qua opbouw.

Mogelijkheid 5:
lange of korte slag. Denk aan choppers en racers. Beide 90gr twin en totaal verschillend.

Ga zo maar door. Kan van alles zijn.
 
Laatst bewerkt:
heeejjj, wat veel reacties in zo'n korte tijd *O*

Denk dat ik 't snap. Het voorbeeldje kan niet omdat een 250 altijd een hogere maximale koppel (of dus, correcter, meer vermogen onderin, want het gaat inderdaad over de hele curve) heeft.

Dat komt net doordat een 250cc een grotere inhoud heeft en dus makkelijker snel vermogen kan genereren doordat de koppel direct hoog is. Zoiets...

Het voorbeeld was eigenlijk heel losjes gebaseerd op mijn CBR125 en een CB250 (beide 11kW, die CB250 wss omdat het interessant is vanwege de wetgeving hier) van de pa van m'n maat. Die hebben natuurlijk niet dezelfde curves (aangezien het dus ook niet kan) maar ik begon het me af te vragen aangezien het maximale vermogen hetzelfde is welk verschil die 250cc dan maakt tegenover die 125cc.

Bedankt voor de reacties! Ben weer wat wijzer!

En een boekje komt er nog wel es, eentje met van die power curve uitdraaien in zodat ik 't es visueel kan zien ook hoe 't verloopt, een 1 cylinder tegenover een 4 cylinder met dezelfde cylinderinhoud enzo .. maar eerst nog wat manga, Nogs bedankt!
 
Laatst bewerkt:
De CBR bereikt dat vermogen waarschijnlijk bij een hoger toerental dan de CB. Vermogen = koppel x toeren.

Inderdaad, om het hele verhaal te doen: die pa vroeg "hoeveel toeren doe ja aan 90km/u" en ik zei toen "8000" .. endan de volgende rit ... oi tis maar 7000.

Hij had 6500, dus toen vroeg ik me af hoe dat nu juist kwam enz...

Maar ik zie daar al nieuwe dingetjes verschijnen (BMEP bv.) en moet nog Torque enzo eens bekijken. Dus heb nog heeeul wat te leren.
 
Elke motor heeft zo zijn karaktiristieken.

Mijn Harley heeft 600 cc per cilinder, maar slechts iets van 70 pk in totaal. Kan ook niet veel toeren hebben.

Mijn oude XS400DOHC had 200 cc per cilinder, 400 in totaal, iets van 32 Kw, kon wel 12000 toeren rijden en de topsnelhied lag niet ver uit elkaar (even los van het gewicht van de motor).

Het gaat ook om efficiency, rendament.

Een motor van 40 jaar terug met 1000 cc weet dat minder goed om te zetten dan een motorblok van 1000 cc nu.

Kijk maar bijvoorbeeld naar dieselmotoren enkele tientallen jaren terug en nu; wat een verschil.

Aantal CC's geeft een incicatie, maar geen zekerheid over vermogen en snelheid, das duidelijk.

Het is een totaalpakketje...
 
= Brake Mean Effective Pressure = gemiddeld geindiceerde druk op de zuiger.


Formule om van koppel naar vermogen te gaan is:

ω = 2 x π x n
ω = [rad/s]
π = 3,14
n = [Hz] = [1/s] = [s-1]

P = (2 x π x n) x T = ω x T
P = [W] = [Nm/s] = [J/s] = [kg x m2 / s3]
T = [Nm] = [J] = [kg x m2 / s2]

grz Thijs

En dan zijn er nog mensen die neerkijken op richtingen als automechaniek .. knettergek zijn ze :D.
 
En dan zijn er nog mensen die neerkijken op richtingen als automechaniek .. knettergek zijn ze :D.

Sorry voor de autotechniekers, maar die formule is werktuigbouw.

Behalve dat de onderdelen verwisseld moeten worden, moeten ze ook nog gemaakt en ontworpen worden. Voertuigtechniek is toegepaste werktuigbouw.

Overigens kijk ik er niet op neer.
 
Sorry voor de autotechniekers, maar die formule is werktuigbouw.

Behalve dat de onderdelen verwisseld moeten worden, moeten ze ook nog gemaakt en ontworpen worden. Voertuigtechniek is toegepaste werktuigbouw.

Overigens kijk ik er niet op neer.

:P Zo lust ik er nog wel een paar.... Werktuigbouw is eigenlijk natuurkunde :+ .


grz Thijs
 
:P Zo lust ik er nog wel een paar.... Werktuigbouw is eigenlijk natuurkunde :+ .


grz Thijs

Ja hoor, neem er nog maar eentje.

Natuurkunde: de wet van Pascal:

Een druk op een vat plant zich evenredig in alle richtingen voort.

Wie moet er voor zorgen dat het vat niet uit elkaar knalt? Huh?

Wie laten die vaten steeds uit elkaar knallen?
Dat zijn de natuurkundigen, die uitgekeken zijn op lage drukken.
Die willen weten of het bij hoge druk ook zo is.

Ieder zijn stiel.
 
Hoi

Ben puur uit interesse zoveel mogelijk aan het te weten komen over hoe een motor nou werkt en wat die koppel, nokkenas, PK, 4-takt enz willen zeggen. Heb al heel wat gevonden via Wikipedia en Google maar het volgende snap ik nog niet helemaal:

Voorbeeld: 2 motoren, eentje met een 125cc motor en eentje met een 250cc motor. Beide hebben een maximaal vermogen van 11kw (een 15 pk is dat zeker eh) dit bereiken ze beiden op hetzelfde aantal toeren. Ze hebben ook dezelfde maximale koppel aan hetzelfde aantal toeren. Het zijn beiden 1 cylindermotoren

Wat is dan het motorisch verschil tussen de 2 motoren. M.a.w. als enkel het cc gehalte verschilt, wat maakt dan dat de ene motor sneller (maximale snelheid of optrekken) is dan de andere...

Of kan deze situatie niet? Heeft een 250cc motor altijd een hogere maximale koppel omdat de cilinderinhoud groter is?

Hoop dat 't wat duidelijk geformuleerd is en dat er nu niet teveel mensen zuchten van "heb je dr weer zo eentje"... *O*

Meestal wordt bij een motor met meer cc's de constructie zo gebouwd dat de top niet echt veel hoger wordt, maar het koppel daarintegen wel.

ik bedoel.. Een 1000cc motor heeft bijv een top van 300 km/h. Een 1400 cc gaat echt niet harder dan 300. Maar heeft wel veel meer koppel dus sneller in optrekken.
Zo dus ook het verschil met 125 / 250 cc.
 
Ja hoor, neem er nog maar eentje.

Natuurkunde: de wet van Pascal:

Een druk op een vat plant zich evenredig in alle richtingen voort.

Wie moet er voor zorgen dat het vat niet uit elkaar knalt? Huh?

Wie laten die vaten steeds uit elkaar knallen?
Dat zijn de natuurkundigen, die uitgekeken zijn op lage drukken.
Die willen weten of het bij hoge druk ook zo is.

Ieder zijn stiel.

:+ het was geen aanval hoor :j .

Hoe je het ook bekijkt, alles is herleid uit de natuurkunde :P. Er is meer dan de wet van Pascal. *kucht iets over Newton* ;)


grz Thijs
 
*kucht iets over Newton* ;)


grz Thijs

Ja ja, die Newton, sinds hij met zijn uitvinding van de zwaartekracht kwam, moet je uitkijken dat je geen stuk ijzer boven je voet houdt. Goh, wat doet dat zeer!

Ik roep ook geen pvd, maar "Newton!".

Maar goed, je zou kunnen zeggen dat de scheikunde het ijzer beschrijft, de natuurkunde hoe het zich gedraagt en de werktuigbouw wat je ermee kan doen.

Oftewel voor ijzer:

Het roest, het zinkt en je kan er met zoveel familieleden aan hangen.

Nu stop ik met de topic-vervuiling, de starter had zich met "BMEP" de neten kunnen googelen, maar koos voor manga. Zelf zit ik nu te haarkloven over iets waar je het uiteindelijk toch wel over eens wordt.
 
Maar ik zie daar al nieuwe dingetjes verschijnen (BMEP bv.) en moet nog Torque enzo eens bekijken. Dus heb nog heeeul wat te leren.

Koppel had je al over gelezen begreep ik uit de beginpost? Dat is namenlijk hetzelfde als torque (de Engelse benaming) ;)



Ja hoor, neem er nog maar eentje.

Natuurkunde: de wet van Pascal:

Een druk op een vat plant zich evenredig in alle richtingen voort.

Wie moet er voor zorgen dat het vat niet uit elkaar knalt? Huh?

Wie laten die vaten steeds uit elkaar knallen?
Dat zijn de natuurkundigen, die uitgekeken zijn op lage drukken.
Die willen weten of het bij hoge druk ook zo is.

Ieder zijn stiel.


Hier in de achterhoek drinken we het vat gewoon leeg om te voorkomen dat het uit elkaar knalt :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan