alleen op motor vakantie: tips?

Misschien een open deur: let op je bagage en spullen die je bij je hebt! Aandacht krijg je sowieso genoeg als je op de motor vakantie viert, maar de jatgevoeligheid van je spullen ligt een stuk hoger dan met de auto natuurlijk.
Nooit last mee gehad :) Wel een beetje de normale voorzorgsmaatregelen treffen (papieren en waardevolle spullen op je lijf meedragen) maar motorrijders worden toch een beetje gezien als eng en gevaarlijk })

[me]Kofferrek laat rustig z'n tanktas (met fototoestel e.d.) op z'n motor zitten als hij een supermarkt binnen gaat[/me]
 
HOi,

Ik ben ook alleen door zuid Franrkijk gereden. Nadeel was als je onderweg even naar de wc moet en spullen op de motor moet laten zitten. Maar de vraag is hoe lang je alleen bent, kwam bij elke benzinepomp wel mensen tegen, andere motorrijders, vrachtwagenchaffeur of gewoon mensen die komen buurten. Ze hebben me vaak gevraagd of dat niet saai was om alleen te gaan, maar bji elke stop had je ciontact met andere mensen, en het rijden op zich doe je toch alleen. Hoeft met niemand rekening te houden, en dat paadje inslaan dat je zelf wil. Ik had een route maar ben daar totaal vanaf geweken. Kwam onderweg andere motorrijders tegen en die zeiden dat ze naar midden frankrijk reden, heb daar een adres afgesproken en zagen elkaar daar wel in een hotel. Zelden zo heerlijk gereden als toen, alleen. Veel mensen leren kennen en gesproken , veel meer dan als je met een groep bent.
Nadeel, je spullen die op de motor zitten en jij moet en supermarkt in. Neem een goede kaart mee, bepaal een eindbestemming, en zie hoe je er komt. Neem een spuitbusje mee voor noodsituatie met je band. Pak een hotel tussendoor om goed uit te rusten als je ver rijd, dat maakt het rijden een dag later veel plezieriger. Motorvriendelijke hotels zijn er genoeg.
Veel plezier.
 
Nou nog ff serieus.
:)

Jaarlijks ga ik minimaal 1 X alleen op reis.
Daarbij heb ik dan geen vaste bestemming.
Alleen de richting die ik op ga is vooraf bekend, en dat is meestal, i.v.m. de prettige klimatologische omstandigheden, het Zuiden.
Tentje, matje, slaapzak, en zo min mogelijk bagage mee.
Doordat je alleen reist, kom je snel in contact met verschillende personen, vaak motorrijders.
Zo heb je met 'n beetje mazzel in enkele jaren een adressenbestand door heel Europa, waar je terecht kunt voor een slaapplaats.
 
;)

de reden dat ik allen ga is juist omdat ik een keer alleen ergens heen wil...

vooral het hoe red ik me in mijn eentje spreekt mij erg aan...

een aantal vrienden van me zijn op wereldreis geweest, niet voor mij weg gelegt.

(werk, vriendin).

dus wil ik via deze weg een keer een paar weken alleen weg...

ik hoor gelukkig van niemand nare dingen (had ik ook niet verwacht)...

thanks alvast voor de tips..
 
En als je je zuidelijk begeeft, en Frankrijk b.v. niet in 1 dag wilt doorkruisen, zijn die Formule 1 hotelletjes daar een welkome verschijning.
Voor ca. 20 Euro bespaar je je dan alle moeite die het je kost je tentje op te zetten, en s'ochtends weer af te breken.

8-)

en daar is, meestal, wel rukvet aanwezig (en anaal+). Gelukkig maar, want ik heb cardan-aandrijving!
 
ik ben meerdere malen met mijn vriendin met de auto naar oa zuid spanje geweest, en idd, je hebt ondreweg erg weinig tank stations...

en mijn brommer lust aardig wat, snelweg km zal ik op een tank max 220 km halen...
 
ik heb afgelopen jaar een tienlanden ritje europa gedaan... ik was het op een donderdag-avond ineens zat, wilde pleitte en ging op zondag ochtend de deur uit... 2 weken later en 4500 kilometer verder (met alleen een slaapzak en een rollbag met spullen) heb ik er een geweldige herinnerin aan overgehouden!

ik heb de smaak zo te pakken dat ik dit jaar in een week of vijf zes een rondreis door scandinavie wil maken (ca. 8000 km)
 
Laatst bewerkt:
Vorige zomer, nog geen vakantie gepland maar wel net een paar maanden mn rijbewijs + motor in bezit, ben ik 10 dagen gaan rijden. Zonder plan, met kaarten van Duitsland en Frankrijk en heb gewoon elke avond in het pension/hotel bekeken waar ik heenwilde de volgende dag... wat een supergevoel is dat! Heb zo'n beetje alle motorherbergen gehad die er zijn in Duitsland (Eifel) en de Vogezen en Zwitserland, want in 10 dagen kun je best een eind rijden... is wel een aanrader om naar motorherbergen te gaan, anders heb je weinig aanspraak. Voor mij was het enige nadeel het alleen eten, dan voel je je af en toe toch wel een beetje zielig.
Maar de reden om alleen te gaan was voor mij hetzelfde, ik wilde weg in mn eentje om te kijken of ik het zou redden en vooral mn rijvaardigheid te oefenen in de bergen. En dat is gelukt, zou het zo weer doen!! *D

Heel veel plezier en mocht je namen willen hebben van motorherbergen, let me know!

:]
 
GOED PLAN DIT!!
ben alleen bang dat ik eerst een andere fiets moet gaan regelen want met een kruissnelheid van 100 is spanje wel erg ver weg..
nou ja in belgie/duitsland net over de grens kan je ook leuk enduro-en geloof ik
 
GOED PLAN DIT!!
ben alleen bang dat ik eerst een andere fiets moet gaan regelen want met een kruissnelheid van 100 is spanje wel erg ver weg..
nou ja in belgie/duitsland net over de grens kan je ook leuk enduro-en geloof ik

het gaat er niet om hoe snel je ergens komt... het gaat er om dat je kan gaan en staan waar je wilt, of dat nou met 250 of 90 km/uur is, maakt geen barst uit...

DAT is juist het relaxte !
 
in augustus 2003 ben ik in m'n uppie naar zuid frankrijk gereden om daar van camping naar camping te trekken, heb het prachtig gehad, zijn veel campings in die regio en aanspraak heb je zo.

wat ik heb meegenomen is o.a.

wat gereedschap, tyerappies, dun ijzerdraad, wat elektrisch snoer.
bus kettingvet
biotex voor kleine wasjes onderweg :)
geld op 2 plekken bewaard
en goeie duidelijke kaarten van de omgeving(ik vind de michelinkaarten wat dat betreft :} )

heb alles gedaan met een tentje is me ook prima bevallen, op een camping wat langer blijven staan als op de andere.

hier wat piccies :P damned als ik die weer zie zou ik zo weer gaan :9~

de motor beladen (is een oudje uit 1976 maar niks geen problemen gehad)
de%20brommert.jpg


grand canyon du verdon, dit is een echte aanrader 8-)
grand%20canyon%204.jpg


en hier nog een uitzichtje :P
ri%20annot%201.jpg


in 8 dagen tijd zo'n 5000 km gereden :9 (incl heen en terugreis)
 
Ik ga al jaren zeker 1x per jaar alleen voor 3 á 4 weken op motorvakantie. Meestal liggen de afstanden dan tussen de 7000 en 12000 km. Van Marokko tot de Noordkaap. Lekker in je uppie,geen gezeur aan je kop en lekker doen wat je zelf wilt. Geen gezanik van anderen die liever via een andere route willen rijden of van anderen die het wel weer genoeg vinden voor vandaag. Allemaal voordelen dus. Het enige nadeel van alleen op reis vind ik dan weer dat je de mooie momenten niet met iemand kunt delen,zoals "kijk eens wat een mooie berg ofzoiets" *D

Overdag rijd je toch meestal motor en kun je toch niet met iemand praten. Als je dan ergens stopt is er aanspraak genoeg,een motor is altijd een onderwerp van gesprek. Ik ga zoveel mogelijk naar een camping tijdens mijn motorvakantie´s,daar is ´s avonds meestal wel wat te beleven en zijn er vaak meerdere motorrijders. En in landen als Spanje kun je dan lekker buiten je tent onder de sterrenhemel gaan slapen.

Vergeet in elk geval niet je fototoestel en maak veel foto´s dan kun jij je later beter herinneren waar je overal bent geweest.

Neem de verhalen van gevaarlijke criminelen met een korreltje zout,let gewoon goed op.

Succes en veel plezier alvast.
 
Sterk plan. Lijkt me idd fantastisch om zoiets te ondernemen.
Wat ik zelf ook mee zo nemen is m'n gps syteempje. Niks leuker dan relax te rijden zonder dat je de weg kwijt kunt raken. Benzinepompen worden ook aangegeven, en je kunt met het systeem op zoeken op de dichtsbijzijnde pomp, ook DAT is een zorg minder.

Iig veel succes met de voorbereiding en maak aub veel foto's zodat we later hier met z'n allen kunnen meegenieten van je avontuur.
 
ik ben meerdere malen met mijn vriendin met de auto naar oa zuid spanje geweest, en idd, je hebt ondreweg erg weinig tank stations...

en mijn brommer lust aardig wat, snelweg km zal ik op een tank max 220 km halen...

SNELWEG???? je gaat toch tijdens een motorvakantie niet over een snelweg jagen? :r
juist met een motorvakantie is het heerlijk over allerlei binnenwegen te gaan :]

trouwens over het tanken in spanje: ik ben met mijn beperkte actieradius (na 150km moet ik toch gaan zoeken...)nog nooit in de problemen gekomen, wel even van te voren proberen wat tankstations in kaart te brengen, want ze zijn er wel, alleen soms op de meest onmogelijke en onlogische plaatsen
 
Voltanken en rijden, je blijft gewoon in de bewoonde wereld dus zo een "uitdaging" is het nou ook weer niet.
Als je het van te voren helemaal geplaned wil hebben kan je net zo goed met een bejaarde groepsreis meegaan.
Neem nou die goedbedoelde opmerkingen over kettingvet, stel je hebt dat niet bij je en je stopt even bij de werkplaats van een motorzaak in Frankrijk, denk je dat de lokale Zot je dan niet kan invetten??

Veel plezier en als je motor het gewoon doet kan er niks misgaan.
 
Na het lezen van dit topic heb ik helemaal vacantie kriebels :) :) :) :)


is er een site met motor herbergen?
:] :] :]

hoeveel moet je er hebben? :+
hier een aantal:
Motorrad und biker Seite
Bikershotel It
MC Campings/pensions
Motobike Hotels
Motorrad online
Motorrad Hotelguide
Motorcampings.nl
Motorvision

het valt me wel op dat veel van deze sites duits zijn. let er wel op dat veel hotels zeggen dat ze motorhotel zijn, maar dat dat er alleen maar op slaat dat ze motorrijders ontvangen. ECHTE motorhotels zijn niet dik gezaaid
 
SNELWEG???? je gaat toch tijdens een motorvakantie niet over een snelweg jagen? :r
juist met een motorvakantie is het heerlijk over allerlei binnenwegen te gaan :]

trouwens over het tanken in spanje: ik ben met mijn beperkte actieradius (na 150km moet ik toch gaan zoeken...)nog nooit in de problemen gekomen, wel even van te voren proberen wat tankstations in kaart te brengen, want ze zijn er wel, alleen soms op de meest onmogelijke en onlogische plaatsen

ff voor de duidelijkheid, op de snelweg red ik 220 km op een tank, uiteraard ga ik binnendoor, maar dan verbruik je dus wat meer benzine, vaker stoppen en optrekken.. idd het makkelijkst om van te voren ff te kijken waar je stations hebt idd.. maar ook dat zal wel loslopen... :]

is het al april?? :9
 
in augustus 2003 ben ik in m'n uppie naar zuid frankrijk gereden om daar van camping naar camping te trekken, heb het prachtig gehad, zijn veel campings in die regio en aanspraak heb je zo.

wat ik heb meegenomen is o.a.

wat gereedschap, tyerappies, dun ijzerdraad, wat elektrisch snoer.
bus kettingvet
biotex voor kleine wasjes onderweg :)
geld op 2 plekken bewaard
en goeie duidelijke kaarten van de omgeving(ik vind de michelinkaarten wat dat betreft :} )

heb alles gedaan met een tentje is me ook prima bevallen, op een camping wat langer blijven staan als op de andere.

hier wat piccies :P damned als ik die weer zie zou ik zo weer gaan :9~

de motor beladen (is een oudje uit 1976 maar niks geen problemen gehad)
(Afbeelding)

grand canyon du verdon, dit is een echte aanrader 8-)
(Afbeelding)

en hier nog een uitzichtje :P
(Afbeelding)

in 8 dagen tijd zo'n 5000 km gereden :9 (incl heen en terugreis)

mooie fotos, krijg idd meteen kriebels... :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan