Aparte schakeling voor raw's (impulsschakelaar/teleruptor?)

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Wat is er aan de hand?

Ik heb een VS750 1988 en een zelf gebouwde motor obv een XV1000. Op beiden wil ik graag de bediening van een Harley zetten; de control units aan het stuur.

Die controlunits hebben links een knopje voor linker raw, en rechts een knopje voor raw rechts. Gewone druk schakelaars, die standaard off staan, bij indrukken on, bij loslaten terugveren naar off. Ze geven als het waren dus kortstondig even een 12v signaal.

Harley gebruikt units, die dat signaaltje gebruiken om raw's te laten knipperen, in combinatie met afgelegde afstand, en een stop bij nogmaals zelfde knopje indrukken. afgelegde afstand laat ik zitten, is namelijk op beide motoren geen signaal voor.

Omdat ik graag van die 'audi raw's' wil gebruiken, hoef ik geen unit die knippert. Gewoon constante voeding.

Ik zoek dus een schakeling die obv druk op het knopje aan gaat, en bij nog een keer drukken op het knopje uit gaat. 12 v stuur, 12 v voeding. Indien mogelijk heel misschien nog een tijdsschakeling er op. 10 sec of zo, en dan sowieso uit.

Mijn kennis mbt dergelijke electronica is te beperkt om goed te zoeken.

Wie weet waar ik iets dergelijks kan vinden, waar ik op moet letten?

Even een plaatje van de te gebruiken controls:
1389548
 
Ofwel: een autorelais waarbij je met de hendel naar je toetrekt grootlicht aan en uit zet
Schreeuwend duur


Voor de full options misschien zo'n mini arduino kloon??? kan je tijden, alarmlichten en alles wat je wilt inbouwen
 
shit... ik heb nog een heleboel pulsrelais liggen, zal ik ze opzoeken voor je? Wellicht zit e wat moois bij en je krijgt ze natuurlijk voor nix
 
Je hebt wel nog een 7805 spanningsregelaar nodig om aan die 5 volt te voldoen
Waarom niet gewoon deze van eerste keer?


€ 1,76 8%OFF | 1 Kanaals DC 5 V/12 V/24 V Houdrelais Module met Touch Bistabiele Schakelaar MCU Controle
 
Ah, "looplights" zoals @rzwanink zegt, oftewel, "progressieve" pinkers.
Dat is al lang niet meer "Audi" he, zowat elk merk heeft dat tegenwoordig.
Vind het vrij irritant, in die zin dat ik het een stuk minder duidelijk vind dan een pinker die gewoon pinkt. Begrijp niet dat zoiets gehomolgeerd is kunnen worden, net zoals veel full LED koplampen, nice spul dat laatste, maar veel af fabriek LED koplampen schijnen gewoon recht in je ogen. Dikwijls meer dan after market ingebouwde LED's, al dan niet in een projector of reflector.
Maar kom, dat is mijn mening maar.

Maar als je dat soort pinker wil, op AliExpress genoeg van dat soort pinkers waar je helemaal niks relais of dergelijke voor nodig hebt. Gewoon plaatsen en aansluiten in de plaats van je originele pinker, en dat werkt dan zoals het moet werken. Veelal zit er ook nog een achterlicht (en soms ook remlicht) bij in, die zelfs gewoon uitgaat bij inschakeling van de pinker, en vooraan is dat in diezelfde zin dikwijls gecombineerd met een DRL. Ik ben bijvoorbeeld aan het wachten op de levering van deze voor achteraan. Geen progreseieve pinkers dus, maar er zijn er heel wat wel progressieve pinkers te vinden ook.

Maar als het om een zelfbouwmotor gaat waar nog geen pinker installatie op zit, ligt dat anders natuurlijk. Maar dan kan je toch gewoon een "pinkerdoos" plaatsen? Bijvoorbeeld de 7 polige pinkerdoos van een Suzuki? Heb wel zelf geen idee hoe je die dan moet aansluiten, maar dat moet wel uit te zoeken zijn denk ik.
 
Ah, "looplights" zoals @rzwanink zegt, oftewel, "progressieve" pinkers.
Dat is al lang niet meer "Audi" he, zowat elk merk heeft dat tegenwoordig.
Vind het vrij irritant, in die zin dat ik het een stuk minder duidelijk vind dan een pinker die gewoon pinkt. Begrijp niet dat zoiets gehomolgeerd is kunnen worden, net zoals veel full LED koplampen, nice spul dat laatste, maar veel af fabriek LED koplampen schijnen gewoon recht in je ogen. Dikwijls meer dan after market ingebouwde LED's, al dan niet in een projector of reflector.
Maar kom, dat is mijn mening maar.

Maar als je dat soort pinker wil, op AliExpress genoeg van dat soort pinkers waar je helemaal niks relais of dergelijke voor nodig hebt. Gewoon plaatsen en aansluiten in de plaats van je originele pinker, en dat werkt dan zoals het moet werken. Veelal zit er ook nog een achterlicht (en soms ook remlicht) bij in, die zelfs gewoon uitgaat bij inschakeling van de pinker, en vooraan is dat in diezelfde zin dikwijls gecombineerd met een DRL. Ik ben bijvoorbeeld aan het wachten op de levering van deze voor achteraan. Geen progreseieve pinkers dus, maar er zijn er heel wat wel progressieve pinkers te vinden ook.

Maar als het om een zelfbouwmotor gaat waar nog geen pinker installatie op zit, ligt dat anders natuurlijk. Maar dan kan je toch gewoon een "pinkerdoos" plaatsen? Bijvoorbeeld de 7 polige pinkerdoos van een Suzuki? Heb wel zelf geen idee hoe je die dan moet aansluiten, maar dat moet wel uit te zoeken zijn denk ik.
Het echte probleem ontstaat omdat er twee aparte knopjes zitten voor li en re.

HD heeft daar een module voor. Die verwerkt ook afgelgde afstand, en heeft ook alarm licht funtue. De uitgang daarvsn is echter zoals ern raw relaus: knipperend. En de nieuwe raws moeten constante voeding hebben.

Ik heb die 12v bipolaire besteld bij ali.
Ik denk dat het dan per motor twee circuitjes gaat worden. Dan kan ik ook alarm licht doen.

Tis een klusje dat niet hoog op de lijst staat. Update komt wel, maar jan op zich laten wachten.ik moet tussendoor ook nog ff verhuizen...
 
Ik ga toch eens voor je kijken of ik wat in een arduino kan programmeren voor je

Functies:
Links drukken = links aan, nog eens drukken = links uit??? en evt na 1,5 minuut uit???
rects drukken = rechts aan, nog eens drukken = rechts uit??? en evt na 1,5 minuut uit???
Allebei tegelijk indrukken is alarmlicht, allebei tegelijk indrukken is alarmlicht uit

Sturen die lampjes een sync signaal over de knipperaansluiting??? Lijkt me dat het geen gezicht is om als een harlekijn door de file te knipperen?
 
1,5 minuut is wel lang. 20 sec lijkt me passender, als gok.

En de raws doen idd alles zelf. Komt gewoon continu voeding op, en zorgt zelf voor verloop in de lamp, als dat is wat je bedoeld.
 
En idd: druk is aan, nog eens druk is uit.

Daarnaast heeft de intruder een dashbord lampje voor raw. 1x.

Eigenbouw krijgt dat niet.
 
1,5 minuut is wel lang. 20 sec lijkt me passender, als gok.
20 sec, het is maar een parameter

En de raws doen idd alles zelf. Komt gewoon continu voeding op, en zorgt zelf voor verloop in de lamp, als dat is wat je bedoeld.
Nee, ik bedoel dat je over gewoon een stroomdraad ook data kan sturen om het "runnen" te syncen. Dat betekent dat de knippers altijd tegelijk starten met het loopje en ook het loopje synchroon loopt, dat zouden ze zelf moeten regelen. ????
 
Laatst bewerkt:
20 sec, het is maar een parameter
Nee, ik bedoel dat je over gewoon een stroomdraad ook data kan sturen om het "runnen" te syncen. Dat betekent dat de knippers altijd tegelijk starten met het loopje en ook het loopje synchroon loopt.
Ah zo. Wel netjes als dat zou kunnen
 
Terug
Bovenaan Onderaan