Aparte schakeling voor raw's (impulsschakelaar/teleruptor?)

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Wat is er aan de hand?

Ik heb een VS750 1988 en een zelf gebouwde motor obv een XV1000. Op beiden wil ik graag de bediening van een Harley zetten; de control units aan het stuur.

Die controlunits hebben links een knopje voor linker raw, en rechts een knopje voor raw rechts. Gewone druk schakelaars, die standaard off staan, bij indrukken on, bij loslaten terugveren naar off. Ze geven als het waren dus kortstondig even een 12v signaal.

Harley gebruikt units, die dat signaaltje gebruiken om raw's te laten knipperen, in combinatie met afgelegde afstand, en een stop bij nogmaals zelfde knopje indrukken. afgelegde afstand laat ik zitten, is namelijk op beide motoren geen signaal voor.

Omdat ik graag van die 'audi raw's' wil gebruiken, hoef ik geen unit die knippert. Gewoon constante voeding.

Ik zoek dus een schakeling die obv druk op het knopje aan gaat, en bij nog een keer drukken op het knopje uit gaat. 12 v stuur, 12 v voeding. Indien mogelijk heel misschien nog een tijdsschakeling er op. 10 sec of zo, en dan sowieso uit.

Mijn kennis mbt dergelijke electronica is te beperkt om goed te zoeken.

Wie weet waar ik iets dergelijks kan vinden, waar ik op moet letten?

Even een plaatje van de te gebruiken controls:
1389548
 
Luistert Uit!

Als je op een motor met gewone richtingaanwijzers bijvoorbeeld links knippert bepaalt de clignoteur dat ze allebei tegelijk knipperen. De clignoteur is de dirigent.
Nou heb jij twee richtingaanwijzers die helemaal zelf hun ritme mogen bedenken. Niemand die ze aanstuurt. Dat betekent dat er niet gezegd wordt door een clignoteur hoe snel ze moeten knipperen (richting aangeven). dat betekent dat ze best wel een afwijkend tempo kunnen hebben, ofwel dat ze ongelijk gaan knipperen. Dat is voor linksvoor en linksachter niet zo erg maar voor alarmlichten lijkt het ineens of je zwaartransport bent als ze achter cq voor niet synchroon knipperen. Het kan zijn dat ze met elkaar praten om te syncen maar het kan ook zijn dat als je met je alarmlichten door de file filtert het ene grote kermisattractie is geworden, en dat zou ik op een motor waar veel aandacht aan is besteed niet willen.
Daar is wel een oplossing voor hoor, en dat is toch na het looplichtje de spanning onderbreken. Als je knippers aan de Nederlandse wet voldoen (ahum) moeten ze bij activeren meteen signaal geven, dus ze mogen niet met de "uit" cyclus beginnen, dat opent perspectieven om de boel synchroon te laten lopen

Plaats Rust
 
Laatst bewerkt:
Het is trouwens één keer het wiel uitvinden om voor heel weinig centjes de volgende collega's ook te kunnen ondersteunen. Zo'n kloontje met 2 relais heb je denk voor 7 euro, het is wel even afwachten hoe het zich gedraagt in een rommelige electrische omgeving, pulsen pieken, dips en spanningsschommelingen, maar daar ben ik best goed in
 
Ik heb ook van die looplights via Ali besteld en die werken net even anders: Bij het aanbieden van 12V gaan ze één voor één aan, totdat het stripje 'vol' is en dan blijven ze branden. Deze lights hebben dus wél een "knipperende" 12V-voeding nodig, want dan begint het riedeltje opnieuw 8-)

Dat is overigens voor Rob RD wel makkelijk om de synchronisatie in te bouwen ;-)
 

Ik heb ook van die looplights via Ali besteld en die werken net even anders: Bij het aanbieden van 12V gaan ze één voor één aan, totdat het stripje 'vol' is en dan blijven ze branden. Deze lights hebben dus wél een "knipperende" 12V-voeding nodig, want dan begint het riedeltje opnieuw 8-)

Dat is overigens voor Rob RD wel makkelijk om de synchronisatie in te bouwen ;-)
Die van mij gaan eerst 1 voor 1 aan totdat vol, dan uit, dan weer 1 voor 1 aan totdat vol.
 
Als het loopwerk in de RA's zit kan je toch af met twee gewone relais? Je laat het relais kortsluiten. Als je er spanning op zet verbind hij zichzelf door en blijft gesloten. Je hebt dan alleen een derde knop nodig waarmee je (puls) de massa onderbreekt waardoor relais weer afvalt. Je krijgt dan de BMW bediening maar dan met twee relais.
 
Als het loopwerk in de RA's zit kan je toch af met twee gewone relais? Je laat het relais kortsluiten. Als je er spanning op zet verbind hij zichzelf door en blijft gesloten. Je hebt dan alleen een derde knop nodig waarmee je (puls) de massa onderbreekt waardoor relais weer afvalt. Je krijgt dan de BMW bediening maar dan met twee relais.
Ik wil t graag doen met de controlunits zoals voorgesteld.
 
Ik heb bestelde knipper units binnen gekregen.

Eerst nog ff verhuis gedoe, weekendje weg, en een hoop motoren van anderen doen, dan weer eens tijd voor mijn eigen spullen :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan