Betrouwbaarheid Yamaha T-Max

Je hebt dat intelligent opgelost.
Maar ik stel me dan de vraag waarom de fabrikant er bij het ontwerp geen rekening mee gehouden heeft om de opening in dat kunststofonderdeel wat groter te maken zodat je zonder eindeloos demonteerwerk aan die benzinepomp kan.
Dank je wel. Als het maar vaak genoeg gebeurd word je vanzelf creatief.
De pomp past op zich wel door de uitsparing met wat friemelen (opletten voor de vlotter) maar de boutjes van de ring op de tank worden gedeeltelijk afgedekt door die kunststof afdekking. Maak je geen uitsparing dan moet je vanaf de achterkant naar voren enorm veel demonteren.
 
Heb vandaag eens gekeken maar mocht je er de zaag inzetten en weer proberen het fatsoenlijk dicht te krijgen naderhand, kun je volgens mij net zo goed al het kunstof demonteren, is op zich ook redelijk te doen. Want ik zag zelf dat je er anders ook bijna niet lekker bij komt. De boutjes rondom moet je dan ook per ongeluk niet laten vallen bijvoorbeeld want dan kan je alsnog alles demonteren en deze boutjes moet je ook zorgvuldig op de juiste Nm vastzetten. Leuk ontwerp maar ik zelf zou toch alles rustig demonteren.

Groetjes
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
Om het klepje fatsoenlijk dicht te houden heb ik op de zaagsnede (op de beide hoeken en één in het midden) gaatjes geboord en daar van die ”speedy fasteners” ingezet. Werkt perfect, kan er goed bij en wissel nu een pomp onderweg in een kwartiertje.
3B4B67B7-919F-41C5-AE6F-4DC60150CA50.jpeg
 
Gisteren op de Tmax naar het werk gereden. Bij het naar huis toe willen, kreeg ik hem niet gestart. Brandstofpomp hoorde ik niet, het enige wat gebeurde is dat de teller van de snelheidsmeter op 160 ging/bleef staan.
Wegenwacht gebeld, 1,5 uur gewacht ,toen scherm e.d. losgehaald om bij de accu te komen. Startkabels er op en lopen. Accu moet vervangen worden. Er is in mei 2018 een Yuasa accu ingezet. Is (nog geen) 3 jaar niet erg kort voor een dergelijke accu?
Mijn Tmax staat in de schuur aan een druppellader.
 
Gisteren op de Tmax naar het werk gereden. Bij het naar huis toe willen, kreeg ik hem niet gestart. Brandstofpomp hoorde ik niet, het enige wat gebeurde is dat de teller van de snelheidsmeter op 160 ging/bleef staan.
Wegenwacht gebeld, 1,5 uur gewacht ,toen scherm e.d. losgehaald om bij de accu te komen. Startkabels er op en lopen. Accu moet vervangen worden. Er is in mei 2018 een Yuasa accu ingezet. Is (nog geen) 3 jaar niet erg kort voor een dergelijke accu?
Mijn Tmax staat in de schuur aan een druppellader.
ik rij nu bijna 4 jaar met de originele accu ,ik vermoed dat het ook een Yuasa is, deze winter is de eerste keer dat ik hem aan de druppellader heb gehangen maar doe het ook niet constant. je hoort van alle verhalen van of niet constant laten aanhangen.
Hetgeen ik nu wel opmerk als hij een tijdje ( weekje) heeft stil gestaan dat hij een paar seconden nodig heeft om te aan te slaan , is dit een voorteken om de batterij te vervangen ??
 
ik rij nu bijna 4 jaar met de originele accu ,ik vermoed dat het ook een Yuasa is, deze winter is de eerste keer dat ik hem aan de druppellader heb gehangen maar doe het ook niet constant. je hoort van alle verhalen van of niet constant laten aanhangen.
Hetgeen ik nu wel opmerk als hij een tijdje ( weekje) heeft stil gestaan dat hij een paar seconden nodig heeft om te aan te slaan , is dit een voorteken om de batterij te vervangen ??
Ik heb me deze winter ook maar een druppellader aangeschaft. De Beverly had 4 weken stilgestaan en ik heb de startkabels moeten gebruiken om de motor aan de praat te krijgen.
Ik gebruik een CTEK druppellader en die heeft een programma specifiek voor lichte batterijen.
De maximale laadstroom is 0,8A. Bij iets van 14V laadspanning is dat met moeite 11W. Daar gaat je batterij niet door beschadigd worden en je elektronica al evenmin.

Wat jouw batterij betreft:
Als je ze vaak of meestal aan de lader hangt en als het dashboard bij het aanzetten van het contact vreemde dingen toont zoals vb zoals bij Jannes de snelheidsmeter die naar 160 gaat en daar blijft hangen of als je hoort dat de startmotor nog met moeite de motor rondgedraaid krijgt dan is je batterij aan vervanging toe. Maar als je startmotor de motor mooi ronddraait dan is de batterij OK.
Dat het enkele seconden duurt eer de motor aanslaat kan er gewoon mee te maken hebben dat het brandstofsysteem even tijd nodig heeft om op druk te komen. Lijkt me niet zorgwekkend.
 
Ik ga mijn motor in ieder geval niet meer constant aan de druppellader hangen. Want s'ochtends (na het loshalen van de druppellader) geen probleem met starten, en na werktijd niet meer gestart krijgen. Dus heb op deze manier op geen enkele manier gemerkt dat de accu ''minder'' werd.
 
Ik heb me deze winter ook maar een druppellader aangeschaft. De Beverly had 4 weken stilgestaan en ik heb de startkabels moeten gebruiken om de motor aan de praat te krijgen.
Ik gebruik een CTEK druppellader en die heeft een programma specifiek voor lichte batterijen.
De maximale laadstroom is 0,8A. Bij iets van 14V laadspanning is dat met moeite 11W. Daar gaat je batterij niet door beschadigd worden en je elektronica al evenmin.

Wat jouw batterij betreft:
Als je ze vaak of meestal aan de lader hangt en als het dashboard bij het aanzetten van het contact vreemde dingen toont zoals vb zoals bij Jannes de snelheidsmeter die naar 160 gaat en daar blijft hangen of als je hoort dat de startmotor nog met moeite de motor rondgedraaid krijgt dan is je batterij aan vervanging toe. Maar als je startmotor de motor mooi ronddraait dan is de batterij OK.
Dat het enkele seconden duurt eer de motor aanslaat kan er gewoon mee te maken hebben dat het brandstofsysteem even tijd nodig heeft om op druk te komen. Lijkt me niet zorgwekkend.
De startmotor draait netjes rond alleen duurt het wat langer en dat was in het begin niet, vandaar dat ik er rekening mee hou, ik gebruik ook een ctek 7.0, die is wel wat straffer maar dat zou geen probleem mogen zijn.
Als ik een tijdje heb gereden en hij is warm dan start hij zoals nieuw.
Nu had ik gisteren wat gegoogeld naar mijn batterij Yuasa ytz12s wat de levensduur zoal is, wat ik gevonden heb is dat ze tussen 3en 6 jaar zou moeten mee gaan, heb een uitzondering gezien van meer dan 10 jaar. ik ga het ook wel proberen, ze is nu bijna 4 jaar. ;)
 
Ik ga mijn motor in ieder geval niet meer constant aan de druppellader hangen. Want s'ochtends (na het loshalen van de druppellader) geen probleem met starten, en na werktijd niet meer gestart krijgen. Dus heb op deze manier op geen enkele manier gemerkt dat de accu ''minder'' werd.
Dat klopt natuurlijk.
 
Bij het peilen van de olie van de ''chain drive'' (kettingkast-olie?) , moet het peilstokje dan wel of niet ingedraaid worden?
Mijn Tmax is van 2011.
Ik zag een filmpje waarbij het peilstokje ingedraaid wordt, maar in een manual die ik gedownload heb (van 2007) staat ''niet indraaien".
 
Mij lijkt het logisch dat de peilstok ingedraaid is ...🧑‍🏭 wanneer je hem zoals beschreven in het handboek niet indraait dan moet het olie niveau tussen 1 en 2(op de peilstok) staan als je de stick dan helemaal inschroeft zal deze tot op het maximum staan ...zo begrijp ik het als ik ff check in de manual.
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt het logisch dat de peilstok ingedraaid is ...🧑‍🏭
Dat kan logisch lijken maar is niet altijd wat de fabrikant voorschrijft. Voor het oliepeil van de motor is het bij vele merken "niet indraaien". Bij vb een Piaggio is het altijd "wel indraaien".

@Jannes: als een manual van 2007 voorschrijft "niet indraaien" dan denk ik niet dat de fabrikant dat op een 2011 model ineens zou veranderd hebben.
Raadpleeg even een Yamaha dealer om zeker te zijn.
 
Ik vul bij en draai de peilstok er helemaal in ...draai de stok er weer uit om te checken of de stick nat is tot op het gewenst niveau . Er staat beschreven hoeveel ml olie je moet bijvullen ...doe je dit volgens het boekje dan zal het niveau na meting met stok erin of eruit correct moeten zijn . Ik check dit heel af en toe is voor een rit om te controleren of er nergens geen lek zou zijn . Mocht er een lek zijn ga je dit ook heel snel zien op de vloer of aan je velg (vettig)
 
Ik heb de gear oil vervangen met 700 ml SAE 80 API-GL-4, en zonder indraaien van het peilstokje staat het niveau goed.
Het peilstokje bevat een heel klein onderste stukje voor het minimum-maximum niveau.
 
Bandenwissel is aangesproken en ga voor de Bridgestone Batlax SC2 voor en achter.
Tevens besloten de lelijk geworden velgen te poedercoaten, banden zijn er nu toch af. van het een komt uiteraard het ander, schijven demonteren en ja hoor breekt een boutje in de achtervelg af, uitboeren en tappen dan maar.
Lagers ook maar gelijk wisselen, moeten er toch uit dus beter gelijk mee nemen.
BIJ motorcentum west direct nieuwe boutjess voor de schivenn besteld en nog waat klein spul wat in de loop van de jaren slechter is geworden.
Vrijdag wielen ophalen, zaterdag bandjes omleggen en dan alles weer monteren. Beurtje vorige week uitgevoerd, alle filters en olieen vervangen.
Inmiddels staat de stand op 55.000 en rijdt nog steeds goed.
 
Bandenwissel is aangesproken en ga voor de Bridgestone Batlax SC2 voor en achter.
Tevens besloten de lelijk geworden velgen te poedercoaten, banden zijn er nu toch af. van het een komt uiteraard het ander, schijven demonteren en ja hoor breekt een boutje in de achtervelg af, uitboeren en tappen dan maar.
Lagers ook maar gelijk wisselen, moeten er toch uit dus beter gelijk mee nemen.
BIJ motorcentum west direct nieuwe boutjess voor de schivenn besteld en nog waat klein spul wat in de loop van de jaren slechter is geworden.
Vrijdag wielen ophalen, zaterdag bandjes omleggen en dan alles weer monteren. Beurtje vorige week uitgevoerd, alle filters en olieen vervangen.
Inmiddels staat de stand op 55.000 en rijdt nog steeds goed.
Dat is al wat kilometers ....super....Welk bouwjaar is jouw Tmax ?
 
hij is van 2006, blackmax, staat altijd buiten wel inder een hoes.
Door de wind zijn er diverse slijtageplekken zichtbaar op de kappen maar zoals gezegd vind ik de technische staat vele malen belangrijker.
Ook omdat mijn zoon samen met zijn vrouw nog wel eens een dagje samen op pad gaan. Blijven goede scoters,altijd starten.
 
Alles weer netjes, wielen gepoedercoat en schijven met nieuwe boutjes en lagers in elkaar gezet, uitlaat maar weer netjes gemaakt in hittebestendige coating (paar flinke lagen)
Bestelde band niet binnen (helaas voor mij) gaat de bandenman weekje op vakantie, nog even wachten dus.
Heeft iemand een adres waar ik stalen remleidingen kan laten maken, kom ze op de geijkte websites niet tegen nl.
 

Bijlagen

  • 08634E9A-EF4B-4154-94B7-FA7A6BC060CD.jpeg
    08634E9A-EF4B-4154-94B7-FA7A6BC060CD.jpeg
    303,4 KB · Weergaven: 19
  • E8097224-84F6-4376-92CB-E12816423FF9.jpeg
    E8097224-84F6-4376-92CB-E12816423FF9.jpeg
    467,5 KB · Weergaven: 21
  • F5F41E97-269F-4684-8ED9-FFAF24D1AA56.jpeg
    F5F41E97-269F-4684-8ED9-FFAF24D1AA56.jpeg
    348,1 KB · Weergaven: 20
Terug
Bovenaan Onderaan