BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Nu de dagen korter worden en er meer tijd is om over de brommer te denken dan erop te rijden: ik dacht aan een open luchtfilter voor een wat opvallendere sound. Iemand ervaring mee?
 
Geen ervaring mee.

Er zit standaard een papierfilter in met zo'n rare aanzuigbuis naar voren.

Je kunt natuurlijk overgaan op een K&N filter, maar daar vervang je alleen maar het filter mee, het geluid zal er niet echt door veranderen.

Of heb je ook ideeën om de aanzuiging te veranderen?
Je moet er wel voor zorgen dat die niet te veel water hapt, want dat is nu natuurlijk ook al een beetje met die pijp naar voren.
 
Nou ik heb er geen ervaring mee met een R1200R maar bij de F800S/ST/GT veranderd het geluid aanzienlijk als je er een K%N filter in zet. Maar ik kan nu niet zeggen dat het geluid er mooier van wordt. Dat in combinatie met een Leo Vince demper val je alvast wel op ja :X ik vondt het snel vervelen en mis het niet, mijn R met Akra klinkt m.i. beter en is toch wel een koppendraaier als ik voorbij rij.
 
Laatst bewerkt:
...nope, fiets ging er te arm op lopen (en dat had ik eerlijk gezegd al wel een beetje verwacht)...
...als in : niet lekker aan het gas hangen, en een significant hoger brandstofverbruik...

...had daarom eerst de Akra demper er al onder vandaan gehaald, en een paar weken later ook het filter...
...fiets reed daarna weer als een zonnetje...

...heb op de Sportboxer wel alles open, maar..., daar is dan ook het luchtbrandstofmengsel danig op de schop gegaan... ;)
 
’t Is me ook helemaal niet om vermogenswinst of zo te doen, enkel om een wat prominentere roffel zonder er een dure nieuwe pot onder te hangen. Ben perfect tevreden over de motorloop.
 
...en die motorloop ga je met alleen een K&N filter iets om zeep helpen, omdat je dus het mengsel gaat verarmen...

...maar..., je mag gerust mijn K&N filter voor een vriendelijk bedrag overnemen, het ding zit nog in de originele doos...
...ben er mee naar Zuid-Frankrijk op en neer gereden, en daarna het ding weer terug in het doosje gestopt... :/
 
’t Is me ook helemaal niet om vermogenswinst of zo te doen, enkel om een wat prominentere roffel zonder er een dure nieuwe pot onder te hangen. Ben perfect tevreden over de motorloop.

Ik ga niet onder Ron zijn duiven schieten, maar een sportdempertje eronder zelfs met Db-killer is echt wel een aanrader. :X

Leuk roffeltje als je het gas dicht draait en nog wat gewichtsbesparing op de koop toe.
Ik kon ooit een Bos demper voor onder de 300 aanschaffen en geen moment spijt van gehad.
 
Uitlaten: komende vrijdag komt er een praktijktest over dempers in MotoPlus.

Roelof.
 
Heb bij Ruud Frederiks mijn 2013-R geheel origineel op de bank gehad en daarna een K&N filter er in gezet en de door mij meegebrachte Akrapovic, met geoptimaliseerde dB-killer, gemonteerd. Het resultaat: topvermogen en topkoppel nagenoeg hetzelfde, 112 PK en 122 Nm, je kunt nu bij de laagste toerentallen het gas opentrekken, komt al bij 1800 toeren boven de 100 Nm en het topvermogen houd-ie vast tot over de 8000 toeren. De keerzijde van de medaille: een vetter mengsel. In de praktijk wordt dat 1:18 waar het eerst 1:20 was.
Dus, is dit alles de moeite waard? Mwwwah.
De grafiek downladen lukt mij niet.
Groeten, André
 
Heb bij Ruud Frederiks mijn 2013-R geheel origineel op de bank gehad en daarna een K&N filter er in gezet en de door mij meegebrachte Akrapovic, met geoptimaliseerde dB-killer, gemonteerd. Het resultaat: topvermogen en topkoppel nagenoeg hetzelfde, 112 PK en 122 Nm, je kunt nu bij de laagste toerentallen het gas opentrekken, komt al bij 1800 toeren boven de 100 Nm en het topvermogen houd-ie vast tot over de 8000 toeren. De keerzijde van de medaille: een vetter mengsel. In de praktijk wordt dat 1:18 waar het eerst 1:20 was.
Dus, is dit alles de moeite waard? Mwwwah.
De grafiek downladen lukt mij niet.
Groeten, André

Hier is een linkje naar een post op een ander forum waarin de test met diverse uitlaten op een 1200 GS-LC: 1 t/m 3 juli 2016 (BMW) toerrit Heimbach (Eifel)

Moraal van het verhaal ten opzichte van de standaard uitlaat: minder topvermogen, uitlaten lichter, beurs lichter, ander koppelverloop en ander en meestal meer lawaai (en dat kan ook voor een lichtere beurs zorgen als je oom agent tegenkomt.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Meer lawaai, dat is de bedoeling, en die beurs probeer ik tweedehands wat gevulder te houden.
Passen die voor een gs en een rt ook op een r, of zijn dat andere bevestigingen? Iemand een idee?
 
Nou ik heb er geen ervaring mee met een R1200R maar bij de F800S/ST/GT veranderd het geluid aanzienlijk als je er een K%N filter in zet. Maar ik kan nu niet zeggen dat het geluid er mooier van wordt. Dat in combinatie met een Leo Vince demper val je alvast wel op ja :X ik vondt het snel vervelen en mis het niet, mijn R met Akra klinkt m.i. beter en is toch wel een koppendraaier als ik voorbij rij.

Nou kom je bijna dagelijks bij mij langs rijden, maar ik vind het geluid lekker klinken, maar best beschaafd. Heb je de DB-killer er nog in zitten? Leek vroeger net iets meer geluid te produceren. Ik heb mijn Akra zonder DB-killer maar nog wel met Kat en die lijkt meer DB's te maken. Oh jee, een R1150R op vreemd terrein, als dat maar goed gaat. *D
 
Ha BB, binnenkort weer eens bijpraten in het Grand Café?

Ik heb het gevoel dat het geluid steeds 'donkerder' wordt maar niet harder door de 'slijtage' van het dempingsmateriaal. Het koppendraaien komt denk ik meer door het afwijkende geluid t.o.v. de viercylinders dan door het aantal decibels.

Ik vindt het luid genoeg dus de db-killers zitten er nog lekker in.
 
Laatst bewerkt:
Ha BB, binnenkort weer eens bijpraten in het Grand Café?

Ik heb het gevoel dat het geluid steeds 'donkerder' wordt maar niet harder door de 'slijtage' van het dempingsmateriaal. Het koppendraaien komt denk ik meer door het afwijkende geluid t.o.v. de viercylinders dan door het aantal decibels.

Ik vindt het luid genoeg dus de db-killers zitten er nog lekker in.

Ik dacht al dat de DB-killer er nog in zit. Maar ik overleg binnenkort wel even met je voor een bakkie in het GC. Genoeg te vertellen.
 
Gedaan met zoeken naar een uitlaat, de brommer heeft een grote beurt gehad voor Sinterklaas en dat vond de Kerstman al duur genoeg. Tegelijkertijd ook 3 terugroepacties verwerkt: die voor de benzinepomp, de remleidingen en de achterflens. Die laatste moest ik wel zelf achter vragen.
Ter vervanging had ik een r1200gs lc. Is wel eens leuk, en ik was vooral overtuigd van de combinatie blok-quickshifter. Maar ik vind ’em te groot, zo’n gs, was blij dat ik terug op mijn brommer zat achteraf. Ik was ook verbaasd over het comfort. Hoewel dat ik op de gs de demping op soft kon zetten, en de veerweg van een gs veel groter is, had ik het gevoel dat op de r alles veel smoother verloopt. Het blok en het rijwerk lijken wel met een dikke klot vet ingesmeerd. Ik ben dus nog even tevreden.
 
Heeft er iemand ervaringen met de verhoogde touringruit van Hornig en idem voor deze van Puig ?
Heb vorige week een testrit met de nieuwe R gemaakt en was onmiddelijk verkocht, wat een fiets is me dat !!
 
Bij deze heb ik bijgaande besteld en kijk er vol spanning naar uit
essai-bmw-R1200R-2015-7.jpg
 
Gefeliciteerd Stormbringer, ik hoop dat je er veel plezier van mag hebben.
:^
Gefeliciteerd.

@ Stormbringer:
Je bedoelt toch deze LC 1200R van de foto?

Was dit een proefrit op een demo, of wordt het ook deze?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan