Bougies vervangen cbr 600RR 2004

bkoppejan

MF'er
16 apr 2010
132
0
Klaaswaal
Morguh,

Heb ik voor het vervangen na alleen een hoop prutsel werk ook nog speciaal gereedschap nodig? ik heb een bougiesleutel, red ik het daar dan alleen mee of moet ik nog ander gereedschap hebben?

bedankt.
 
Deze is ook handig om een bougie op zijn plek te krijgen;

full
 
Dan moet je ze op moment aandraaien (16Nm uit m'n hoofd). Is meteen de twijfel weg.

Ik monteer alle bouten (op de kuipset na) met een momentsleutel om die reden. Niets irritanter als op de motor zitten en twijfelen of je de wielmoer nu wel of niet nagetrokken hebt...

Edit:
Die 16Nm is natuurlijk alleen maar bij nieuwe bougies, als ze eenmaal gemonteerd zijn geweest is de afdichtring al vervormd..
 
Laatst bewerkt:
Ok, nou ben al blij dat ik met het een en ander aanpassen erbij komt laat staan dan nog met een moment sleutel;)

Maar weet wel dat ze vast zitten maar of ik ze niet te vast heb gezet dat is meer mijn twijfel helaas en voordat ik de motor straks start en verrot gaat...........................
 
Dan moet je ze op moment aandraaien (16Nm uit m'n hoofd). Is meteen de twijfel weg.

Ik monteer alle bouten (op de kuipset na) met een momentsleutel om die reden. Niets irritanter als op de motor zitten en twijfelen of je de wielmoer nu wel of niet nagetrokken hebt...

Edit:
Die 16Nm is natuurlijk alleen maar bij nieuwe bougies, als ze eenmaal gemonteerd zijn geweest is de afdichtring al vervormd..


Tja dat is ieder voor zich natuurlijk...
Ik gebruik mijn momentsleutel zelden, en als ik hem gebruik, dan bij kopbouten, maar ook een momentsleutel is niet heilig in de handen van een nono..
Bij koppakkingen van auto's zitten b.v. meerdere kopbouten vaak geintergreerd in een oliekanaal...
Dat zie je al als je de bouten er uit trekt, en hebben vaak een pasring ..
Of de kanalen lopen vol met olie met het weghalen van de kop....
dan klopt het moment al niet meer als je uitgaat van droog aantrekmoment...

En dan de schaalverdeling...
Op mijn momentsleutels staan 4 verschillende schalen...
Je zult de eerste niet zijn die de verkeerde schaal gebruikt...

Ook meegemaakt....
"ik snap niet hoe die bout kon afbreken, nadat de sleutel klikte kon ik hem nog een heel stuk aandraaien"......

Gewoon gezond verstand gebruiken, en niet gaan sleutelen zonder ervaring, omdat je het niet kunt of wilt betalen dat er een ervaren monteur aan sleutelt.....

En aan het aantal en soort posts te lezen, heeft TS niet veel kennis, of twijfelt bij elke handeling
 
Beste K@w bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad niet veel ervaring in het sleutelen maar vind het wel leuk en ben ook leergierig om het te doen. Zo bouw je toch ervaring op? Zo heb jij dit soort dingen toch ook geleerd neem ik aan?
 
Tja dat is ieder voor zich natuurlijk...
Ik gebruik mijn momentsleutel zelden, en als ik hem gebruik, dan bij kopbouten, maar ook een momentsleutel is niet heilig in de handen van een nono..
Bij koppakkingen van auto's zitten b.v. meerdere kopbouten vaak geintergreerd in een oliekanaal...
Dat zie je al als je de bouten er uit trekt, en hebben vaak een pasring ..
Of de kanalen lopen vol met olie met het weghalen van de kop....
dan klopt het moment al niet meer als je uitgaat van droog aantrekmoment...

En dan de schaalverdeling...
Op mijn momentsleutels staan 4 verschillende schalen...
Je zult de eerste niet zijn die de verkeerde schaal gebruikt...

Ook meegemaakt....
"ik snap niet hoe die bout kon afbreken, nadat de sleutel klikte kon ik hem nog een heel stuk aandraaien"......

Gewoon gezond verstand gebruiken, en niet gaan sleutelen zonder ervaring, omdat je het niet kunt of wilt betalen dat er een ervaren monteur aan sleutelt.....

En aan het aantal en soort posts te lezen, heeft TS niet veel kennis, of twijfelt bij elke handeling

Hoe doe je ervaring op als je niet sleutelt? Niet iedereen heeft een monteur als maat die zijn \ haar handje vast houdt.

Ik ben zelf ook gewoon bij mijn eerste auto begonnen met zelf lopen kloten. Een aantal dingen verprutst maar wel ervaring op gedaan. Vanaf mijn eerste motor ook. Gewoon doen. Het kan in de soep lopen en dan weet je in ieder geval hoe het niet moet. Heb je toch ook weer een hoop geleerd en ja, dat kan centen kosten.

Met een wphb en het internet kom je een heel eind. Sommige dingen spreken zo voor zich als je er eenmaal mee bezig bent en sommige dingen lijken voor zich te spreken en dan kom je van een koude kermis thuis.

Als het je interesseert zou ik niet weten waarom niet. Zolang je jouw verstand gebruikt kan je zelf een hoop waarvan je geen weet hebt als je het niet gewoon eens doet.

Alle begin is moeilijk :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan