dubbele carburateur vervangen door enkele...?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.117
10.999
nultwintig
Waar moet ik op letten,
De motor heeft een dubbele 32mm carburateur en nu heb ik de mogelijkheid om er een van 40mm op te zetten.
Aanvankelijk wilde ik niet verder dan 36, omdat ik weet dat je carb niet extreem veel groter hoeft te zijn...
Maar nu mogelijk een 40mm cv carb...
Is dit overkill of moet ik van alles in de jetting aanpassen (kleiner maken) om dit goed te laten draaien?
Tips... trucs... links...
 
Dit is onnodig moeilijk doen.

De VT heeft gewoon standaard 1 carb per cilinder. 2 stuks in totaal dus.

En dat is een ander verhaal dan de 1 cilinder waarbij twee carbs gebruikt worden.


Voor ts is de puzzel: op welke manier kunnen de twee standaard carbs vervangen worden door een enkele, en welke carb is dan geschikt?
 
Weer een staaltje van heb de klok horen klepelen

een dubbele carburateur zijn gewoon 2 carburateurs met een vlotterkamer....
registercarburateur...een carburateur met 2 aanzuigventuri's, waarbij de 2e pas open gaat als de luchtstroming dat veroorzaakt
2traps carburateur..2e klep wordt bediend bij een bepaalde gasstand...

Dus als je het over een dubbele carburateur hebt, heb je 2 carburateurs
 
Wat is eigenlijk het voordeel van een enkele carburateur tegenover twee afzonderlijke in dit geval?
Als ik mijn gevoel volg zou ik juist voor twee afzonderlijke gaan in plaats van een enkele...

- Lichter van gewicht
- goedkoper te vervangen
- makkelijker af te stellen
- je hoeft niet te synchroniseren
- maar 1 mechanische kabel
- een "cleanere" look
- minder kans op lekkage
- verhoogde betrouwbaarheid

om maar even advocaat van de duivel te spelen })

Aan de TS:, motor-forum is niet helemaal de juiste plek om dit soort dingen te vragen, zoals je ziet krijg je toch alleen maar te horen: waarom zou je dat nou weer doen?
Alhoewel ik mij hetzelfde afvraag heb jij er blijkbaar een reden voor, en moet je het vooral doen.
Je kan beter een forum opzoeken waar geraced wordt met dit soort motoren of verbouwd worden, op GSresources krijg ik ook altijd veel meer inhoudelijkere antwoorden op technische vragen die buiten het onderhoudsboekje vallen.

Hier is ook iemand met dezelfde vraag, daar is de vraag of 1 carb beter vebruik heeft dan 2 carbs

XS650 forum met wat antwoorden

"onnodig moeilijk doen" '( wat een saaie reacties weer :Z iedereen die hun motor veranderd is onnodig moeilijk aan het doen :] :]
 
Laatst bewerkt:
- Lichter van gewicht
- goedkoper te vervangen
- makkelijker af te stellen
- je hoeft niet te synchroniseren
- maar 1 mechanische kabel
- een "cleanere" look
- minder kans op lekkage
- verhoogde betrouwbaarheid

om maar even advocaat van de duivel te spelen })

Aan de TS:, motor-forum is niet helemaal de juiste plek om dit soort dingen te vragen, zoals je ziet krijg je toch alleen maar te horen: waarom zou je dat nou weer doen?
Alhoewel ik mij hetzelfde afvraag heb jij er blijkbaar een reden voor, en moet je het vooral doen.
Je kan beter een forum opzoeken waar geraced wordt met dit soort motoren of verbouwd worden, op GSresources krijg ik ook altijd veel meer inhoudelijkere antwoorden op technische vragen die buiten het onderhoudsboekje vallen.

Hier is ook iemand met dezelfde vraag, daar is de vraag of 1 carb beter vebruik heeft dan 2 carbs

XS650 forum met wat antwoorden

"onnodig moeilijk doen" '( wat een saaie reacties weer :Z iedereen die hun motor veranderd is onnodig moeilijk aan het doen :] :]
Als techneut wil ik dingen beter maken, niet slechter. Dit is als naar de dokter gaan om je gezonde arm te laten amputeren omdat dat mooier is. Kom daar eens mee aan op een gezondheids forum.
 
Als techneut wil ik dingen beter maken, niet slechter. Dit is als naar de dokter gaan om je gezonde arm te laten amputeren omdat dat mooier is. Kom daar eens mee aan op een gezondheids forum.


_O- ik ben het niet geheel met je oneens, maar er zijn zat twee cilinder motoren die prima op 1 carb werken.
Ja je gaat er in vermogen op achteruit maar als de TS het perse wil om wat voor reden ook ga ik niet de tijd nemen om zijn idee de grond in te boren, leven en laten leven zegmaar :]
 
Laatst bewerkt:
volgens mij heeft het niets met vermogen en zeker niets met vermogensverlies te maken,
ooit... vroeger..
en eigenlijk tegenwoordig nog steeds, worden auto met één carburateur geleverd,
ik heb ooit zelfs een polo gehad die mono injectie had, dus zeg maar één injector voor 4 cilinders..
dus met vermogen is het stierenpoep..
dat je wellicht iets betere prestaties krijgt.. ok, maar zal niet heel erg bijzonder zijn,
ik heb ook absoluut geen racemonster.. dus daar heeft het niets mee te maken...
attachment.php


hier zie je een nette oplossing voor een 650 (?) shadow,
Hoe dan ook,

waar ik net al in bijgevallen werd (dank u) gaat het mij om het bruikbaar maken van een enkele carburateur, waarbij een 40mm mikuni wellicht toch een beetje teveel van het goede zal zijn (lijkt mij)
Duzz..

Opzoek naar een wat kleiner model..

enige verschil met de huidige setting is dat de achterste carburateur dus een grotere setting heeft dan de voorste, zoals eerder al werd aangegeven,
als ik daar niet mee in de knoei kom, lijkt een ombouw geen bezwaar..
 
volgens mij heeft het niets met vermogen en zeker niets met vermogensverlies te maken,
ooit... vroeger..
en eigenlijk tegenwoordig nog steeds, worden auto met één carburateur geleverd,
ik heb ooit zelfs een polo gehad die mono injectie had, dus zeg maar één injector voor 4 cilinders..
dus met vermogen is het stierenpoep..

totaal ongehinderd door enige kennis :')
 
Eigenwijs zijn kan soms prima uitpakken, soms niet :)

Los van een carb, zal je een spruitstuk moeten maken. En een bevestiging voor die carb.
Daarna de inhoud van de carb: sproeiers, naald. En dan afstelling.

Nieuwe gaskabel(s) vermoed ik.
 
volgens mij heeft het niets met vermogen en zeker niets met vermogensverlies te maken,
ooit... vroeger..
en eigenlijk tegenwoordig nog steeds, worden auto met één carburateur geleverd,
ik heb ooit zelfs een polo gehad die mono injectie had, dus zeg maar één injector voor 4 cilinders..
dus met vermogen is het stierenpoep..
dat je wellicht iets betere prestaties krijgt.. ok, maar zal niet heel erg bijzonder zijn,
ik heb ook absoluut geen racemonster.. dus daar heeft het niets mee te maken...
[afbeelding]

hier zie je een nette oplossing voor een 650 (?) shadow,
Hoe dan ook,

waar ik net al in bijgevallen werd (dank u) gaat het mij om het bruikbaar maken van een enkele carburateur, waarbij een 40mm mikuni wellicht toch een beetje teveel van het goede zal zijn (lijkt mij)
Duzz..

Opzoek naar een wat kleiner model..

enige verschil met de huidige setting is dat de achterste carburateur dus een grotere setting heeft dan de voorste, zoals eerder al werd aangegeven,
als ik daar niet mee in de knoei kom, lijkt een ombouw geen bezwaar..

Ombouwen is zo en zo geen bezwaar, met genoeg moeite krijg je dat heus wel aan de praat, inderdaad even uitzoeken wat de juiste diameter is.

Ik begrijp je beredenatie niet helemaal wat betreft vermogenswinst, dat een auto met een enkele carb of monopoint injectie wordt uitgerust is vanwege de goedkopere massaproductie.
Multipoint injectie is een flinke verbetering over single point, meer vermogen en beter verbruik per kilometer, maar duurder.
Vroeger waren bepaalde britse twins ook uitgerust met 1 of 2 carbs en dat maakte verschil, wat vroeger werkte werkt nu nog steeds, verbrandingsmotor techniek is niks veranderd sinds die tijd :N enkel verbeterd, "the same rules apply".
De betere prestaties zijn blijkbaar zo bijzonder dat elke motor multipoint (of hoe je het noemen wilt) heeft, en vrijwel elke carb fiets 1 per cilinder heeft, omdat het gewoon beter is.

Auto's worden volgens mij als sinds jaar en dag niet meer met carb geleverd :N

Ik weet niet waarom je dit wilt doen maar als je opzoek bent naar dezelfde prestaties of beter dan hoef je niet eens te beginnen, als je dat niet belangrijk vind (die laatse 10%) dan :Y

Ik wil je ook het advies geven iets maar aan zelfreflectie te doen voordat je iemands reactie stierenpoep noemt zonder onderbouwing :W
 
Laatst bewerkt:
Weer een staaltje van heb de klok horen klepelen

een dubbele carburateur zijn gewoon 2 carburateurs met een vlotterkamer....
registercarburateur...een carburateur met 2 aanzuigventuri's, waarbij de 2e pas open gaat als de luchtstroming dat veroorzaakt
2traps carburateur..2e klep wordt bediend bij een bepaalde gasstand...

Dus als je het over een dubbele carburateur hebt, heb je 2 carburateurs

Wat staat waar verkeerd dan ? Er Zijn ook 2 traps carbs met 2 losse carbs en 1 vlotterkamer.
 
"onnodig moeilijk doen" '( wat een saaie reacties weer :Z iedereen die hun motor veranderd is onnodig moeilijk aan het doen :] :]

Ja, er zijn vele aanpassingen die je doet omdat het er mooier uit ziet natuurlijk. Maar een aanpassing die ten nadele van de techniek gaat is een degradatie. Ik zou nooit zo veel moeite doen om met minder vermogen en 1 schrale cilinder te eindigen.

Een beetje zoals de dikke caferacer die zo suf in elkaar gezet is dat hij eruit gereden wordt door een standaard exemplaar. Of de chopper die zo'n dik achterwiel heeft dat hij door geen enkele bocht meer kan.. Mooi kan dat best zijn, maar voor mij is dat toch een beetje poser.. ;)
 
Ja, er zijn vele aanpassingen die je doet omdat het er mooier uit ziet natuurlijk. Maar een aanpassing die ten nadele van de techniek gaat is een degradatie. Ik zou nooit zo veel moeite doen om met minder vermogen en 1 schrale cilinder te eindigen.

Een beetje zoals de dikke caferacer die zo suf in elkaar gezet is dat hij eruit gereden wordt door een standaard exemplaar. Of de chopper die zo'n dik achterwiel heeft dat hij door geen enkele bocht meer kan.. Mooi kan dat best zijn, maar voor mij is dat toch een beetje poser.. ;)

Ik ben het helemaal met je eens, 100% zelfs, mijn punt is dat sommige mensen daar anders over denken, of dat nou een gebrek aan kennis is of gewoon tegen willens en weten in of alleen maar omdat hun maten ook een breed achterwiel hebben, weet ik veel, iig hebben ze een reden.
De meeste zelfbouwmotoren zijn een degradatie, slechte monoshock constructies puur voor de look om maar iets te noemen, open filters op de carb pleuren ook zo een voorbeeld.
Toch heeft de eigenaar er dik plezier mee :] dusja waarom dan gaan zuurpruimen (< dat bedoel ik in het algemeen, ik noem jouw geen zuurpruim :P )
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier dus puur om een esthetische aanpassing, technisch gezien ga je er dus zelfs op achteruit? (minder vermogen)
Dan zat mijn gevoel juist.
:D
Ikzelf zou zoiets nooit doen maar als de ts het mooier vind moet hij zich zeker niet laten tegenhouden. Over smaak valt tenslotte niet te twisten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan