dubbele carburateur vervangen door enkele...?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.117
10.999
nultwintig
Waar moet ik op letten,
De motor heeft een dubbele 32mm carburateur en nu heb ik de mogelijkheid om er een van 40mm op te zetten.
Aanvankelijk wilde ik niet verder dan 36, omdat ik weet dat je carb niet extreem veel groter hoeft te zijn...
Maar nu mogelijk een 40mm cv carb...
Is dit overkill of moet ik van alles in de jetting aanpassen (kleiner maken) om dit goed te laten draaien?
Tips... trucs... links...
 
Waarom dan geen valstroom carburateur. Pak het groots aan.

Slijp de onderkant van de benzine tank er uit.
Laat drie flenzen snijden, twee voor op het blok eentje voor onder de carburateur
Las RVS pijpjes tussen de flenzen.
Bouw bovenop de valstroom carb een luchtfilter die in de holle tank valt.
Maak ergens anders een benzine tank met een opvoerpompje, in het achterspatbord ofzo.
En als je voor de ultieme look gaat, laat dan de complete benzinetank vervallen en plaats daarvoor in de plaats een Amerikaanse hood scoop.

Beter nog, geen carburateurs....

Plaats dit met een mechanische benzineinjectie. :)

db
 
Maar dan wel voor minder geld als een lashelm ;)

Ik kan als advies alleen maar geven om eerst de andere dingen te doen die in je topic staan aan geplande modificaties.
Als dat allemaal lukt kan dit er ook best achteraan :)
 
hmm...
ik heb het over een andere prijsklasse,
heb geprobeerd te lassen met een "goedkope" kap, maar dat werkte echt niet..
als dat wel zo was, had ik dat uiteraard gedaan..
''Vroeger'' hadden we geen dure automatische laskappen, enige wat je kon aanpassen was het wisselen van je plaatje dat je lichtdoorlaat bepaald. Als je daar mee kunt lassen kun je dat ook met een goedkope automatische.

En nee, ik ben geen pro-lasser.
 
Meer dan 60 reacties en zit er al een antwoord tussen? Bij twee carburateurs heeft elke cilinder zijn eigen carb neem ik maar even aan voor het gemak. Zet je er één carb op middels een spruitstuk, dan zuigen de cilinders om beurten aan de carb, dus heb je geen grotere nodig.

Het effect zal zijn dat je wat meer power onderin hebt en wat minder topsnelheid, zo heb ik het begrepen. Voordeel is dat afstellen een stuk eenvoudiger wordt, maar dat is al gezegd.

Een lashelm koop je bij Herman Buitelaar.
 
Ik ben van 1 naar 2 carburateurs gegaan , waarom ? Omdat het kan

p1406072829-4.jpg


Zijn twee 30mm vm mikuni's ( is op geteld ongeveer 45mm)
Ze zitten op een 1550 cc harley
En ze doen het prima
 
Ik zou just for the looks gewoon een oude SU carburateur pakken van een oude volvo of een oude rover.
Tis wel ff puzzelen om het af te stellen maar je hebt dan wel wat aparts.
 
dan ben ik de domste denk mijn lashelm koste bijna 1500 euro
Minieme verschillen heb je altijd, kwestie van gericht shoppen :')

Denk wel dat jij iets meer van lassen weet als ik, dan lijkt me een professionele lashelm geen overbodige luxe. Voor mij is een goedkope automatische lashelm al een genot tov die vaste DIN plaatjes waar ik altijd mee gewerkt heb.
 
volgens mij heeft het niets met vermogen en zeker niets met vermogensverlies te maken,
ooit... vroeger..
en eigenlijk tegenwoordig nog steeds, worden auto met één carburateur geleverd,
ik heb ooit zelfs een polo gehad die mono injectie had, dus zeg maar één injector voor 4 cilinders..
dus met vermogen is het stierenpoep..
dat je wellicht iets betere prestaties krijgt.. ok, maar zal niet heel erg bijzonder zijn,
ik heb ook absoluut geen racemonster.. dus daar heeft het niets mee te maken...
[afbeelding]

hier zie je een nette oplossing voor een 650 (?) shadow,
Hoe dan ook,

waar ik net al in bijgevallen werd (dank u) gaat het mij om het bruikbaar maken van een enkele carburateur, waarbij een 40mm mikuni wellicht toch een beetje teveel van het goede zal zijn (lijkt mij)
Duzz..

Opzoek naar een wat kleiner model..

enige verschil met de huidige setting is dat de achterste carburateur dus een grotere setting heeft dan de voorste, zoals eerder al werd aangegeven,
als ik daar niet mee in de knoei kom, lijkt een ombouw geen bezwaar..

Je zou de voorste natuurlijk ook gewoon wat rijker kunnen laten draaien. Maar waarom is het nu zo moelijk gewoon even te zeggen waarom je dit wil doen? Dan kunnen mensen tenminste goed meedenken.

Een andere mogelijkheid is om de ontsteking van de achterste cilinder wat later te zetten. Dat trucje wordt in vw kevers ook gebruikt bij cilinder 3.
 
Laatst bewerkt:
Minieme verschillen heb je altijd, kwestie van gericht shoppen :')

Denk wel dat jij iets meer van lassen weet als ik, dan lijkt me een professionele lashelm geen overbodige luxe. Voor mij is een goedkope automatische lashelm al een genot tov die vaste DIN plaatjes waar ik altijd mee gewerkt heb.


Heb je daar al eens alu mee gelast op wisselstroom, ik heb een keer zo'n ding geprobeert, die kon het niet bijhouden, en gelijk in de hoek geflikkerd
 
Heb je daar al eens alu mee gelast op wisselstroom, ik heb een keer zo'n ding geprobeert, die kon het niet bijhouden, en gelijk in de hoek geflikkerd
Heb nog nooit alu gelast. Zou ik best wel willen leren. Misschien pleur ik mijn lashelm daarna ook wel door de schredder. Maar voor mijn simpele (staal)klusjes werkt dat goedkope ding prima.
 
Heb je daar al eens alu mee gelast op wisselstroom, ik heb een keer zo'n ding geprobeert, die kon het niet bijhouden, en gelijk in de hoek geflikkerd

die van mij kostte amper 40 euro en heeft toch geen problemen met wisselstroom. Ik wil gerust aannemen dat de jouwe vééél en vééél beter is, maar ik heb nog nooit de drang gevoeld om de mijne in een hoek te flikkeren ;)
 
Ik ben van 1 naar 2 carburateurs gegaan , waarom ? Omdat het kan

[afbeelding]

Zijn twee 30mm vm mikuni's ( is op geteld ongeveer 45mm)
Ze zitten op een 1550 cc harley
En ze doen het prima

Agh... Ik ben met m'n (nieuw aangeschafte) '89 Peugeot 205 1.9GTi destijds naar twee dubbele 48mm. Weber carb's gegaan, simpel omdat de originele Bosch injectie niet genoeg brandstof kon leveren aan de 4 cilinders :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan