dubbele carburateur vervangen door enkele...?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.117
10.999
nultwintig
Waar moet ik op letten,
De motor heeft een dubbele 32mm carburateur en nu heb ik de mogelijkheid om er een van 40mm op te zetten.
Aanvankelijk wilde ik niet verder dan 36, omdat ik weet dat je carb niet extreem veel groter hoeft te zijn...
Maar nu mogelijk een 40mm cv carb...
Is dit overkill of moet ik van alles in de jetting aanpassen (kleiner maken) om dit goed te laten draaien?
Tips... trucs... links...
 
ik moet bijna huilen van al deze positieve vibes...

:Z
ik ga ook van 2 naar 1 , vooral omdat de huidige carburateurs niet fijn zijn aftestellen en bijna de complete motor moet demonteren om er bij te komen ,
denk dat je hier niet had moeten zijn voor deze vraag als ik alles zo lees ,
bij streetfighters en brikken willen ze nog wel eens buiten het boekje kijken en wat proberen is nooit verkeerd , je kunt immers toch altijd nog weer terug ?

heb trouwens hier mijn aansluiting besteld : Virago, Goldwing, Yamaha, Honda, Single, Carburetor, Manifold, Air, Filters - Bike Intake Performance
 
Laatst bewerkt:
Minieme verschillen heb je altijd, kwestie van gericht shoppen :')

Denk wel dat jij iets meer van lassen weet als ik, dan lijkt me een professionele lashelm geen overbodige luxe. Voor mij is een goedkope automatische lashelm al een genot tov die vaste DIN plaatjes waar ik altijd mee gewerkt heb.
En als hij een keertje mij helpt, stukje uitlaat lassen of zo, kijkt hij gewoon even weg :')
Of pakt mijn €69,95 automatische lashelm.

Lasjes zijn wel altijd puntgaaf :Y
 
Nuja het kan wel van 2 naar 1.. heb dit al eens eerder gepost.

In dit filmpje laten deze gasten, zo te zien probleemloos, een VX800 blok (= zelfde als VS800) op 1 carb lopen.


Is wel een HD carb die dus speciaal gemaakt is om 2 cilinders aan te sturen.

BB8C439A81.jpg


Lijkt mij ook wel wat, al was het alleen maar om van het sync stellen af te zijn.
 
Laatst bewerkt:
En dat de afstand van carburateur naar kop ineens zo'n 40cm langer is geworden en dat er een 90 graden hoek in zit in het t-stuk heeft geen nadelige invloed?
 
Flow technisch lijkt met dat geen optimaal plaatje , heb ik het geen eens over de lengte
Maar meer die 90 graden bocht die het mengsel moet maken
En wat betreft die carburateur , daar zit niks speciaal voor harley aan
 
En dat de afstand van carburateur naar kop ineens zo'n 40cm langer is geworden en dat er een 90 graden hoek in zit in het t-stuk heeft geen nadelige invloed?
Kan ik je niet vertellen, zit met smart te wachten op deel II haha. Maar zo stationair en met gas open klinkt het wel OK maar dat zegt niet alles natuurlijk.

En wat betreft die carburateur , daar zit niks speciaal voor harley aan
Bedoel te zeggen dat die carb in de praktijk standaard 2 cilinders bedient.
 
Laatst bewerkt:
Nuja het kan wel van 2 naar 1.. heb dit al eens eerder gepost.

In dit filmpje laten deze gasten, zo te zien probleemloos, een VX800 blok (= zelfde als VS800) op 1 carb lopen.


Is wel een HD carb die dus speciaal gemaakt is om 2 cilinders aan te sturen.

[afbeelding]

Lijkt mij ook wel wat, al was het alleen maar om van het sync stellen af te zijn.
Nog n oude mikuni vlinderklep ook.
Die worden ook op hd's en masse vervangen voor n keihin cv.

Veel lekkerderder :)
 
Laatst bewerkt:
Er is geen ideale lengte, 40 cm is een vrij lang inlaatkanaal en dat verbeterd de vermogensafgifte onderin, piekvermogen zakt flink terug.

Nou die is er eigenlijk wel , er zijn zelfs formules voor , dan rekenen ze van inlaat klep tot het einde
Je hebt 4 pulsen
En de ideale lengte kun je berekenen door 1120x 1/2 X duur inlaatnokkenas 0,705 gedeeld door het toerental is de lengte in inch ( dit is voor de derde pulse)

Is eigenlijk alleen interessant voor dragracers maar er is dus wel voor iedereen motor een ideale lengte te berekenen
 
ik ga ook van 2 naar 1 , vooral omdat de huidige carburateurs niet fijn zijn aftestellen en bijna de complete motor moet demonteren om er bij te komen ,
denk dat je hier niet had moeten zijn voor deze vraag als ik alles zo lees ,
bij streetfighters en brikken willen ze nog wel eens buiten het boekje kijken en wat proberen is nooit verkeerd , je kunt immers toch altijd nog weer terug ?

heb trouwens hier mijn aansluiting besteld : Virago, Goldwing, Yamaha, Honda, Single, Carburetor, Manifold, Air, Filters - Bike Intake Performance

Kruipt uit schulp Zelfde hier. Ik had een virago met 2 CV carbs die amper uit te bouwen zijn, lastig te syncen, veel gescheurde spruitstukken hebben geleverd, en na 2 jaar de niuwe CV rubbers ook al kapot. Er zit nu een SU carburateur op. Ik wou wel een Mikumi met acceleratiepomp maar die zijn 200+ euro. De SU was 35 euro.
In eerste instantie spruitstuk gekocht bij een amerikaan. Helaas vielen de gaten erin. Daarna door een collega eenzelfe gefabriceerd van RVS.
Voordelen?
Loopt mooier.
Zuiniger (Van 1:17 naar 1:20)
Meer koppel
Makkelijker onderhoud
Mooier geluid (naar mijn mening)
Kleppen stellen zonder uitbouwen van carbs. Is nu een klusje van 10 minuten in plaats van minstens 90 minuten.

Nadelen?
Minder topsnelheid (van 160 naar 140)
Open luchtfilter, dus badmuts bij parkeren ivm invallende regen. :P

Dat van de topsnelheid kan me niet zo schelen, hard rijden op een Virago vind ik niet lekker.
Is het een beetje beun? Absoluut. Ben ik er blij mee? Zekers. Wat moet TS doen? Niet het spruitstuk bij Robert kopen op Ebay.
 
Ik zou just for the looks gewoon een oude SU carburateur pakken van een oude volvo of een oude rover.
Tis wel ff puzzelen om het af te stellen maar je hebt dan wel wat aparts.
Dan zou ik wel een HIF38 of 44 pakken en niet een HS4 of 6 want die zijn net wat minder kritisch qua vlotterafstelling. Zo'n oude HS blijft problemen geven in een scherpe bocht.
 
Nou die is er eigenlijk wel , er zijn zelfs formules voor , dan rekenen ze van inlaat klep tot het einde
Je hebt 4 pulsen
En de ideale lengte kun je berekenen door 1120x 1/2 X duur inlaatnokkenas 0,705 gedeeld door het toerental is de lengte in inch ( dit is voor de derde pulse)

Is eigenlijk alleen interessant voor dragracers maar er is dus wel voor iedereen motor een ideale lengte te berekenen
Is toch wel handig dat je dit kunt berekenen. Een paar centimeter meer/minder is dus niet erg maar je hebt dan in elk geval een richtlijn.



Ik kan me niet voorstellen dat een harley carb- of ander harley onderdeel- 'speciaal' gemaakt is voor een doel..
Volgens mij wordt elk onderdeel, van welke machinerie dan ook, speciaal gemaakt voor een specifiek doel.. :+
 
Laatst bewerkt:
Kruipt uit schulp Zelfde hier. Ik had een virago met 2 CV carbs die amper uit te bouwen zijn, lastig te syncen, veel gescheurde spruitstukken hebben geleverd, en na 2 jaar de niuwe CV rubbers ook al kapot. Er zit nu een SU carburateur op. Ik wou wel een Mikumi met acceleratiepomp maar die zijn 200+ euro. De SU was 35 euro.
In eerste instantie spruitstuk gekocht bij een amerikaan. Helaas vielen de gaten erin. Daarna door een collega eenzelfe gefabriceerd van RVS.
Voordelen?
Loopt mooier.
Zuiniger (Van 1:17 naar 1:20)
Meer koppel
Makkelijker onderhoud
Mooier geluid (naar mijn mening)
Kleppen stellen zonder uitbouwen van carbs. Is nu een klusje van 10 minuten in plaats van minstens 90 minuten.

Nadelen?
Minder topsnelheid (van 160 naar 140)
Open luchtfilter, dus badmuts bij parkeren ivm invallende regen. :P

Dat van de topsnelheid kan me niet zo schelen, hard rijden op een Virago vind ik niet lekker.
Is het een beetje beun? Absoluut. Ben ik er blij mee? Zekers. Wat moet TS doen? Niet het spruitstuk bij Robert kopen op Ebay.
betekend dat niet dat je zo'n 40% vermogenverlies hebt gecreëerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan