enkel of dubbel ?

Nicks4Nix

MF veteraan
26 nov 2002
2.046
92
Eindhoven (Noord Brabant)
Facebook
ik wil stalen remleidingen op mn gixxer laten zetten maar vraag me even af of er nog verschil is in de manier van aansluiten ....

wat heeft het beste resultaat ?:
* zoals origineel 1 leiding omlaag en dan doorlussen vanaf de klauw
of
* eigen leidingen naar de remklauwen vanaf de remcilinder

zou er nog verschil in 'gevoel' in zitten ?
 
ik wil stalen remleidingen op mn gixxer laten zetten maar vraag me even af of er nog verschil is in de manier van aansluiten ....

wat heeft het beste resultaat ?:
* zoals origineel 1 leiding omlaag en dan doorlussen vanaf de klauw
of
* eigen leidingen naar de remklauwen vanaf de remcilinder

zou er nog verschil in 'gevoel' in zitten ?
Ik heb die van mij veranderd van dubbel naar enkel en merk geen verschil ( en zo hoort het natuurlijk ook bij hydrauliek ;) )
 
als het goed is zou het idd ook niets moeten uitmaken. druk is nu eenmaal druk.

maakt het nog uit in gevoel is wat ik me afvraag. de trillingen e.d. die via de remleiding teruggekoppeld worden enzo ...

maakt het ook niets uit dat er door het gebruik van 2 aparte leidingen (waarschijnlijk) wat meer vloeistof in het systeem zit ?
 
maakt het nog uit in gevoel is wat ik me afvraag. de trillingen e.d. die via de remleiding teruggekoppeld worden enzo ...
Die heb je ook als het dubbel aangesloten is.

maakt het ook niets uit dat er door het gebruik van 2 aparte leidingen (waarschijnlijk) wat meer vloeistof in het systeem zit ?
Nee het verschil in hoeveelheid is denk ik verwaarloosbaar, en de druk is in het hele leiding stelsel overal even hoog.
 
in principe is het dus het handigst om voor de 'originele' manier van aansluiten te gaan ....

zijn er dan nog voor- of nadelen voor de ene of andere manier van aansluiten te bedenken ?
 
wat ik ooit eens gehoord heb dat het beter is om twee leidingen te hebben die even lang zijn.
dit zou te maken hebben met het uitzetten van de leidingen.
het is minimaal maar als je je remmen echt extreem gaat benutten schijnt het dat het aanremmen iets stabieler gaat.
maar zoals de meesten van ons rijden en rmeen geloof ik niet dat het veel uitmaakt.

dus ik zou zeggen doe een beetje wat je mooi vind en wat een beetje makkelijk uitkomt.

het verschil tussen stalen leidingen en die rubber tuinslangen is wel een wereld van verschil, ik heb ze op mijn R1 ook gemonteerd nou maar dat is echt super.

groeten 8-)
 
is volgens mij zo dat stalen leidingen juist niet uitzetten en zo meer gevoel bieden bij het remmen .. en ik zou gewoon de leidingen monteren zoals het orgineel hoort....succes
 
voor een perfekte situatie, leidingen even lang en evenveel weerstand.

praktijk, T-stukje boven je wiel.



Je gaat verschil in leidingen merken bij grotere cilinders die relatief licht werk doen. Dan moet je ventieltjes ertussen zetten die iedere cilinder precies evenveel olie geven.

Op de motor maakt het dus geen moer uit!
 
Ik heb ze laatst van enkel(rubber) naar dubbel(rvs) gemaakt.
Voelt nu kneiterhard aan en is lekker bijterig.
 
neutraal kijkend zou ik zeggen dat 2 losse beter is maar dat is meer gevoelsmatig als theoretisch want met hydrauliek moet het in principe geen verschil maken.

Op een motor tenminste, zoals Gorillaz al zegt, helemaal mee eens...
 
Ik heb ze laatst van enkel(rubber) naar dubbel(rvs) gemaakt.
Voelt nu kneiterhard aan en is lekker bijterig.
dat ligt aan de leidingen en niet aan het "schema"... ik heb er in de kerstvakantie ook Goodrich leidingen opgezet.. voelt echt superstrak aan idd.
 
Ik heb er spiegler op zitten nu.
Kant en klare set en dat maak ik niet veel mee dat iets gewoon pas is voor mijn fiets.
Bij toeval op figterama in duitsland gevonden. *D
 
Op GP machines zit het dubbel met een T-stukje ongeveer bij de onderkant v/h balhoofd. Wat de reden hiervan is???? Misschien gemakkelijker te ontluchten omdat alle leidingen omhoog gaan? Overigens gebruiken ze geen stalen remleidingen en ik betwijfel of je bij goed ontluchte remleidingen verschil zult merken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan