Goed spul voor leer van zadel en handschoenen

BartElektrisch

Die hard MF'er
Donateur
19 mrt 2020
572
574
Ik smeer m’n zadel, handschoenen en laarzen altijd in met Rapide. Dat potje is bijna op, en nu vraag ik me af, of er niet iets beter is. Het werkt prima voor zadel en laarzen, maar handschoenen worden in de regen altijd compleet doorweekt.

Mijn ene set handschoenen is van Held en dus Gore-Tex. Maar het gaat om m’n andere paar, verwarmde handschoenen van Gerbing.

Ik vraag me af of iemand een tip heeft om leer echt goed waterdicht te maken. Of is dat iets wat eigenlijk niet kan?

IMG_6315.jpeg
 
Zadel???? Rijd je paard dan?

Ik weet niet wat ik gebruik, ruikt wel lekker, maar water dicht? Eventjes wel.
Ik denk dat het nagenoeg onmogelijk is om lederen pakken en handschoenen echt goed en langdurig
waterdicht is te krijgen.
 
Leer is van zichzelf poreus, en hoe droger hoe meer dit geldt. Waterdicht leer is volgens mij dan ook niet mogelijk.
 
Hmmm, ik werk toevallig in een leerlooierij, waar we in het verleden leer maakten waar het water gewoon afliep,
Misschien is waterdicht niet het goede woord ervoor, maar het was in ieder geval
mega waterafstotend.
Ik weet nog dat dit bereikt met een product van 3M, de naam weet ik niet meer.
Maar met regelmatig behandelen met bv nanospray of invetten doet ook wonderen
Laatste puntje, als de stiknaden van de handschoen aan de buitenkant zitten wordt het wel een moeilijk verhaal, al die gaatje waar de draad doorheen gaat maakt dan in feite een zeef van je handschoen, dus koop een paar waar het aan de binnenkant zit.
 
Ik gebruik Belpolon ledervet voor onderhoud van laarzen,schoenen en ook mijn handschoenen. Maar ik denk niet dat dat zoveel anders is dan Rapide.
Ik herken je gevoel dat handschoenen inderdaad snel doorweekt zijn.
Ik gebruik een set verwarmde Macna Foton handschoenen , die een combinatie zijn van leder en textiel.
Recent heb ik eens echt werk gemaakt om deze met de hand (zonder borsteltje of doek) volledig en grondig, vinger per vinger, in te masseren waarbij zowel het leder als de textieldelen evengoed zijn ingewreven en dan laten intrekken. En een paar dagen later nog een keertje.
Nu geloof ik zelf niet dat die daarmee waterdicht worden, maar deze week nam ik de proef op de som en vulde een teil water en ik heb daarin gewoon mijn handen met de Macna's tot halverwege ondergedompeld voor ongeveer een minuutje ( ik wou niet tot aan de elektrische drukknop voor de verwarming gaan) Maar alle vingers ,volledige handpalm en de helft van de hand zat wel degelijk onder water. Toen ik de handschoen bovenhaalde werd dat water direkt afgestoten en tot mijn eigen verbazing waren ook mijn handen nog volledig droog toen ik ze uit de handschoen haalde.
Maar om eerlijk te zijn ,vrees ik dat zelfs die onderdompelingstest niet hetzelfde is als een paar uur door een hoosbui aan 100km/u. Dus nee ik claim niet dat dit de oplossing is. Ik probeerde het nog niet in een hoosbui, wie weet?

Blijven je HELD GTX overigens volledig droog, ook op langere termijn?
Belpolon Ledervet 200ml - Ruitershop HippoStore.be
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, ik werk toevallig in een leerlooierij, waar we in het verleden leer maakten waar het water gewoon afliep,
Misschien is waterdicht niet het goede woord ervoor, maar het was in ieder geval
mega waterafstotend.
Ik weet nog dat dit bereikt met een product van 3M, de naam weet ik niet meer.
Maar met regelmatig behandelen met bv nanospray of invetten doet ook wonderen
Laatste puntje, als de stiknaden van de handschoen aan de buitenkant zitten wordt het wel een moeilijk verhaal, al die gaatje waar de draad doorheen gaat maakt dan in feite een zeef van je handschoen, dus koop een paar waar het aan de binnenkant zit.
Wilco, Kan je toevallig toch eens nagaan welk 3M produkt dat was? Zo dingen uit de professionele wereld vind ik interessant
 
Wilco, Kan je toevallig toch eens nagaan welk 3M produkt dat was? Zo dingen uit de professionele wereld vind ik interessant

Ik ben ook benieuwd! Al was het maar voor mn werkschoenen. Met de Meindl Waldlaufers zijn behoorlijk waterdicht (namelijk tot de opening waar je je poot insteekt). Maar met de hoeveelheid water van de laatste tijd drogen die niet meer op. Terwijl ik twee paar afwissel -O-

Dus pro tips? Graag!
 
Terug
Bovenaan Onderaan