Harde stukken in ketting DE oplossing

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
771
114
Bij 50.000 km met de ketting waren er schakels die moeilijk gingen draaien.
Er was echter geen speling en ook geen lengte toename.
Omdat de ketting dan ook nog niet versleten was
heb ik bedacht om de draaipunten op een andere plek te belasten
door de ketting om te draaien .
Zowel in richting als binnenste buiten.
Het voortandwiel was wel een beetje versleten.
En ik heb alleen het voortandwiel vervangen.

Nu bij 57.000 zijn de harde stukken verdwenen :]


Nu een jaar en 13000 km later
is de ketting nog perfect,
Dus 70 duizend km met een X-ring ketting.

 
Laatst bewerkt:
Van alle risico's die motor rijden met zich mee brengt, zijn de risico's door "technische krenterigheid" het makkelijkst in te perken / uit te sluiten.

Ik ken er 1 (mijn neef) die daadwerkelijk een ketting door zijn kuit heeft gekregen, hij loopt de rest van zijn leven als een piraat. Ik ken er ook een waarbij de ketting op de A1 vast sloeg waardoor het achterwiel blokkeerde bij 100 km/h, ook hij wordt nooit meer "normaal".

Aangezien ik helemaal niet zo'n enorme groep motorrijders persoonlijk ken, kan ik alleen maar concluderen dat je niet moet kl*ten met de verbinding tussen motor en achterwiel alsof je aan de fiets van je zusje bezig bent.

Dat er een grote "samenzwering der kettingfabrikanten" gaande is waardoor wij allemaal onze ketting weg gooien op 50% van de levensduur, kan alleen maar voortkomen uit een HOLLANDS brein.. Als een ketting veilig omkeerbaar was, dan zou men dat wel zo adverteren? ;)
 
Laatst bewerkt:
Kennen jullie Cobra nog?
Die postte altijd de grootst mogelijke technische onzin, en hij dacht ook van alles te weten over kettingonderhoud en montage.

Totdat hij een filmpje poste van de ketting die op de snelweg loskwam en werkelijk vlak langs de camera van de achterliggende motorrijder geslingerd werd. Kan iemand dat filmpje nog vinden?
 
Laatst bewerkt:
Laat het nooit zo ver komen!!!

Ooit een motor gekocht en die was nog erger... de ketting slipte iets door volgens de eigenaar.

project_2_10.jpg
 
Van alle risico's die motor rijden met zich mee brengt, zijn de risico's door "technische krenterigheid" het makkelijkst in te perken / uit te sluiten.

Ik ken er 1 (mijn neef) die daadwerkelijk een ketting door zijn kuit heeft gekregen, hij loopt de rest van zijn leven als een piraat. Ik ken er ook een waarbij de ketting op de A1 vast sloeg waardoor het achterwiel blokkeerde bij 100 km/h, ook hij wordt nooit meer "normaal".

Aangezien ik helemaal niet zo'n enorme groep motorrijders persoonlijk ken, kan ik alleen maar concluderen dat je niet moet kl*ten met de verbinding tussen motor en achterwiel alsof je aan de fiets van je zusje bezig bent.

Dat er een grote "samenzwering der kettingfabrikanten" gaande is waardoor wij allemaal onze ketting weg gooien op 50% van de levensduur, kan alleen maar voortkomen uit een HOLLANDS brein.. Als een ketting veilig omkeerbaar was, dan zou men dat wel zo adverteren? ;)
maar jij moet het er toch ook mee eens zijn dat hij versleten is als hij over 21 schakels gemeten buiten de max maat valt.
zolang dit niet het geval is zal de ketting niet versleten zijn. dan kan het een keuze zijn om de ketting wielen bij te houden, door wanneer nodig het voor of achter ketting wiel te vervangen. ik kan me voorstellen dat een motor die niet veel belast word qua PK (zoals ook de mijne, volgas gebeurt eigenlijk nooit, zelfs 50% is zeldzaam) redelijk lang met de ketting maar door het aantal km zal een ketting wiel wel slijten.
ik zou het niet doen, daar niet van. maar ik heb dan ook een pro oiler, nieuwe ketting is erop gekomen bij 114.350, gestelt bij uit mijn hoofd 126.000, ik gok meer dan 50.000 km te gaan doen met de ketting, ondanks het rijden in weer en wind.
 
De ketting slijt in op de kettingwielen. Ik heb geleerd wat voor nare dingen er kunnen gebeuren als je op een oude ketting 1 of 2 nieuwe kettingwielen (ik vindt tandwielen alsnog lekkerder klinken ;) ) zet. Maar dat was gelukkig in de 50cc (eigenlijk 85cc) tijd.

Nu zeggen de cross jongens "ja maar wij doen dat altijd", maar zoals inmiddels wel bewezen is, is een offroad toepassing gewoon niet vergelijkbaar is met een straat toepassing (waar een ketting sowieso al 12 keer langer mee gaat).

Waarom zou je voor minder dan honderd euro verschil altijd met een "net niet correcte" aandrijflijn rijden? Want als je later een nieuwe ketting op die kettingwielen zet die al een tijd op je oude ketting ingelopen zijn, zit je wéér met een mismatch.

Er komen echter wel een hele hoop variabelen bij kijken.. Die goed te beoordelen zijn door een monteur of iemand met ruime ervaring..

EDIT:

E.e.a in de geest van dit topic uiteraard, waar wederom wordt verkondigd dat iemand er in geslaagd is de boel nóg verder tot op de draad te verslijten, en daar dan ook nog trots op is..
:Z
 
Laatst bewerkt:
261.000 en je been er af is pech.
Ik krijg altijd een beetje rillingen van die knakenrijders (in auto's en op motoren)

en hoe weet jij dat ? mss is het wel "bij 300.000 eindelijk versleten" ?

zonder sjaak55 zijn ketting gezien te hebbebn moet ge geen zinloze kommentaar geven.
ik kan het ook nauwelijks geloven, maar van wat een ander doet hebt gijle toch gene last.
 
Terug
Bovenaan Onderaan