Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga zo de Zero SR bestellen *O*
Gefeliciteerd! Vind elektrische motoren ook erg interessant.

Maar de prijs valt me behoorlijk tegen nog steeds. In vergelijk met een motor die 1:20 loopt kun je er ruim 100.000 km benzine van betalen. Het duurzame aspect blijft natuurlijk wel staan.
En ja ik weet het dit is vast een argument wat al vele malen genoemd is, maar het argument geldt nog steeds, helaas.
 
Gefeliciteerd! Vind elektrische motoren ook erg interessant.

Maar de prijs valt me behoorlijk tegen nog steeds. In vergelijk met een motor die 1:20 loopt kun je er ruim 100.000 km benzine van betalen. Het duurzame aspect blijft natuurlijk wel staan.
En ja ik weet het dit is vast een argument wat al vele malen genoemd is, maar het argument geldt nog steeds, helaas.
Dan reken je met de huidige brandstofprijs en vergeet je dat er geen onderhoud meer aan het motorblok zit. drie beurten van 500 euro in 50k? Dan moet er niets stuk gaan. En 1:20? dat heb ik nog nooit gered, zelfs niet met een K75.
Dat laatste is overigens waar ik bij elektrisch het meest bang voor ben, als na 5 jaar het accupakket de geest geeft, kan je dat repareren en wat kost dat?
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste is overigens waar ik bij elektrisch het meest bang voor ben, als na 5 jaar het accupakket de geest geeft, kan je dat repareren en wat kost dat?
Tesla had vorig jaar al tests met accu packs die tussen de 120.000 en 160.000 hebben gelopen en nog niet aan de 80% capaciteit zitten. Ik weet niet precies hoe dat bij Zero zit, maar als je een beetje van dezelfde situatie uitgaat, dan kun je waarschijnlijk wel iets meer dan 5 jaar met een accupack doen. (Tenzij je natuurlijk 50.000 per jaar gaat rijden. :+ )
 
Dan reken je met de huidige brandstofprijs en vergeet je dat er geen onderhoud meer aan het motorblok zit. drie beurten van 500 euro in 50k? Dan moet er niets stuk gaan. En 1:20? dat heb ik nog nooit gered, zelfs niet met een K75.
Dat laatste is overigens waar ik bij elektrisch het meest bang voor ben, als na 5 jaar het accupakket de geest geeft, kan je dat repareren en wat kost dat?

Ik heb ook een BMW i3 uit 2014 met 55.000 km en die heeft nog niets van zijn accucapaciteit verloren, ondanks behoorlijk wat snelladingen.
En over 5 jaar ziet de wereld er weer heel anders uit. Misschien is er dan wel een accu met 30 of meer kWh beschikbaar, dan kan je een behoorlijk eind rijden op één lading
 
Ik ga zo de Zero SR bestellen *O*

Dat doe je goed, net aan het kijken en meteen een Zero SR bestellen.

Gefeliciteerd met jouw beslissing, ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.

Ik zag jouw blog over jouw elektrische motorfiets maar houd je ons hier ook op de hoogte ?
 
Dan reken je met de huidige brandstofprijs en vergeet je dat er geen onderhoud meer aan het motorblok zit. drie beurten van 500 euro in 50k? Dan moet er niets stuk gaan. En 1:20? dat heb ik nog nooit gered, zelfs niet met een K75.
Dat laatste is overigens waar ik bij elektrisch het meest bang voor ben, als na 5 jaar het accupakket de geest geeft, kan je dat repareren en wat kost dat?
Een Kawasaki Versys 650 haalt dat prima (tenminste de mijne)
 
Een Kawasaki Versys 650 haalt dat prima (tenminste de mijne)
Ik denk dat best heel wat motorfietsen zijn waarmee je 1:20 kan rijden.
Ik moet alvast vrij sportief rijden om het slechter dan 1:20 te doen hoor.

@Halflive, ziehier, en lees op zij minst enkele berichten door ;)
 
Heb even zitten kieken naar die Zero SR.
Mooie fiets zeg.
Kost wel een 18 ruggen.
Beste wel veel geld vind ik voor dat type motorfiets.
De accu staat garant voor 5 jaar/160.000km
Dat is wel iets om over na te denken lijkt me.
We weten allemaal dat accus onderhevig zijn aan een soort van houdbaarheidsdatum.
Des te ouder, des te minder de prestatie wordt.
Zou voor mij een hekelpunt zijn om zoveel centen in een elektrische motor te steken.
Vr Gr E
 
Heb even zitten kieken naar die Zero SR.
Mooie fiets zeg.
Kost wel een 18 ruggen.
Beste wel veel geld vind ik voor dat type motorfiets.
De accu staat garant voor 5 jaar/160.000km
Dat is wel iets om over na te denken lijkt me.
We weten allemaal dat accus onderhevig zijn aan een soort van houdbaarheidsdatum.
Des te ouder, des te minder de prestatie wordt.
Zou voor mij een hekelpunt zijn om zoveel centen in een elektrische motor te steken.
Vr Gr E


de meeste mensen zijn het bangst voor de accu bij een elektrisch voertuig.
klopt ook wel, de rest van de techniek is nog degelijker :+
welke fabrikant van benzinemotorfietsen geeft 5jaar/160.000km garantie op het zwakste punt van z'n ontwerp O-)
 
Je hebt gelijk dat er geen fabrikant 5jaar of 160.000km garantie geeft op een motor die een verbrandingsblok heeft.
Maar stel je nou eens voor dat je een elektrische motor koopt die 3 jaar oud is met 40.000km op de teller.
Die 160.000km gaat men niet snel halen binnen 5 jaar vanaf aankoop nieuwe fiets.
Maar.......die 2 jaar zijn zo om en dan is de motor 5 jaar oud.
Dan vervalt dus de garantie op de accu.
Dan is de fiets bijvoorbeeld 6 jaar oud en gaat de accu kapot.
Dan is het wel de portemonee trekken.
Vind zoiets wel lastig hoor.
Met een conventionele motorfiets ligt dat toch wel anders.
Ik zou gerust een motor kunnen kopen van 10 jaar oud met 60.000 op de teller.
Dan is de kans aanzienlijk klein dat je er ellende mee krijgt binnen paar jaar.
Met een elektrische motorfiets weet je gewoon dat de accu een bepaalde levensverwachting heeft.
Die gaan geen 8 of meer jaren mee.
Dus moet je weer flink in de buidel voor een nieuwe accu na verloop van tijd.
Ik denk dat we nog net iets te vroeg zijn met elektrische voertuigen.
Er worden hele mooie voertuigen gemaakt anno 2016.
Maar de praktische kant ervan is behoorlijk nipt vind ik. ( en dan met name op lange afstanden )

Oke, zal er aan liggen wat je ermee wilt gaan doen.
Maar voor zoals de echte veelvoudmotorrijders hun stalen ros gebruikt kom je volgens mij niet weg met een elektrische motor heden ten dagen.
Stel nou ga ik met een paar maten lang weekend rondrijden in de ardennen en eifel.
Ik moet er niet aan denken hoe dat te gaan doen met een elektrische motor.
Wij rijden op een dag gemiddeld 300 tot 400km alles binnendoor.
Gaan we niet redden met een elektrische motor.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Die garantie kan gegeven worden omdat de levensduur in draaiuren van de elektromotor berekend is. Kilometers zeggen niets, dat is alleen maar een omrekenfactor. Anders dan een verbrandingsmotor kun je die elektromotor niet "stukmaken".
Hetzelfde geldt voor het batterijpakket.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik ook in de markt ben voor een Zero, maar kan de modellen eigenlijk alleen op uiterlijk beoordelen, de specs zeggen me niet veel.
Ik ben wel heel gehecht aan het lompe voorkomen van mijn BMW R1100GS, dat geeft voor mij wel een richting aan.

Zelf de RS, de DS en de FX mogen rijden.
Qua gedrag en handeling zou de FX mijn voorkeur hebben.
Maar puur woon-werk verkeer of eventuele vakantie de DS.

Ben daarom zelf erg benieuwd naar de DSR en de FXS.

Misschien binnenkort maar weer eens een proef rit maken :]
 
Die garantie kan gegeven worden omdat de levensduur in draaiuren van de elektromotor berekend is. Kilometers zeggen niets, dat is alleen maar een omrekenfactor. Anders dan een verbrandingsmotor kun je die elektromotor niet "stukmaken".
Hetzelfde geldt voor het batterijpakket.
Oftewel zowel accu als elektromotor zijn slijtagedelen die in zijn geheel vervangen worden na een tijdje.
Als dat inderdaad beide pas na 150 duizend km's is dan wordt denk ik gewoon de motor als geheel een wegwerp artikel.

Vering versleten. Remschijven. Lagers. En de intussen vernieuwde accu's en elektromotoren passen er mogelijk niet in. Dus ergens uit magazijn verouderd spul laten komen voor de hoofdprijs.

In wezen is het net zoiets als een laptop.
 
Laatst bewerkt:
Heb even zitten kieken naar die Zero SR.
Mooie fiets zeg.
Kost wel een 18 ruggen.
Beste wel veel geld vind ik voor dat type motorfiets.
Koop een demo model, dat scheelt al een hoop. Ook is de S een flinke hap goedkoper.

Oke, zal er aan liggen wat je ermee wilt gaan doen.
Maar voor zoals de echte veelvoudmotorrijders hun stalen ros gebruikt kom je volgens mij niet weg met een elektrische motor heden ten dagen.
Stel nou ga ik met een paar maten lang weekend rondrijden in de ardennen en eifel.
Ik moet er niet aan denken hoe dat te gaan doen met een elektrische motor.
Wij rijden op een dag gemiddeld 300 tot 400km alles binnendoor.
Gaan we niet redden met een elektrische motor.
Vr Gr E
Met de ontwikkeling van de super charger en op fietsen als de energica waar een CCS op zit kun je met pakweg een half uurtje weer tot 80% laden.
Ja het vergt wat extra planning en je koffiestop wordt iets langer maar het is geen dealbreakende compromis naar mijn mening.
 
Met de ontwikkeling van de super charger en op fietsen als de energica waar een CCS op zit kun je met pakweg een half uurtje weer tot 80% laden.
Ja het vergt wat extra planning en je koffiestop wordt iets langer maar het is geen dealbreakende compromis naar mijn mening.

Dank voor je reactie en ik begrijp je.
Ik ga zekers ook deels mee in die mening.
Maar het zal wel tussen de oren zitten en misschien komt het ook doordat ik al 27 jaar brandstof motoren rijd.
Het gevoel dat ik morgen op mijn Z300 kan stappen en in 1 streep door kan rijden naar zuid Spanje in tegenstelling tot op heden nog steeds de beperkte kilometerbeperking van een elektrische motorfiets speelt wel mee hoor.
Natuurlijk kan het ook op de elektrische manier.
Maar het zal je dan wel iets meer tijd en aanpassing kosten in tegenstelling tot een tankstop, peukie roken en weer gaan.

Om nou helemaal mijn kaarten op tafel te leggen..........
Persoonlijk wil ik mij niet gaan aanpassen aan de motor.
En daarmee bedoel ik dus dat als de motor weer stroom nodig heeft en ik de motor doelbewust aan de lader moet zetten dan word ik daar niet vrolijk van.
Ik heb zelf een elektrische fiets.
Machtig mooi apparaat, maar het staat me met tijd en wijlen wel weer tegen als ik de fiets aan de lader moet zetten en dan eigenlijk had door willen rijden.
Wat een beperking is dat zeg.

Overigens...........jij hebt het over systemen waarbij je na een half uurtje laden weer voor 80% vol zit.
Met alle respect, maar we weten allebei dat je dan toch niet heel ver kunt rijden alvorens het voertuig weer aan de lading te moeten zetten.
Tenzij je bedoelt dat je met die 80% aan acculading je huis dan wel zou kunnen redden qua afstand.
Nou.........dan pak ik toch liever een motor met conventionele verbrandingsmotor.
Voor binnen de stad en geen lange afstanden lijkt het me ideaal een elektrische motor.
Maar voor het doel waarmee ik nu motorrijd valt het toch echt niet binnen mijn ideaal plaatje.
Wellicht over 10 a 20 jaar als de accus beter zijn en er meer voorzieningen zijn om te laden onderweg door heel Europa heen.
Want ook DAT is en blijft nog een hekelpunt anno 2016.
Vr Gr Erwin
 
Oftewel zowel accu als elektromotor zijn slijtagedelen die in zijn geheel vervangen worden na een tijdje.
Als dat inderdaad beide pas na 150 duizend km's is dan wordt denk ik gewoon de motor als geheel een wegwerp artikel.

Vering versleten. Remschijven. Lagers. En de intussen vernieuwde accu's en elektromotoren passen er mogelijk niet in. Dus ergens uit magazijn verouderd spul laten komen voor de hoofdprijs.

In wezen is het net zoiets als een laptop.
Dat geheel is waar ik moeite mee heb. Een verbrandingsmotor kan ook stuk gaan binnen vijf jaar. Maar met een paar honderd euro onderdelen kan ik dat weer repareren. Het accupakket is het hart van deze motor. Als dat uitfikt moet ik voor 8000 euro een nieuw pakket kopen.Tenzij er een manier is om losse cellen te vervangen. Dat gebeurt nu bij die gare fiets accu's ook tenslotte.

Ik denk dat best heel wat motorfietsen zijn waarmee je 1:20 kan rijden.
Ik moet alvast vrij sportief rijden om het slechter dan 1:20 te doen hoor.

@Halflive, ziehier, en lees op zij minst enkele berichten door ;)
Ik denk dat ik iets verkeerd doe, of ik kan niet rekenen, maar 1:23 ga ik echt alleen halen met slipstreamen achter vrachtwagens. ik denk dat ik teveel lol maak op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga zo de Zero SR bestellen *O*

Gefeliciteerd en je gaat een huis kopen met zonnepanelen.
Dus nog voordeliger rijden.

En pak nu je extra voordeel, je vrouw was ook al ondernemer dus btw betalen moet je al.
Die zonnepanelen op de zaak zetten, nodig voor je Zero *O* :] *O*

Weer een aftrekpost erbij en nog goedkoper het totale plaatje.
De verkoper dus netjes een factuur laten opmaken voor die panelen met btw erop.
(van dat huis, die motor zal wel goed gaan :P )
 
Laatst bewerkt:
Gefeliceerd! De proefrit was dus overtuigend? :P
Ja duidelijk :P
Mooi, mooie site ook.
Kan je de keuze voor een SR verder uitleggen? Ik denk dat ik ook in de markt ben voor een Zero, maar kan de modellen eigenlijk alleen op uiterlijk beoordelen, de specs zeggen me niet veel.
Ik ben wel heel gehecht aan het lompe voorkomen van mijn BMW R1100GS, dat geeft voor mij wel een richting aan.
Thanks :) Heb toevallig juist een blog geschreven om mijn keuze te onderbouwen, zal het even hier plakken:



Ik heb de Zero SR besteld. Dat ik deze zou nemen als de proefrit zou bevallen had ik al besloten. Waarom? De S zou feitelijk ook voldoende zijn, met zijn gecombineerde (snelweg / stad) actieradius van 130. Ook van 0 naar 100 binnen de 5 seconden is snel genoeg. Waar de S echter tekort komt, is de topsnelheid. Met een langdurige topsnelheid van 129 km per uur, heb je gewoon niet voldoende om veilig te kunnen motorrijden in Nederland. Snelheid afpakken van een motorrijder is als de superkracht afpakken van een superheld: dan rest alleen nog zijn zwakte.
De DSR spreekt me qua uiterlijk het meeste aan. Mijn laatste twee motoren van kwamen beide uit de GS range van BMW, dus dat allroad model ligt mij wel. Dat stoere uiterlijk gaat echter ten koste van actieradius (153 gecombineerd) èn snelheid (langdurige topsnelheid 145).
En dan kom je dus uit op de SR, met zijn 173 km gecombineerde actieradius en een langdurige top van 153, en 3,3 seconde naar de 100, is dat op dit moment de beste keuze voor mij.
Mijn motor is al in Nederland, bij Zero in Alkmaar. Het is dus een kwestie van naar Amsterdam vervoeren, op kenteken zetten, olie erin, voltanken opladen en gáán.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Vind elektrische motoren ook erg interessant.

Maar de prijs valt me behoorlijk tegen nog steeds. In vergelijk met een motor die 1:20 loopt kun je er ruim 100.000 km benzine van betalen. Het duurzame aspect blijft natuurlijk wel staan.
En ja ik weet het dit is vast een argument wat al vele malen genoemd is, maar het argument geldt nog steeds, helaas.
Klopt, en kan ik me ook voorstellen, al is de S nog wel enigszins betaalbaar voor een particulier. Het is een beetje gek dat onze overheid deze motoren zakelijk wel sponsort maar particulier niet. Ik heb dus het "geluk" dat ik hem zakelijk kan kopen, wat een slok op een borrel scheelt. Al weet ik niet eens hoeveel precies, daarvoor moet je geloof ik een andere studie gevolgd hebben :P
De verkoper gaf ook aan dat de Zero's vrijwel alleen zakelijk worden gekocht.
 
Dat doe je goed, net aan het kijken en meteen een Zero SR bestellen.

Gefeliciteerd met jouw beslissing, ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.

Ik zag jouw blog over jouw elektrische motorfiets maar houd je ons hier ook op de hoogte ?
Tuurlijk, ben hier niet zomaar weg hoor :)
 
Koop een demo model, dat scheelt al een hoop. Ook is de S een flinke hap goedkoper.
Maar let op het bouwjaar en de specs! Zero verbetert ieder jaar. Ik kreeg een demo aangeboden van 2015 met dat extra accu-pakket, voor net iets minder dan degene die ik heb besteld. OK zat ook nog handvatverwarming (heb ik ook besteld) en zadelverwarming op. Echter, het 2015 model met extra accupakket won slechts 27 km aan range ten opzichte van een 2016 model zonder extra accu... Nou dan heb ik liever een nieuwe met een opbergvakje voor m'n brood :P
 
Dankjewel voor je motivatie, zowel de tekst als de afwegingen zijn goed te begrijpen. Ik zou ongeveer dezelfde redenatie volgen denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan