Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

De Triumph gisteren eens de 40.000km beurt gegeven. Klepcontrole laat ik nog wel ff door de dealer doen, maar de rest met m'n twee linker handen en m'n vader gedaan. Was wel eens nodig ook zeg. Luchtfilter en benzinefilter waren nog origineel, bougies ook de beste tijd gehad. Nieuw BMC luchtfilter geplaats en icm met de nieuwe tune+uitlaat loopt ie stukken beter.

De vorkolie moet ik nog doen, iemand dat al vaker gedaan? Kon nergens een aftapplug vinden?
 
Volgens mij heeft ie dat ook niet. Hele voorkant moet er geloof ik af..

Staat bij mij ook op de verlanglijst om te doen, maar volgens de haynes manual moet echt alles aan de voorkant los. Hele vork moet er uit. Ik weet niet of ik dat wel aandurf...
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij staan op het onderhoudslijstje van Sprint een aantal dingen die gewoon niet, of niet zo vaak nodig zijn. Dingen als benzinefilter, vorkolie. Om de 20KK???? Lijkt me geldklopperij. Vorkolie vervang je als ie niet meer goed dempt ( wat bij normaal gebruik nauwelijks gebeurt), of wanneer je dikkere/lichtere olie wil steken. Om de vier jaar remleidingen???? vanaf de reek '98 zijn ze al verstevigd en moeten in principe nooit meer vervangen worden. Om de vier jaar brandstofleidingen? Wat een onzin. Alle twee jaar de koelvloeistof? idem. Alle twee jaar de dichtingen van de remcylinder en de remklauwen. Nou moe. Ik denk dat ik na mijn pensionering maar motoren ga onderhouden om mijn pensioen aan te vullen. Met dat onderhoudsschema kun je rijk worden, ;-)
 
Heerlijk weekendje wezen sturen in de Eifel, de Sprint heeft zich prima gedragen. Erg leuk rijden daar, was mijn 1e keer!
Is best leuk daar ja.
Over 4 weken ga ik naar Winterberg (hoch-sauerland) om daar wat te gaan sturen.
Maar zo is ook langs de moezel af en het zwarte woud leuk om te doen met de Sprint...
 
~
Is best leuk daar ja.
Over 4 weken ga ik naar Winterberg (hoch-sauerland) om daar wat te gaan sturen.
Maar zo is ook langs de moezel af en het zwarte woud leuk om te doen met de Sprint...~


De Sprint ( zowel de 955 als de 1050) zijn motoren die zich overal thuisvoelen. Of je nu hard wil boenderen, of relaxed toeren, bergpassen flitsen of een snelwegverbindingsrit van + 1000 km, lukt allemaal met de vingers in de neus.

Ook heeeeeel leuk en geen toeristen : het Erzgebergte ten zuid/oosten van Dresden/Chemnitz. Meteen goedkoop gaan eten in Tsjechië en het MZ museum op de Augustusberg.............. Hotelletjes voor de prijs waar je hier alleen maar van kunt dromen.............
 
Wij zaten in de buurt van Cochem. Prachtige omgeving. En ja, daar is de Sprint erg in zijn element. Vooral op de hairpins bergop is het koppel in lage toeren van de Sprint heerlijk. 2e versnelling, beetje gas en hop, de berg op.
Maar het viel me wel op dat afremmen op de motor (gas dicht berg af) niet echt heel goed gaat op de Sprint. De andere motorfietsen (allemaal met carbs) vertraagden beter met gas dicht. Ik moest toch wel veel bij remmen. Let wel, dit was mijn eerste keer op de Sprint in de bergen.
Zondag langs de Moezel naar het noorden en via Koblenz de Rijn weer gevolgd. Daarna via kleine paadjes weer terug naar de slaapplaats, en dat was heftig! Zeer steile hairpins naar beneden.
Maar, na een dagje sturen stapte ik toch redelijk fris van de bike af.
Dat ga ik zeker nog een keertje doen!
 
Ik ga met hemelvaart met een groepje vrienden sturen in de buurt van Cochem ;)

Zijn er mensen hier die ook het Engelse forum Triumphrat.net volgen?
Ik lees daar graag maar post er nooit eigenlijk. Nu probeerde ik iets te vinden over brandstof druk aangezien ik, ondanks de nieuwe tune, toch het idee heb dat hij nog iets te arm staat afgesteld. Tuurlijk, dat "gorgelen" als je het gas dichtknijpt klinkt wel geinig, maar toch. Nu kwam ik daar de zogenaamde "FPR" oftewel Fuel Pressure Regulator mod tegen. Die bestaat voor zowel de 955i als de 1050 maar voor de 955i is hij redelijk eenvoudig terwijl bij de 1050 er wat knutsel werk vereist is. Komt er op neer dat je de bovenkant iets indeukt (ong 3mm) om de veer in de FPR meer spanning te geven waardoor je de druk verhoogt. Van 41 standaard naar ongeveer 50-60 PSI.

Iemand dit al eens gedaan? Ik het dit weekend wellicht eens proberen. Eerst eens bij de dealer checken wat een vervanger kost voor het geval ik weer terug naar standaard wil.

Wat meer info:
http://www.triumphrat.net/sprint-forum/140741-fuel-pressure-mod-2.html#post1569255
Post inexpensive mods here - Page 5 - Triumph Forum: Triumph Rat Motorcycle Forums

Gaat dus om dit ding (955i)
6681d1213228731-fuel-pressure-regulator-hose-i-think-fuelpressreg.jpg
 
[quote]Fazer-Ricky schreef op 07 mei 2014 @ 22:12:

Maar het viel me wel op dat afremmen op de motor (gas dicht berg af) niet echt heel goed gaat op de Sprint. De andere motorfietsen (allemaal met carbs) vertraagden beter met gas dicht. Ik moest toch wel veel bij remmen. Let wel, dit was mijn eerste keer op de Sprint in de bergen.
!~[/quote]


kan ik me moeilijk voorstellen. Ik doe, zelfs in de bergen, bijna niet anders dan op de motor afremmen. Maar op de motor afremmen is niet alleen een kwestie van "gas dicht" he. Je moet ook steeds terugschakelen. Hoe hoger de toeren, hoe beter ie op de motor afremt.
 
Hallo sprint liefhebbers.
Hier een berichtje van een nu nog vreemde eend maar wellicht binnenkort ook een sprint eigenaar. Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk info over een 2010 (mrt) model ST1050 blauw,met het kenteken MX-JB-25. Deze motor heeft ongeveer 22k gelopen. Er zit nu een nieuwe teller in. Bij een Thriumph dealer uitgevoerd. Echter ontbreken de boekjes. In principe al een aantal redenen om weg te lopen ware het niet dat de bike bij een officiële "Honda" dealer staat en de prijs heel scherp is, mede vanwege de genoemde punten, maar wel met eventueel Bovag garantie. Tel daarbij mijn kriebels op en mijn interesse is er nog steeds. De betrouwbaarheid van de ST is mij ook bekend en maakt het nog iets makkelijker. Ook de proefrit leverde een plusje op terwijl ik met 25jr test en ook werk kilometers best heel kritisch ben.
Neemt niet weg dat ik zoveel mogelijk zekerheden wil inbouwen en vandaar ook mijn vraag.
Mochten jullie deze motor kennen of weten waar en hoe ik aan meer info kan komen houd ik mij aanbevolen. Thanks alvast. Paul
 
Weet je bij welke Triumphdealer dat gedaan is, waarom? Wil de Hondadealer, die hem vermoedelijk ingeruild heeft, je niet de naam/adres van de vorige eigenaar geven, zodat je contact met hem kunt opnemen? Als ie dit niet wil doen, of hem niet ingeruild heeft, vingers weg, zou ik zeggen.
En wat noem je een scherpe prijs?
Kijk eens over de zuidgrens in Belgenlandje. Daar vind je ze vast nog goedkoper.
 
De Honda dealer is volledig meewerkend. Zij hebben de ST via de handel ingekocht tezamen met meerdere honda's. Hij heeft een tijd in het magazijn gestaan wegens de problemen met de tellers. Dit is dus uiteindelijk opgelost met een nieuwe tellerpartij. Naar het adres van de Thriumph dealer wordt nu nog gezocht. Ik had de hoop dat het netwerk Thriumph dealers er een database op nahouden zoals dat in de autowereld ook gebruikelijk is, maar helaas..Wel via de RDW kunnen achterhalen dat de bike maar 1 eigenaar heeft gehad hiervoor. De prijs zit rond de €6500 afhankelijk van aflevering en/of inruil. Nogmaals de dealer is volledig meewerkend. Hij zegt ook dat hij liever alles erbij gehad had. Maar daar zou de prijs dan ook naar zijn. Vandaag de ST een paar uur meegekregen en na de bandenspanning en wat andere afstellingen ff lekker onder handen genomen. Moet gezegd....snaarstrak. Pakt perfect op en ook de remmen voelen zoals het hoort. Niks sompig of iets van dien aart. Nog niet vermeld maar hij is ook uitgevoerd met ABS. Kortom, praktisch kan ik niets raars ontdekken maarja op papier heb ik het liefst ook alles een beetje kloppend.......
 
Iemand nog belang bij een originele triumph bagagerek voor een Sprint ST of RS? Onlangs aangeschaft maar gaat toch niet worden gebruikt. Prijs is 75 euro excl verzendkosten.

full
 
@RBS huh, heb je er al weer een te koop? haha

Bij mijn Sprint heb ik trouwens een originele kofferset. Die heb ik vorig jaar incl. montage rek verwijderd en de uitlaat omhoog geplaatst. Niet alleen omdat ik het een stuk mooier vind staan, maar die koffers gebruik ik zelden. Ik bewaar ze netjes omdat ik nog graag een keer op motor vakantie wil.

Maar goed, om toch wat mee te nemen aankomend motorweekend zat ik weer te twijfelen, hele kofferset weer monteren voor dat ene weekend? Eigenlijk geen zin in. Dus via motor-forum een mooie tassenset op de kop getikt waar het vrouwtje op haar SV650 ook nog wat aan heeft. Toepasselijk heet de tassenset ook nog Oxford Sprint en de kleur staat ook niet onaardig.

FF over de motor heen gelegd om te kijken hoe het staat:

j7dfls.jpg
 
Laatst bewerkt:
@outdoor67 onderhoud zou dan door een Nederlandse Triumph dealer gedaan zijn, het is zo te zien geen import fiets. Aangezien het geen jap is, is het aantal dealers nog overzichtelijk. Oftewel, je zou gewoon wat Triumph dealers kunnen afbellen. En als je weet uit welke buurt hij ongeveer komt wat gerichter bellen. Zelf denk ik dat je niet zo heel snel een miskoop zal doen zolang de motor maar goed nagekeken is. Weet je of die km stand klopt? M'n vader zegt altijd: als die voetstepjes origineel zijn kun je redelijk schatten bij een lage km stand: zijn ze echt versleten heeft ie waarschijnlijk meer gelopen ;)
 
[quote]hozzira schreef op 10 mei 2014 @ 10:04:
M'n vader zegt altijd: als die voetstepjes origineel zijn kun je redelijk schatten bij een lage km stand: zijn ze echt versleten heeft ie waarschijnlijk meer gelopen ;)~[/quote]


Voetstepjes vervangen kost natuurlijk geen drol. Kijk eens naar de slijtage van de remschijven. Met die kilometerstand mag er nog niet veel slijtage zijn. En kijk eens naar de remblokjes, zijn die origineel Triumph? Met 22K moeten er de eerste nog opzitten. En de grepen van de handvaten. Met 22 K mag daar nog niets van slijtage op te zien zijn. Zit er een origineel luchtfilter in?? Als vervanging wordt dikwijls een ander ( goedkoper) merk gemonteerd. Zo ja, dan zal ie ook wel meer gelopen hebben. Is het luchtfilter origineel en heel smerig??? Ook meer dan 22K. ( Ik heb net de mijne vervangen met 35K en eigenlijk was het filter nog niet echt vuiL)

Langs de andere kant is natuurlijk ook een Sprint met 40 of 60 op de teller, of zelfs meer geen probleem. Maar dan moet je wel de prijs met andere ogen bekijken.
 
Klopt, mijn pa kijkt vaak of de stepjes nog origineel zijn. Maar goed, benzine filter dient toch volgens het boek ook om de 20k vervangen te worden? Daar staat altijd een datum op
 
Zie mijn opmerking een paar replays terug. Benzinefilter is een van die dingen die normaliter echt niet alle 20K moeten. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn motor een grote 20K beurt laat geven, en zijn motor dan verkoopt. ( dus geen origineel filter is vrijwel zeker veel meer kilometers) Als die Hondadealer die motor in de "handel" ingekocht heeft is ie waarschijnlijk niet ingeruild, maar waarschijnlijk aan een "opkoper gegaan". Dan vraag ik mij af: "als ie niet ingeruild is, waarom verkoopt ide eigenaar een motor met zo'n lage kilometerstand niet particulier?? " Dan krijgt ie er veel meer voor. Snap je mijn gedachtengang?
 
@RBS huh, heb je er al weer een te koop? haha

[afbeelding]

Eeeeh ja O-) !! Had hem gekocht voor het geval ik met de Sprint RS een weekend weg zou gaan. Maar nu wilde ik hem laatst even monteren en bleek dat de montageplaat niet op de motor zat. Aangezien het de planning is om de RS aan het einde van het seizoen weer te verkopen komt deze plaat er niet. Dus het rekje mag ook weer naar de volgende eigenaar :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan