JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DEVÁTÁ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb vorige week een set voorpoten bij Soojo opgehaald.
Ondertussen heb ik nu 2 knappe rechte poten thuis liggen!

Monteren in de kroonplaat lukte niet. Een hele avond aan besteed,op een gegeven moment was ik het echt zat! :(
Nu dus in afwachting van het moment dat ik tijd heb om een m25x1 bout te kopen. Dan kan ik een montage tooltje maken. :)
 
Ik heb vorige week een set voorpoten bij Soojo opgehaald.
Ondertussen heb ik nu 2 knappe rechte poten thuis liggen!

Monteren in de kroonplaat lukte niet. Een hele avond aan besteed,op een gegeven moment was ik het echt zat! :(
Nu dus in afwachting van het moment dat ik tijd heb om een m25x1 bout te kopen. Dan kan ik een montage tooltje maken. :)
Ja. Een beetje lastig zonder trekker. '(
 
Kooknie. Soms gaan ze wat lastig terug als de boel een beetje vuil is. En soms moet je ff met de schroevendraaier tussen dat gedeelte wrikken waar de boutjes doorheen gaan.

En even voor de zekerheid, je hebt toch wel de vuldoppen er af he? :P
 
Je bedoelt de sleuf van de onderste kroonplaat?
idd een dikke schroevendraaier oid tussen tikken, dan kun je de binnenpoot gewoon helemaal naar boven schuiven.. moer er op en klaar?
 
Ik stond vorig jaar bij Hyperpro met een TL1000R.. bleek de kroonplaat krom.
De voorvorkpoten zaten, zelfs met drie man aan het werk, WD40, en alle denkbare tools muur en muurvast. :X
Jammer dat de achterveer er al in zat (hoop werk met rotatiedemper), had thuis nog zo'n motor staan en dacht dat ik met de beste was..
 
Hm, dan heb ik of stuggere veren, of minder dikke armen dan jullie! :P

Vorige keer heb ik het volgens mij met behulp van mijn vader of broer gedaan. (4 jaar geleden).
Krom zijn ze niet, als ik de spiraalveren demonteer, schuif ik zo zo netjes in de kroonplaten. Echter, met de veren gemonteerd, krijg ik de laatste 3 centimeter niet voor mekaar.

Maar! vandaag kreeg ik wat gereedschappen van de TD op mijn werk te leen. nu kan ik ze er zo inschroeven! :)
 
Hm, dan heb ik of stuggere veren, of minder dikke armen dan jullie! :P

Vorige keer heb ik het volgens mij met behulp van mijn vader of broer gedaan. (4 jaar geleden).
Krom zijn ze niet, als ik de spiraalveren demonteer, schuif ik zo zo netjes in de kroonplaten. Echter, met de veren gemonteerd, krijg ik de laatste 3 centimeter niet voor mekaar.

Maar! vandaag kreeg ik wat gereedschappen van de TD op mijn werk te leen. nu kan ik ze er zo inschroeven! :)
Herkenbaar. :Y
 
foto van het gereedschap ? voor de andere die misschien ook tegen zo een probleem aan lopen
mooi dat het gelukt is
 
foto van het gereedschap ? voor de andere die misschien ook tegen zo een probleem aan lopen
mooi dat het gelukt is

full

Dit is de trekker. En het gaat inderdaad om de laatste 3 cm. Je moet zo'n poot bijna helemaal bovenin krijgen om de bovenste ontluchtingsbout erin te kunnen draaien. Dit ding dus (met die nylon ringen erom heen). Heeft maar een korte schroefdraad.

full

Het wordt nog lastiger als er een beugel tussen de poten zit, waaraan je het spatbord moet bevestigen (zie foto hierboven). Als je bijvoorbeeld de rechterpoot omhoog getrokken hebt (je moet tegen de veer induwen/trekken en ze zijn zwaar), moet je de trekker eruit draaien en de bout erin zetten. En je moet tegelijkertijd de linker poot een beetje op z'n plek houden. Is bijna niet alleen te doen, en zeker niet zonder trekker. Maar mij is het ook gelukt.
 
Laatst bewerkt:
Droog ! En het vriest niet meer. Demontage 634 begonnen :) Zijkastje (als vervanging voor olietank) gekocht bij Roukema.

full
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een kogelschakelaar-naar-claxon alarmpje(5 euro) in de 638 zetten,
Maar de claxon is min geschakeld.. dus moet het kogelschakelaartje dat via een verstopt schakelaartje dat ook doen.. wel even kop erbij houden strax(ben beetje duf)
 
Vandaag de voorvorkpoten succesvol gemonteerd! :)

Hieronder het stukje gereedschap dat ik van mijn werk mocht lenen. Het lijkt erg op het tooltje dat Soojo liet zien. Maar het is een soort spreidtangetje.

Ik heb 2 stukken PVC pijp in elkaar gelijmd, die in de het schroefdraad gedrukt. Vervolgens daar het spreidtangetje in gezet. Vervolgens kon ik met het gemonteerde draadeind, de poten zo omhoog schroeven, en vastzetten d.m.v. de bouten in de onderste kroonplaat.
full

full


Hierbij de actiefoto's ;)

full

full

full


Het voorwiel past nu niet meer tussen de vorkpoten, dat is opzich vreemd, want in de oude situatie ging dit makkelijk. :( Misschien past het als ik de poten nog wat uit elkaar trek, ik kom niet veel ruimte te kort.
Maar dat is voor een volgende keer.
Zo op het oog leek de velg overigens nu een stuk beter in het midden te zitten. Maar daar kom ik pas achter als ik het spul gemonteerd heb. :P
 
zo zie je maar weer dat er verschillende mogelijk heden zijn om de voor vork poten te
monteren , mooi dat het zo gelukt is
 
Maarrrr die zijn ook andere dan van een 638/640 dus wellicht was het sammie en mij ook niet gelukt met dit type poten.
 
OK, zo'n vermoeden had ik stiekem al een beetje. :)

Het probleem bij de 634 is het volgende:
als je van onderaf de poten erin duwd, schuiven ze in, daardoor moet je de veren veel verder comprimeren, om de binnenpoot in de bovenste kroonplaat te krijgen.

Als je trekt aan de binnenste poot, dan blijft hij altijd uitgeschoven, en hoef je de veer veel minder ver uit te trekken.

Hopelijk heb ik van de week tijd om het voorwiel te monteren. Ik kan niet wachten op het eerste ritje! :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan