Ketting omdraaien; erg?

Cyber--

Die hard MF'er
1 aug 2007
895
1
Alphen aan den Rijn
Even een situatieschets:

Mijn ketting is bijna op, gaar, etc. Nou heb ik eenzelfde motor in de tuin staan (nouja, in onderdelen dan) met een goede kettingset. Tandwielen zitten respectievelijk op het blok en het achterwiel, maar de ketting heb ik er al maanden geleden afgehaalt.

Aangezien ik tot het echt te koud wordt nog wel even wil doorsturen, wil ik deze kettingset er tijdelijk op leggen; in de winter gaat de hele fiets toch uit elkaar om het frame te poedercoaten, dan schaf ik tegen die tijd wel een mooi nieuw setje aan.

De vraag dus, zie topic titel, ik heb geen idee wat de orginele draairichting was. Maakt dit uit (als in, gaat binnen 2000km die ketting enorm hard slijten), is dit te zien (bepaald slijtspoor waar ik naar kan zoeken?), of is het niet erg, gewoon er op leggen en raggen maar!?

Ik kon geen vergelijkbaar topic vinden, alleen een topic van een brikker die na 50.000 km zn ketting binnenstebuiten gedraait had, ergens hetzelfde idee..

bvd :)
 
denk dat het niet veel uitmaakt, de ketting word getrokken door het v-tandwiel en trekt aan het a-tandwiel..
De slijtage aan de pinnen waar de rollers omheen zitten komt dus van 2 kanten..

maar ben geen exper ;)
 
Je kunt het wel terug zien aan de ketting. Als het goed is zit er wat speling op de rolletjes, kijk welke kant op de speling het grootst is tenopzichte van de centrale pennetjes.
Die kant waar de meeste speling op zit is in de tegenovergestelde richting van je draairichting.

De kant van de pinnetjes van de ketting waar het tandwiel als het ware aan trekt slijt wat meer in dan de rest van het oppervlak. De pinnetjes slijten dus niet gelijkmatig af, maar van af een kant wat meer(worden een soort van halfe maantjes in doorsnede). Daarom lijkt het mij ook wel verstandig om hem wel in de goede richting er op te leggen.


Edit: uhm, volgensmij klopt m'n verhaaltje niet |(

Maar toch slijten ze volgensmij aan de ene kant wel meer dan aan de andere kant (tandwiel tanden verschil is miss de oorzaak???)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoeveel km je verwacht nog te rijden met die ketting en met wat voor motor en wat voor rijstijl?

Zoals ik al zei, misschien 2000km, Het is een Yamaha GTS 1000 (100pk) en ik rijdt aardig door :)

binnenste buiten draaien vind ik knap.


verder heb je mijn zegen wat betreft monteren van een ketting, ik zou het visje dan wel weer verkeerd, maar dan eigenlijk goed monteren en aan de buitenzijde.

su6 m8

Niet zo moeilijk binnenstebuiten draaien; ketting breken, draaien en weer klinken :)

Je kunt het wel terug zien aan de ketting. Als het goed is zit er wat speling op de rolletjes, kijk welke kant op de speling het grootst is tenopzichte van de centrale pennetjes.
Die kant waar de meeste speling op zit is in de tegenovergestelde richting van je draairichting.

De kant van de pinnetjes van de ketting waar het tandwiel als het ware aan trekt slijt wat meer in dan de rest van het oppervlak. De pinnetjes slijten dus niet gelijkmatig af, maar van af een kant wat meer(worden een soort van halfe maantjes in doorsnede). Daarom lijkt het mij ook wel verstandig om hem wel in de goede richting er op te leggen.


Edit: uhm, volgensmij klopt m'n verhaaltje niet |(

Maar toch slijten ze volgensmij aan de ene kant wel meer dan aan de andere kant (tandwiel tanden verschil is miss de oorzaak???)

Geeft niet, ik snap het. Ik ga om te beginnen de ketting eens goed schoonmaken en kijken of ik inderdaad wat speling kan vinden, of andere slijtage plekken, anders gewoon er op en rijden, als het niet goed voelt dan merk ik het vanzelf..
 
Zoals ik al zei, misschien 2000km, Het is een Yamaha GTS 1000 (100pk) en ik rijdt aardig door :)Niet zo moeilijk binnenstebuiten draaien; ketting breken, draaien en weer klinken :)Geeft niet, ik snap het. Ik ga om te beginnen de ketting eens goed schoonmaken en kijken of ik inderdaad wat speling kan vinden, of andere slijtage plekken, anders gewoon er op en rijden, als het niet goed voelt dan merk ik het vanzelf..

Je kan de ketting gewoon omdraaien, als je een nieuwe ketting koopt die je moet klinken, dan staat er bij een hoop sets ook geen rij-richting op, dus het maakt niet echt uit welke kant het op draait.. als je hulp nodig hebt ofzo gewoon ff roepen kan altijd wel gaatje vinden om mee te kijken :)

:W
 
heb je wel eens de schade gezien die een gebroken ketting aanricht ?
iets meer als die 150 euro dat een nieuwe ketting kost
enne als er iemand achter je rijdt waneer die breekt wat denk je van de aansprakelijkheid ?

Vooral die aansprakelijkheid lijkt me echt heel realistisch ja... :Z

Kom op, als die donormotor nog zou rijden zou die kettingset ook gewoon in gebruik zijn!
Als die set in goede staat is kun je daar probleemloos nog die paar duizend kilometer mee rijden!

Altijd dat paniek zaaien over elk onderdeel wat heel misschien niet aan nieuwstaat eisen voldoet...
TS geeft zelf al aan om bij de grote opknapbeurt een nieuwe set te gaan monteren.
 
De kettingset is inderdaad maar eventjes gebruikt, voordat de donorgts zich in de motorkap van een mercedes boorde.. eerst kijken, dan pas de weg op rijden meneer mercedes..

Maar goed, ga morgen eens zoeken naar de klink, klinkt inderdaad erg logisch dat die aan de buitenkant moet zitten, dan is in ieder geval de draairichting goed :)

@ Rambabbel: staan nu drie GTS'sen voor de deur, en de schuur, tuin en zolder ligt vol met onderdelen :-) Zeker voor een GTS handig om wat reservespul te hebben, aangezien de dealers steeds minder kunnen leveren (knipperlichten vooral :P)

Bedankt voor alle input! En Nick: volgens het KNMI is het morgen iig droog en zonnig, dus ik ga direct uit het werk aan de slag.. en je weet waar mn huis woont :)

Klinken hoeft niet; ik haal gewoon de achterbrug er uit (naar mijn idee veel makkelijker, en wil mn achterrem toch nog even voorzien van nieuwe rubbertjes en olie)
 
Ik heb het vermoeden dat het snel afgelopen zal zyn met je ketting en tandwielen. Je tandwielen slyten op een bepaalde manier op de slytage van de ketting en nu krygen ze het van de andere kant te verduren. Maarja het blyft een leuk experiment ; eens kyken wat het resultaat is. Maar wel het spul goed in de peiling blyven houden he'. Succes, greetz
 
Tja...kan wel gaan roepen dat het niet slim is. Maar dan denk ik weer aan de tijd dat ik net m'n rijbewijs had. Op de snelweg (na een nachtdienst in het weekend, lekker rustig) wilde ik nog wel eens testen hoe lang ik mijn ogen dicht durfde te houden. Als orientatie gebruikte ik de echo van het motorgeluid die terugketste van de vangrail. Een ander gaat parachute springen of al-bundy-jumpen :-) dacht ik toendertijd...

Ik zou in ieder geval heel goed de vrije slag meten als je klaar bent. Mocht dat na korte tijd meer zijn geworden, kan je dat denk ik opvatten als een waarschuwing. En let op dat je niet ook nog eens de tandwielen gaat spiegelen.

Ps, welke kleur bloemen vind je het mooist?
(J/K)

Success, Ka
 
Ik zou heel erg oppassen met het schoonmaken van de ruilketting, gewoon niet doen, deze wordt dan langer en zal niet meer goed op de tandwielen liggen. Gewoon erop leggen en een partij ketting vet erop spuiten (van dat eerst vloeibaar en na een min vet) spul. Daarna regelmatig lees wekelijks inspuiten en dan zie je vanzelf of het goed gaat, komt de ketting in onbalans, is gewoon een nieuwe kopen. Trouwens hier is ook al een topic overgeweest laast, had iemand zijn hakken stoten in de aandrijving.
 
Tja...kan wel gaan roepen dat het niet slim is. Maar dan denk ik weer aan de tijd dat ik net m'n rijbewijs had. Op de snelweg (na een nachtdienst in het weekend, lekker rustig) wilde ik nog wel eens testen hoe lang ik mijn ogen dicht durfde te houden. Als orientatie gebruikte ik de echo van het motorgeluid die terugketste van de vangrail. Een ander gaat parachute springen of al-bundy-jumpen :-) dacht ik toendertijd...

Ik zou in ieder geval heel goed de vrije slag meten als je klaar bent. Mocht dat na korte tijd meer zijn geworden, kan je dat denk ik opvatten als een waarschuwing. En let op dat je niet ook nog eens de tandwielen gaat spiegelen.

Ps, welke kleur bloemen vind je het mooist?
(J/K)

Success, Ka

:?


:/

:)

*D

:}

Ik heb dat wel eens op de fiets gedaan, toen ik 8 was of zo. Hield het toch een paar honderd meter vol, voordat ik met een bloedende lip tegen de boom lag... (geen motorgeluid he...)
 
Tja...kan wel gaan roepen dat het niet slim is. Maar dan denk ik weer aan de tijd dat ik net m'n rijbewijs had. Op de snelweg (na een nachtdienst in het weekend, lekker rustig) wilde ik nog wel eens testen hoe lang ik mijn ogen dicht durfde te houden. Als orientatie gebruikte ik de echo van het motorgeluid die terugketste van de vangrail. Een ander gaat parachute springen of al-bundy-jumpen :-) dacht ik toendertijd...

:} :} hahahaha dat heb ik ook gedaan... en wel meer dan eens ook lol. Ik doe het nog wel eens hoor, maar dan als ik bijvoorbeeld met de hond loop te wandelen.... hoe lang gaat dat goed met ogen dicht. De drang om je ogen te openen is ontzettend groot... en als je dan naast het voetpad stap, dan schrik je je echt een ongeluk. Ach je moet wat doen he :+


@TS: Ik zou me niet zo druk maken en gewoon die ketting erop leggen. Het is niet alsof je er het circuit mee op gaat he. Wel even goed schoonmaken (effe in een bakje diesel doet wonderen) en lekker vet houden bij gebruik.
 
Ik zou heel erg oppassen met het schoonmaken van de ruilketting, gewoon niet doen, deze wordt dan langer en zal niet meer goed op de tandwielen liggen. Gewoon erop leggen en een partij ketting vet erop spuiten (van dat eerst vloeibaar en na een min vet) spul. Daarna regelmatig lees wekelijks inspuiten en dan zie je vanzelf of het goed gaat, komt de ketting in onbalans, is gewoon een nieuwe kopen. Trouwens hier is ook al een topic overgeweest laast, had iemand zijn hakken stoten in de aandrijving.

Kun je hier ook een onderbouwde oorzaak bij geven? Zie niet echt waarom het weghalen van vuil en het verversen van vet ineens een paar tienden milimeter aan de schakels weg zal halen waardoor de ketting langer wordt?

@ Sff: ik wil geen kist ^^
 
Terug
Bovenaan Onderaan