Ketting + tandwielen aanschaffen ... welke en waar ???

JAMF

Holy Crêpe
12 aug 2006
3.374
889
Rotterdam
Ben toe aan een nieuwe set tandwielen en een ketting voor mijn TDM 850 (4tx)
(zoekfunctie al gedaan....... te lui om 12202 berichten na te lezen)


Nu zit er een DID 525 Hv o-ring ketting op, maar als ik ga zoeken vind ik ook X-Y-Z- ringen.

en welk merk is het beste volgens ervaringsdeskundigen


DID, DC, Regina, Tsubaki........


En dan een hele set , of Tandwielen van het ene merk en ketting van het andere ?


En ga ik dit het beste bij de motorzaak aanschaffen en laten doen,
of zelf kopen op het internet en zelf klinken, (klinkapparaatje erbij)
10003136_910_02.jpg

of zelf kopen en bij de motorzaak laten klinken.....
 
Laatst bewerkt:
Heb kort geleden ook een ketting plus tandwielen nodig gehad. Kwam toen het goedkoopste uit bij Jos Smit Motoren, Tsubaki Gold Xring plus JT tandwielen.
Mailtje sturen, betalen(kan per computer), volgende dag binnen. Je kan met korting dan gelijk een kettingklinker kopen, heb ik toen niet gedaan maar had het voor het gemak beter wel kunnen doen. Ketting bevalt prima.
Als je een héél klein beetje kan sleutelen kan je dit makkelijk zelf doen


Greetz :]

Jan
 
Laatst bewerkt:
Heb kort geleden ook een ketting plus tandwielen nodig gehad. Kwam toen het goedkoopste uit bij Jos Smit Motoren, Tsubaki Gold Xring plus JT tandwielen.
Mailtje sturen, betalen(kan per computer), volgende dag binnen. Je kan met korting dan gelijk een kettingklinker kopen, heb ik toen niet gedaan maar had het voor het gemak beter wel kunnen doen. Ketting bevalt prima.


Greetz :]

Jan

http://www.jossmit.nl
Hmmmm ... ziet er best leuk uit ... kwa prijs dan ....
nu nog effe tandjes tellen ..
 
is goed zelf te doen hoor! ik heb het pas ook voor het eerst gedaan (nieuwe tandwielen en ketting) en de ketting geklinkt met 2 hamers i.p.v. zo'n duur klinksetje, enige voordeel van het klinksetje is dat de klink er hetzelfde uitziet als de rest, en met een hamer niet, volgens de motorzaak hier in de buurt.
 
Ik heb een setje van RK gemonteerd en ook zelf geklonken met 2 hamers (en een centerpunt voor het kelken) en nog nooit problemen gehad in de 20k die hij er al onder hangt.
Vor iemand die niet zoveel ervaring heeft in het sleutelwerk raadt ik het trouwens niet aan om het zelf te doen d.m.v. 2 hamers en een centerpunt maar met een klinkapparaatje moet het wel gaan.
Het scheelt misschien ook dat ik veel met kettingen hebt gewerkt (welliswaar aan machines) waarbij er krachten op komen te staan die wel meer zijn dan een motor met 150PK :+
 
Ik ben laatst ook op zoek geweest naar tandwiel/kettingset, de goedkoopste die ik kon vinden was www.hopmotorsport.nl. 130 euro voor een setje AFAM spul
 
Zo'n duur klinksetje.... bij Jos Smit te krijgen voor welgeteld 35 Euro.
Lijkt me inderdaad een vreselijke diepteinvestering, vooral gaan lopen klieren met een paar hamers dus... :Z
Ik heb een tijdje geleden zo'n klinkding bij Louis gekocht, maar die is na een keer of 4 gebruiken gewoon kapot, dus verwacht er niet al te veel van qua diepteinvestering... '(

Bij Louis zijn ze ook vaak in de aanbieding voor een euro of 30 geloof ik, maar als je een echte wilt kopen dan ben je ongeveer 150 euro kwijt...
Kwaliteit kost af en toe gewoon geld denk ik dan maar, en met gereedschap is dat telkens weer waar...
 
Tsubaki met JT Tandwielen! Is beter dan standaard spul (kijk maar in de racewereld.....) Ik koop mijn ketting-tandwielsetjes ook bij Jos Smit in Haarlem. Voor een klein bedrag meer heb je een goldplated ketting, behalve een betere look ook het grote voordeel dat deze ketting niet vatbaar is voor roest. (Als je een standaard ketting goed onderhoud zal deze natuurlijk ook niet roesten, maar toch....) Succes!
 
Ik heb een tijdje geleden zo'n klinkding bij Louis gekocht, maar die is na een keer of 4 gebruiken gewoon kapot, dus verwacht er niet al te veel van qua diepteinvestering... '(

Bij Louis zijn ze ook vaak in de aanbieding voor een euro of 30 geloof ik, maar als je een echte wilt kopen dan ben je ongeveer 150 euro kwijt...
Kwaliteit kost af en toe gewoon geld denk ik dan maar, en met gereedschap is dat telkens weer waar...
Bedoel je die pin, want die kun je nabestellen. Ik kan me voorstellen dat deze kapot kan gaan, wanneer je de ketting wilt splitsen en een pen van de ketting d'r uit moet persen.
 
Bedoel je die pin, want die kun je nabestellen. Ik kan me voorstellen dat deze kapot kan gaan, wanneer je de ketting wilt splitsen en een pen van de ketting d'r uit moet persen.
Ik weet dat je die pin kan bijbestellen, maar die is bij mij gelukkig maar 1 keer gebroken.
Als je zo'n tooltje koopt, bestel dan gelijk zo'n pin erbij, want er is niets vervelender dan weer een paar dagen op zo'n pinnetje wachten alstie een keer breekt B| ...

Maar het ergste is dat het hele tooltje verbuigt als je de boel strak aandraait, en op een gegeven moment schuiven de beide delen gewoon over elkaar heen en dan kan je geen ketting meer klinken... Dat is tenminste bij mij gebeurd. Ik heb de laatste keer met een paar kunstgrepen nog net een ketting kunnen klinken, maar nu kan ik dat ding echt niet meer gebruiken... Toch zonde van de centen...
Aan de andere kant haal je de 150 euro van een echte kettingklinker er ook niet zo maar uit als je 1 keer in de zoveel jaar een ketting gaat vervangen...

Bij de meeste motoren kun je ook een eindloze ketting gebruiken, dan moet alleen je achterbrug er even uit. Kost een half uurtje meer, en dan kun je gelijk de lagers in je achterbrug smeren en controleren....
Een aantal winkels doet niet zo heel moeilijk als je er een ketting koopt, dan mag je hun kettingtool vaak gewoon effe lenen.


@J.A.M.F.
Ik zie dat je in Rotterdam woont. Dan meot je gewoon effe bij Martijns langs gaan. Voor zover ik weet hebben die ook zo'n tooltje. Ketting zal bij hun ook niet stervensduur zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van de week mijn ketting vervangen (DID) hij heeft het 23000 km uitgehouden en dat vindt ik erg netjes
Had hem trouwens (net zoals de nieuwe ) zelf geklonken met een doorslag waar ik het puntje een eindje van afgeslepen had
Heb nu een Stealth achtertandwiel en een DID X gold en da's best wel mooi vind ik
Ketting was 77.50€ tandwiel achter 42,50€ en voor tandwiel 27,50€
Ik heb geen setje gekocht omdat ik een beetje afwijkende tandwielen heb gebruikt
Voortandwiel -1 achter +3
 
ik heb zelf een klinkapparaat gekocht die iets van 80 euro bruto ex btw was en ook daarmee kreeg ik het voor elkaar een pin af te breken.
sinds die tijd doe ik altijd met een slijptol de kop eraf slijpen zodat dat klink apparaat die pin er makkelijker uitkrijgt en een mooi bol kopje erop krijgt bij het erop zetten.
aangezien ik nog wel verwacht alleen bij mezelf al nog een ketting of 5 6 te gaan vervangen vond ik het een nuttige investering.

of ik ben niet handig of ik doe het verkeerd maar met 2 hamers heb je ook 2 paar handen nodig en vond het lomp gemep en alleen maar zeer doen( /whine modus :+ )

en gezien de namen die ik hier langs zag komen, de mijne er ook maar even bij : www.veenbrinkmotorparts.nl

sets zijn meestal een stuk goedkoper en ik heb altijd D.i.D , Renthal en RK

groetjes, sander
 
Al met al bruikbare info ....

achterbrug uitbouwen lijkt me niet zinvol ...
aangezien de TDM geen middenbok heeft ... en de paddockstand toch ergens moet steunen..



Zag in het gereedschap topic ook mooie klink apparaatjes voorbij komen...

Ik denk dat ik er wel uitkom zo ...Tnx
 
Terug
Bovenaan Onderaan