Lage kmstand oude motor, wat zou slijtage kunnen zijn?

friendly ghost

Die hard MF'er
6 dec 2010
639
1
Diemen
Heey!

Ik ga kijken bij een motor met een super lage km stand. Beetje heel erg laat voor een 20 jaar oude motor.. zijn er aanwijzingen die ik kan vinden aan de motor om te zien of hij al over de 100.000 heen gevlogen is?
V.b. speling is bepaalde lagers of misschien kwaliteit van zadel of iets dergelijks?

Ik hoor het graag!
 
Wat is 'super laag'? Mijn V-Strom is over de ton en ziet er gebruikt uit... maar niet veel meer dan 50K geleden. Wat pekelplekjes... maar die kun je ook na 20K al hebben.
 
Buiten dat, verwacht vooral veel uitgedroogde rubbers en membranen om te vervangen. Veel stilstaan is gewoon niet goed voor welk voertuig dan ook
 
Poeh, 10K in 20 jaar.... ik zou verder kijken. Eentje met 60K na 20 jaar heeft ook gemiddeld maar 3K per jaar gedraaid.
Zoek je specifiek iets met een lage stand? Waarom?
 
Mijn motor is uit 1991 met meer dan 100000km en loopt als een nieuwe,dus staar je niet blind op
een hoge km stand,een lage km stand en oud doet een motor veel minder goed.
 
kale banden duidt op veelvuldig gebruik...
 
Een motor die veel kilometers heeft gedraaid, heeft meerdere bandensets versleten. Dat zie je aan achtergebleven plakresten van bandenlood, en beschadigingen op de velgrand. Er zijn al een aantal kettingsets doorheen gegaan, dus zie je afgeronde hoekjes op de moeren van het achter kettingwiel. Olie wordt regelmatig ververst, dus de aftapplug heeft al een zwaar leven achter de rug. Dat soort dingen.
 
Als de motor elk jaar een paar honderd heeft gelopen zou ik me niet druk maken om de lage km stand (als deze klopt). Als hij de afgelopen 5 jaar niets meer heeft gedaan wordt het een ander verhaal. Ga er in ieder geval maar van uit dat er nieuwe banden onder moeten.
 
Gaan kijken, keer op rijden en evt ergens laten keuren.

Zoals er genoeg nieuwere motoren zijn met flinke kuren zullen er ook genoeg oude motoren met lage km stand zonder mankementen zijn. Af gaan op een gemiddelde heeft geen zin, je hebt interesse in deze en je moet zelf de staat constateren.

Speculaties als 'de teller zal versleten zijn door het terug draaien', dat is gewoon kansloos. Gebaseerd op gebakken lucht. Met een beetje pech raakt de verkoper een technisch goede motor niet kwijt omdat een of andere koekenbakker wat onzin het internet op heeft geslingerd.
 
Datum eerste tenaamstelling
spacer.gif
25 maart 1999
Datum laatste tenaamstelling
spacer.gif
19 oktober 2018

Volgnummer eigenaar
spacer.gif
5

Het lange stilstaan was in elk geval niet bij de huidige eigenaar. Uit de advertentie:
"Bij de VTR is het spuitwerk niet helemaal perfect. En de rechter spiegel is stuk. "
"Beide motoren zijn in de winter volledig onder handen genomen waarbij onder andere; het luchtfilter is schoongemaakt, remvloeistof is ververst, olie filter vervangen, olie ververst uiteraard, remklauwen nagekeken, remblokken vervangen, en bij de VTR zijn de remklauwen en remcilinder gereviseerd, evenals de bougies vernieuwd."

Als het waar is, lijkt het me niet verkeerd.
 
en dan zijn er natuurlijk ook nog mensen die bij een motor "revisie" vinden dat de motor dan weer nieuw is en dat de teller weer op nul moet.
maar bij dat soort leeftijden en km.standen kijk goed naar alle rubbers. handvatten en voetsteunrubbers horen behalve ouderdomsverschijnselen bijna nieuw te lijken zijn die versleten klopt de aangegeven stand niet. zo ook met dempingsrubbers in de transmissie (al kan je die niet zien zonder te sleutelen. veel seals kunnen behoorlijk uitgedroogd zijn en binnenkort gaan lekken. stofkappen op de vering geven ook een redelijke slijtage indicatie. een zadel dat niet meer strak zit klopt ook niet als de km stand klopt. zijn de banden nog uit het jaar van de eerste tenaamstelling of daar in de buurt dan is dat een goed teken (wel vervangen dan) maar er is haast niemand die oude banden monteert als hij de teller terug draait of als de teller weer op nieuw begint. nieuwe banden kan je dan weer niks van zeggen maar het geeft in ieder geval aan dat er iets aan onderhoud is gedaan.
 
Ja denk ik ook...………………….

Aan remschijven en handgrepen kan je meestal duidelijk het gebruik zien. Met 10.000km zijn de remschijven nog (vrijwel) nieuw.
Ook in dit geval de DOT-code van de banden. Lijkt me niet dat die ooit vervangen hebben hoeven zijn met zo'n lage km-stand.
De bandjes zullen dan natuurlijk wel volzitten met droogtescheuren...…………………..
 
Heey!

Ik ga kijken bij een motor met een super lage km stand. Beetje heel erg laat voor een 20 jaar oude motor.. zijn er aanwijzingen die ik kan vinden aan de motor om te zien of hij al over de 100.000 heen gevlogen is?
V.b. speling is bepaalde lagers of misschien kwaliteit van zadel of iets dergelijks?

Ik hoor het graag!
Een vrouw van 80 die eruit ziet als iemand van 23 die laat je ook staan :?
 
Ik verschrote soms banden binnen de 3000km dus dat zegt niks,mijn record staat op 1600km})

Als het dan toch moet, kan je je banden ook al bij de dealer om de hoek helemaal oproken.
Maar welke GEK doet zo iets? Kan je trots(?) in de kroeg melden dat je nog geen km hebt gereden met je bandje................8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan