MaxSYM 400 & 600 Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat mij opvalt Tom, is dat er sowieso er in België meer scooters rijden dan in Nederland, ik kom in Nederland sporadisch een zware scooter tegen, en ik rij veel in Nederland. Misschien ligt het ook een beetje aan de prijs, maxiscooters kosten ook geld hé, en je moet je dan uitrusten alsof je op een zwaardere motor rijdt. Misschien daarom. In België is een motor of een scooter ook fiscaal interessanter, misschien ook daarom.
 
Kan iemand mij vertellen hoe je bij de stelschroef komt om het stationairtoerental aan te passen?
Koud = 2000-2100 warm=1800-1900, Rijdt bijna weg wanneer je stil staat en hij koud is.
Ik las dat sommigen 1900 koud en zo'n 1500 warm hebben.
Met googlen kom ik niet verder
 
Laatst bewerkt:
Bij mij ook ongeveer 1900 koud en 1500 warm. Maar wanneer ik de verlichting afzet ook 2100 warm . Dus zeer gevoelig bij energieverbruik.
 
600 toeren meer indien de verlichting uit is, is wel heel erg veel???
Ik rij met autom. verlichting, dat betekent alleen de dagrij-led. zal eens voor de aardigheid uittesten wat hij doet met de verlichting aan.

Ik wil het toerental sowieso wat lager hebben dan nu het geval is.
 
is een beetje een wilde raming .zal morgen eens juist zien. Maar vorige week was ik aan het rijden en het viel mij op dat het toerental op of boven de 2000 was. Ik zei nog tegen mijn vrouw dat ik dat abnormaal vondt. Enige tijd later zag ik toevallig dat mijn licht uitstond en toen ik de verlichting aanzette zakte het toerental meteen onder de 2000. Ik denk dat ik dan op 1500 zat.Maar morgen weet ik het exact te vertellen.
 
Hallo Walrenshi. Je hebt hier niet te maken met een oud motortype maar met een elektronisch injectiesysteem op de MaxSYM400i, toch de mijne. DE ECU (Electronic Control Unit) regelt het ganse verbrandingssysteem, en daar zijn een heleboel elementen die door deze stuurkast gecontroleert en gestuurd worden. Je kan online de handleiding downloaden (maar niet in het nederlands) voor onderhoud en herstelling, nl. MAXSYM 400i SERVICE MANUAL (telt 244 blz.) Dit is de meest uitvoerige documentatie van MaxSYM400i. Je hersteller-dealer heeft een diagnosetoestel dat hij aansluit op de voorzien aansluitstekker om de ECU te controleren en regelen. Welkom in het elektronische injectiesysteem-tijdperk. De tijd van zomaar met regelvijsjes te werken is zo goed als voorbij met de nieuwe motoren. Je kan dit nog manueel proberen, maar dan lees je best die handleiding even, er staat ook een alternatieve manier in om metingen te doen met multimeters, maar voor sommige zaken is het diagnosetoestel toch best te gebruiken.
Lees best Hfdst 4. Fuel Injection System (Brandstofinjectiesysteem)
En ja, heel wat zaken sturen je stationair toerental, zoals de behoefte om je alternator stroom te laten leveren, de temperatuur van de omgevingslucht, enz. De ECU zal alle electronische componenten sturen en bijsturen tijdens het rijden, nodig om je motor optimaal te laten fungeren.
Ik hoop dat je hier iets mee bent. Het onderdeel dat het stationair toerental bepaald is de ISC stepper motor (Idle Speed Control Valve). Er is wel een kleine regeling die je kan doen aan de gasklep (throttle valve) om ietswat aan je stationnair toerental te doen, maar dan moet best daarna gans je ECU gechecked worden en geregeld, om terug de ideale verbranding te laten gebeuren, hetgeen ook wordt afgeraden. Je kan dat vijsje vinden in de handleiding en ook het principe van de werking van de ECU.
Volgens de technische handleiding is het stationair toerental bij 10°C 1550 TPM +of- 100, dus ligt tussen de 1450 en 1650. Maar bij kouder weer gaat die bij koude start hoger liggen.
De handleiding kan je vinden op de link http://www.motorcycle.in.th/filemgmt/index.php?id=181.
Veel succes.
 
Hallo old-scooterfan
Bedankt voor jouw bijdrage. Deze uitgebreide heb ik al eens gedownload. Wanneer ik hoofdstuk 4 lees, dan denk ik bijna dat een klein beetje draaien aan de stelschroef geen hele check behoeft.
Het verschil in toeren tussen koude <> Warme motor is zo'n 350 rpm, daar zit het probleem niet in. En zo'n 'ouderwetse' stelschroef moet toch geen probleem zijn !?

full


Het staat er wel een beetje 'bedreigend' beschreven.
Wellicht dat iemand het al een keer gedaan heeft?
 
Ik wou je zeker niet bang maken hoor, maar met zo logische schakeldozen ben ik altijd voorzichtig of ik moet de gehele werking kunnen lezen. het zijn zaken die in een testlabo zijn uitgetest en geregeld. Misschien nuttig om de scooter even aan het diagnosetoestel van MaxSym te hang en bij je dealer. Dat mag je niet veel kosten, ik denk dat ook via het diagnosetoestel zaken kunnen geregeld worden die het samenspel van de componenten van de ECU regelen. Je gaat dan toch uitsluitsel hebben. Ik denk niet dat het goed is om met ECU's en alle gerelateerde componenten manueel te trachten te wijzigen, zonder de ganse logica er achter te kennen. Maar ik wens je veel succes hoor. Laat zeker je resultaten weten.
 
hallo iedereen
ik wil jullie graag laten weten dat er hier ook een grote sym fan is sind begin van junni heb ik me een maxym 400i aan geschaft.en ben er super tevreden mee ik kom van een pan european 1100 naar een scooter en het is wel een beetje aanpassen maar verder wat een luxe zeg.en nu heeft mijn vrouwtje een sym gts zodat we samen kunnen toeren. en ook dat is ferm gelukt voorig weekend hadden we 600 km op de teller staan.van kortrijk naar maasmechelen zo door naar genk en leopoldsburg dan terug naar kortrijk.ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat zo'n sym 125 dat aankom maar da was geen probleem.vandaag moeten ze alletwee binnen voor de eerste olie wissel.ik lees deze forum al enkele weken en heb er ook wel al fijne tips uit kunnen haalen. mvg rebelrider
 
Welkom bij de SYM rijders Guido. Ik hoop dat je er veel geluk mee hebt, want dat heb je altijd nodig hé. Je komt van een zware toermotor, maar ik denk wel dat je een MaxSYM gaat smaken dan. Maar ik denk wel dat je er snel gaat aan gewend zijn. De MaxSYM, zo voelt hij bij mij toch aan, is heel goed uitgebalanceerd, puik remvermogen, en rijdt goed zowel binnendoor als op autosnelweg, en als je er niet TE sportief mee gaat rijden rijdt hij ook heel zuinig. Je laat wel best je vrouw op haar 125cc voorop rijden of je bent ze kwijt voor je het weet, lol. (nee, op secundaire wegen niet, maar op de autosnelweg heb je toch wat meer). Hebben jullie ook al samen gereden op de MaxSYM ? Welke uitvoering heb je ? Nieuw, kleur, ABS ? Genieten maar nu hé, het is er het mooie weer voor.
Ik kom soms wel eens in jullie buurt, nl. Desselgem. Misschien kom ik jullie wel eens tegen.
Nog een prettige namiddag.
 
Daarnet even een ritje gemaakt en even op het toerental gelet. Dus nu de juiste cijfers.
Koud , net geen 2000toeren.
Warm , 1500 toeren.
warm , zonder verlichting 1600 toeren
Dus toch anders dan ik dacht.
Dan even naar de dealer voor afspraak 1000km . Ik moet wachten tot 7 aug.voor hij binnen kan.
 
Dat lijkt me allemaal normaal, nu moet ik wel zeggen dat een MaxSYM in zijn eerste 1000 km, iets hoger in toeren ligt, en ook iets meer verbruikt, en dat je verbruik wat zakt nadien. Ik las dat hier dat dat bij verschillende MAXSYM rijders het geval was. Bij mij was het ook het geval, maar ik had hem wel gekocht en er mee beginnen rijden in nov-dec, putje winter.
 
dank u old-scooterfan
het is ne nieuwe maxym van 26-6-2013 ne grijze 400i met abs
en ik moet zeggen dat hij inderdaad goed en fijn licht op de weg.ben heeeeeel tevreden en dan da prijsje voor zoveel moto echt een koopje vindt ik wel.en in de eerst twee weken zijn we met twee weg geweest en da ging ook zeer goed.dan hebben we die sym gts in het wit bij gekocht voor het vrouwtje zo kunnen we samen rijden.ik zou zeggen old-scooterfan als je in de omgeving bent mag je zeker een sijntje geven mvg guido
en nog veel rij genot allemaal de sym familie wordt groter
 
600 toeren meer indien de verlichting uit is, is wel heel erg veel???
Ik rij met autom. verlichting, dat betekent alleen de dagrij-led. zal eens voor de aardigheid uittesten wat hij doet met de verlichting aan.

Ik wil het toerental sowieso wat lager hebben dan nu het geval is.
even ter informatie met dag-led mag in normaal niet gereden worden heb
aan de lijve ondervonden ben aan de kant gezet omdat ik met de led alleen aan reed
geen boete wel verwitteging gekregen
 
zondag een toerke gedaan naar Averbode en waar bleven de voorbijgangers naar kijken toen we geparkeerd stonden. Niet naar het racemachine van de mederijders maar naar de maxsym. Ik had niet gedacht dat hij zoveel beziens zou hebben.
 
Voor motorfietsen en bromfietsen ben je in België verplicht dag en nacht om met je "dimlichten" aan te rijden, zo staat het in het verkeersreglement. Van LED-verlichting wordt niet gesproken. Alles heeft natuurlijk te maken van wanneer de wet is opgemaakt, maar je zal toch best een zelfde lichtintensiteit hebben als een hallo-dimlicht. Best je schakelaar in de middenstand zetten dan, dan staat je dimlicht altijd aan. De linkerstand is de automatische stand via de lichtsterktesensor boven je dashboard onder je windscherm, middenstand is dimlicht aan, en rechterstand is enkel LED vooraan.
In Nederland moet je enkel je dimlichten aanzetten als het zicht vermindert door mist of duisternis. Maar men is aan Europese richtlijnen bezig, waarbij je ALTIJD met dimlichten zal moeten rijden als motor- en bromfiets.
Ik vind dit persoonlijk ook het veiligst, voor je eigen veiligheid en op slapende chauffeurs rondom je attent en wakker te houden (maar voor sommige mensen is autorijden een nevenactiviteit in het autorijden : de moeten sms'n, bellen, shminken, de krant lezen, een maaltijd nemen, enz, ... dus alles behalve geconsentreert rijden, als je dat dan doet bij heel druk verkeer, dan breng je natuurlijk iedereen in gevaar). Ik heb nogal de neighing om defensief te rijden, mijn handen liggen altijd over mijn remmen klaar, en mijn wijsvinger en duim van mijn linkerhand liggen altijd klaar om ofwel even te dimmen met de grootlichten of de claxon open te gooien als het echt moet. Heeft al menig accident voorkomen en vooral ook achteruitkijkspiegels in de gaten houden. Onlangs verschoot ik me bijna een ongeluk, ik rij een afslag af van een autosnelweg, en ineens komt er een jonge kerel met BMW van de linkerband van de autosnelweg, 4 banden ineens naar rechts die afslag net achter me ingereden. Ik zag zelfs zijn koplampen niet meer, enkel zijn vooruit, ik dacht dat hij bij mij bijna op de passagierszit zat. En dat was voor die mafkop nog niet genoeg, hij moest me dan ook nog in de daaropvolgende scherpe bocht in de afrit met maar 1 vak, nog voorbij vliegen. Ik heb me moeten kalmeren of ik had er achtergereden, plaat noteren en aangifte doen. Dat zijn kerels die ooit mensen dood rijden door hen onverantwoord gedrag. Daar zou men beter eens tegen optreden. Eigenlijk zijn zo'n cameraatjes voor op de motor nog niet zo slecht idee, dan heb je zelfs bewijs (voor wat het wettelijk waard is).
 
Guido, als ik bij je in de buurt ben, stuur ik je wel een PM hier op voorhand. Ik zal met genoegen jullie SYM's bewonderen. Maar ik heb het op dit moment heel druk met boekhouding en fiscaliteit te verzorgen. Spijtig, ik zou liever wat meer buiten komen.
****
Ja, Luc, ik heb dat ook elke keer, en nog meer als ik in Nederland rij. Ik ben ooit eens omsingeld geweest op een parking van de autosnelweg, door een bus vol Japanners. Dat was even schrikken met zo een bende rond je, en die maar foto's nemen. Die MaxSYM is toch geen T-Max of dikke Toeringmotor of Harley, niet ? Maar hij oogt natuurlijk wel heel mooi. Ik was toen wel volledig uitgerust met mijn grote topkoffer Givi E55 en met 2 zijtassen van GIVI, die dan ook nog uitgerust waren met LED-verlichting (voor fietsen, lol). Die Japanners dachten waarschijnlijk dat ik van een andere planeet kwam, lol) Spaceship "MaxSYM" !!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan