MaxSYM 400 & 600 Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Magane en Walrenshi, jullie rijden toch niet op kerosine, zeker ? (knipoog) Ik heb helemaal geen last van die opvliegers (in toeren). In de winter toen het koud was, en bij het starten, de motor heel koud stond, had ik wel even dat de toeren naar de 2000 gingen, maar als de motor dan op temperatuur was, was alles weer ok. Ik rij op Euro95, jullie toch ook ? Hoe oud zijn jullie MaxSYM's, misschien één van de eerste ? Ik ken de hystorie niet van MaxSYM maar zijn die van jullie ook reeds uitgerust met een ECU (Elektronisch injectiesysteem dat volautomatisch gestuurd wordt volgens een bepaalde logica, een soort brandstofinjectiecomputer waar een hele hoop electronische componenten een onderdeel van uitmaken). Ik denk dat het goed is om bij je dealer hem even aan het diagnosetoestel te pluggen als je een ECU hebt, er zijn 2 teststekkers aanwezig geloof ik, dit is snel gedaan Je bent dan zeker of alle componenten juist zijn ingesteld, ik geloof zelfs dat ze bepaalde zaken kunnen elektronisch regelen met dat diagnose-toestel. Ja, ook bij de scooters heeft het elektronisch injectiesysteem zijn intrude gemaakt. Het heeft zijn voordelen en nadelen. Nadeel is dat je er zelf nog heel weinig kan aan regelen zonder de juiste apperatuur. Alhoewel in de handleiding er ook nog een beschrijving is om diagnose te doen met een gewone multimeter, tot op een bepaalde hoogte natuurlijk, niet voor alles.
 
Maxsym 400i 2013-06
Het ECU-verhaal is denk ik niet van toepassing op een kleine correctie van de stelschroef.
Het is m.i, hetzelfde als wanneer je je speling uit je gashandlekabel zou draaien, waardoor de gasklep iets geopned wordt.
Zal vrijdag ff langs de zaak gaan en even sparren, wil sowieso weten hoe je er bij komt
(waarschijnlijk de bagagebak eruit)
 
Ik heb ooit mijn MaxSYM bijna volledig gestript om een alarm te plaatsen : zo kon ik ook even alle componenten met de handleiding opsporen. Ik weet graag waar alles zit als ik onderweg iets moest tegenkomen, vooral in het buitenland.
 
Wel, die stelschroef is heel moeilijk bereikbaar toen ik er naar op zoek was, maar naar wat ik toen zag, denk ik dat je niet alleen het deksel boven het motorgedeelte moet demonteren (onder de zit), nadat je best eerst de gasveren ontkoppelt en zo het zitgedeelte helemaal omhoog kan kantelen tot tegen je stuur. Ik geloof zelfs dat je een kanaal dat naar je luchtfilter gaat moet ontkoppelen, om eraan te raken en het goed te zien. Alles zit daar heel compact samen herinner ik me. Maar omdat daar die electronisch detectie of sturing van de luchttoevoerklep van het EFi system inzit, heb ik die niet willen demonteren. Ik denk dat je dat best eens vraagt aan je dealer, of je dat instelvijsje KAN en MAG zo maar mag wijzigen. Maar volgens mij bezitten die enkel dezelfde handleiding, en gaan zij daar ook niet aankomen. Zoals je zei en ook in de handleiding staat, raden ze dit af. Quote : "Throttle valve positioning screw has been adjusted and marked on the production line. Readjustment is not suggested". En dan zeggen ze : "Treatment of abnormal phenomena:
● If all fuel injection associated components identified no adverse, and
other traditional engine components are also normal, the engine is still
not smooth, please confirm whether the throttle body coke serious.
● If coke serious, please clean throttle body, and then adjust the injection
system
Vrij vertaald : Behandeling van abnormale verschijnselen :
- Als alle geassocieerde componenten van het (elektronisch)brandstofinjectiesysteem geen fout geven, en de traditionele motorcomponenten ook normaal werken, en de motor nog niet mooi draait, ga dan na of de gasluchttoevoerklep roetvrij en vrij van vuiligheid is.
- Als deze goed aangeladen is met roet of vuiligheid, moet het gasluchttoevoerkanaal met klep gekuist worden en moet de injectie terug afgesteld worden.
Maar de vraag is natuurlijk, hoe kuis je die klep en kanaal, als er electronica inzit ga je die zomaar niet even met remcleaner of motorcleaner of tricholoor uitspuiten ?
En hoe ga je die injectie terug regelen als die elektronisch gestuurd wordt, ik denk dat daar een stuurkast-diagnosekast voor nodig is ??
Slotsom : Lijkt me een fabriekslabo job.
Niet ?
 
Ik heb er zelf geen Megane, maar wat heb je gekocht en waar ? Is er een link van ? Merk en type.
En wat wil je juist weten ? Hoe je de handvaten verwijdert en de nieuwe aanbrengt ? Of hoe je het gaat bedraden en aansluiten ? Normaal heb je een volledige kit met handleiding als je die koopt, zit die er niet bij ? Hier heb je een voorbeeld handleiding in het Nederlands : http://www.handvatverwarming.nl/themes/handvat/docs/handleiding_hotgrips_OF693_OF696.pdf
 
Jij komt uit het Antwerpse Megane ? Maak je soms trips alleen of met groep ? Als ik naar Zeeland trek rij ik meestal over Antwerpen. Als je ooit zin hebt om eens een toertje mee te rijden, altijd welkom. Ik denk dat je nu die handverwarming niet nodig hebt, eerder een airco. (knipoog).
 
vandaag eens naar heist rommelmarkt geweest met de sym. Lange broek , jasje , hoge schoenen , handschoenen , pfff veel te warm zelfs als je rijd en dan kom je verschillende vespa's tegen waar ze dan in tshirt en sjort en lichte schoentjes opzitten. Daarnet nog een koppeltje die presies naar het strand rijden .125 cc is toch ook motorvoertuig en aangepaste kledij verplicht. En het rijd vol met niet aangeklede bestuurders. Zeker op de vespa's denken ze presies of dat niet verplicht is. Ik rij ook liever lichter gekleed als ik rustig rondpuf maar gegarandeerd dat er dan een boete volgt. Wordt dat voor de 125cc rijders dan ontzien ?
 
Trek het je niet aan Luc, laat ze maar rijden, onlangs zag ik nog iemand met een zware Ducati racemmotor rijden in korte broek. Goed zot noem ik dat. Dat is todat ze eens iets meemaken, en dan spreek ik nog niet van een ongeval, iets dat tegen hun huid vliegt en er dan gewoon losdoor zit.
Ik heb een drieledig textiel-pak een jaar geleden gekocht, je kan er vanalles uithalen en toch nog beveiligd rondrijden. In de winter rijdt met alles erin zelfs onder het vriespunt op de autosnelweg, nu in de zomer, thermoonderkledij eruit, en verluchtingsritsluitingen open, en dan is dat best doenbaar, en éénmaal boven de 60-70 lekker luchtig. Als helm heb ik een SHOEI Neotec (dure helm), maar echt het waard. Het is een witte, en daar ben ik nu heel blij mee, en die Neotec heft een verluchting in de helm om u tegen te zeggen. 2 standen, en ik moet zeggen, ik mag die zelfs met dit weer niet op stand 2 zetten op de autosnelweg of ik krijg een snotvalling van een frisse knikker. De helm heeft echt een perfecte warmteafvoer. Als ik alleen secundaire banen voor korte afstand, heb ik een special stoffen broek met uitneembare kniestukken en heupstukken, is mooie en heerlijk luchtig, maar wel binnenin met veering die bij schuiver je toch tamelijk zou beschermen. Op autosnelweg heb ik dan weer mijn motorbroek aan (maar in de zomer, zoals nu zonder thermokledij in). Ik mag daar helemaal niet van klagen. Ik vind dat je je goed moet laten informeren als je kledij koopt en best in speciaalzaken gaan, waar mensen met vakkennis je bedienen. Ik ben altijd heel goed geïnformeerd en geholpen geweest in bij RAD die denk ik een beetje marktleider is in België.
Ik heb ook speciale hoge zomerschoenen voor in de zomer op de scooter, die zijn niet waterdicht, maar geven voldoende bescherming in versteviging, en vooral verluchting. Je kan er ook gemakkelijk als je ergens bent mee rondwandelen, ze voelen als goede versterkte wandelschoenen.
Maar als ik autosnelweg doe, en met passagier achterop, dan ge ik wel mijn lederen bottinen aanhouden, voor de veiligheid en stevigheid. Degene die ik heb zijn heel goed steunend, waterdicht en toch ook met beperkte verluchting.
Als ze op de spoed motorrijders binnenbrengen die zonder beschermende kledij reden, en waarbij er schuivers gemaakt zijn .... neen, dat wil je niet zien.De schaafwonden zijn niet alleen huid, maar ook spier en zelfs bot weg. Hier is zelfs een rubriek ergens van mensen die zulke zaken hebben meegemaakt. Die praten nu wel helemaal anders, maar veelal is hun leven dan helemaal verwoest.
En je moet zeggen : als motorrijder moet je vind ik nog meer defensief rijden dan met een auto, want sommige chauffeurs de kijken echt naar niets.
Ik las vandaag nog in de krant van een vrouw die zonder kijken een motorrijder raakte, motorrijder dood, nadat ze plots naar links afdraaide omdat ze iets te ver reed van waar ze moest zijn, een parking van een winkel. Ik heb echt de gewoonte van rijden met handen op beide remmen, en met linkerduim en wijsvinger klaar om uit te lichten als om claxon open te gooien. Dat heeft soms al veel verholpen, en ik ben dan nog denk ik een veilig chauffeur. En dan dat sorry gebaar, maar gelukkig dat ik me toch op tijd kenbaar maakte of het was voor mij "licht uit".
 
veering=voering. (Het is soms rot, het is net of hier spellingscontrolers opzitten die af en toe tekst veranderen bij het typen, ik typ blindelings met alle 10 vingers, en moet dan ook regelmatig alles teruglezen en herwerken).
 
Automatische spellingscorrectie kun je toch uitzetten ?
En een gepost bericht kun je later aanpassen, klik op het middelste ikoontje rechtsboven jouw bericht.
 
Nu, zie ik het, ik wist niet dat het mogelijk was, Hybride. Dank je.
Ik weet nu hoe je een gepost bericht kan aanpassen, maar de automatische spellingscontrole, is dat één eigen aan deze site of mijn computer ? Als het eigen is aan mijn computer moet ik die eens gaan zoeken en uitzetten. Ik zie in mijn Google taakbalk dat daar een spellingscontroler aanstaat, maar die blijkt niet direct uitzetbaar, of ik moet deze invoegtoepassing uitschakelen, denk ik. Gevonden, de spellingscontroler van Google Toolbaar was de dader. Ik had daar nooit bij stilgestaan. Dank je.
 
als ik nu het vermogen van de sym 23,5Nm 5500tm tegenover bv de yamaha majesty 36.3Nm 6000tm stel ik mij de vraag " wat wil dit nu zeggen" Of hoe vertaald zich dat in snelheid , acceleratie ? Is de sym minder krachtig? De PK's zijn toch bijna hetzelfde!
 
Volgens mij heeft dat niet te maken met snelheid maar met vermogen in trekkracht en zou het tot uiting moeten komen tijdens bv rijden met duo.
 
Klopt Luc, ik ben ook ingenieur en doe ook heel wat stabilitieitsberekeningen of mechanische sterkteleer. Trouwens het artikel dat je linkt is wel heel goed opgesteld voor leken, denk ik.
Belangrijke vergelijkingspunten als je gaat vergelijken op folders is het max.vermogen en/of koppel bij een bepaald toerental, het eigen gewicht, en als het kan ook de topsnelheid. Dat vermogen en/of koppel is meestal puur motorblokeigen, hetgeen afgeleverd wordt op de kurkas. Tussen dat vermogen en je vermogen op de weg (achterwiel), zit nog een heleboel overbrengingen (oa versnellingsbak (manueel of automatisch (CVT met vario voor scooters)).
Je doet toch best eens een testrit, om de motor in alle omstandigheden te testen : vertrek uit stilstand, rijden bij lage toeren, accerleratie bij verschillende snelheden en toeren ... eventueel eens belast met duo, of koffers geladen.
Er zijn trouwens op het internet verschillende tests te bespeuren die vergelijkende tests deden. De MaxSYM kwam daar zeker goed uit.
Maar een scooter is een scooter hé, wil je groot vermogen en koppel, dan ga je best naar een grote motor, bv.toeringmotoren boven de 1200cc. Maar je gaat dan wel niet zo gezwind overal mee rijden.
Want onafgezien zijn gewicht rijdt die MaxSYM heel goed op de weg, met goede uitbalansering en mooi remvermogen.
Wat mij opvalt is dat als ik de gaskraan openzet, dat er niet veel gaan volgen de eerste meters.
Ik vind dat je met een maxscooter van 400cc, van welk merk ook, je sportief kan rijden, maar ook heel relaxed.
Wat telt is dat je tevreden bent met je machine, en dat ben ik nog steeds heel erg.
 
Gespot : gisteren(vrijdag) tussen Valence en Lyon ,Belgische mobilehome met aanhangwagen en daarop witte sym met topkoffer. Iemand van hier toevallig?
In Spanje ook een witte gezien en nog een zwarte die op een aanhangwagen stond.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan