Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Vandaag had ik m’n oude vertrouwde lesmotor terug en een 8 draaien deed ik vandaag zonder problemen en langzame slalom ging een stuk beter! Bizar om te zien dat een paar km verschil uitmaakt.

Vandaag merkte ik dat mn zwakke punt snel schakelen bij de vertragingsoefening is. En dat komt ook terug bij optrekken bij een verkeerslicht, dat doe ik nog te rustig.
 
Voor de volgende keer: vraag of je je rem wat strakker afgesteld kan worden.
Ik knijp mn voorrem maar half in bij de vertragingsoefening en toen heeft mn instructeurn rem strakker ingesteld. Vond ik een stuk lekkerder remmen!
Met de schuifjes (waar je makkelijk kan stellen, ik begrijp er eigenlijk niet zo veel van) op het strakst kon ik de voorrem direct volledig inknijpen en activeerde ABS niet/gingen wielen niet blokkeren. Maar de remweg van de noodstop was nog wel oke. Dus er zat iets interns? te los. Het kon op zich nog net qua veiligheid maar het subtiele gevoel had ik dus niet.
 
Nu rijd ik met 4000 toeren weg.
Stijg je dan niet op :+?
Helaas blijken er krasjes te zitten op de protector van mijn lens... maar goed het is duidelijk dat ik boven de 4000 toeren zat voordat de koppeling aangreep en de toeren zakten bij het aangrijpen al gauw naar de 2000. Op zich trok ik wel vlot op maar het was nog heel comfortabel 🤷‍♂️.
 
Laatst bewerkt:
Met de schuifjes (waar je makkelijk kan stellen, ik begrijp er eigenlijk niet zo veel van) op het strakst kon ik de voorrem direct volledig inknijpen en activeerde ABS niet/gingen wielen niet blokkeren. Maar de remweg van de noodstop was nog wel oke. Dus er zat iets interns? te los. Het kon op zich nog net qua veiligheid maar het subtiele gevoel had ik dus niet.
De (voor) rem-hevel hoor je niet helemaal tot 't handvat in te kunnen trekken,
Dan is die of te "kort" afgesteld en/of de rem-vloeistof is aan vervanging toe en/of er zitten luchtbellen in de remvloeistof.

Wat wel mogelijk is is dat die voor een lesser 'te kort' afgesteld is/was omdat persoon te veel "meteen maximaal inknijpen" heeft ipv remdruk opbouwen.

Helaas blijken er krasjes te zitten op de protector van mijn lens... maar goed het is duidelijk dat ik boven de 4000 toeren zat voordat de koppeling aangreep en de toeren zakten bij het aangrijpen al gauw naar de 2000. Op zich trok ik wel vlot op maar het was nog heel comfortabel 🤷‍♂️.
Je schakelt nog redelijk vroeg vind ik....
Ik moest bij mijn lessen echt wel meer toeren maken, anders kreeg ik steeds het commentaar dat ik teveel 'auto aan het rijden' was....

En dan heb ik nog vlot auto-rijles gehad (andere kant van dat kruispunt na 't verkeerslicht zou ik ook ~50 a 60 km/u moeten rijden... )
Wil je dat doen met een auto dan moe(s)t je echt wel flink gas geven, hoog in de toeren en laag in versnelling...
 
Laatst bewerkt:
Kleine observatie van mijn kant maar moet je je vingers van de koppelhendel halen van je instructeur (na het schakelen zie ik je vingers van de hendel gaan)? Ik hou ze zelf altijd erop tot ik uitgeschakeld ben, vind ik persoonlijk makkelijker ook met doorschakelen maar kan een gevoelsdingetje zijn :)
 
Handige manier van video maken wel, kun je alles goed terug checken :} welke setup gebruik je? Een chest mount en een op de motor zelf?
 
Simpel: een insta360 x2 gemonteerd op de valbeugels. Ik krijg deze twee hoeken dus uit één camera. Kan je ook zien aan het feit dat ik het beeld achteraf handmatig draai op 3:15 .
 
Persoonlijk.... je moet hem er altijd weer van af halen anders wordt die gejat en de accu is na 1,5 uur wel leeg. De SD kaart is ook na ongeveer 2.5 uur vol bij 128 gb en je kan niet echt zien wat er achter je gebeurd. Als je iets permanents wil zou ik naar iets anders kijken wat ook aan wordt gesloten op voeding ofzo.
 

Bij 3:15 probeerde de instructeur er volgens mij voor te zorgen dat ik hard door trok, omdat ik (onnodig) links stond.
Eerste verkeerslicht schakel je met meer toeren dan t andere filmpje. (op geluid afgaand)
Dit klinkt meer zoals ik zou doen. (schakelmoment ten opzichte van gemaakte toeren)
Luister zelf eens, klinkt toch soepeler? (langzame optrek even negeren ivm bocht, maar het geheel erna klinkt veel beter)
 

Bij 3:15 probeerde de instructeur er volgens mij voor te zorgen dat ik hard door trok, omdat ik (onnodig) links stond
Mag ik vragen waar je de camera die naar voren filmt hebt gemonteerd? Vraag dat omdat ik mijn GoPro eerst op de helm had maar heb noodgedwongen een nieuwe helm moeten halen.

Edit... valbeugels, Tjek. Een over nadenken als de motor weer terug is.
 
Gisteren weer een uurtje AVD les gehad in omgeving Alkmaar en Bergen. Eigenlijk ging het helemaal prima, het ging zó goed, dat ik er best veel zelfvertrouwen van heb gekregen. Mijn instructeur had echt maar één opmerking voor mij gedurende het ritje, dat was bij een afslag naar links van twee stroken echt de linkerstrook te pakken als er bij de rechter al een auto staat. Dus niet achter de auto sorteren. Verder op de ring vaak mijn snelheid gepakt, vrachtwagens ingehaald ook al ging ik 15+ km/h te hard etc.
Maar wat ik aan jullie wil vragen: hoe vaak krijgen jullie opmerkingen van de instructeur?
 
Gisteren weer een uurtje AVD les gehad in omgeving Alkmaar en Bergen. Eigenlijk ging het helemaal prima, het ging zó goed, dat ik er best veel zelfvertrouwen van heb gekregen. Mijn instructeur had echt maar één opmerking voor mij gedurende het ritje, dat was bij een afslag naar links van twee stroken echt de linkerstrook te pakken als er bij de rechter al een auto staat. Dus niet achter de auto sorteren. Verder op de ring vaak mijn snelheid gepakt, vrachtwagens ingehaald ook al ging ik 15+ km/h te hard etc.
Maar wat ik aan jullie wil vragen: hoe vaak krijgen jullie opmerkingen van de instructeur?
Lag er heel erg aan, bij rustige momenten kreeg ik elk verbeterpunt direct en als het even druk was en concentratie een vereiste kreeg ik even later de opdracht om te stoppen zodat even het goede en slechte doorgenomen kon worden.
 
Kleine observatie van mijn kant maar moet je je vingers van de koppelhendel halen van je instructeur (na het schakelen zie ik je vingers van de hendel gaan)? Ik hou ze zelf altijd erop tot ik uitgeschakeld ben, vind ik persoonlijk makkelijker ook met doorschakelen maar kan een gevoelsdingetje zijn :)
Euh, ik heb geleerd dat je al je vingers om de koppelinghendel dient te gebruiken ipv 2.
Zo wil het CBR dat ook zien.
 
Maar wat ik aan jullie wil vragen: hoe vaak krijgen jullie opmerkingen van de instructeur?
In het begin zo'n beetje iedere minuut? moest echt het "auto rijden" afleren.

Motor is sneller weg, dus als je vooraan bij een verkeerslicht kon staan dan moest ik daar staan.

Ook niet aansluiten in een 'treintje' (voor bijvoorbeeld een snelweg afrit)...
Inhalen (al dan niet daarbij te hard rijden) vooraan komen (en dan snelheid weer terug laten vallen indien je echt te hard reed)...
Als je daarbij afslag mist, jammer dan... pak je de volgende.

Zoek je vrije ruimte op... dus niet achter een auto staan maar naast....
Niet achteraan een rij aansluiten maar kijk/probeer er nog voor te komen.... (alles wel natuurlijk zo veilig mogelijk)
Niet achter een vrachtwagen waar door je niet vooruit kan kijken maar inhalen...

Ja in het dagelijkse leven (en de zeldzame snelweg rit met de motor) sluit ik toch wel eens aan achter zo'n rij, omdat ik niet als een aso helemaal naar voren wil racen en 'm er ergens tussen moet proppen.... maar tijdens het lessen is de achterliggende gedachte: de kreukelzone ben jij.... dus laat zien dat je veilig kunt rijden en veiligheid op weet te zoeken.
(Helaas in het echte leven dus ook al ontdekt wat er gebeurt als je toch achteraan aansluit... dus op de motor rij ik wel "asocialer" dan met de auto, een eventuele bekeuring valt voor mij onder veiligheidscontributie)
 
We hebben het hier volgens mij niet over 2 of 4 vingers op de koppelingshendel, maar dat je je vingers laat rusten op de koppelingshendel als je nog moet schakelen.
Dat wilde mijn instructeur beslist niet zien, herinner ik me nog. Ik doe het nooit, vind het niet prettig rijden. Zie trouwens ook niet in waar het goed voor is.
 
Dat wilde mijn instructeur beslist niet zien, herinner ik me nog. Ik doe het nooit, vind het niet prettig rijden. Zie trouwens ook niet in waar het goed voor is.
hoor mijn instructeur er niet over, het zorgt er ook voor dat ik gewoon kan doorschakelen. Vind het zelf fijner dan tussen elke versnelling mijn vingers van de hendel halen, aan het handvat, terug naar de hendel, volgende versnelling enz.

Het gaat dan ook om vlot doortrekken vanaf een stoplicht een 80 weg op. Ik doe dat vrij vlot en hoef dan niet steeds mijn vingers heen en weer te verplaatsen.

Ik kan niet echt met woorden uitleggen wat ik bedoel dus hier een video. 5:50 is hoe ik koppel.

 
Nog iemand die met 4000 toeren wegrijd! Echt niet een gekke start dus.
Ik let er zelf niet op maar volgens mij doe ik dat ook hoor, iig altijd wel wat gas voor het wegrijden. Dalsem zegt in zijn AVB video ook, het is geen diesel, en bij het wegrijden uit parkeervak moet het ook. Van wat ik weet geef je altijd wat gas erbij en dan langzaam ontkoppelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan