Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Daarom vind ik persoonlijk dat het AVD examen minder krampachtig moet. Ja, ik snap dat je goed moet kijken of je kan invoegen, maar soms ben je zo lang bezig met spiegelen en over de schouder dat er voor je ook genoeg gebeurt en er altijd een auto tussen kan komen net als je wil opschuiven. Ik had eens bij de ononderbroken streep die doorbroken zou worden al mijn richting aan "doe nog maar even uit want je mag niet over de lijn". Klopt, maar is het niet de bedoeling dat je de rest laat zien dat je opzij wilt?

Uiteindelijk leer je toch echt na je rijbewijs te halen en krijg je een eigen rijstijl. Het CBR examen kijkt soms in mijn optiek naar onrealistische zaken. Basispositie is rechts maar in de praktijk ben je links veiliger. Dat soort dingen.
 
Denk dat het ook een kwestie van afstellen en gewenning is. Toen ik voor het eerst een stage2 koppeling in mijn vorige auto had moest ik ook wat gas erbij geven, op een gegeven herken je dat punt. Zelfde bij lesmotoren, die staan bij waar ik les allemaal anders ingesteld. Eenmaal eigen motor stel je alles af naar wens en leer je de punten wel herkennen waardoor je niet altijd hoog in de toeren komt/ hoeft te komen om weg te komen. Daarnaast hebben wat ik heb begrepen de meeste motoren een natte koppeling dus zo ernstig is het niet als je toeren maakt bij het optrekken
 
We hebben het hier volgens mij niet over 2 of 4 vingers op de koppelingshendel, maar dat je je vingers laat rusten op de koppelingshendel als je nog moet schakelen.
Euh, en je video dan? Daar zie je dat volgens mij ook terug... Simpel toch, je dient te lessen zoals het CBR en je examinator het wil zien op je examen. Rijgedrag aanleren is makkelijker dan afleren (fout gedrag). Het zal je instructeur boeien, die betaal je toch wel.
Ik let er zelf niet op maar volgens mij doe ik dat ook hoor, iig altijd wel wat gas voor het wegrijden. Dalsem zegt in zijn AVB video ook, het is geen diesel, en bij het wegrijden uit parkeervak moet het ook. Van wat ik weet geef je altijd wat gas erbij en dan langzaam ontkoppelen.
Maar met 4000 toeren uit een parkeervak _O- :?
Beetje gas bij is geen 4000 rpm hoor, betekent max 2000 rpm. Net als bij het stapvoets rijden, beetje gas erop, voetrem en slippende koppeling (of bij het aanrijden bij een verkeerslicht of opstopping.
 
Overal zijn vijanden, zorg dat je de vijanden hebt gezien.
Meeste situaties zijn op te lossen met een beetje gas.
Nog 8 dagen.
 
hoor mijn instructeur er niet over, het zorgt er ook voor dat ik gewoon kan doorschakelen. Vind het zelf fijner dan tussen elke versnelling mijn vingers van de hendel halen, aan het handvat, terug naar de hendel, volgende versnelling enz.

Het gaat dan ook om vlot doortrekken vanaf een stoplicht een 80 weg op. Ik doe dat vrij vlot en hoef dan niet steeds mijn vingers heen en weer te verplaatsen.

Ik kan niet echt met woorden uitleggen wat ik bedoel dus hier een video. 5:50 is hoe ik koppel.

Dat is veel werk zeg, je vingers van het stuur verplaatsen naar je koppelingshendel en terug en naar de volgende versnelling _O- _O- O-) :Y
Maar je instructeur zal het niet boeien, maar als je examinator het zou zien...?
Zelfde met vluchtig kijkgedrag zoals ik ook zeg van Tim (@A2Racer), dat wil een examinator ook niet zien. Die wil zien dat je KIJKT en dingen ZIET!!
Dus 1 seconden blijven "hangen" op het onderwerp, en dan door... (rechterspiegel, linkerspiegel, hoofd draaien en NIET in één vloeiende beweging.
 
Een rij instructeur heeft ook gewoon te maken met een goed slagingspercentage. En als een examinator op afstand kan zien of je vingers aan de hendel of om het handvat zitten vind ik dat erg knap. Zelfs de instructeur van mijn video koppelt zoals ik dat doe en dat is een knmv instructeur.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het terug halen van de vingers een manier is om je aan te leren de vingers niet om de koppeling te houden.

Mijn 1e les had ik er een handje van (pun intended) om mijn vingers ook tijdens het rijden om de koppeling te houden.
2e les moest ik dus iedere keer tussen het schakelen naar handvat, dan sluipt het automatisme erin om niet op de koppeling te blijven hangen.

Op m'n AVD examen had ik met optrekken en snel schakelen mijn hand gewoon om de koppeling tot ik op snelheid was, en geen opmerking gehad hierover.
 
Ik denk ook dat er een misverstand is. Als ik niet hoef te schakelen heb ik mijn hand van de koppeling af. Maar als ik vlot moet doorschakelen hou ik mijn vingers erbij tot ik uitgeschakeld ben. Dat zijn fracties van seconden die een examinator vanuit een auto op afstand echt niet kunnen zien en wat lijkt mij ook geen minpunt is.
Op m'n AVD examen had ik met optrekken en snel schakelen mijn hand gewoon om de koppeling tot ik op snelheid was, en geen opmerking gehad hierover.
Zoals dit dus
 
Laatst bewerkt:
Moet je een harley niet extra stevig vast houden i.v.m. los trillende onderdelen dan? O-) })
:+ zou je zeggen.
De motor trilt inderdaad een beetje (is een deel van de charme O-)) maar rijdt als een zonnetje.
Gisteravond door wind en regen in het donker over de snelweg, heerlijk onstspannen. Meneer Harley en de zoon van David hebben toch een fantastisch stuk techniek afgeleverd zo. ;)
 
:+ zou je zeggen.
De motor trilt inderdaad een beetje (is een deel van de charme O-)) maar rijdt als een zonnetje.
Gisteravond door wind en regen in het donker over de snelweg, heerlijk onstspannen. Meneer Harley en de zoon van David hebben toch een fantastisch stuk techniek afgeleverd zo. ;)
Ja dat kunnen ze wel inderdaad, kijk stiekem altijd even om als er een HD voorbij rijdt.
Hangt toch een bepaald charisma aan vast ofzo
 
Joejoe! Hier ben ik ook weer eens, ik lig nog zo'n ruim 20 pagina's achter met lezen, maar doe mn best🧐

Ik vraag me toch wel af hoe een smakkerd aankomt. Ja, het zal vast niet prettig zijn, maar met goede kleding en een paar scheldwoorden prima mee om te gaan?
Hier wilde ik toch wel alvast even op reageren. Ik ben tijdens het lessen 2 keer onderuit gegaan, waarvan 1 tijdens het afstappen dus dat was gewoon dom en lomp🤣. De 2e keer moest ik stoppen in een smal straatje, ik dacht dat ik al met mijn voet bij de grond was maar er bleek een diepe kuil te zitten en toen lag ik ook (eigenlijk ook weer dom en lomp). Beide keren met de motor bovenop me, ondanks een flinke deuk in je ego en de volgende dag goed wat spierpijn viel het mee.

Toen ik mn rijbewijs had ben ik nog een keer omgegaan, door een auto die mij geen voorrang gaf en veel te hard reed, ik stond al ingedraaid naar de bocht maar moest in de noodstop. Ja ging niet lekker. Was wel jammer, want zat er net lekker in zo alleen rijden na al dat lessen, kreeg net een beetje vertrouwen erin. Dit heeft zeker wel nu een drempel veroorzaakt waardoor ik het rijden even weer spannend vind😬..

Aan iedereen die is geslaagd: gefeliciteerd!🥳
Aan een ieder die nog bezig is: succes🍀
En alles wat ik nog niet gelezen heb, dat komt nog🤣
 
Joejoe! Hier ben ik ook weer eens, ik lig nog zo'n ruim 20 pagina's achter met lezen, maar doe mn best🧐


Hier wilde ik toch wel alvast even op reageren. Ik ben tijdens het lessen 2 keer onderuit gegaan, waarvan 1 tijdens het afstappen dus dat was gewoon dom en lomp🤣. De 2e keer moest ik stoppen in een smal straatje, ik dacht dat ik al met mijn voet bij de grond was maar er bleek een diepe kuil te zitten en toen lag ik ook (eigenlijk ook weer dom en lomp). Beide keren met de motor bovenop me, ondanks een flinke deuk in je ego en de volgende dag goed wat spierpijn viel het mee.

Toen ik mn rijbewijs had ben ik nog een keer omgegaan, door een auto die mij geen voorrang gaf en veel te hard reed, ik stond al ingedraaid naar de bocht maar moest in de noodstop. Ja ging niet lekker. Was wel jammer, want zat er net lekker in zo alleen rijden na al dat lessen, kreeg net een beetje vertrouwen erin. Dit heeft zeker wel nu een drempel veroorzaakt waardoor ik het rijden even weer spannend vind😬..

Aan iedereen die is geslaagd: gefeliciteerd!🥳
Aan een ieder die nog bezig is: succes🍀
En alles wat ik nog niet gelezen heb, dat komt nog🤣
Leuk om weer van je te horen.
Die laatste keer dat je viel is toch ook alweer een tijdje geleden (staat me bij). Heb je nog de laatste maanden gereden of winterstop? :)
 
Leuk om weer van je te horen.
Die laatste keer dat je viel is toch ook alweer een tijdje geleden (staat me bij). Heb je nog de laatste maanden gereden of winterstop? :)
Jaa ik ben er nog hoor, loop alleen mega achter met al die berichten😂.

Klopt is alweer een tijd geleden, vorig jaar. Heb sindsdien nog een keer gereden met mijn eigen motor, alleen die liet me halverwege staan (oud beestje). Toen is er behoorlijk aan gesleuteld, veel dingen vervangen, onderhoud etc. En nu is hij eigenlijk weer rij klaar, dus ik zou weer eens een rondje kunnen wagen binnenkort!
 
Gewoon doen! Het zou zonde zijn om angst te laten regeren. Desnoods doe je een her-opstapdag om het zelfvertrouwen weer erin te krijgen
Heb je helemaal gelijk in! Denk dat het ook vooral wennen is kwa verschil in de motoren. Lesmotor was toen de nieuwste Kawasaki, en nu heb ik een oude Honda. Moet nog even vriendjes met mn eigen motor worden😬. Zou het zelf ook zonde vinden niet meer te gaan rijden, dus ga zeker wel weer de weg op. Maar tis even een drempel waar ik overheen moet🙊, zie teveel apen en beren op de weg🤪🤪
 
Hoe gaat het bij jou, lekker al wat rondjes gedaan?
Ja, ik ben lekker bezig.
Op 6 december afgereden, weekje later mijn rijbewijs in handen en mijn eerste rit op eigen motor op tweede kerstdag gedaan.
Het was even droog. ;)
Wel spannend, toen ik er voor de eerste keer op stapte. De adrenaline gierde door mijn lijf.
De motor leek ineens zo groot en zwaar (240 kg).
Maar gelukkig, ik stapte op en reed zo weg. Niets aan de hand.
Ik draaide toen voor de eerste keer de A15 op en dacht: de dood of de gladiolen. 🙈 Als dit maar goed gaat.
Inmiddels rij ik iedere dag naar mijn werk en in het weekend, als het niet regent, rijden wij samen met mijn man een mooie route: Utrechtse Heuvelrug, de Betuwe, Bollenstreek zijn wij geweest.
Terug vaak in het donker en ook met regen, dan heb ik dat ook gehad.
 
Heb je helemaal gelijk in! Denk dat het ook vooral wennen is kwa verschil in de motoren. Lesmotor was toen de nieuwste Kawasaki, en nu heb ik een oude Honda. Moet nog even vriendjes met mn eigen motor worden😬. Zou het zelf ook zonde vinden niet meer te gaan rijden, dus ga zeker wel weer de weg op. Maar tis even een drempel waar ik overheen moet🙊, zie teveel apen en beren op de weg🤪🤪
gaat vast goed komen joh :) je hebt laten zien dat je het kan, dus daar ligt het niet aan. Anders eens kijken of je op rustige dagen weer een beginnetje maakt met rijden, of in rustige gebieden? Altijd beter dan niets!
 
Een rij instructeur heeft ook gewoon te maken met een goed slagingspercentage. En als een examinator op afstand kan zien of je vingers aan de hendel of om het handvat zitten vind ik dat erg knap. Zelfs de instructeur van mijn video koppelt zoals ik dat doe en dat is een knmv instructeur.
Dat klopt, en daarom moet ie het je ook instrueren. Dat jij daar zelf vanaf wijkt is jouw verantwoordelijkheid.
En op afstand is dat lastig, maar als ze het zien...
Dat jouw instructeur het doet is wat anders, niemand hoeft hem meer te vertellen hoe die moet rijden, hij HEEFT zijn rijbewijs al behaald.
Jij moet hem nog halen!!

Maar let dan ook op je hoofd draaien als je kijkt naar links of rechts, of als je wilt invoegen rechts/links en schouder.
Examinator wil dat je KIJKT en ZIET, niet dat je dat afraffelt. En geloof me, ze zien dat.
Heb zelf overwogen om een wit tape op de helm te plakken zodat ze dat zagen bewegen.

Ik heb nog steeds mijn hand op de koppeling.
Gewoonte.
In de stad handig omdat je vaak moet schakelen en op de snelweg ligt mijn linkerhand toch vrij losjes op het handvat.
Is een gewoonte, maar jij hebt ook je rijbewijs toch al!? Dus is dat opgelost om te rijden naar de maatstaven van het CBR (althans met dit soort futiliteiten).
 
Nu leg je mij de woorden (van KawaRonin) in mijn mond :N.

Overigens spring je een beetje van de hak op de tak naar mijn idee. Ik zeg dat we het niet over twee of vier vingers hebben, dan zeg je dat ik dat in mijn video ook doe en vervolgens begin je weer over het vingers op/bij de koppeling houden. Maar bij nader inzien kan je het ook anders lezen.
 
Ik heb het in deze discussie eigenlijk al opgegeven met Viaantje, heb het idee dat hij het verkeerd leest. We houden niet 2 uur lang onze vingers op de koppelingshendel, enkel om door te schakelen. Strooien met emojis wat behoorlijk lijkt op judgen en uitlachen/kleineren, zeker bij lessers, vind ik sowieso apart, maar dat vind ik. Niet dat ik er wakker van ligt, maar het komt heel erg over van "kijk mij het CBR wonderkindje zijn die alles perfect volgens de regeltjes doet". Hou ik zelf niet zo van, zeker omdat in de praktijk veel regels uiteindelijk niet worden opgevolgd. Zo'n type die op werk ook kucht als je met andere collega's aan het praten bent want "het werk moet af jongens!".

Ik rij zoals ik het geleerd krijg en zal na het behalen van mijn AVD een eigen rijstijl erop nahouden. Jij (A2) doet hetzelfde als ik met doorschakelen: hand op de hendel ter bediening tot je uitgeschakeld ben, dan gaat je hand van de koppeling. Remco Heij die een KNMV instructeur is doet het ook. Eerder benoemde iemand anders dat hij/zij dit ook deed, ook op het AVD examen en dat hier niets over was opgemerkt. We lessen al een poosje, en een beetje instructeur zit echt wel scherp op of je goed bezig bent of niet. Die gaat niet last minute zeggen "oh, je doet de helft verkeerd". Ik ga toch eerder af op wat mijn instructeur mij leert dan iemand van een forum. Het enige waar ik je gelijk in kan geven is je helm benadrukken zodat de ander beter ziet of je goed kijkt.

Maar goed, als een examinator in een auto met reflectie op zijn voorruit en een volgafstand van 2-3 seconden kan zien of mijn pink aan de hendel ligt of om het handvat geknepen zit, dan zal hij het ook wel zien als ik bekant 90 graden opzij kijkt. Ik maak me er geen zorgen over in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan