oliefilter muurvast

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.458
147
Zojuist geprobeerd de oliefilter van mijn suzuki gsx-r750 '07 los te draaien. Alleen nu lukt dit totaal niet.

Heb zo'n speciale tang, maar daarmee werd de filter voor de helft ingedeukt. Vervolgens heb ik een schroevendraaier door het filter heengetikt en geprobeerd rond te draaien. Dit resulteerde in een gat van boven naar beneden. Kortom, dat filter is niet los te krijgen :X

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om dat filter van boven naar beneden los te knippen zodat de druk op het schroefdraad minder wordt. Of helemaal los te knippen. Heeft iemand hier ervaring mee? En is het vervolgens nog makkelijk het restant los te draaien van het schroefdraad?
 
Dan is die garage er wel ziek van geweest, ach risico van het vak [..]
Ik had er nog geen meter opgereden, en met ophalen lieten ze hem ook nog verzuipen door een te lege accu + starten terwijl de brandstofpomp nog liep. Dat werd bougies uitbouwen.
Die zitten nogal lastig bij zo'n motor. Paar uurtjes werk..

Bij 250 km vielen de remblokken achter eruit, borgpennetje weg.
Bij 500 km was de koppeling versleten.

Mooi die import uit Italie. ;)
Ze zijn trouwens dit jaar in april failliet gegaan. :)
 
Hij is los. Mbv een vriend die een soort spanband voor die filter had. Alsnog een uur worstelen om hem los te krijgen. Meerdere keren een halve slag kunnen maken, maar alsnog niet met de hand los te krijgen. Maar na volhouden toch dat monster eraf gekregen.

Vriend die mij hielp zit zelf ook in motor(boot)revisie en had dit nog niet eerder meegemaakt ;)

Nu oliefilter monteren. Rubber goed insmeren met olie. Goed handvast aandraaien. Olieplug terugplaatsen met koperen ring.

Nog één vraag. Het schroefdraad waar mijn oliefilter op gemonteerd wordt daar zat een soort van koperkleurig iets onder aan het schroefdraad. Hoort daar een ring te zitten?
 
Laatst bewerkt:
Ik had er nog geen meter opgereden, en met ophalen lieten ze hem ook nog verzuipen door een te lege accu + starten terwijl de brandstofpomp nog liep. Dat werd bougies uitbouwen.
Die zitten nogal lastig bij zo'n motor. Paar uurtjes werk..

Bij 250 km vielen de remblokken achter eruit, borgpennetje weg.
Bij 500 km was de koppeling versleten.

Mooi die import uit Italie. ;)
Ze zijn trouwens dit jaar in april failliet gegaan. :)



En dat noemen we de wet van Darwin de natuurlijke slectie :j
 
Nog één vraag. Het schroefdraad waar mijn oliefilter op gemonteerd wordt daar zat een soort van koperkleurig iets onder aan het schroefdraad. Hoort daar een ring te zitten?
Niet via MF gokken maar even in het WPH kijken. Er zijn motoren met een samenstel van veren en ringetjes. Zelf even opzoeken zodat je zeker weet hoe het bij jou hoort.
 
Ik wil even laten weten dat ik dit spannende topic op het puntje van mijn stoel heb gevolgd! De spanning liep hoog op, maar hij is nu los. :+

Gelukkig maar

full
 
Ik had er nog geen meter opgereden, en met ophalen lieten ze hem ook nog verzuipen door een te lege accu + starten terwijl de brandstofpomp nog liep. Dat werd bougies uitbouwen.
Die zitten nogal lastig bij zo'n motor. Paar uurtjes werk..

Bij 250 km vielen de remblokken achter eruit, borgpennetje weg.
Bij 500 km was de koppeling versleten.

Mooi die import uit Italie. ;)
Ze zijn trouwens dit jaar in april failliet gegaan. :)

Laat me raden: 125cc world in Naaldwijk :')
 
Dat koperkleurige zou kopervet kunnen zijn.
Doordat de het blok van aluminium is en de schroefdraad van het filter van staal, en de warmte, ontstaat er "galvanische oxidatie" tussen de verschillende edele metalen waardoor e.e.a. min of meer aan elkaar gelast is.
Google er maar eens op of via Wikipedia.

Dat ontstaat ook door RVS bouten in een aluminium blok te monteren met kopervet, ook zo met bougies.

Dit zou verklaren waarom je het oliefilter zo moeilijk los kon krijgen, maar "de aanhouder wint."
 
RVS bouten in aluminium (blok of niet) moet je dus NIET met kopervet insmeren?
(iemand vertelde me laatst dat alle boutjes die ik aan de motor heb vervangen voor RVS die in aluminium zitten JUIST ingesmeerd moeten zijn met kopervet... wat is nou juist?)
 
RVS bouten in aluminium (blok of niet) moet je dus NIET met kopervet insmeren?
(iemand vertelde me laatst dat alle boutjes die ik aan de motor heb vervangen voor RVS die in aluminium zitten JUIST ingesmeerd moeten zijn met kopervet... wat is nou juist?)

rvs bouten in aluminium is sowieso een slecht idee door de oxidatie die de 2 materialen aangaan, mocht je nou toch rvs bouten monteren dan altijd kopervet eraan.
trouwens doe ik aan bijna alle bouten kopervetten, zo krijg je ze nog altijd los.

wat Broos schrijft over oxidatie juist omdat er kopervet aanzit is grote onzin.

tenzij de bouten met loctite vastgezet moeten worden, dan geen vet eraan en eerst de bouten vetvrij maken voordat je er loctite aandoet (bij schroefdraad verbindingen loctite 243 gebruiken) ;)
 
Laatst bewerkt:
Als dat echt zo is dan moet ik ze er maar eens uithalen en weer voorzien van een laagje kopervet terugdraaien. (doe ik eigenlijk altijd maar op dat moment geen kopervet voorhanden)

Heb zo ongeveer elk boutje aan de motor (NIET het blok overigens, alleen de rest) vervangen voor RVS om de simpele reden dat ze allemaal geoxideerd waren en het er niet uitzag.
 
Dat koperkleurige zou kopervet kunnen zijn.
Doordat de het blok van aluminium is en de schroefdraad van het filter van staal, en de warmte, ontstaat er "galvanische oxidatie" tussen de verschillende edele metalen waardoor e.e.a. min of meer aan elkaar gelast is.
Google er maar eens op of via Wikipedia.

Dat ontstaat ook door RVS bouten in een aluminium blok te monteren met kopervet, ook zo met bougies.

Dit zou verklaren waarom je het oliefilter zo moeilijk los kon krijgen, maar "de aanhouder wint."
klinkt allemaal heel mooi en interessant die theorie, maar volgens mij blijft het ook bij theorie

heb nog nooit meegemaakt dat rvs bouten in een aluminium blok gemonteerd met kopervet problemen heeft gegeven

misschien dat het in theorie allemaal wel klopt maar in de praktijk toch anders werkt...
 
klinkt allemaal heel mooi en interessant die theorie, maar volgens mij blijft het ook bij theorie

heb nog nooit meegemaakt dat rvs bouten in een aluminium blok gemonteerd met kopervet problemen heeft gegeven

misschien dat het in theorie allemaal wel klopt maar in de praktijk toch anders werkt...

net alsof die gegalvaniseerde bouten/draadeinden nooit problemen geven , ik denk zelf meer problemen als rvs.

edit, het schroefdraad waar je oliefilter op vast zit is meestal een stalen bus dus zou je daar zonder problemen kopervet op kunnen smeren, of dat zin heeft???? , is nogal een vette boel daarbinnen.
 
Laatst bewerkt:
waarom zou je overigens uberhaupt kopervet of wat dan ook voor vet op de schroefdraad van een oliefilter doen? gewoon een drupje olie erop en klaar

ik heb nog nooit meegemaakt dat een oliefilter niet los wou komen bij demontage, je moet ze ook niet als een lompe kameel aandraaien, zover draaien dat de o-ring net het blok raakt en daarna nog 3/4 slag en NIET verder, vast is vast!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan