oliefilter muurvast

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.457
147
Zojuist geprobeerd de oliefilter van mijn suzuki gsx-r750 '07 los te draaien. Alleen nu lukt dit totaal niet.

Heb zo'n speciale tang, maar daarmee werd de filter voor de helft ingedeukt. Vervolgens heb ik een schroevendraaier door het filter heengetikt en geprobeerd rond te draaien. Dit resulteerde in een gat van boven naar beneden. Kortom, dat filter is niet los te krijgen :X

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om dat filter van boven naar beneden los te knippen zodat de druk op het schroefdraad minder wordt. Of helemaal los te knippen. Heeft iemand hier ervaring mee? En is het vervolgens nog makkelijk het restant los te draaien van het schroefdraad?
 
Zoie je wel WD 40 is toch een wondermiddel, bij de ene werkt het en bij de andere werkt het niet, of die andere heeft beter passend gereedschap en andere middeltjes???
Maar ik heb ook een ( leeg ) busje WD40 staan op het rek in de werkplaats en dat na een opmerking van een klant die eerst kijkt of er WD40 staat en als dat er staat is het een goede werkplaats *O* , ik was dus een goede want hij zag dat lege busje ergens staan die bewaar ik natuurlijk en als ik weet dat hij komt staat deze prominent voor in de werkplaats bij de koffie hoek :Y

_O-
 
Wat is er nou met die WD-40? Geweldig spul in mijn vakgebied. Imal stinkt en laat zwarte rotzooi(grafiet) achter.
On-topic:
Filter gewoon stevig met de hand vastdraaien, filter zet zichzelf vast als ie warm word.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er eentje los ging zitten en ik heb er heel veel vervangen :Y
 
idd. gewoon vast en als het nog lekt een beetje vaster

Yep.

En misschien wat keramisch vet op het schroefdraad. Ik zou geen kopervet gebruiken. Keramisch vet is inert, reageert niet met de metalen eromheen. Altijd beter.

Edit:

Persoonlijk doe ik er nooit vet op. Gewoon goed schoon en droog maken, beetje olie op de rubber ring, en dan met de hand vastdraaien. De as waar hij op vastgeschroefd wordt is vast (roestvrij) staal, terwijl het oliefilter gewoon waaiboomijzer is. De kans dat je het draad van de as kapot maakt lijkt me erg klein.
 
Laatst bewerkt:
Bij de karwei hebben ze van het merk skandia een stuk gereedschap dat perfect werkt voor deze dingen (eigenlijk voor alle oliefilters).

Het is een oranje handvat met daaraan een zwart rubber lint (met staaldraad erin denk ik). Je kan het lint om je filter slaan, het losse eind weer in het handvat steken, spannen en draaien maar!
 
Bij de karwei hebben ze van het merk skandia een stuk gereedschap dat perfect werkt voor deze dingen (eigenlijk voor alle oliefilters).

Het is een oranje handvat met daaraan een zwart rubber lint (met staaldraad erin denk ik). Je kan het lint om je filter slaan, het losse eind weer in het handvat steken, spannen en draaien maar!
Of je haalt een filtersleutel met ketting, veel sterker en graaft zich als het moet in het filter, ik heb er nog nooit een filter niet mee los gekregen maar ik draai ze ook niet zó vast...
 
img25122011140223.jpg


Dat was em




is dat ding nou nog niet los?
 
Ik wil iedereen uit deze draad bedanken, met alle tips en aanmoediging heb ik ook mijn oliefilter welke ongelofelijk vast zat los weten te krijgen :} . Ik kreeg er uiteindelijk beweging in door de rand meerdere keren in te spuiten met WD-40, twee extra lange schroevendraaiers er in te rammen(ging wat sneller met een boor)en met drie man kracht te zetten *O*

Also, is het filter van OP al los??? ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan