Hoe vaak oliefilter vernieuwen

Oudeknor

Rookie
18 jun 2021
26
26
Beste allemaal, Ik heb sinds kort een Suzuki 650 van 2013. In het onderhoudsboekje staat : olie verversen elke 6000km of 12 maanden. Oliefilter elke 18000km of 36 maanden. Ik hoor vaak dat het filter bij elke verversing zou moeten. Wie moet ik nou serieus nemen? Het gaat me trouwens niet om het geld besparen, maar de technische reden. Bedankt alvast.
 
Weet je wat ik nu zo raar vind. Een voertuig (auto of motor) heeft meerwaarde (inruilwaarde of verkoopprijs) als het volgens de fabrieksgegevens wordt onderhouden. Bij voorkeur door een off. dealer. Dat zou betekenen dat ik beter af ben met een Suzuki motorfiets waarvan de oliefilter elke 3e verversing na 3 jaar bij 18.000km vervangen is, i.p.v. zo'n zelfde motor waarvan de eigenaar zijn motor "verwend" heeft met 3 keer een oliefilter.
Al die zelfsleutelaars hier op MF die hun motor verwennen met veel meer en vaker onderhoud, zijn eigenlijk zichzelf in de vingers aan het snijden. En dan heb ik het niet over het "goede gevoel" dat je krijgt van je motor verwennen.
Is dat nou emotie of niet?
Ik koop eerlijk gezegd liever een motor die jaarlijks een officiële werkplaats heeft gezien dan een motor die jaarlijks door z'n eigenaar 'verwend' is met een extra oliefilter en zulks.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Heb er veel open moeten maken want moest gescheiden afgevoerd worden in de koekblik garage. Nog nooit 1 gezien die defect was.
Kan me een artikel herinneren in AMT van een dieseltje welke "dealeronderhouden" was. Het originele door de fabrikant bij de productie geplaatste filter zat er na -tig duizend (ruim boven de ton, geloof zelfs 3 ton) nog in.

Daarbij vergeleken is deze linker nog in tiptop conditie!

1631602863038.png


Edit: Verse rekening, oude olie: Wie is de schuldige? - AMT Maar inderdaad nog vrijwel heel..

1631603546610.png


1631603314753.png


1631603371055.png
 
Laatst bewerkt:
Als je er nieuwe olie in doet en je laat het vieze filter zitten, dan is binnen de kortste keren de olie ook weer troebel.
Zonde van je dure olie, zeker als zo'n filter amper €5,- kost. (Yamaha)
 
Als je er nieuwe olie in doet en je laat het vieze filter zitten, dan is binnen de kortste keren de olie ook weer troebel.
Zonde van je dure olie, zeker als zo'n filter amper €5,- kost. (Yamaha)
Als je niet wil dat je olie na 50km alweer zwart ziet, moet je idd het oliefilter steeds mee vervangen. Meer nog, daarna ook nog een spoeling doen met eventueel goedkopere olie. Daarna pas afvullen met goede olie. Want er blijft ALTIJD wel olie achter in het blok.

Heb je een lucht/olie gekoelde motor, blijft er nóg meer achter, want de olie in de oliekoeler loopt er NIET uit bij verversing.

Kan dat kwaad?
Nee, helemaal niet. De fabrikant heeft dat berekend en op de proef genomen. Als die voorschrijft, olie elke 6.000km, en oliefilter elke 18.000km, dan is dat prima.

Al heb ik bij mijn 100.000km beurt de oliekoeler eraf gehaald, laten leeglopen, en gespoeld. Als ik het mij goed herinner gaat er bij de mijne ongeveer 0,4L in, samen met ik dacht 0,3L in het oliefilter, zou er dus bij enkel oliewissel 0,7L blijven inzitten, er gaat dan 3,3L nieuwe in, 4L in totaal dus, waarvan dus ongeveer 17,5% oude olie. Lijkt veel en erg, maar nogmaals, als dat kwaad zou kunnen, zou de fabrikant wel wat anders voorschrijven.

Let ook wel, wat de fabrikant voorschrijft is berekend op "normaal" straat gebruik. Ga je circuit rijden (of gebruik je de openbare weg als circuit), gelden de standaard voorschriften niet. Dan is méér onderhoud en verversing/vervanging nodig, die afgestemd moeten worden op het gebruik. Deze zijn niet in de standaard manuels beschreven.

In B is het trouwens ook zo, dat als je een nieuwe (of jonge tweedehands) motor koopt, en je die op circuit gebruikt, je garantie volledig vervalt, dat dit nu een asfalt of zand circuit is ...

Interessante note: de Nordschleiffe is in deze context géén circuit, want dat is officieel een openbare weg. Dus ... })
 
Dat is black sludge.
En dat bouwt zich ook op in de krukasoliekanaaltjes en zo, waardoor de smering op die plekken waar het ook nodig is (krukaslagerschalen) op een gegeven moment wordt geblokkeerd. Die black sludge is een chemisch reactieproduct waar je niks aan hebt voor wat betreft smering, en wordt alleen maar erger. Komt dan ook in je filter uiteraard want daar is een filter voor. Met het wisselen van het filter wordt ook die viezigheid plus die extra halve liter olie uit het blok gehaald, zodat de nieuwe olie zijn heilige werk weer kan doen. Soms komt juist die black sludge los als er een reinigende oliesoort wordt gebruikt, dan is het handig om bij de eerstvolgende oliewissel wéér het filter te vervangen.
En inderdaad: Het zijn de kosten niet want een filter kost hooguit 15 euro.
 
Ook ikzelf vroeg me wel eens af hoe het zit met hoe een oliefilter zich houd in de tijd.
Dus ik bedoel dan dat je al 3 jaren achter elkaar netjes de olie hebt ververst( bij 2000km) en dat het filter er dus pas 6000km (van de 12000km) op heeft zitten. het filter is dan dus nog lang niet te vuil. Zou het filterpapier dan zwak geworden zij of de lijm verzwakt doordat het al 3 jaar id de olie gezeten heeft.
Er zijn toch ook, (in de auto;s) automatische transmissie papierfilters die wel meer dan 6 jaar mogen blijven zitten. Hoe kan dat dan?
 
En dat bouwt zich ook op in de krukasoliekanaaltjes en zo, waardoor de smering op die plekken waar het ook nodig is (krukaslagerschalen) op een gegeven moment wordt geblokkeerd. Die black sludge is een chemisch reactieproduct waar je niks aan hebt voor wat betreft smering, en wordt alleen maar erger. Komt dan ook in je filter uiteraard want daar is een filter voor. Met het wisselen van het filter wordt ook die viezigheid plus die extra halve liter olie uit het blok gehaald, zodat de nieuwe olie zijn heilige werk weer kan doen. Soms komt juist die black sludge los als er een reinigende oliesoort wordt gebruikt, dan is het handig om bij de eerstvolgende oliewissel wéér het filter te vervangen.
En inderdaad: Het zijn de kosten niet want een filter kost hooguit 15 euro.
Volgens mij is regelmatig de motor goed warm / heet rijden langer dan pakweg 1 uur een goede remedie ter voorkoming van die sludge . Ik heb er zelf nog nooit last van sludge gehad. Bij oliewissel laat ik de motor nog heel even lopen als de aftapplug en oliefilter eraf is. Dan komt er nog ongeveer een koffiebekertje vol aan zwarte olie uit alle gaten, kieren en spelonken. En dan wel de nieuwe oliefilter vullen met beetje nieuwe olie voor dat ie erop gedraaid wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan