Hoe vaak oliefilter vernieuwen

Oudeknor

Rookie
18 jun 2021
26
26
Beste allemaal, Ik heb sinds kort een Suzuki 650 van 2013. In het onderhoudsboekje staat : olie verversen elke 6000km of 12 maanden. Oliefilter elke 18000km of 36 maanden. Ik hoor vaak dat het filter bij elke verversing zou moeten. Wie moet ik nou serieus nemen? Het gaat me trouwens niet om het geld besparen, maar de technische reden. Bedankt alvast.
 
Beste allemaal, Ik heb sinds kort een Suzuki 650 van 2013. In het onderhoudsboekje staat : olie verversen elke 6000km of 12 maanden. Oliefilter elke 18000km of 36 maanden. Ik hoor vaak dat het filter bij elke verversing zou moeten. Wie moet ik nou serieus nemen? Het gaat me trouwens niet om het geld besparen, maar de technische reden. Bedankt alvast.
Je handleiding zou ik aanhouden. Maar als je beter wilt doen, kan je altijd de tussen oplossing kiezen. Om en om wel niet vervangen van de olie filter. Dat is nog steeds binnen de specificaties van je onderhoudsboekje. dus 6000 km alleen olie vervangen, bij de volgende 6000 olie + filter.
Denk echt wel dat je motorfabrikant dat goed uitgezocht heeft.

Wat je anders ook nog kunt doen: even een dealer monteur vragen of dat om de 18K filter vervangen wel goed is. en of dat niet gecorrigeerd moet worden. Lijkt mij sterk...
 
Dat het gaat rotten of dat er gaten in vallen.
Mijn voormalige Cagiva Raptor 1.000 had wel een redelijk gaar filter bij aankoop. O-)
20170114_170416.jpg

Ik vervang het oliefilter ook niet meer elke wissel.
Het gaat er wel even af en laat het goed uitlekken. :Y
 
Mijn voormalige Cagiva Raptor 1.000 had wel een redelijk gaar filter bij aankoop. O-)
Bekijk bijlage 1669950
Ik vervang het oliefilter ook niet meer elke wissel.
Het gaat er wel even af en laat het goed uitlekken. :Y
Als ik de moeite zou willen nemen om hem eraf te draaien en uit te laten lekken, dan had ik er toch gelijk een nieuwe opgedraaid.

Maar goed als dit voor jou zo werkt is het helemaal prima 👍
 
Als ik de moeite zou willen nemen om hem eraf te draaien en uit te laten lekken, dan had ik er toch gelijk een nieuwe opgedraaid.

Maar goed als dit voor jou zo werkt is het helemaal prima 👍
Ik ververs wat vaker dan gemiddeld en koop de filters per drie.
Maar bij één motor zijn ze wat schaars en met twee maak ik weinig kilometers, maar wel elk jaar verse olie.
Gewoon domweg vervangen gaat voorbij aan mijn gevoel voor efficiëntie. ;)
 
Weet je wat ik nu zo raar vind. Een voertuig (auto of motor) heeft meerwaarde (inruilwaarde of verkoopprijs) als het volgens de fabrieksgegevens wordt onderhouden. Bij voorkeur door een off. dealer. Dat zou betekenen dat ik beter af ben met een Suzuki motorfiets waarvan de oliefilter elke 3e verversing na 3 jaar bij 18.000km vervangen is, i.p.v. zo'n zelfde motor waarvan de eigenaar zijn motor "verwend" heeft met 3 keer een oliefilter.
Al die zelfsleutelaars hier op MF die hun motor verwennen met veel meer en vaker onderhoud, zijn eigenlijk zichzelf in de vingers aan het snijden. En dan heb ik het niet over het "goede gevoel" dat je krijgt van je motor verwennen.
Is dat nou emotie of niet?
 
Tja , dat is liefhebbers , ik heb een veteraan motorfiets die elk half jaar een volledige olie'bad' krijgt van lijnzaadolie , noodzakelijk ? nee ? maar gewoon behoudt van de motor . net zoals een olie filter doe ik bij elke olie wissel (suzuki SV650/honda Africa Twin) om de 5.000 km , gewoon voor het gevoel , voor de kosten hoef je het niet te laten .
 
Weet je wat ik nu zo raar vind. Een voertuig (auto of motor) heeft meerwaarde (inruilwaarde of verkoopprijs) als het volgens de fabrieksgegevens wordt onderhouden. Bij voorkeur door een off. dealer. Dat zou betekenen dat ik beter af ben met een Suzuki motorfiets waarvan de oliefilter elke 3e verversing na 3 jaar bij 18.000km vervangen is, i.p.v. zo'n zelfde motor waarvan de eigenaar zijn motor "verwend" heeft met 3 keer een oliefilter.
Al die zelfsleutelaars hier op MF die hun motor verwennen met veel meer en vaker onderhoud, zijn eigenlijk zichzelf in de vingers aan het snijden. En dan heb ik het niet over het "goede gevoel" dat je krijgt van je motor verwennen.
Is dat nou emotie of niet?
Die "liefhebbers" zijn "vergeten" hun kleppen te stellen, hun gaskleppen te synchroniseren, en hun remvloeistof te verversen.
 
Die liefhebbers doen juist vaak kleppen stellen, remolie verversen, voorvorkolie verversen, koelvloeistof verversen, etc, etc, die de dealer alleen doet als het volgens het boekje moet.
 
Die liefhebbers doen juist vaak kleppen stellen, remolie verversen, voorvorkolie verversen, koelvloeistof verversen, etc, etc, die de dealer alleen doet als het volgens het boekje moet.
Het zou kunnen, maar zo'n liefhebber heb ik nog nooit gezien. :P
Vergeet ook niet dat een nieuw oliefilter niet beter filtert dan een gebruikt exemplaar.
 
Het zou kunnen, maar zo'n liefhebber heb ik nog nooit gezien. :P
Vergeet ook niet dat een nieuw oliefilter niet beter filtert dan een gebruikt exemplaar.
En kleppenstellen met stelplaatsen en nokkenassen demonteren zie ik de meeste poetser ook niet doen, beetje olie verversen en kettingsmeren is er volgens mij niet bij, vooral optisch.
 
Wie moet ik nou serieus nemen?
De fabrikant.
Dus, volgens het boekje elke 18.000km.
Tenminste, als je aan alle voorwaarden voldoet, ik bedoel, je rijdt niet in circuitstijl? Je gebruikt de juiste olie? En vervangt de olie volgens schema?
Dan is het goed je filter elke 18.000km te vervangen.

Mijn Suzuki van 2004 heeft dezelfde intervallen. Echter, wegens mijn rustige rijstijl en lange afstanden, en weinig stilstand (35.000km/jaar), vervang ik mijn olie pas om de 10.000km. Het oliefilter doe ik élke keer mee, die 8€ kost voor het filter vind ik niet erg om er telkens bij te nemen :t

Persoonlijke keuzes dus, afhankelijk van mijn situatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk vind ik dat 6000 km best weinig is voor moderne olie..
Dat is het ook. Maar die interval heeft Suzuki niet omdat het nódig is, maar heeft te maken met een verwachting dat veel motoren anders niet tijdig nieuwe olie krijgen omdat veel motoren niet binnen 18 maand aan 6.000km komen.

Een achterhaald gedacht trouwens.

Het is overigens bij Suzuki zelf dat men mij zei dat ik door mijn situatie de intervallen van ALLES mag verdubbelen.
Toch houd ik zelf graag 10.000km aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wilde toch nog even terugkomen hierop. Kennis van me heeft een Honda NC750. Blijkt dat Honda zelfs 25000km voorschrijft voor het oliefilter, zonder tijdlimiet. Zie de bladzijde uit het boekje, Olie wel elk jaar! Kan me niet voorstellen dat een filter na een bepaalde tijd uit elkaar valt of zo.
Wat zou er mis zijn met een motor die weliswaar weinig kilometers maakt per jaar, maar nooit geen korte ritten, en altijd goed warm wordt. Dan zou het filter bijvoorbeeld na 6000km en 3 jaar verrot of verstopt zijn?? Nogmaals het gaat niet om de kostenbesparing, maar het zinloos weggooien van goede spullen. (milliue!)
Honda NC750-2018.jpg
 
Dat is bijzonder, dit zegt mijn NC700 maintenance schedule …. Toch écht bij elke beurt oliefilter vervangen…..
Maarrr, dit is voor een 700 uiteraard, niet voor een 750, zit blijkbaar toch weer verschil in......
Nu heb ik een 750 uit 2014, die zit nog in het jasje van een 700, zal ik dan toch te vaak filters vervangen? (+/_ 2X per jaar)
 

Bijlagen

  • FF7386CE-097A-4976-A251-AA869B9C06EF.png
    FF7386CE-097A-4976-A251-AA869B9C06EF.png
    146,5 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Blijkbaar dat Honda na 2018 de ondhoudsinterval heeft herzien . Voortschrijdend inzicht???
Maar ik vraag me nog steeds af of een oliefilter na pakweg 2 of 3 jaar in de koude/warme/ hete olie gedrenkt het filterpapier zal vergaan en/of dat de gebruikte lijm loslaat. Is dat de zuiver technische reden, of is het commercieel of juridisch??
 
Beste allemaal, Ik heb sinds kort een Suzuki 650 van 2013. In het onderhoudsboekje staat : olie verversen elke 6000km of 12 maanden. Oliefilter elke 18000km of 36 maanden. Ik hoor vaak dat het filter bij elke verversing zou moeten. Wie moet ik nou serieus nemen? Het gaat me trouwens niet om het geld besparen, maar de technische reden. Bedankt alvast.
Filter verv zo vaak doet niets helpt ook niet.
De fabrikant zit altijd aan de veilige kant als je volgens fabriek voorschriften houd is goed .
Wil je je geld kwijt koop elke keer een filter..
Bougies verv je ook op service interval .
 
Terug
Bovenaan Onderaan