Hoe vaak oliefilter vernieuwen

Oudeknor

Rookie
18 jun 2021
26
26
Beste allemaal, Ik heb sinds kort een Suzuki 650 van 2013. In het onderhoudsboekje staat : olie verversen elke 6000km of 12 maanden. Oliefilter elke 18000km of 36 maanden. Ik hoor vaak dat het filter bij elke verversing zou moeten. Wie moet ik nou serieus nemen? Het gaat me trouwens niet om het geld besparen, maar de technische reden. Bedankt alvast.
 
Blijkbaar vindt Suzuki dat het filter 3 porties olie mee kan... Als jij het daarmee eens bent kun je dat aanhouden..

Persoonlijk vind ik dat 6000 km best weinig is voor moderne olie..

Voor de kosten van een oliefilter en die paar cl extra olie die bij een filter wissel nodig zijn zou ik het niet laten... Tenzij het op een onmogelijk te bereiken plek zit en je de halve motor moet demonteren om erbij te kunnen
 
In de tijd dat ik een Suzuki had deed ik bij elke oliewissel ook een nieuw filter, ik reed destijds meer dan 20000 kilometer per jaar.Kennelijk is het filter goed voor meer kilometers. Kwaad ken het niet.
 
Bij mijn Suzuki verving ik het filter gelijk mee met de olie. Technisch misschien niet nodig maar voelde wel beter. :)

Enige reden waarom Suzuki 18.000km zegt zal wel zijn omdat het kan, en een beurtje bij de dealer wat goedkoper uitvalt (monteur hoeft dan ook geen bugspoiler te verwijderen). Hoewel 6000km met olie enig zins belachelijk is, hebben ze inmiddels overigens al opgeschroefd naar 12.000km bij de nieuwere modellen na kritiek. Als je de motor normaal gebruikt kan je dat vast ook wel doen bij de oudere modellen, vanaf 2003 zit er al een oliekoeler op de 650 V-Twin.
 
En weinig zaken geven zo ontzettend veel voldoening als het uiteindelijk loskrijgen van een @&#(#&-vastzittend oliefilter :+

Sowieso is olie wisselen als een soort detox-kuur voor je motor: daarna rijdt hij écht beter. Al is het maar voor je gevoel.
 
Wat in de boekjes staat is nog nooit veranderd en komt nog uit de
tijd van Ben Hur,wij (Suzuki dealer) deden om de 12000km de olie verversen en dan ook gelijk het filter vervangen,
een filter zou langer meekunnen maar kost niet de hoofdprijs en niet iedere motor is gelijk,dus waarbij 1 met weinig slijtage
het filter niet snel verzadigd raakt zal dat bij een minder exemplaar sneller gebeuren.
 
Blijkbaar vindt Suzuki dat het filter 3 porties olie mee kan... Als jij het daarmee eens bent kun je dat aanhouden..

Persoonlijk vind ik dat 6000 km best weinig is voor moderne olie..

Voor de kosten van een oliefilter en die paar cl extra olie die bij een filter wissel nodig zijn zou ik het niet laten... Tenzij het op een onmogelijk te bereiken plek zit en je de halve motor moet demonteren om erbij te kunnen
Het is aan de fabrikant om te bepalen wat wel of niet weinig is voor een moderne olie.
Net als dat de fabrikant een olie voorschrijft, heeft allemaal met het ontwerp te maken en het garanderen van storingsvrij gebruik.
Best handig om dan die 6000km aan te geven, nu blijf je redelijk veilig met welke olie ook.

Gebruik je Motorex Topspeed dan is de olie na 12000km nog een zeer dikke prima, maar als Suzuki dan die 12000 km opgeeft en de gebruiker gooit er van alles in dan kan de fabrikant niets garanderen, zou jij ook niet doen lijkt mij.
 
Ik had gezien in het boekje van de Yamaha van een vriend dat daar olie verversen per 10000km of 1 x per jaar. Oliefilter elke 20000km zonder tijdaanduiding. Blijkbaar kan zo'n filter gewoon de aangegeven kilometers blijven zitten terwijl de olie elk jaar ververst wordt. Ikzelf rij slechts ongeveer 3 a 4000km per jaar. Het filter kan dan max. 18000km of 3 jaar blijven zitten. Tenminste als ik alles goed heb begrepen. Neem aan dat de mensen bij Yamaha of Suzuki of welke andere dan ook, dat niet zouden aangeven als dat niet kon. Mijn zus heeft sinds kort een Suzuki auto (Ignis) van 2018, een daar wordt 0W16 olie aanbevolen. Zomer en winter. Dat vind ik pas echt griezelig. Ben benieuwd hoelang dat goed gaat.
 
Mijn zus heeft sinds kort een Suzuki auto (Ignis) van 2018, een daar wordt 0W16 olie aanbevolen. Zomer en winter. Dat vind ik pas echt griezelig. Ben benieuwd hoelang dat goed gaat.

Waarschijnlijk prima lang?
Toleranties zijn kleiner, de processen preciezer dus waarom zou het niet goed gaan op de voorgeschreven olie? Als je er nu 15w40 in gooit, dan kan het inderdaad heel snel fout gaan.

Ik had gezien in het boekje van de Yamaha van een vriend dat daar olie verversen per 10000km of 1 x per jaar. Oliefilter elke 20000km zonder tijdaanduiding. Blijkbaar kan zo'n filter gewoon de aangegeven kilometers blijven zitten terwijl de olie elk jaar ververst wordt. Ikzelf rij slechts ongeveer 3 a 4000km per jaar. Het filter kan dan max. 18000km of 3 jaar blijven zitten. Tenminste als ik alles goed heb begrepen.

Ik rijd nu een Suzuki 750. Vorige beurt heb ik olie+filter vervangen, komende beurt (jaartje later) gaat alleen de olie er uit. De beurt daarna weer olie+filter. Bij mij is ook voorgeschreven olie elke 6000 of jaar, filter elke 18000. Ik houd het op olie elk jaar (rijd 6000-8000 km per jaar) en filter om de beurt. Het zijn de kosten niet.

Maar goed, waar het idee vandaan blijft komen dat de fabrikant die het voorschrijft niet zo weten hoe hun spul behandeld moet worden en dat ze het blijkbaar slecht met iedereen voor hebben begrijp ik niet.


Ik heb ooit begrepen dat er fabrikanten zijn die nog steeds aan de 6000 km (of jaarlijkse) beurt voor moderne motoren vasthouden omdat mensen op de motor vaak niet meer dan 5000-6000km per jaar rijden. Als je er 150000 km voor zet gaan mensen denken dat ze er drie jaar mee vooruit kunnen, want kilometerstand. Ze vergeten dan vaak dat er gewoon jaarlijks onderhoud gepleegd moet worden omdat onder andere olie ook degradeert over tijd. Het is dus meer een 'psychologisch middel' om mensen toch netjes jaarlijks het onderhoud te laten doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Het is aan de fabrikant om te bepalen wat wel of niet weinig is voor een moderne olie.
Net als dat de fabrikant een olie voorschrijft, heeft allemaal met het ontwerp te maken en het garanderen van storingsvrij gebruik.
Best handig om dan die 6000km aan te geven, nu blijf je redelijk veilig met welke olie ook.

Gebruik je Motorex Topspeed dan is de olie na 12000km nog een zeer dikke prima, maar als Suzuki dan die 12000 km opgeeft en de gebruiker gooit er van alles in dan kan de fabrikant niets garanderen, zou jij ook niet doen lijkt mij.
V
Waarschijnlijk prima lang?
Toleranties zijn kleiner, de processen preciezer dus waarom zou het niet goed gaan op de voorgeschreven olie? Als je er nu 15w40 in gooit, dan kan het inderdaad heel snel fout gaan.



Ik rijd nu een Suzuki 750. Vorige beurt heb ik olie+filter vervangen, komende beurt (jaartje later) gaat alleen de olie er uit. De beurt daarna weer olie+filter. Bij mij is ook voorgeschreven olie elke 6000 of jaar, filter elke 18000. Ik houd het op olie elk jaar (rijd 6000-8000 km per jaar) en filter om de beurt. Het zijn de kosten niet.

Maar goed, waar het idee vandaan blijft komen dat de fabrikant die het voorschrijft niet zo weten hoe hun spul behandeld moet worden en dat ze het blijkbaar slecht met iedereen voor hebben begrijp ik niet.


Ik heb ooit begrepen dat er fabrikanten zijn die nog steeds aan de 6000 km (of jaarlijkse) beurt voor moderne motoren vasthouden omdat mensen op de motor vaak niet meer dan 5000-6000km per jaar rijden. Als je er 150000 km voor zet gaan mensen denken dat ze er drie jaar mee vooruit kunnen, want kilometerstand. Ze vergeten dan vaak dat er gewoon jaarlijks onderhoud gepleegd moet worden omdat onder andere olie ook degradeert over tijd. Het is dus meer een 'psychologisch middel' om mensen toch netjes jaarlijks het onderhoud te laten doen.
Welnee die boekjes zijn vaak een kopie van vroeger,blijkbaar hebben ze sinds de jaren 70 niet de moeite genomen
dat te veranderen,je argumentatie dat het is omdat mensen te weinig zouden rijden in een jaar gaat niet op want er staat
b
Waarschijnlijk prima lang?
Toleranties zijn kleiner, de processen preciezer dus waarom zou het niet goed gaan op de voorgeschreven olie? Als je er nu 15w40 in gooit, dan kan het inderdaad heel snel fout gaan.



Ik rijd nu een Suzuki 750. Vorige beurt heb ik olie+filter vervangen, komende beurt (jaartje later) gaat alleen de olie er uit. De beurt daarna weer olie+filter. Bij mij is ook voorgeschreven olie elke 6000 of jaar, filter elke 18000. Ik houd het op olie elk jaar (rijd 6000-8000 km per jaar) en filter om de beurt. Het zijn de kosten niet.

Maar goed, waar het idee vandaan blijft komen dat de fabrikant die het voorschrijft niet zo weten hoe hun spul behandeld moet worden en dat ze het blijkbaar slecht met iedereen voor hebben begrijp ik niet.


Ik heb ooit begrepen dat er fabrikanten zijn die nog steeds aan de 6000 km (of jaarlijkse) beurt voor moderne motoren vasthouden omdat mensen op de motor vaak niet meer dan 5000-6000km per jaar rijden. Als je er 150000 km voor zet gaan mensen denken dat ze er drie jaar mee vooruit kunnen, want kilometerstand. Ze vergeten dan vaak dat er gewoon jaarlijks onderhoud gepleegd moet worden omdat onder andere olie ook degradeert over tijd. Het is dus meer een 'psychologisch middel' om mensen toch netjes jaarlijks het onderhoud te laten doen.
Dat laatste wat je zegt klopt niet want er staat buiten de km stand altijd een periode bij om de hoeveel maanden,die onderhoudsinvallen zijn gewoon nog dezelfde als in de jaren 70 in de boekjes stonden ,net zoals het inrijden nog steeds zo er in staat.
Moderne olie kan gewoon veel langer mee,die paar maanden dat de gemiddelde motor stil staat heeft daar geen invloed op.
Staat je motor veel langer stil is het wel handig de olie te verversen,omdat zuren in de olie het metaal in het blok kunnen aantasten.
 
Zou zelf de afweging maken:
-Zijn je ritjes lang genoeg om het blok helemaal op temperatuur te krijgen
-Rijdt je rustig
-Staat de motor droog en relatief warm (weinig condensvorming)
-Zit er een magneet aan de aftapplug, zoja hoeveel troep zit eraan bij de oliewissel
-Kun je verschil voelen in trillingen van het blok (misschien lastig met scharnierende, rubber bedekte voetsteuntjes)
-Hoe zwaar belast je de (natte) koppeling

Zit je bij de meeste punten aan de veilige kant, dan zou ik met goeie olie een stuk verder durven dan 6000km. Filter meten qua verschildruk zou mooi zijn, maar hoe krijg je dat voor elkaar..
 
Ik rij ook suzuki.

Om de oliewissel een nieuw filter.

Het blok komt tijdens mijn ritten wel goed op temperatuur, korte ritjes komen bijna niet voor.
Daarentegen moet het blok bij mij wel hard werken ik rij altijd stevig door en de naald loopt bij mij behoorlijk vaak richting de 15k toeren.

Ik wissel elk jaar en meestal rijdt ik zo'n 10k kilometers per jaar.

Voorgeschreven door suzuki is 6k.

Olie is putoline nano tech, die gebruik ik al jaren en doe het zo al jaren en nooit problemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan