Reisverslag 2023: Piemonte Maira Stura scarsa pavimentazione stradale

Proloog: na een fijne zomervakantie in Frankrijk met de caravan (jemig wat een brandstof- en tolkosten voor een retour Middellandse zee...kop in het zand en pinnen!) ontstond het jaarlijkse plan om nog een aantal dagen te gaan kamperen en kleine wegen te rijden. Mijn idee was om de eerste dag zo vroeg als mogelijk te vertrekken (wel eens om 04u weggereden, komt de dochter net thuis van stappen...." pap, wat ga jij doen?" ) en dan de hele dag de fraaie peages af te rijden om vervolgens in de middag een glimlach van oor tot oor te krijgen op het laatste tolplein voor Grenoble (Voreppe), waar de Alpen zichtbaar zijn en het bochtenfeest kan starten.

In januari van dit jaar, er was 1 week met redelijk weer, heb ik een blauwe Transalp 700 gekocht en mijn good old friend XRV750 verkocht. Redenen: vooral omdat er ca 800 piek in moest om achterstallig onderhoud te plegen en versleten parts te updaten, zoiets. En, na 10 jaren was ik wel toe aan wat anders vond ik. Later meer over vergelijk! Ik rij ca 7 a 8 dkm per jaar schat ik, inclusief de jaarlijkse trip ver weg naar de Alpen.
In mei wat voorbereidingen gedaan: nieuwe Heidenau Scout banden en wat " semi stoer offroad spul maar soms erg handig" zoals valbeugels. Immers, heb al jaren ervaringen met het rijden van gravelpaden in Zuid-Frankrijk en Italie.

Echter, een plan ontstond om met 2 vrienden eerst naar Luxemburg te gaan. Kamperen. Het idee was oorspronkelijk Andermatt in Swiss, maar dankzij buienradar daar van afgezien en naar good old Diekirch gereden in Luxemburg. Voordat wij vertrokken heb ik gezegd dat ik zeer waarschijnlijk daarna direct doorrij naar de Alpen, immers, ik heb dan nog wat dagen en ben dan al ca 400km onderweg.......

Vertrek: zondag 13 augustus.
Bestemming: Luxemburg, Diekirch, Camping De la Sure.
Motoren: KTM en 2x Transalp 700. (maat van mij leek zo'n Transalp 700 ook wel wat en kocht een vrijwel nieuwe (6dkm!), toevallig ook blauw...)

Wij ontmoeten elkaar pas bij de ingang van de camping om ca 16u. De tenten worden opgezet en langszaam lopen wij naar het leuke centrum van Diekirch om een (oeps het zijn er meer geworden....) glas Diekirch bier te nuttigen en te eten.

Tja, en wat is dan het logische programma maandag en dinsdag? Juist, rijden en nog eens rijden. Alles ten noorden van de lijn Esch-sur-Sure en Vianden is simpelweg erg fraai. Navigatie? Overbodig, gewoon lukraak links en rechts afslaan. Vrachtwagen voor je? geen probleem, afslaan.
Foto is volgens mij genomen op de parkeerplaats voor Hubertus bij Kautenbach.
20230814_160828 KOPIE.jpg

Ook nog wat onverharde paden gereden alhoewel die schaars en vaak verboden zijn in Luxemburg.
20230815_132952.jpg

Het weer: droog en soms een mini-regenbui. Vooral s-morgens is alles erg vochtig. Ook nog naar het zgn Mullertal gereden (petite Swiss), gaaf maar zeker niet het mooiste van Luxemburg, vind ik, vwb motorrijden.

En dan opeens....is het dinsdagavond ca 23uur en we hebben weer gelachen, ge-ouwehoerd, gedronken en gegeten, wat o wat ga ik morgenvroeg doen? In de tent is alles al wat vochtig en eea begint ook al vuil te worden.... Eigen badkamer en bed thuis is ook comfortabel! Nou ja, eerst maar eens tukken......

wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Vertrek: woensdag 16 augustus.
Bestemming: naar huis of....Zuid-Frankrijk?
Gereden kilometers: ca 882km.

Ik sta vroeg op en pak de vochtige zooi in. Als eerste zit alles op de motor gebonden en mijn motor-maten beginnen ook in te pakken. Het is droog weer, maar een deken van mist hangt er wel. Een van de mannen besluit om zijn Perry-Sport tentje (tijdperk cassettebandje en giro) ter plekke weg te gooien. Even hebben we het erover om er doorheen/overheen te rijden met een motor en dat te filmen... Dat soort ongein. Blijft bij wat gelach.
Ik besluit toch om alleen te vertrekken naar Frankrijk en heb in mijn hoofd een aantal " plannen B" voor het geval ik een mentaal dipje krijg, zeker na de gezellige tijd met zijn drieen! . Plannen B zijn: afdraaien naar Camping La Mouche nabij Epinal, of afdraaien naar Camping Moto in Crest: aldaar is er altijd wel wat aanspraak met gelijkgestemden of omdraaien en nach Hause. Maar, er komt nog een lang najaar aan, en ik ben nu al 400km van huis en heb alle gear bij me: gas erop!!
We nemen afscheid en ik rij solo weg om ca 8u s-morgens. In de semi-mist vind ik rillerig en wat unheimisch de snelweg die me door Luxemburg leidt (waar begin ik aan denk ik nog even.....).
Na ca 1,5uur een beetje easy door de vroege morgen, en je mag maar 110km/u (Metz-Nancy), kom ik aan bij het tolstation ten zuiden van Toul en stop even om het kaartje in mijn zak te doen. Voor mij begint het feest hier al, ook al zijn er nog vele saaie uren te gaan. De navigatie meldt dat ik om 14u bij Grenoble ben, dat wordt mijn richttijd en eenmaal daar kan ik alle kanten op!
En lift-off met de volle 60 pk V-twin!.

Wat valt op: de buddyseat is langer en daardoor comfortabeler dan bij de XRV750: de bagage zit simpelweg verder naar achteren en niet in je rug te drukken (zeker na remmen), overigens zit er een Viking-seat op. Tevens rijdt deze TA700 met ca 140km/u strakker en voelt veiliger aan. Beetje als een Volvo zeg maar (...). Ook is de acceleratie veel beter, door de injectie en 4 kleppen per cylinder vermoed ik. Idem deceleratie (ABS en vooral bijtgraag).

Foto hieronder is ca 200km ten zuiden van Toul schat ik. Uiteraard een bui op mijn kop gekregen.
20230816_124713.jpg

Ik heb de originele Honda zijkoffers bij de motor, maar deze zitten vrij ver naar achteren en ik ben niet zo'n fan van koffers (de slaapzak en de tent passen er toch niet in). De koffers heb ik dus thuisgelaten. Aan 1 kant heb ik een cheap moto-detail tas hangen die eigenlijk horizontaal op een top-bagagerek hoort. Daar zit water en wat "grijpspul" voor onderweg in.

Yes, het is 14uur en ik ben bij mijn laatste tolstation Voreppe nabij Grenoble! Job-s done!.
20230816_151354.jpg

Het is nu erg warm en ik stop mijn hoofd onder de buitenkraan om mij op te frissen en neem een koffie en een croissant. Prima!
Ik besluit om naar Col de Larche te rijden en mijn doel wordt Camping Les Marmottes vlakbij de col. Ik heb er eerder over gelezen hier op motor-forum. Ik rij niet richting Val Cenis omdat wij daar ca 10 dagen geleden al met de caravan stonden. Ik app met Bommes (van dit forum) want ik weet dat hij met zijn Guzzi ook onderweg is in dit gebied. Hij staat bij Lanslebourg dus een meeting gaat niet lukken. Wie weet een ander jaar.
Waarom Col de Larche? Ik heb al wat dalen gereden in Piemonte van Salbertrand tot aan Ventimiglia (LGKS-Via Sale) maar nog niet de wegen van het Maira Stura dal Marmora (alleen die naam al!!!!). Dus het gebied tussen pakweg Demonte en Sampeyre. En via Col de Larche ben ik er morgen binnen het uur!!
Na Grenoble rij ik bewust niet de Route Napoleon. Deze heeft naar mijn mening inmiddels teveel snelheidsbeperkingen en is niet echt een ' doorrij-weg'. De D-1075 daarentegen is fraaier. In een van de kleine lage spoortunnels nog de ABS-gebruikt / ABS-ingreep: opeens stond het verkeer stil in een bocht en ik had daar geen rijzicht.... Mijn fout maar ging prima en erg lage snelheden.
Gelukkig is het nabij Gap nog altijd goed weer (vorig jaar hier noodgedwongen eerder op een camping ivm onweer) en ik rij door. Ik stop bij mijn favo Cafe Rene allo-allo horeca in Le Lauzet-Ubaye.
20230816_180100.jpg


Uiteindelijk kom ik op de camping aan. Wat ligt die fraai!!! Ik ben superblij dat ik heb doorgezet om hierheen te rijden!!!!!
20230816_190526.jpg


Genoeg gereden vandaag....
20230816_193314.jpg


Ik sta op een prachtige plek... (tent: Coleman, de kleinste, 2,8kg, zogenaamd voor 2 personen, ik lig er diagonaal in (ben 1,80m) met de zooi naast me)
20230816_193328.jpg

Ik koop een fles bier en drink die op bij de inmiddels gesloten bar: mijn gsm laad ik daar op op een buitenstopcontact en zit wat op een stoel van de camping, het is prachtig hier. En.....het wordt kouder en kouder... ca 1800m hoogte!! Psssssst, de camping is doodstil.

wordt vervolgd.
 
En ook ik volg... en alvast toegevoegd aan het overzich! Waarom toch niet via Grenoble de Vercors in naar Crest wat je eerder gepland had?
 
Niet via Crest omdat ik nu nog wat beperkte aantal dagen had en, ik had geen plan B gevoel onderweg.
Tevens nog wat "unfinished business" tussen Samperye en de Lgks (Tende). (Alvorens ik in 2024 ca 14dagen naar de Spaanse Pyreneeën en banderas reales en 'isabena' hoop te gaan...en daarvan heen of terug gaat zeker weer via Crest.)

Maar ook in de komende jaren (hoop ik) de peages tot Grenoble en dan via Gorges De Nan de Vercors in. (Was jouw tip en vorig jaar gereden vanaf noorden erin en er weer eruit).
 
Nee, 60pk met een ECHT v-twin blok, geproduceerd van ca 2006 tot ca 2012 schat ik. Dit is de voorganger van het nieuwste model Transalp. Wel heeft mijn Transalp 4 kleppen per cylinder, injectie en abs t.o.v. de transalp 650 en de xrv750. Gelukkig valt het verbruik mij wel mee: overall 1:20. Is mijn eerste injectiemotor: start dan ook in 0,001seconde, de choke is verdwenen en ligt naast de cassettebandjes zeg maar. Snif. (Gelukkig hebben onze cb500 en 2cv6 nog een choke!)

Ik heb al vrij lang kunnen proefrijden op de nieuwe xl750 Transalp in Nieuw Leusen: rijdt ook bijzonder fijn maar minder groot verschil dan de overstap van de xrv750 naar de Transalp 700. Enne, ik wacht nog even, thuis ook nog een gezinsauto waar 310dkm op staat en 2 studerende kids....
 
Waarom Col de Larche? Ik heb al wat dalen gereden in Piemonte van Salbertrand tot aan Ventimiglia (LGKS-Via Sale) maar nog niet de wegen van het Maira Stura dal Marmora (alleen die naam al!!!!). Dus het gebied tussen pakweg Demonte en Sampeyre. En via Col de Larche ben ik er morgen binnen het uur!!
Haha
Toevallig eind aug ook gereden met de cabrio. Alleen de weg vanaf Demonte was heel erg mistig. Dat was wel een dingetje. Natuurlijk onverlichte fietsers die naar beneden reden...... zie je pas op het laatste moment.
Een overnachting nabij Col d Esischie.
De volgende dag door via Marmora naar Stroppo. Nu wel prachtig weer.
20230903_142758.jpg2892.JPG
 
Vertrek: donderdag 17 augustus.
Bestemming: Demonte, Marmora, Stura en Maira dal.
Gereden kilometers: ca 210km.

Wat een geluksvogel ben ik toch, op deze prachtige camping in een superfraaie omgeving. Ik zou hier zeker een paar dagen kunnen staan!. Ik overweeg nog even om alles te laten staan en de geplande wegen in Italie vanaf hier te rijden. Maar, heel misschien mis ik dan een andere mooie plek..... Wat een luxe-probleem, Niet zeuren!!

Vannacht was het fris, niet vreemd op 1800m hoogte. Mijn oude fijne donzen Nomad slaapzak (jaren 90?) is duidelijk niet meer wat het ooit geweest is, mijn voornemen is om deze op de laatste camping weg te gooien. Zelf mijn motorjas heb ik vannacht over de slaapzak gelegd.

Ik sta op en pak de spullen op de motorfiets. Ik moet nodig inkopen doen, al mijn (nood) ontbijt-repen zijn op, evenals een rol wc papier. Waar o waar haal ik dat? Eerst de gebruikelijke zooi voordat het erop zit.....
20230817_081430.jpg

Hier monteer ik de powerbank ook op de motor just in case dat ik later de gsm niet meer op kan laden. En de Go Pro-4 die ik meehad. Bij mij ziet dat er zo uit, zie de foto. Keurig netjes weggewerkt en als originele Honda optie opgenomen in het dashboard.... Komt ook door mijn 2m lange oplaadkabel, superhandig bij horeca, maar op de motor..... Het boeit mij i.i.g. niets. Thuis heb ik wel een tanktas, ik heb er wel eens een jaar mee gereden maar uiteindelijk begint een tanktas mij wel te irriteren. Belangrijke papieren draag ik op de man zoals dat heet (lichting 91-4 voor de oud-reservisten) dus in mijn motorjas.
20230817_084451.jpg

Ik rij de camping af en rij naar het gehucht Val-d'Oronaye, ca 1000m zuidwaarts, zou daar uberhaupt iets te koop zijn?. Yes, ik heb geluk, een piepklein winkeltje waar ik een koffie met een croissant bestel en gelijk 1 wc-rol, wat " nood-meusli repen" en chocolade koop. Sinds 1965 is hier niets veranderd, schat ik, kortom: helemaal goed. Ik zit op het terrasje als een soort eenzame figuur, het is ca 8u in de morgen en geniet van de omgeving en zwaai wat naar motorrijders die langsrijden. Wat een geluk met het weer en ik geniet op en top, af en toe hoor ik een schreeuw van een bergmarmot.. Waarom blijf ik hier niet? Waarom die drang om iets verderop te kijken? Ik ben inmiddels al 4 dagen onderweg....en de bagage-inhoud is niet meer erg fris..... Waarom dan verder rijden en nieuwe dingen ontdekken: o ja, in de winter begin ik al op kaarten te kijken en wat op YouTube... dan beginnen de eerste ideeen voor routes en bestemmingen.
20230817_091956.jpg

Terug naar de good-old Michelin kaart van dit gebied die ik uiteraard bij me heb: In Sampeyre ben ik vorig jaar al geweest en heb daar toen de onverharde Strada dei Cannoni gereden ten oosten van Colle di Sampeyre, dus daar hoef ik niet meer naar toe. Nee, de "unfinished business" (puur een rara gedachtenkronkel in mijn hoofd) zit in het gebied tussen het Stura en het Maira dal. Helaas zijn de Michelin kaarten buiten Frankrijk wat minder gedetailleerd en ook de schaal is 1cm=2km ipv 1cm=1,5km. Zie ook in de foto.
Hieronder hetgeen ik ga rijden en ik hoop ook de onverharde Colle di Preit te rijden. Ik las al dat de onverharde wegen hier niet moeilijker zijn dan de Parpaillon en de LGKS (mijn referenties waar het soms zweten was..), dus qua 'niveau' moet ik het aan kunnen en de Heidenau motorbanden zijn erg geschikt hiervoor. Bovenal, als het moeilijk wordt dan geldt de gouden regel: "hoog in de toeren, gas erop en ver voor je uit kijken, de motorfiets kan in principe alles".
Kaart Maira Stura route.jpg

Ik passeer de bergpas (Col de Lache/Colle della Maddalena en rij naar Demonte. Denk niet dat je hier alleen rijdt, want in bijna elk dorp is de weg zo smal dat het eenrichtingsverkeer wordt dat met verkeerslichten geregeld is. Daar kan je natuurlijk wel vooraan opstellen als motorrijder (zonder brede zij-koffers!). Geloof het of niet, maar in het plaatsje Vinadio zit een giga internationaal transportbedrijf (ook eerder gezien jaren geleden op weg naar de LGKS) Echt, "Vos-Oss, Wolter-Koops en Willy Betz" zijn er niets bij zo groot is dat terrein en zoveel vrachtwagens. Waarom hier, in een voor vrachtverkeer nagenoeg doodlopend dal waar de enige weg eruit via Cuneo loopt? Nou ja, het gevolg is dat vanaf Vinaido de weg niet erg fraai is en tjokvol (vracht)verkeer zit. Afrader. Ik kom aan in Demonte, tank nog langs de weg en sla linksaf richting Colle d'Esischie / Fauniera / Marmora. In de foto hierboven zie je de gereden route. Een mooie kleine weg en het vele verkeer laat ik achter mij. Tot mijn vreugde zie ik een verkeersbord dat deze weg verboden is voor campers! en dat is goed nieuws. Er is erg weinig verkeer en de scenery is prachtig!
20230817_105119.jpg

Hier ben ik bij afslag (Colle Valcavera) van de onverharde weg richting het fort Caserme Della Bandia en Colle di Preit.
20230817_110251.jpg

Ik vraag aan wat Italianen of ik uberhaupt hier wel verder mag rijden. Jazeker en zij wijzen naar het fort in de verte, waar ik ook een enkele auto's zie staan. Mooi, hup rijden dus.
20230817_111338.jpg

Direct na het fort staat dit bord met een soort A-4 bevel eronder geplakt. Ook zie ik in de verte nul voertuigen, mmmmm das geen goed teken. Dan toch maar via de andere kant proberen, de noordkant... Op YouTube staan wel filmpjes van motorrijders die hier doorgereden zijn.
20230817_111437.jpg

Ik maak nog een foto van een detailkaart van dit gebied. De weg langs Colle del Mulo is kennelijk dicht volgens het bord. (edit: nee, Colle di Preit ligt meer naar het westen, zie de foto eronder).
20230817_111559.jpg

20230817_130514.jpg


De weg is verder prachtig.....het wegdek is (gelukkig) ruw en matig, zo hoort dat simpelweg.
20230817_115051.jpg

..
20230817_115536.jpg

Hier ben ik aangekomen in Marmora, een toeristisch bergdorp met wat horeca, leek mij wel vrij exclusief... Voordat je hier bent vanaf de zuidkant, heb je ca 16km slecht wegdek (asfalt) achter de kiezen, met een naked-bike lijkt me dat zeker niet fijn. Borden als "scarsa pavimentazione stradale" (slecht wegdek) geven dat ook aan, met een allroad-motor prima te doen en de motorfiets-vering krijgt het zwaar voor de kiezen. Gas erop en genieten!
20230817_121758.jpg

Dan sta ik voor de camping in Canosio, iets verderop, die erg mooi gelegen is. Ik voel mij moe, lege maag en kan wel een opkikker gebruiken. Ik zie een bar, tafels en stoelen en bestel koffie, een broodje en overheerlijk Italiaans schepijs. Een serene rust heerst hier. Ik zit hier zeker wel een uur. Beetje bijkomen van de afgelopen dagen.....
20230817_122425.jpg

Blijf ik hier overnachten of rij ik verder? Wat wil ik nog? Liever niet ergens overnachten op zo'n typische Italiaanse camping met veel drukte en teveel vaste bewoners. Been there, done that vorig jaar. Even pas op de plaats. Het is pas twee uur s-middags, alle tijd!

wordt vervolgd...
 
Ha leuk! Hetzelfde gebied (zuidelijk van Sampeyre) hebben Caroline en ik dit jaar op de terugweg weer eens meegepakt.
Vallone di Elva, Essischie, Colle Sampeyre, Col dei Morti, Fauniera, echt een mijn favoriete gebieden.
Met veel plezier lees ik mee, soortement feest van herkenning.
Ik was daar in exact dezelfde periode.
Van woensdag op donderdag overnacht in Herberg La Sousto dal Col bij Elva, zo ontzettend mooi daar.
 
Mooi plekje daar, ik heb wel eens gekampeerd naast dat fort. Ik heb dat hele stuk toen gewoon gereden, maar toen kwam ik wel van de andere kant.
 
Voordat je hier bent vanaf de zuidkant, heb je ca 16km slecht wegdek (asfalt) achter de kiezen, met een naked-bike lijkt me dat zeker niet fijn. Borden als "scarsa pavimentazione stradale" (slecht wegdek) geven dat ook aan,
Inderdaad. Ik heb deze route met de cabrio (blauwe Z3) gereden. Erg smal pad, dus regelmatig passen en meten als er een tegenligger kwam. Dus heel rustig gereden. Sommige stukken gewoon wat gravel en stenen. Ook dit was passen meten in verband met de geringe bodem vrijheid. Wat waren de tegenliggers, allemaal 4x4 geprepareerd voor offroad. WA0011.jpg

De weg van Caraglio (Castelmagno) via Fauniera naar Demonte is smal maar redelijk asfalt. Dit is ook te doen met tour/naked motoren (zie de Harley op de foto).
De foto is de afslag naar naar Marmora.
De weg naar Marmora is dus een stuk slechter.

Nu ff wachten op de volgende etappe van Mr Bond.
 
Vervolg: Vertrek: donderdag 17 augustus.
Bestemming: Demonte, Marmora, Stura en Maira dal.
Gereden kilometers: ca 210km.

Ik besluit om de bagage en de tent op de motor te laten zitten en eerst maar eens naar het Maira dal te rijden, hoever kan je daar westwaarts rijden? Het is immers een doodlopend dal. Bij het dorpje Prazzo kom ik in het dal. De dorpjes die volgen, zijn behoorlijk verlaten met hier een daar een vakantiehuis. Chiappera is het laatste dorp in het dal (of het eerste, afhankelijk hoe je het bekijkt natuurlijk).
20230817_133600.jpg


Ik rijd de SP263 verder westwaarts: het wordt onverhard.
20230817_134754.jpg

Dan kan je niet verder, wel lopend om uiteindelijk in het dal van Sampeyre en Col Agnel te komen. Het landschap is prachtig... en er is nagenoeg niemand!
20230817_135725.jpg

Ik blijf hier wel een uur om uit te rusten en te bedenken wat ik ga en wil doen. Ik heb, inclusief Luxemburg, al zeker 2000km gereden sinds zondag en ik moet ook nog terug. Ik neem de omgeving in mij op en realiseer mij, dat een vooraf gesteld volslagen onbelangrijk doel als zijnde "verkennen Maira-Stura-dal" goed genoeg gelukt is. Ik rij zeker niet naar Sampeyre, daar ben ik vorig jaar al geweest, maar ik wil de onverharde Colle Preit proberen te vinden en richting Demonte. Hier sla ik af richting het zuiden...
20230817_151037.jpg

Dan volg ik de borden Preit. Oke, niet legaal mogelijk lees ik op het bord. Net zoals aan de zuidkant op de borden was aangegeven. Nou ja, goed geprobeerd!
20230817_151810.jpg

Ik besluit om te overnachten in Demonte, dan kan ik morgen weer alle kanten op. Bijna aangekomen in Demonte overweeg ik heel even om nu nog via Cuneo naar Tende te rijden om morgen nog een keer de fraaie LGKS te rijden. Qua tijd zou het kunnen maar het moet wel leuk blijven!! Keuze-stress. Campeggio Il Sole in Demonte wordt het, an sich best een mooie camping, halfvol en geen " bric a brac caravans" . De eigenaar verlangt een kopie van mijn paspoort, ik leg uit dat dat in principe verboden is en zet met een pen met grote letters de datum van vandaag op de kopie en kras mijn bsn-nummer door. Hij kijkt verbaasd en haalt zijn schouders op. Of heb ik teveel naar La Piovra gekeken eind jaren 80 (favo actrice: Silvia Conti!), of denkt hij "daar heb je weer zo'n gast uit het Noorden die de corona-euro's ook weer terug wil!". Verder een vriendelijke beheerder en alles netjes en schoon!
20230817_163822.jpg

Ik zet de tent neer en rij naar het dorp, het is net te ver om te lopen. Kijk hier hoe het vele vrachtverkeer zich door het centrum wurmt met lange files ervoor en erachter en dat door alle dorpen vanaf Vinadio. Gefeliciteerd, wat een ontzettende overlast! Demonte is qua stadje verder niet aan te raden hoor. Er is ook een camping direct ten zuiden van het stadje aan de Stura gelegen die heb ik niet bezocht. Ik voel duidelijk heimwee naar de marmotten-camping van afgelopen nacht, op ca een uurtje rijden van hier.
20230817_180338.jpg
Na een frisdrank op een terras rij ik terug naar de camping en eet daar wat in de bar. Prima maaltijd, in de foto de "primo" schat ik.
20230817_193941.jpg

Ik ben moe en ga vroeg pitten, helaas komen mijn buren om ca 24u met veel Italiaans lawaai aan bij hun tent en ze vertrekken ook weer om 6u? met veel lawaai, ik vermoed seizoenwerkers of zoiets.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Zo, eindelijk even tijd en achter de laptop. Op de gsm is het lastig om hier te schrijven en om foto's toe te voegen enz.

Vertrek: vrijdag 18 augustus.
Bestemming: Frankrijk.
Gereden kilometers: ca 200km?.

Na een korte en matige nachtrust sta ik om ca 7u op en pak de meuk weer in. Ik heb besloten om niet meer dezelfde wegen in deze omgeving te rijden als vorige jaren, dus niet de LGKS (verder weg) o.i.d., sterker nog, ik heb zo'n beetje bijna alles wel gezien in deze omgeving en het is goed zo!. Tijd om op te stappen en een ontbijt te scoren. Door Demonte rij ik via de SS21 richting Vinadio, richting het westen. Daar neem ik de afslag richting Col de la Lombarde die start als een smalle weg tussen van die typische Italiaanse stalen hekwerken. En...er is niemand op dit tijdstip!. Na een aantal kilometers rij ik even door naar het bedevaartsoord(?) Saint'Anna di Vinaido en draai terug richting de Col. Ik had thuis in Maps gezien dat er een onverhard pad loopt richting de top van de Col, eens kijken hoe ver ik daar kom....:
20230818_093309.jpg

Helaas, na ca 2 kilometers kom ik bij een een hekwerk haaks op de weg tegen vee/koeien. Dat gaat mij te ver om die te openen en door te rijden, dus retour richting het asfalt. Niks erg, lekker doorgassen op de mooie en vooral lege weg, wat een verschil met x jaren geleden toen hier tientallen campers omhoog en omlaag reden en ik ertussen...
Boven op de Col is het vrij rustig, hier zie je dat onverharde pad omhoog komen, ook vanaf de Col afgesloten:
20230818_095253.jpg

Alweer denk ik dat ik nog een keer met de tent ga overnachten bovenop zo'n col, maar dan wel met een goede warme slaapzak. Simpelweg aan het einde van de dag aankomen, tent opzetten, genieten en pitten.
20230818_095323.jpg

Ik daal af via Isola 2000, een lelijk ski-oord, verder omlaag naar het dorp Isola. Wat een superweg is dit: breed asfalt, gave bochten en nu nog nul verkeer. Mijn maag begint te knorren, ik moet nog ontbijten en vind een leuk tentje in het mooie dorp Isola. Ik geniet op en top van deze mooie plek, wat een superluxe dat ik hier rond mag rijden!
20230818_105456.jpg

Ik wil vandaag i.i.g. niet teveel naar het Noorden rijden, geen haast in principe. Ik zie wat coordinaten staan op het kuipwerk va de Transalp en realiseer mij dat dat de coordinaten zijn cvan Col de la Bonette. Nou ja, daar maar eens naar toe...maar, kan ik niet ergens zo overnachten dat ik morgenvroeg bij zonsopgang OP de Col ben? Ik hou immers van vroeg uit de veren....
Oke, verder rijden naar het Noorden, en, inderdaad, hier al circa 10x vaker gereden, zoveel andere wegen zijn hier ook niet. Sterker nog, ik ben toe aan wat rust want ik zal na deze dag minimaal 600km per dag af moeten leggen of 1200km in 1 keer.
Ik rij naar de voet van de Col: het dorp St Etienne-de-Tinee wat een leuk dorp is met horeca enz. Er is een camping en ik besluit er direct naar toe te rijden. Het is ca 12 of 13uur en de camping is vol voor vanavond. Grrrrr, en ik zit aan het einde van het dal dus ik moet of omhoog of omlaag. Ik bel ter plekke camping Le Planet in Jausiers, en die zit ook vol vanavond. Grrr. Oke, next, ik bel een camping in Barcelonette en die heeft nog plek, mooi ik kom eraan want ik wil wat rusten, lopen enz.
Kaart Barcelonette.jpg

Het is erg druk op de Col, ik kan nog net de Transalp parkeren... Bijna iedereen kent deze Col wel, zo niet, pak je motor en scheur er naartoe.
20230818_121228.jpg

Ik rij snel weer verder...
20230818_121525.jpg

He, 100 graden is het koelwater lees ik nu in de foto...het zal wel, het is een Honda, gas erop.
In de afdaling sla ik linksaf en rij een stuk de Col de la Moutiere op, de onverharde pas benedenlangs. Op die Col kan je verder naar Col de la Cayolle via Col Bayasse (GR56) een vrij stenige col (enkel hairpins zijn lastig met de grote stenen) maar erg fraai. Twee jaren geleden ook al gereden. De Bayasse begint na dit gave verkeersbord.
20230818_123149.jpg
Ik rij echter terug en tijdens het terugrijden raakt de middenbok (of katalysator-uitlaatdeel, ik hoop het niet) met een klap vrij hard de rotsen bij een soort wadi's. Oke, deze motor heeft wat minder grondspeling dan de XRV750 dus wat meer gas terug bij grote hobbels.
Mooi is het hier he?
20230818_123206.jpg

En weer verder naar Barcelonette: Camping Du Plan waar ik (achteraf gezien) op een paar dagen na Bommes mis hier van MF! @bommes
20230818_132928.jpg

Sterker nog, ik heb hier eind jaren 80 gestaan met mijn oranje Honda SS50 uit 1980. Ik was hier beland na ca 4 a 5 dagen rijden. Vanaf hier reed ik toen naar Nice (via Cayolle) waar ik puur toeval een vriend tegenkwam in de Volvo 240 (van zijn ouders) in St Paul de Vence, maar dit geheel terzijde. Toen ook nog in Monaco en Menton gereden met de brommer.
Even kijken, wat kost het hier.....
20230818_132955.jpg

20230818_150137.jpg

Om ca 15u staat het spul en loop ik langs de rivier naar het leuke stadje, een beetje bijkomen van de bijna non-stop rij-dagen. Prima. Ik eet wat, ijsje, biertje, wat rondlopen je kent het wel. Ook op de navi alvast een idee opgedaan voor morgen en wat ingetikt, ook weer een weggetje waar ik met de motor nog nooit ben geweest en in de Michelin kaart er erg gaaf uitziet.
Het is feest op het plein met muziek en er hangt een leuke gemoedelijke sfeer. Als het begint te schemeren loop ik terug en ga pitten.
20230818_194853.jpg

20230818_195819.jpg

Al met al een leuke ontspannende dag!
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan