Sportster Chopper (old school style)

Ik heb nog een voorbeeldje gevonden van het soort chopper dat mijn ideaal is
=> http://home.kabelfoon.nl/~gnl/HD-006.html <=.

Mijn wil dan wel een iets langer achterspatbord en definitief een ronde olietank.

En vooral voor magnamaniac......let op het apelulletje :]

Hij is leuk, niet perfect, maar leuk.
spatbordje hoort juist kort op een old school chopper. Hopelijk spuit je jou motor wel in een andere kleur.
Je idee is in ieder gaval goed..
 
Ik heb nog een voorbeeldje gevonden van het soort chopper dat mijn ideaal is
=> http://home.kabelfoon.nl/~gnl/HD-006.html <=.

Mijn wil dan wel een iets langer achterspatbord en definitief een ronde olietank.

En vooral voor magnamaniac......let op het apelulletje :]
Jaaaaaaaaaaaaaaaaa, weet nu wel wat het is ;) zelfs zelf ook nog gehad op m'n 1e magna.
full
 
Oke...................nu hebben we de stijl helemaal te pakken :] .

Zijn er nog mensen die me wat extra bouw tips kunnen geven.
Wat kan ik wel doen en waar moet ik beslist niet aan beginnen?
 
Fotootje van mijn ironhead Sportster http://www.angelfire.com/fl5/rs2004/harleydagarnhem2004/irondead1.jpg (P.S. niet klikken maar copy-paste in je werkbalk)

Wat niet te doen: te veel chroom, te veel kleuren, volhangen met accesoires. Tenminste zo denk ik er over. Een chopper moet in principe basic en kaal zijn. Ook niet te veel kijken hoe anderen het doen, en vervolgens bang zijn om buiten de reguliere oplossingen te werken. Originele ideeen (dus vaak niet stijlzuiver) MAKEN je fiets tot JOU fiets!

Wat wel te doen: liefst hardtail frame, dat is vaak het mooiste bij een oldschool chopper. Ook van een geveerd frame valt veel te maken hoor! Let op het lijnenspel. Laat uitlaten bijvoorbeeld meelopen met de framebuizen etc. Een chopper moet in een oogopslag 'waarneembaar' en 'herkenbaar' zijn (dus duidelijke lijnen).
Let ook op verhoudingen, bij een vette tank hoort een brede balhoofdplaat en een groot stuur en andersom.
 
Laatst bewerkt:
Zeker een gave fiets. Ik ga waarschijnlijk ook beginnen met een narrow glide voorvork (Uit een donorfiets). uiteindelijk wil ik er wel een springer in hebben maar die kosten natuurlijk een stukje meer.

Ook voor Floris....;Leuke fiets. Heb je problemen met het ironhead blok. Ik heb namelijk gehoord dat ze niet super betrouwbaar zijn. Ik heb geen problemen om twee jaar aan een chopper te bouwen (ik heb nog een andere motor) maar ik heb er een pest hekel aan om onderweg met panne te staan. Is het een beetje haalbaar om een ironhead als donorfiets te gebruiken of is het een echte afradder??

Keep the choppers riding :]
 
Zeker een gave fiets. Ik ga waarschijnlijk ook beginnen met een narrow glide voorvork (Uit een donorfiets). uiteindelijk wil ik er wel een springer in hebben maar die kosten natuurlijk een stukje meer.

Ook voor Floris....;Leuke fiets. Heb je problemen met het ironhead blok. Ik heb namelijk gehoord dat ze niet super betrouwbaar zijn. Ik heb geen problemen om twee jaar aan een chopper te bouwen (ik heb nog een andere motor) maar ik heb er een pest hekel aan om onderweg met panne te staan. Is het een beetje haalbaar om een ironhead als donorfiets te gebruiken of is het een echte afradder??

Keep the choppers riding :]

Mijn Ironhead is niet echt betrouwbaar te noemen. Vaak panne langs de weg en het blok is niet ondehoudsvriendelijk en het rijgedrag is natuurlijk ook niet je van het. Maar dit blok is dan ook niet gerestaureerd. Na een grondige revisie met nieuwe onderdelen (en moderne kwaliteit, o.a. oliepomp e.d.) zal het zeker een betrouwbaar(der) blok worden, ff sparen dus. Maar ik heb deze motor puur voor het rijden naar evenementen en korte ritjes, en het is absoluut een groot verschil met rijden op mijn Jap, de HD is echt een powermachine!

Maar wil je een Sportster blok die zeer betrouwbaar is neem dan een latere generatie EVO (de oude generatie schijnt ook niet zonder problemen te zijn)
 
Ik ben eigenlijk op zoek naar een sportster 883/1200 van tussen het bouwjaar 1991 (ivm de vijfbak) en 1996 (ivm de ketting aandrijving). Hopelijk kan ik deze voor een leuke prijs op de kop tikken. Zelf woon ik in Belgie en daar zijn de prijzen in ieder geval weer wat gunstiger dan in Nederland. verder wil ik hem pas aanstaande winter kopen en hoop verder dus op een winterprijs
 
JAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH, helemaal te gek. Vooral de New SPS springer is helemaal mijn stijl.

Nu nog even zelf in elkaar zetten en rijden maar?!
 
En dit is mijn bike met een Sportster blok:

Fiets1.JPG

(Maar je kunt het natuurlijk ook met een hardtail zadel doen.)

D'eddio, hee coole link zeg! Zitten echt mooie bikes tussen!
 
Weinig chroom, dus dat zit wel goed! ;)
Maar wat er wel aan chroom is, onderhoud ik natuurlijk goed! :)

Ik zit alleen te klooien met de achterrem; de achtertandwiel is meteen de schijfrem, en als de ketting een beetje vet is, is je rem dat ook meteen. Remmen doet hij dan ook absoluut niet nu, zelfs al spuit ik er van alles tussen. '(
 
Ik ben eigenlijk op zoek naar een sportster 883/1200 van tussen het bouwjaar 1991 (ivm de vijfbak) en 1996 (ivm de ketting aandrijving). Hopelijk kan ik deze voor een leuke prijs op de kop tikken. Zelf woon ik in Belgie en daar zijn de prijzen in ieder geval weer wat gunstiger dan in Nederland. verder wil ik hem pas aanstaande winter kopen en hoop verder dus op een winterprijs

volgens mij hebben de sportster vanaf 1989 riemaandrijving ipv een ketting,
en inderdaad vanaf 1991 een vijf bak
 
En dit is mijn bike met een Sportster blok:

(Afbeelding)
(Maar je kunt het natuurlijk ook met een hardtail zadel doen.)

D'eddio, hee coole link zeg! Zitten echt mooie bikes tussen!

ToT,

schoon fietske,

kan me voorstellen dat je er blij mee bent, zou ik zeker ook zijn
alleen, dat spatbordje, hangt dat nie erg hoog boven het wiel????

enne, wat die link betreft, graag gedaan
 
Leuke fiets TOT,

Heb je hem zelf in elkaar geschroeft en wat waren de grootste problemen?

Ik ben afgelopen weekend naar de OIT streetparty en de Harleydag in Putte geweest en heb er voor weinig mijn eerste aankoop gedaan namelijk het veelbesproken Apelulletje. Aankomende tijd ga ik langzaam meer in kopen zodat ik tegen de winter al aardig wat onderdelen binnen heb.

Ik ben overigens aan een website begonnen waarop de vorderingen te volgens zijn. Voorlopig lift ik nog mee op een andere site. Maar voor de liefhebbers.

http://www.v-a-v.be/Tuur%27s%20XL%20Chopper.htm
 
D'eddio: ja daar heb je wel een beetje gelijk in; hij mag inderdaad wel wat dichter op het wiel.

Tuurtje: helaas, ik zou willen dat ik daar de eer van zou mogen opstrijken, maar ik heb 'm zo gekocht. (Nou ja, paar dingetjes aan laten veranderen)
Ik ben niet zo super technisch wat dat betreft.
De enige problemen die ik ben tegen gekomen ben zijn:
- Hij is super laag bij de grond. Dat vind ik heerlijk, maar je kunt het vergeten om een stoepje af te rijden of een redelijke drempel te nemen of 'm in een busje te zetten via zo'n schans. (SCHRAAAAAAAAAAAAAAAAAP!)
- De steps zaten ook super laag. Wel een bijzonder idee, zo laag met je voeten over het wegdek heen scheren, maar ik schraapte regelmatig met de steps over het asfalt heen in de bochten. Ze zitten nu iets hoger, en als ik nu wat platter door de bocht ga, schraap ik soms met het kenteken over de grond heen. (Die zit vrij laag aan de zijkant)
- Het bochtenwerk is behoorlijk wennen: dit stuur (1,10m breed, origineel Harley stuur) en dit voorvork voelen aardig lomp aan. (Gotta love it! ;) )
- Het blok is flink opgevoerd, hij trekt echt als een beest op. Zo erg zelfs, dat je bijna het gevoel hebt dat je achterover dondert als je de koppeling in wil knijpen! Echt super!!! Maar bij lagere toeren schokt hij behoorlijk. Zou dat puur komen doordat hij zo is opgevoerd? Ik kreeg eerst te horen dat dat aan de temperatuur lag (ik heb 'm tegen de winter gekocht) en dat alle Harley's slecht lopen als het onder de 7 graden of zo is. Leek me al erg sterk....

Nee maar al met al ben ik wel erg blij met dit beestje! :)
 
Laatst bewerkt:
D'eddio: ja daar heb je wel een beetje gelijk in; hij mag inderdaad wel wat dichter op het wiel.

Tuurtje: helaas, ik zou willen dat ik daar de eer van zou mogen opstrijken, maar ik heb 'm zo gekocht. (Nou ja, paar dingetjes aan laten veranderen)
Ik ben niet zo super technisch wat dat betreft.
De enige problemen die ik ben tegen gekomen ben zijn:
- Hij is super laag bij de grond. Dat vind ik heerlijk, maar je kunt het vergeten om een stoepje af te rijden of een redelijke drempel te nemen of 'm in een busje te zetten via zo'n schans. (SCHRAAAAAAAAAAAAAAAAAP!)
- De steps zaten ook super laag. Wel een bijzonder idee, zo laag met je voeten over het wegdek heen scheren, maar ik schraapte regelmatig met de steps over het asfalt heen in de bochten. Ze zitten nu iets hoger, en als ik nu wat platter door de bocht ga, schraap ik soms met het kenteken over de grond heen. (Die zit vrij laag aan de zijkant)
- Het bochtenwerk is behoorlijk wennen: dit stuur (1,10m breed, origineel Harley stuur) en dit voorvork voelen aardig lomp aan. (Gotta love it! ;) )
- Het blok is flink opgevoerd, hij trekt echt als een beest op. Zo erg zelfs, dat je bijna het gevoel hebt dat je achterover dondert als je de koppeling in wil knijpen! Echt super!!! Maar bij lagere toeren schokt hij behoorlijk. Zou dat puur komen doordat hij zo is opgevoerd? Ik kreeg eerst te horen dat dat aan de temperatuur lag (ik heb 'm tegen de winter gekocht) en dat alle Harley's slecht lopen als het onder de 7 graden of zo is. Leek me al erg sterk....

Nee maar al met al ben ik wel erg blij met dit beestje! :)

Ik kan me goed voorstellen dat je dat je al met al wel erg blij bent met dit beestje. Hij is BRUUT.

en dat schokken, is dat niet gewoon een kwestie van afstellen, of is dit een domme vraag.
 
Tja ik weet het niet....het zou goed aan de afstelling kunnen liggen, maar hij is daarvoor al behoorlijk vaak terug geweest naar de shop. (Ik heb nog garantie)
Ze hebben ook al de ontsteking helemaal uit elkaar gehaald enzo, maar hij blijft schokken. Als hij wat warmer gelopen is, loopt hij wel iets beter.

Trouwens, op de snelweg hoor ik steeds een soort pingelend geluid....zouden dat de kleppen kunnen zijn, of is dat normaal?
Kom je van de snelweg af, dan pingelt hij nog even door, maar ineens is het dan ook weer weg.

Als hij écht goed warm is gelopen, heeft-ie echt een heerlijk holle doffe metalen "thud".
 
En dit is mijn bike met een Sportster blok:

(Afbeelding)
(Maar je kunt het natuurlijk ook met een hardtail zadel doen.)

D'eddio, hee coole link zeg! Zitten echt mooie bikes tussen!
TEERRING wat een btute chopper! Niet vergeten zaterdag 19 juni mee te nemen naar de DHR chopper&ratbikeshow in IJsselstein! *D
 
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!
19e IJsselstein en de 20e in Gouda? Goeiemorgen, ga ik dat wel overleven? :P

Keuzes, keuzes.....*LOL*

Maar bedankt voor het compliment! :)
 
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!
19e IJsselstein en de 20e in Gouda? Goeiemorgen, ga ik dat wel overleven? :P

Keuzes, keuzes.....*LOL*

Maar bedankt voor het compliment! :)

Tentje mee naar IJsselstein, overnachten, en de volgende dag door naar Gouda *D
Tjee, wat heb ik een goede ideeen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan